تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 79863
درمان با سنگ ها، تلقین یا واقعیت

سنگ درمانی چیست

بیشترین ارتباط علم سنگ درمانی امروزه با علم پزشکی برقرار شده است. سنگ ها تاثیرات شگفت آوری بر جسم و روان می گذارند. اگر چه تاثیر دراز مدت سنگ ها بر انسان و دلایل علمی این تاثیرات هنوز در هاله ای ابهام و تردید است.
سنگ درمانی چیست
به گزارش زیست آنلاین، استفاده از سنگ‌ها برای درمان بیماری‌های جسمی و روانی از دوران باستان مورد استقبال مردم بوده و قدمت چند هزارساله دارد. شواهد کاربرد سنگ‌های طبیعی برای درمان بیماری‌های مختلف در قدیمی‌ترین تمدن‌های بشری به چشم می‌خورد. اگرچه این نوع درمان در تاریخ قدمت طولانی دارد ولی مطالعات آکادمیک روی مکانیسم آن در سال‌های اخیر آغاز شده است.
امروز در دنیا این علم را با نام جم‌تراپی (gem therapy) و به‌عنوان یکی از شاخه‌های طب مکمل طبقه‌بندی می‌کنند. در طول تاریخ از سنگ‌های خاص برای اهداف درمانی، محافظت افراد در برابر بلایای طبیعی و تاثیرات نامطلوب محیطی استفاده می‌شده است. قدیمی‌ترین گزارش‌ها در مورد اعتقاد به خواص درمانی سنگ‌ها و گوهرها به ۴هزار سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. در حال حاضر قدیمی‌ترین شواهد مکتوب درباره سنگ‌درمانی مربوط به کتیبه‌های سومری و متون هند باستان است. در طب سنتی هند (آیورادا) دستورات دقیقی در مورد تهیه پودر، خمیر و‌الگریز با سنگ‌های شفابخش وجود دارد.

در خاور دور و چین باستان نیز درمانگران به خواص درمانی سنگ‌ها اعتقاد داشتند و از آنها در درمان بیماران استفاده می‌کردند و ممارست در این کار این کشور را به یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان گوهر و سنگ شفابخش در دنیا تبدیل کرده است. همچنین در یونان باستان مردم بر این اعتقاد بودند که همراه داشتن سنگ‌ها و مصرف پودر آنها به صورت خوراکی، ارواح پلید را از آنها دور نگه می‌دارد و به این ترتیب از انواع بیماری‌ها، چشم‌زخم‌ها، بلایا و فجایع درامان می‌مانند. صحبت از قدرت وی‍ژه و منحصربفرد سنگ‌های شفابخش تنها در میان عامه مردم نبوده و افرادی مثل ارسطو، فیلسوف مشهور یونانی نیز از قدرت ویژه و منحصربفرد سنگها صحبت کرده‌اند. مردمان روم باستان نیز تحت‌تاثیر اعتقادات یونان و دیگر تمدن‌های باستانی، برای رفع بیماری و داشتن اقبال خوب برخی سنگ‌های صیقلی را در جنگ‌ها با خود حمل می‌کردند.

بیشتر بخوانید: فواید و مضرات سنگ درمانیایرانیان و سنگهای درمانی

ایرانیان و سنگهای درمانیایرانیان نیز به‌خصوص پس از اسلام توجه خاصی به خواص درمانی و متافیزیکی سنگ‌ها داشتند و در آثار متعددی به تاثیر این سنگ‌ها بر سلامت جسم و روح، اشاره شده است.
صباح‌بن‌عمران از جواهرشناسان عهد‌هارون‌الرشید عباسی و عطاربن محمد منجم و مولف کتاب «منافع‌الاحجار» از معروف‌ترین این افراد در آن دوره هستند اما در این میان بدون شک ارزشمندترین و مهم‌ترین کتاب‌ گوهرشناسی ایران کتاب «الجماهر فی‌الجواهر» ابوریحان بیرونی به عربی و رساله «تنسوخنامه ایلخانی» خواجه نصیرالدین طوسی به فارسی است.

تاریخچه سنگ درمانیدر کتاب‌های قدیمی طب و داروسازی همواره کنار نام برخی مواد و کانی‌ها اشاراتی به ویژگی‌های خاص آنها نیز شده است. مثلا وقتی نویسنده درباره لاجورد و خواص دارویی آن مطلبی آورده، کنار آن به این موضوع نیز اشاره کرده که اگر سنگ لاجورد روی انگشتر باشد، می‌تواند باعث آرامش فرد نیز شود. این نوع اشارات را می‌توانید در بخش‌های ابتدایی کتاب‌هایی مانند «مخزن‌الادویه» و «قرابادین کبیر» اثر عقیلی شیرازی و «تحفه‌المومنین» اثر حکیم مومن ببینید.

در واقع به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل برای عدم شرح و بحث ویژگی‌های فرادارویی سنگ‌ها و کانی‌ها همین عدم اشراف کامل بر موضوع بوده باشد. بدون شک توضیح کامل این خواص به آگاهی از ماهیت، کیفیت و میزان تاثیرات نیاز دارد که در آن روزگار در دسترس نبوده است. نویسنده در این موارد حتی گاهی اشاره می‌کند که ویژگی ذکرشده در باور عموم مردم به این‌گونه است. در حال حاضر نیز در کشور ما با وجود تبلیغاتی که در مورد سنگ‌درمانی وجود دارد، همچنان شناخت و تسلط بر موضوع،‌ از دریچه علمی صورت نمی‌گیرد و بیشتر براساس باورهای گذشتگان شکل گرفته است.

البته در کشورهای اروپایی پیشرفت‌های فراوانی در زمینه سنگ‌درمانی، مکانیسم‌ها و علوم آکادمیک آن صورت گرفته که دامنه آن کمتر به کشور ما رسیده است.

سنگ درمانی در ایراندر منابع قدیمی مکاتب درمانی متعددی همچون طب سنتی ایران، طب سنتی آیورودا و چین به خاصیت درمانی سنگ ها و گوهرها اشاره های فراوانی شده است و حکمای صاحبنامی همچون ابن سینا، ابوریحان بیرونی و خواجه نصیرالدین طوسی در آثارشان به ارزش های درمانی سنگ ها و گوهرهای ارزشمند اشاره کرده و نسخه های درمانی متنوعی را ارائه کرده اند. امروزه مردم در سراسر جهان نیز با فرهنگ ها و زبان های مختلف از سنگ درمانی و خواص آرامش بخش و تسکین دهنده سنگ ها نه تنها برای درمان بیماری ها و اختلال های روحی و جسمی بلکه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های جسم و روح نیز استفاده می کنند.

دکتر محمدعلی زارعیان، پزشک و دبیر انجمن تحقیقات طب سنتی ایران در این باره به جام‌جم گفته بود: اکنون سنگ‌درمانی زیر مجموعه‌ای از انرژی‌درمانی به حساب می‌آید و مطالب آن عمدتا برگرفته از منابع طب سنتی چین، طب آیورودا، طب بومیان آمریکا و دیگر مکاتب طبی سنتی و بومی است. البته عمده این مباحث با استفاده از ادبیات مرسوم در طب چینی و بر اساس تأثیر سنگ‌ها روی چاکراها (مراکز انرژی بدن) بیان می‌شود. 

سنگ‌ها تاثیرات مثبت به وجود می‌آورند؟

سنگ‌ها تاثیرات مثبت به وجود می‌آورند؟از گذشته یکی از مواد موردتوجه مردم سنگ‌ها بوده اند و هر سنگی بنا بر باور مردم انرژی خاص خود را داشت. اعتمادبه‌نفس، دور ماندن از بلا، درمان بیماری‌ها، گشایش‌ کارها، جلب نظر اطرافیان، شجاعت و بسیاری از صفات و ویژگی‌ها در باور مردم، به دلیل همراه داشتن سنگ‌های مخصوص هر یک از این ویژگی‌ها به وجود می‌آمد. اگرچه این باور بدون مبنای علمی و تنها با اتکا بر باور عوام شکل گرفت، به‌تدریج جای خود را در جوامع امروزی نیز باز کرده است و تعداد زیادی از افراد به خواص متافیزیکی سنگ‌های خاص معتقدند و جالب‌تر اینکه تاثیرات مثبت همراهی با این سنگ‌ها را نیز در خو مشاهده می‌کنند، اما آیا این تاثیرات مثبت همه به دلیل همراه داشتن این سنگ‌ها به وجود می‌آید؟

سنگ تلقینبررسی‌های علمی نشان داده‌اند همه افراد دارای میزان متفاوتی از تلقین‌پذیری هستند که در برخی از افراد بیشتر و در برخی دیگر کمتر است. همچنین پژوهش‌های مختلف مشخص کرده تلقین‌پذیری افراد تا حدود ۳۰درصد می‌تواند بر فرایندهای درمانی آنها تاثیر بگذارد. به همین دلیل یکی از دیدگاه‌ها درباره خواص سنگ‌ها اثر تلقینی آنها بر افراد است.

شفای خیالیدر یک پژوهش مایعی در اختیار تعدادی از دانشجویان قرار گرفت. در اطلاعاتی که همراه با مایع در اختیار این دانشجویان قرار گرفت، گفته شده بود این مایع به دلیل مجاورت با یک سنگ خاص، خاصیت شفابخشی و آرام‌بخشی پیدا کرده و استفاده‌کنندگان از این مایع می‌توانند به این شکل دردهای مزمن خود را مداوا کنند. اگر چه در حقیقت در این پژوهش هیچ سنگ خاصی در کار نبود، حدود ۳۰ درصد از دانشجویان موردمطالعه کاهش مشکل‌هایی مثل اضطراب و سردردهای مزمن را با استفاده از این مایع گزارش ‌کردند.

علم سنگ درمانی

علم سنگ درمانیعلم سنگ درمانی نامی  است که سنگ درمان گران و گوهر شناسان بر علم ریشه شناسی، طبقه بندی و خواص درمانی سنگ ها گذاشته اند. سنگ درمانی ریشه ای شش هزار ساله دارد. منابع مکتوب زیادی از سابقه آن در دست نیست عالمان اصلی این علم که کاهنان مصری و دانشمندان هندی و چینی بوده اند از ترس آنکه مبادا نسخه های جادویی این روش درمانی به دست اغیار بیافتد و حق انحصاری آنها از بین برود، منابع مکتوب را از میان برده اند. اکنون به غیر از اطلاعاتی مبهم، تکه تکه و ناقص از این رشته درمانی چیز بیشتری در دست نیست اما بسیاری به این علم رو آورده اند تا آن را از نو بشناسند.

علم سنگ درمانی امروزه تحت نام (Gem Therapy) به عنوان یکی از رشته های طب مکمل معرفی و طبقه بنده می شود .

در ایران بزرگانی نظیر ابوعلی سینا، خواجه نصیرالدین و ابوریحان بیرونی از خواص سنگ ها آگاه بودند و برای درمان از آنها استفاده می کردند.

با پیشرفت علم فیزیک، این علم بیش از بیش مورد توجه و شناخت قرار گرفته است و از صنعت تا درمان از آن استفاده می شود. همچنین در بسیاری از روش های طبیعت درمانی و انرژی درمانی مانند ریک reiki و پرانا از سنگ ها و کریستال استفاده می شود.

تاثیر علم سنگ درمانی بر علوم دیگر

تاثیر علم سنگ درمانی بر علوم دیگردر یونان باستان، به مردم توصیه می شد سنگها را در کیسه چرمی کوچک با خود حمل کنند، به صورت گردنبند به گردن خود بیاویزند یا به صورت پودر یا معجون از راه خوراکی استفاده کنند تا به این وسیله از ارواح پلید، انواع بیماری ها، چشم زخمها و بلایا و فجایع در امان بمانند. ارسطو فیلسوف مشهور یونانی نیز از قدرت ویژه و منحصر به فرد سنگ های شفابخش صحبت کرده است.

اعتقاد به نیروی فوق العاده سنگ ها باعث شده است که از این علم در شاخه های دیگر هم استفاده کنند. در مدیتیشن از سنگ های کریستالی کوارتز استفاده می کنند. آنها معتقدند این سنگ در بازکردن چاکراها تاثیر بسیار بیشتری دارد. برای این کار تکه های کریستالی بزرگی از کوارتز را به صورت دایره می چینند و خودشان در وسط آن قرار می گیرند.

سنگ ها به دنیای جادو و ماوراء الطبیعه نیز راه یافته اند. سنگ درمانان معتقدند که عصای جادوگران قدیمی در سرخود دو تکه سنگ بزرگ داشته که این دو سنگ با تاثیری که روی هم داشته اند قدرت چند برابری به صاحبشان می داده اند. امروزه نمونه هایی از این عصاها توسط درمانگران سنگ دوباره بازسازی شده و اگر بخواهید می توانید یکی از آنها را برای خود تهیه کنید تا قدرت جادویی داشته باشید.

https://zistonline.com/vdcc14qm.2bqoe8laa2.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما