تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 79888
رییس اداره محیط زیست شهر تهران ضمن اشاره به آلودگی زیست محیطی تانکرهای فاضلاب‌بر و ماشین‌های لجن‌کش گفت: دستگاه‌های مختلف برای رفع این معضل باید قوانین و استاندارهایی تدوین کنند.
 مدیریت ماشین‌های لجن‌کش در محیط زیست  ضرورت دارد
به گزارش زیست آنلاین، محمد حسین بازگیر، رییس اداره محیط زیست شهر تهران اظهار کرد: در کشور چندین تانکر فاضلاب‌بر یا ماشین لجن‌کش تحت پوشش بخش خصوصی به جمع‌آوری و حمل لجن سپتیک‌تانک‌ها، چاه‌های جاذب واحدهای تولیدی و خدماتی و چاه‌های فاضلاب مشغول هستند.

وی با اشاره به اینکه این لجن‌ها آلودگی زیادی دارند و حاوی فلزات سنگین، آلودگی‌های میکروبی، مواد آلی، باقیمانده مواد شیمیایی، نیترات، فسفات و چربی هستند، تصریح کرد: تخلیه این نوع لجن که به آن فاضلاب سپتاژی یا سپتاژ گفته می‌شود سبب آلودگی و تخریب محیط زیست، تخریب منابع آب و خاک و تهدید حیات موجودات زنده می‌شود همچنین برای بهداشت عمومی و سلامت مخاطرات جدی ایجاد می‌کند.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران ادامه داد: میزان آلودگی سپتاژ به‌قدری زیاد است که تخلیه مستقیم آن به سیستم‌های فاضلاب و تصفیه‌خانه‌ها سبب اختلال در عملکرد آن‌ها می‌شود. به همین دلیل قبل از تخلیه در هر محیطی، نیاز به تصفیه تکمیلی یا پیش تصفیه فاضلاب دارند. در شهر تهران نیز به دلیل اینکه هنوز شبکه فاضلاب تکمیل نشده مدیریت درستی بر این گونه فاضلاب‌ها انجام نمی‌شود.

بازگیر با بیان اینکه منابع تولید کننده سپتاژ و کیفیت آن در شهرها و مناطق مختلف، متفاوت است، تصریح کرد: نحوه مدیریت و ساماندهی ماشین‌های حمل لجن و مسئولیت‌پذیری مالکان و رانندگان آن‌ها نیز تفاوت‌های اساسی دارد چرا که زیرساخت‌های شهری و حساسیت‌های محیطی هر منطقه با مناطق دیگر متفاوت است.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران با اشاره به اینکه روش‌های مختلفی برای کنترل آلودگی‌های محیط زیستی و کاهش خطرات بهداشتی فاضلاب‌های سپتاژی وجود دارد، گفت: حل این موضوع نیازمند مشارکت همه دستگاه‌ها است و لازم است که فرمانداری‌ها، شرکت‌های آب و فاضلاب، شهرداری، محیط زیست، پلیس راهور و اتحادیه لجن‌کش‌ها ضوابط و مقررات قانونی و استانداردهای لازم برای رفع این معضل را تدوین کنند.

لجن کش

لجن کشوجود حجم بالای آب یا مایعات دیگر در یک محیط و مخلوط شدن آن با سایر مواد می تواند منجر به ایجاد آلودگی‌های لجن مانند و مایعات چگال گردد. انباشت این نوع آلودگی آب در استخرهای صنعتی، حوضچه‌های تصفیه آب، استخرهای معمولی و هم چنین مخازن فلزی و غیر فلزی نگهدارنده مایعات مختلف، یکی از مهم‌ترین چالش‌های برخی صنایع خاص بوده که می‌تواند منشأ مشکلات فراوان از جمله افت سطح ایمنی و بهداشت محیط گردد. بنابراین جمع آوری مواد لجن مانند و حذف آنها از محیط دارای اهمیت بالا می‌باشد.

روش های نظافت محیط و جمع آوری لجن انباشت شدهدر روش‌های سنتی جمع آوری مایعات چگال، گل و لای و مواد لجن از حوضچه‌ها، استخرها و مخازن صنعتی صرفا از نیروی انسانی استفاده می‌شود. با توجه به حجم بالای مواد و مایعات انباشت شده و وزن سنگین آنها انجام عملیات به شیوه سنتی و با استفاده از ابزارهای دستی بسیار دشوار و زمان بر می باشد و تماس مستقیم نیروهای خدماتی با آلودگی‌ها می تواند سلامت و ایمنی آنها را به خطر اندازد. در این شرایط به کارگیری دستگاه های نظافت صنعتی پیشرفته و مکانیزه راه حلی بهینه برای رفع مشکلات ذکر شده پیرامون جمع آوری مواد لجن مانند خواهد بود.

با استفاده از یک دستگاه مکانیزه، حجم بیشتری از مایعات چگال و مواد لجن مانند در مدت زمان کوتاه‌تر قابل جمع آوری می‌باشند و بدین ترتیب سرعت عملیات به میزان قابل توجه افزایش می‌باشد. در این حالت، نیروی لازم برای جمع آوری مواد توسط سامانه‌های مکانیزه تأمین گردیده و نیروهای خدماتی تا حد زیادی از انجام فعالیت‌های فیزیکی دشوار معاف می‌گردند. در حقیقت هنگام استفاده از یک دستگاه مکانیزه، انرژی کاربر تنها صرف نگهداری تجهیزات و کنترل دستگاه خواهد شد و بدین ترتیب مدت زمان طولانی تر و با خستگی کمتر قادر به کار می‌باشد. همچنین نیروی انسانی مورد نیاز برای انجام عملیات و به تبع آن هزینه های مرتبط با نیروی کار به نحو چشمگیر کاهش می یابد. از سوی دیگر استفاده از تجهیزات مکانیزه به انجام عملیات به شیوه‌ای کاملا بهداشتی و ایمن کمک نموده و با حذف تماس مستقیم بین کاربر و نیروهای خدماتی سلامتی و ایمنی ایشان را تضمین می نماید.

تاکید بر لزوم ساماندهی خودروهای لجن کش و تانکرهای غیرمجازحمل فاضلاب درونشهری

تاکید بر لزوم ساماندهی خودروهای لجن کش و تانکرهای غیرمجازحمل فاضلاب درونشهریبه گزارش امور ارتباطات سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری تبریز ، در جلسه ای که به منظور هم اندیشی و تبادل نظردرخصوص نحوه ساماندهی خودروهای لجن کش و حمل فاضلاب با حضور نمایندگان محترم استانداری، فرمانداری،پلیس راهور، فرماندهی انتظامی تبریز،شرکت آب و فاضلاب ، مرکز بهداشت و معاونت خدمات شهری شهرداری تبریز در محل سازمان مدیریت حمل ونقل بار و در شهریور ماه امسال (۹۷) تشگیل یافته بود مهندس نادری مدیرعامل این سازمان با بیان این مطلب افزود: علاوه بر تبعات زیست محیطی  رفتارهای مخرب احتمالی این خودروها ، عدم ساماندهی و نظارت دقیق بر فعالیت آنها چهره نامطلوبی نیز برای مبلمان شهری به همراه داشته و بر نحوه عملکرد و میزان کرایه دریافتی توسط آنها نیز نمیتوان نظارت دقیق داشت.
نادری ادامه داد: طبق آمار اعلامی توسط پلیس محترم راهور بیش از۴۴هزار دستگاه خودرو باری سبک و حدود ۲۷هزار دستگاه خودرو باری سنگین در کلانشهر تبریز تردد و فعالیت دارندکه ساماندهی و نظارت بر فعالیت تمامی آنها از جمله خودروهای لجنکش از وظایف ذاتی سازمان نوپای حمل و نقل بار شهرداری تبریز میباشد .
وی ادامه داد: شرکت محور بودن فعالیت این خودروها و ساماندهی آنها در قالب شرکتها و تعاونی ها از تکالیف سازمان میباشد که در این خصوص تاکنون ۳۵شرکت تاسیس گردیده که این امر با جدیت ادامه دارد.
در ادامه جلسه هریک از حاظران به بیان دیدگاه های خود پرداخته و بر لزوم ساماندهی این خودروها تاکید نمودند .
درنهایت مقرر گردید کارگروهی  مرکب از نمایندگان ،ارگانهای مزبور و نسبت به تهیه طرح جامع ساماندهی خودروهای مذکور اقدام تا با تصویب نهادهای بالادست نسبت به ساماندهی خودروهای مزبور اقدام گردد.

https://zistonline.com/vdcjooea.uqehozsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما