تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 79861
عنصر "روی" به عنوان یک ماده معدنی ضروری، عملکردهای مختلفی در بدن دارد که تقویت سیستم ایمنی و کمک به تقسیم سلولی از جمله آن‌هاست.
کمبود "روی" در بدن چه نشانه هایی دارد
به گزارش زیست آنلاین، علائم کمبود "روی" در بدن کاملاً عمومی و کلی هستند و به همین دلیل این امکان وجود دارد که فرد به آن‌ها توجه نداشته باشد.

بنا بر گزارش "مدیکال‌دیلی" در صورتیکه با بیشتر یا تمامی علائمی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود روبرو هستید، لازم است با پزشک مشورت کنید:

۵ نشانه کمبود "روی" در بدنپوستکندی بهبود جراحت‌ها می‌تواند به کمبود "روی" مربوط باشد. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که "روی"، نقش مهمی در عملکردهای طبیعی پوست از جمله بهبود بافت‌های آسیب‌دیده بازی کند. همچنین گروهی از متخصصان به بررسی این موضوع پرداختند که آیا این ماده معدنی در درمان آکنه نیز مؤثر است. هرچند متخصصان پوست در مورد کارایی این شیوه درمانی اختلاف نظر دارند.

کارشناسان بر این باورند که این تأثیرِ "روی" از خواص آنتی باکتریال و ضد التهابی آن ناشی می‌شود.

اشتهااز آنجایی که پایین بودن سطح این ماده معدنی می‌تواند به حالت تهوع منجر شود و تا حدودی بر حس‌هایی همچون بویایی و چشایی نیز تأثیرگذار است، از دست دادن اشتها از دیگر نشانه‌های کمبود "روی" است که باید مورد توجه قرار گیرد. هرچند متخصصان در مورد ارتباط بین کمبود "روی" و بی‌اشتهایی در انسان به نتیجه قطعی دست پیدا نکرده‌اند زیرا این علائم تنها در مطالعات بر نمونه‌های حیوانی مشاهده شده است.

بیناییبدن برای انتقال ویتامین A از کبد به شبکیه چشم به ماده معدنی "روی" نیاز دارد. این ماده به تولید ملانین و رنگ‌دانه حفاظت‌کننده از چشم‌ها کمک می‌کند. مشکلاتی همچون قدرت دید ضعیف و آب مروارید می‌تواند به کمبود "روی" مرتبط باشد.

رشدگروهی از متخصصان علوم پزشکی در بررسی‌های خود بر نقش "روی" در رشد سلولی تاکید کردند. در نتیجه سطح ناکافی از این ماده معدنی به تأخیر در فرایند رشد منجر می‌شود.

ذهنکمبود شدید و خفیف ماده معدنی "روی" با مشکلات خلق و خو مرتبط است. احساس خستگی و زودرنجی از جمله علائمی هستند که می‌توانند از کمبود "روی" ناشی شوند. همچنین نتایج برخی از بررسی‌ها حاکی از آن است که کمبود این ماده معدنی در کودکان با خطر ابتلاء به اختلال کم توجهی-بیش‌فعالی مرتبط است. هرچند این ارتباط مورد تأیید قرار نگرفته است.

خواص روی در بدن

خواص روی در بدنبرخی بیماری ها از جمله اگزما و پسوریازیس هم با افزایش گردش خون سلولی سبب کمبود زینک در بدن می شوند، مصرف نکردن و یا کمبود مصرف غذا های حاوی گوشت قرمز نیز می تواند باعث کاهش زینک در بدن شود، زیرا جایگزین های گوشت قرمز حاوی مقدار بسیار کمی زینک هستند. 
کمبود زینک همچنین سبب سرماخوردگی، دیر خوب شدن زخم ها، خستگی و حتی ناباروری در افراد می شود. 
از جمله نشانه های کمبود زینک در بدن می توان موارد زیر را نام برد. 
ریزش و کم پشتی مو های سر، وجود نقطه های سفید بر روی ناخن ها، وجود آکنه و جوش صورت در محل چانه، کدر شدن رنگ دندان ها، سفید شدن پوشش روی زبان، بوی دهان نامطبوع، التهاب لثه، بروز زخم در دهان و لثه ها، تب خال، پوکی و نرمی استخوان از مهمترین این نشانه ها است. 
بر این اساس کارشناسان به افراد توصیه می کنند مواد غذایی به ویژه پروتئین حیوانی شامل گوشت گاو، گوسفند، مرغ و ماهی های روغنی در رژیم غذایی روزانه خود داشته باشند. 
از جمله دیگر خوراکی های حاوی زینک می توان قارچ، پنیر، بادام، اسفناج و سیر را می توان نام برد. 
براساس پژوهش ها زنان در سنین باروری حداقل باید روزی ۴۰ گرم گوشت قرمز مصرف کنند تا دچار کم خونی و کمبود زینک نشوند. 
کارشناسان مهم ترین منبع تامین زینک به جز مواد غذایی طبیعی را در مکمل های تغذیه ای می دانند که با نظارت پزشک و انجام آزمایش خون می تواند برای رفع نیاز بدن به این ماده ضروری مورد استفاده قرار گیرد.

خواص روی در بدن

خواص روی چیست و چرا به آن نیاز داریم؟روی (Zn زینک) یک فلز واسطه متعلق به گروه ۱۲ جدول تناوبی است. به عنوان یک “عنصر کمیاب ضروری” ، روی اهمیت بیولوژیکی قابل توجهی برای گیاهان و حیوانات دارد. این عنصر مسئول عملکردهای مختلفی در بدن انسان است و فعالیت ۱۰۰ آنزیم مختلف را تحریک می‌کند. تنها مصرف بسیار کمی از روی برای به دست آوردن مزایای آن کافی است. اخیرا مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مجاز برای زنان ۸ میلی گرم در روز و برای مردان ۱۱ میلی گرم در روز می‌باشد. نبود مقدار کافی از روی در بدن، باعث می‌شود فرد در معرض بیماری‌های مختلف قرار گیرد. تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود روی مسئول ۸۰۰۰۰۰ مرگ و میر در کودکان است. این عنصر به طور طبیعی در انواع مختلفی از غذاها یافت می‌شود اما می‌توان آن را در مکمل‌ها نیز پیدا کرد.

خواص احتمالی روی برای سلامتی انسان چیست؟روی برای داشتن یک سیستم ایمنی سالم، سنتز درست DNA ، ترویج سلامت و رشد بدن انسان در دوران کودکی و درمان زخم‌ها ضروری است. اجازه دهید نگاه دقیق تری به این موضوع داشته باشیم.

https://zistonline.com/vdca6an0.49noi15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما