تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 79850
معاون سازمان محیط زیست با تاکید بر ضرورت بررسی اثرات زیست محیطی ساخت جزایر مصنوعی در خلیج فارس گفت: دستگاه ها باید برای تامین پشتوانه های علمی ارزیابی دقیق اثرات زیست محیطی ساخت جزایر مصنوعی بر محیط زیست دریایی خلیج فارس همکاری کنند.
بررسی اثرات زیست محیطی ساخت جزایر مصنوعی در خلیج فارس
به گزارش زیست آنلاین، پروین فرشچی در نشست بررسی اثرات زیست محیطی ساخت جزایر مصنوعی در خلیج فارس و موضوعات حقوقی مرتبط با آن بر مطالعه اثرات و خسارات زیست محیطی احداث جزایر مصنوعی و خشک کردن دریا در خلیج فارس با استفاده از فناوری سنجش از دور و GIS اشاره کرد و بر اهمیت تشکیل کمیته ملی بررسی حوادث و ارزیابی خسارات محیط زیست دریایی تاکید کرد.
وی هم افزایی بین تمامی ذینفعان برای عملیاتی کردن ارزیابی اثرات زیست محیطی ساخت جزایر مصنوعی در خلیج فارس را ضروری دانست و در ادامه گزارش جامعی از مطالعه انجام شده در خصوص بررسی اثرات زیست محیطی ساخت جزایر مصنوعی به محیط زیست خلیج فارس در طی سال ۱۳۸۷ ارائه کرد.
فعال کردن کمیته ملی بررسی حوادث و ارزیابی خسارات محیط زیست دریایی و ایجاد زیرکمیته خاص به منظور پیگیری تولید مستندات و پشتوانه علمی کافی برای شناسایی اثرات زیست محیطی خشک کردن دریا و جزیره سازی در این جلسه مطرح شد.
پیشنهاد برای ایجاد مناطق به ویژه حساس دریایی در خلیج فارس به منظور تامین مسیرهای جدید حمل و نقل های دریایی از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود.
پیشنهاد پروتکل جدید برای کنوانسیون کویت با موضوع ارزیابی اثرات زیست محیطی فعالیت ها با ماهیت فرامرزی از دیگر نتایج این نشست بود.
هدف از برگزاری این نشست همکاری دستگاه ها برای تامین پشتوانه های علمی کافی به منظور ارزیابی دقیق اثرات زیست محیطی ساخت جزایر مصنوعی بر محیط زیست دریایی خلیج فارس بود.
نشست بررسی اثرات زیست محیطی ساخت جزایر مصنوعی در خلیج فارس و موضوعات حقوقی مرتبط با آن با حضور پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی، نمایندگان وزارت امور خارجه،ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان بنادر و دریانوردی، پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و مدیران وکارشناسان سازمان محیط زیست درمحل سالن اجتماعات معاونت محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست برگزار شد.

بیشتر بخوانید: وضعیت سلامت سواحل و آب دریا در مناطق جنوبی کشور به معضل‌ تبدیل ‌شده استبررسی دلایل ساخت جزایر مصنوعی در خلیج فارس

ساخت جزایر مصنوعی در خلیج فارسطرح جزیره‌سازی امارات متحده عربی در سواحل خلیج فارس از سال ۲۰۰۱ میلادی با اهداف سیاسی واقتصادی کلید خورد.

خلیج فارس از جمله پهنه‌های آبی مهم دنیاست که برخی از کارشناسان و سیاستمداران از آن تعبیر به کانون انرژی دنیا می‌کنند و تقریباً به‌طور کامل با صحراها و بیابان‌ها محصور شده است.

سال گذشته (۹۶) گزارشی منتشر شد که از وضع نابسامان محیط خلیج فارس خبر می داد، ساختن سکوهای جدید نفتی، آلودگی‌های ناشی از استخراج و کشف میدان‌های نفتی در آب و جابه‌جایی نفتکش‌ها و نشت از آن‌ها و از سوی دیگرساخت جزایر مصنوعی باعث آسیب‌دیدگی  بستر دریاها و محل تخم‌ریزی و زندگی آبزیان و با تغییر در چرخش آب در خلیج فارس موجب ایجاد خسارت به محیط زیست می‌شود که نسل‌های بعدی هم حق استفاده از آن را دارند.

 در این میان کارشناسان از کشورهای مختلف جهان اهداف امارات از جزیره‌سازی در خلیج فارس را گسترش و افزایش سواحل خود، افزایش مساحت خشکی و جذب توریست و گردشگران و منافع اقتصادی بیان می‌کنند. (برای مطالعه متن کامل این گزارش، با عنوان بررسی دلایل ساخت جزایر مصنوعی در خلیج فارس،کلیک کنید)

تاثیر و زیان‌های جزایر مصنوعی بر خلیج فارس

تاثیر و زیان‌های جزایر مصنوعی بر خلیج فارسخلیج فارس دارای بیش از ۶۰۰ گونه از جانوران آبزی از جمله ۵۰۰ گونه ماهی، ۱۵ گونه میگو و ۵ گونه نادرلاک پشت دریایی همچنین آب‌سنگ های مرجانی، جوامع جلبکی ، درختان حرا و مانگرو است. تردیدی نیست که شکل‌گیری چنین جزایری، زیستگاه جانوری و حیات گیاهی آن را به مخاطره خواهد انداخت.

جزایر مصنوعی کشور امارات موفولوژی خلیج فارس را تغییر خواهد داد. خشک کردن دریا در سواحل جنوب خلیج فارس از سوی کشور امارات، پدیده‌ای است که علاوه بر تأثیر بر محیط زیست، ادعای آینده امارات مبنی بر احتساب خط مبدا دریایی و گسترش آبهای سرزمینی و گسترش مرزهای آبی به سمت جزایر ایرانی بویژه جزیره استراتژیک ابوموسی را هموارتر خواهد ساخت. زیرا با ساخت این جزایر، احتمالاً در آینده، امارات، ادعای افزایش آب‌های سرزمینی از آن سوی این جزایر (به عنوان خط مبدأ دریایی) را مطرح خواهد کرد. این ادعا موجب پدید آمدن تنش در استخراج منابع دریایی و کف دریا خواهد شد  همچنین با اجرای این پروژه، فاصله امارات با جزیره ابوموسی به عنوان آخرین جزیره ایران، حدود ۱۰ کیلومتر کمتر خواهد شد.

تأثیرات جزایر مصنوعی بر ایرانساخت جزایر مصنوعی کشور امارات و فعالیت‌های انسانی در بخش‌های جنوب باختری خلیج فارس منجر به تجمع رسوب، تغییر در خط ساحلی، ریخت شناسی ساحل، شیب ساحل، ژرفای آب و گسترش ساحل به سمت دریا شده است.

 

 

https://zistonline.com/vdciuvay.t1a3w2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما