تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 79851
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، در خصوص ارائه آخرین گزارش از وضعیت خشکسالی در ایران، اعلام کرد: ۹۷ درصد مساحت ایران تحت تاثیر خشکسالی است و ۲۷ درصد جمعیت ایران تحت تاثیر خشکسالی بلندمدت قرار دارد.
 ۹۷ درصد مساحت ایران تحت تاثیر خشکسالی است
به گزارش زیست آنلاین، مساحت وسیع و جمعیت قابل توجهی از ایران از تبعات خشکسالی رنج می‌برند، صادق ضیائیان - رئیس مرکز ملی خشکسالی - در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد که در دوره یک ساله گذشته تا پایان دی‌ماه ۹۷، ۷۲.۲ درصد جمعیت ایران تحت تأثیر خشکسالی بوده است، اظهارکرد: ۲۲.۷ درصد جمعیت کشور با خشکسالی خفیف، ۱۷.۷ درصد جمعیت با خشکسالی متوسط، ۱۳ درصد جمعیت با خشکسالی شدید و ۲۸.۷ درصد جمعیت با خشکسالی بسیار شدید درگیر بوده است.

البته جمعیت تحت تأثیر خشکسالی در بازه بلندمدت نیز بررسی می‌شود که ضیائیان در این باره گفت: ۱۴.۲ درصد جمعیت ایران با خشکسالی بسیار شدید بلندمدت است همچنین ۴۷ درصد جمعیت کشور با خشکسالی شدید، ۳۰.۷ درصد جمعیت با خشکسالی متوسط و ۵.۱ درصد جمعیت با خشکسالی خفیف دست و پنجه نرم می‌کنند.

رئیس مرکز ملی خشکسالی در ادامه اظهارکرد: بررسی داده‌های ۱۰ ساله خشکسالی بیانگر آن است که ۹۷ درصد مساحت ایران تحت تأثیر خشکسالی بلندمدت است. از این مقدار ۵۳.۶ درصد مساحت کشور با خشکسالی شدید، ۱۲.۷ درصد با خشکسالی بسیار شدید، ۲۴.۸ درصد مساحت با خشکسالی متوسط و ۵.۹ درصد مساحت با خشکسالی خفیف مواجه هستند.

ضیائیان در مورد وضعیت خشکسالی کشور در بازه کوتاه‌مدت یکساله گفت: در دوره یکساله منتهی به پایان دی‌ماه سال جاری، ۱۹ درصد مساحت ایران از خشکسالی بسیار شدید، ۱۰.۵ درصد مساحت کشور از خشکسالی شدید، ۲۳.۳ درصد مساحت از خشکسالی متوسط و ۲۰.۹ درصد مساحت از خشکسالی خفیف تأثیر پذیرفته است.

به گزارش ایسنا، روز گذشته ایمان بابائیان - سرپرست پژوهشکده اقلیم‌شناسی - ضمن پیش‌بینی وضعیت نرمال بارش برای ماه‌های پیش رو تاکید کرده بود: با توجه به گرمایش جهانی، روند بلندمدت بارش در کشور کاهشی است و برای چنین شرایطی تدوین و اجرای برنامه ملی جهت تأمین پایدار آب و اتخاذ روش‌های سازگاری با کم‌آبی به ویژه در جنوب شرق کشور ضروری است.

بیشتر بخوانید: آمار تکان‌ دهنده‌ای از خشکسالی در ایرانپیش بینی خشک‌سالی با استفاده از فناوری فضایی

پیش بینی خشک‌سالی با استفاده از فناوری فضایی محققان دانشگاه ملی استرالیا یک فناوری فضایی جدید را توسعه دادند که امکان پیش بینی خشکسالی را از ۹ ماه قبل فراهم می کند.

محققان برای اندازه گیری دقیق میزان آب زیر سطح زمین از اطلاعات به دست آمده از ماهواره ها استفاده کردند و توانستند این داده ها را به خشکسالی که چندین ماه بعد رخ داد مرتبط کنند. 
محققان برای این منظور از ماهواره های GRACE Follow-On بهره گرفتند که توسط متخصصان آمریکایی، آلمانی و استرالیایی طراحی و تولید شده اند. با استفاده از این ماهواره ها محققان توانستند تغییرات میزان آب در دسترس را که بر توسعه چراگاه ها، رشد محصولات دیم و جنگل ها اثرگذار است، با دقت بسیار زیادی تشخیص دهند. همچنین از طریق ترکیب این داده ها با مدل سازی کامپیوتری چرخه آب و رشد گیاهان توانستند تصویر تمام قدی از نحوه توزیع آب در زیر سطح زمین و رشد گیاهان در ماه های بعد به دست آورند. 
این اطلاعات در کنار اطلاعات مربوط به اندازه گیری آب های سطحی و رطوبت خاک توسط سایر ماهواره ها، امکان اطلاع از میزان آب دردسترس در اعماق مختلف خاک را فراهم می کند.
قرار است نتایج پیش بینی خشکسالی با استفاده از این روش با آخرین نقشه های ماهواره ای از آتش سوزی گیاهان در استرالیا تطبیق داده شود تا امکان پیش بینی آتش سوزی های غیرقابل کنترل در ماه های آینده از این طریق فراهم گردد. 
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: پیش‌ بینی خشکسالی و بحران‌های آبی از طریق علمیپیش‌ بینی خشکسالی و بحران‌های آبی از طریق علمی

https://zistonline.com/vdcjvoea.uqehizsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما