تاریخ انتشار :شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 79881
گرمایش زمین دلیل به وجود آمدن زمستانها و تابستانهای سخت

ثبت گرمترین ماه در استرالیا و سردترین ماه در آمریکا

استرالیا در ماه ژانویه داغ‌ترین ماه خود را از سال ۱۹۱۰ میلادی به اینسو به ثبت رساند. برغم گرمای سوزان در استرالیا در آنسوی کرۀ زمین و در همین ماه، ایالات متحده آمریکا سرمای کم‌سابقۀ را تجربه کرد. برای اولین بار و در حدود ۲۰ سال اخیر، دمای هوا در ایالتهای غرب میانه و شمال شرق آمریکا به منهای ۴۹ درجه سانتیگراد رسید.
ثبت  گرمترین ماه در استرالیا و سردترین ماه در آمریکا
به گزارش زیست آنلاین، میانگین دمای هوا در ماه گذشته (ژانویه) در سراسر استرالیا، بالای ۳۰ درجه سانتیگراد بود و پیش‌بینی می شود که گرمای کم‌سابقه تا ماه آوریل آینده نیز ادامه داشته باشد.

موج گرما در استرالیا برق ۴۵هزار واحد مسکونی در حومه شرقی سیدنی را قطع کرده است. قطعی برق در روز پنجشنبه، ۱۱ بهمن، در حالی رخ داد که دمای هوا در این ناحیه به ۴۰ درجه سانتی گراد رسید. گزارش ها از گیر افتادن افراد در آسانسورها و قطع برق یک بیمارستان حکایت دارد.

یک شرکت تامین کننده برق در این ناحیه بعدا اعلام کرد که برق حدود ۱۰هزار واحد مسکونی برقرار شده است. قطع برق در این منطقه نادر است و مقامات شرکت ها سرگرم علت قطعی گسترده برق هستند.

علی رغم این گرمای سوزان در استرالیا، ایالات متحده آمریکا سرمای کم‌سابقه ای را تجربه کرد و دمای هوا در ایالتهای غرب میانه و شمال شرق آمریکا به منهای ۴۹ درجه سانتیگراد رسید. این سرما تا کنون بیش از ۲۰ کشته برجای گذاشته و باعث تعطیلی مدارس و توقف کسب و کارهای اقتصادی و فعالیتهای دولتی شده است. در بیمارستانها نیز بیش از هر زمان دیگر به مداوای بیماران و حادثه‌دیدگان پرداخته می شود.

گرمای بی سابقه در استرالیا

سرمای کم‌سابقه که با بادهای سرد موسوم به «گردباد قطبی» همراه است، سیستم‌های حمل و نقل هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای را دچار مشکلات جدی کرده و حتی شرکت حمل و نقل ریلی شیکاگو را بر آن داشته تا برای جلوگیری از یخ زدن ریل‌ها به آتش روی آورد. این شرکت همچنین از یک سیستم گرمایش لوله برای گرم نگه داشتن ریل‌های قطار و جلوگیری از یخ زدن آنها استفاده کرده است.

انتظار می‌رود که آخر هفته در ایالات شرقی آمریکا از برودت هوا و شدت وزش بادهای سرد کاسته شود و تکاپوی زندگی دوباره به این مناطق بازگردد.

بیشتر بخوانید: ارتباط میان گرمایش زمین و زمستان‌های سخت سرمای مرگبار همچنان امریکا را در چنگ داردسرما و یخبندان همچنان شمال و شرق ایالات متحده را در چنگ خود دارد. بنیاد هواشناسی آمریکا سرما و یخبندان در مناطق مرکزی و شمالی کشور را همچنان خطرناک ارزیابی می‌کند.

روز پنجشنبه (۳۱ ژانویه) بسیاری از شهرهای شمال شرقی امریکا دمای زیر منهای ۳۰ درجه را نشان دادند و به گفته رسانه‌های جمعی بیش از ۹۰ میلیون آمریکایی، حدود یک سوم جمعیت آمریکا، این روز را با دمای هوای ۱۷ درجه زیر صفر گذراندند.

به گزارش "نیویورک تایمز" تا کنون دستکم ۲۱ نفر بر اثر فشار سرما جان سپرده‌اند، اما قطعا شمار قربانیان بسیار بیشتر است. یکی از قربانیان دانشجویی ۱۸ ساله از اهالی آیوا بود که جسد منجمد او در کوی دانشگاه یافت شد و پس از انتقال به بیمارستان درگذشت.

از شیکاگو شماری قربانی گزارش شده که بیشتر آنها در سرما منجمد شده‌اند. مسئولان از افراد بی‌پناه و خانمان‌بدوش خواسته‌اند که در سرما نمانند و به اقامتگاه‌های گرمی که تدارک دیده شده، مراجعه کنند. آنها می‌توانند در کلانتری‌ها نیز بیتوته کنند.

سرمای بی سابقه در آمریکا


امسال کوران و برف در آمریکا به شدتی بی‌سابقه رسیده و به زندگی روزمره آسیب زده است. در بسیاری از مناطق جریان گاز و برق قطع شده بود. در سراسر کشور مدارس و برخی از دانشگاه‌ها تعطیل هستند.

پروازهای هوایی و خطوط راه آهن به طور مقطعی یا کامل بند آمدند. به گزارش رسانه‌های آمریکا در هفته‌های گذشته تا کنون بیش از ۴۸۰۰ پرواز کنسل شده‌اند.

برف و یخبندان حتی شماری از پایگاه‌های هواشناسی را از کار انداخته است، به گونه‌ای که اخبار هواشناسی در ایالت‌های آیوا، مینه‌سوتا و برخی از مناطق ویسکانسن و ایلینوی مختل شده است.

به نظر کارشناسان سرما و یخبندان بی‌سابقه در شمال امریکا و کانادا به کوران در قطب شمال برمی‌گردد که پدیده‌ای عادی‌ست، اما اکنون با تشدید گرمایش زمین زور آن بیشتر شده است.

«گردباد قطبی» یک جریان هوای سرد است که در لایه استراتوسفر فراز قطب شمال گردش می‌کند، اما با وقوع اخلال در جریان گردباد قطبی مسیر حرکت آن به سمت آمریکا متمایل شده است.

بر این اساس، دمای روز چهارشنبه گذشته شهر شیکاگو به منفی ۲۳ درجه سانتیگراد رسیده و بر پایه هشدار سرویس ملی هواشناسی برودت هوا در بخش‌های شمالی امریکا طی روز پنج‌شنبه به منفی ۴۶ درجه سانتیگراد رسید.

  یخ زذن آبشار نیاگارا در آمریکا 

بخش‌هایی از آبشار نیاگارا به دنبال طوفان زمستانی سفیدپوش شده است. این طوفان زمستانی حالا به سمت شمال شرقی این کشور در حرکت است. بازدید کنندگان از این آبشار این روزها با تصاویر خیره‌کننده ای از برفپوش شدن آبشار و یخزدگی بخش گسترده ای از دریاچه مجاور آن مواجه اند.

اداره هواشناسی هشدار طوفان زمستانی را برای بخش‌های شرقی ایالات متحده آمریکا اعلام کرده، منطقه‌ای که نزدیک به ۱۰۰ میلیون شهروند آمریکایی در‌آن ساکن هستند.

وضعیت طوفان زمستانی در آمریکا اغلب از غرب به شرق است و با جریان‌ هوای سرد از سمت کانادا تقویت می‌شود. بعد از شروع این موج سرما و طوفان زمستانی بازدید کنندگان از آبشار نیاگارا با تصاویر بخش‌های کاملا یخ‌زده از این آبشار مواجه شده‌اند، تصاویری که نفس را در سینه حبس می‌کند.

بیشتر بخوانید: تغییرات اقلیمی؛ تهدیدی علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا https://zistonline.com/vdccs4qm.2bqo48laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما