تاریخ انتشار :سه شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 79841
تأثیر گازهای گلخانه‌ای و کربن دی‌اکسید تنها موضوعاتی نیستند که با گرم‌تر شدن زمین باید مورد توجه قرار گیرد بلکه مسیری که اتمسفر و اقیانوس‌ها گرما را جابه‌جا می‌کنند نیز در حال تغییر است. این شرایط می‌تواند تأثیر چشمگیری بر دمای سراسر جهان داشته باشد.
تغییرات اقلیمی الگوی حرکت و جابجایی گرمای جهان را تغییر می‌دهد
به گزارش زیست آنلاین، اتمسفر زمین و اقیانوس‌ها نقش مهمی در جابه‌جایی گرما از یک قسمت زمین به قسمت دیگر بازی می‌کنند و در ارزیابی‌های جدید به این موضوع پرداخته شده که چگونه این الگوها در مواجهه با تغییرات اقلیمی در حال دگرگونی هستند.

کارشناسان آمریکایی در این مطالعه اظهار داشتند: تأثیر گازهای گلخانه‌ای و کربن دی‌اکسید تنها موضوعاتی نیستند که با ایجاد گرمایش زمین باید مورد توجه قرار گیرد بلکه مسیری که اتمسفر و اقیانوس‌ها گرما را جابه‌جا می‌کنند نیز در حال تغییر است. این شرایط می‌تواند تأثیر چشمگیری بر دمای سراسر جهان داشته باشد.

در این بررسی کارشناسان آمریکایی به ارزیابی مدل‌هایی پرداختند که نشان می‌دهد چگونه گرما در آینده نزدیک در اقیانوس‌ها و اتمسفر جابه‌جا می‌شوند. بدون جابه‌جا شدن گرما گرم‌ترین نقاط جهان گرم باقی مانده و سرما در سردترین نقاط نیز افزایش پیدا می‌کند. شرایط آب و هوایی در هر دو اقلیم سرد و گرم تحت تأثیر جابه‌جایی گرمایی است که در جو و اقیانوس‌ها از سمت خط استوا به جانب قطب‌ها می‌رود.

به گزارش نیچر ورلد نیوز، این اولین مطالعه‌ای است که تغییرات فعلی در جابه‌جایی گرما را بررسی کرده و این نتیجه را به دنبال داشته که گرم شدن هوا موجب می‌شود گرمای بیشتری به سمت اتمسفر منتقل شود که در نتیجه انتقال گرما به سمت اقیانوس‌ها کاهش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: جدی‌ترین اثرهای تغییر اقلیم در ایرانجدی‌ترین اثرهای تغییر اقلیم در ایران

چطور در جلوگیری از گرم شدن کره زمین مشارکت کنیمکره زمین به سرعت در حال گرمتر شدن است و متاسفانه مثل همیشه بیشتر گروهی که از این روند صدمه خواهند دید مردم عادی و اقشار کم درآمد جوامع هستند. در نقاط مختلف دنیا راهکارهای گوناگونی برای مشارکت وجود دارد و مدتی است بسیاری از مردم و شرکت ها شروع به استفاده از این راهکارها کرده اند. اما در این میان مشکل بسیار اساسی ای وجود دارد و آن این است که این راهکارها برای کشورهای بی سباطی مثل ایران که از اقتصاد بیمار و رو به نابودی رنج می برند و مردم در این زمینه از هیچگونه حمایت دولتی برخودار نیستند عملی نیست. پس چه باید کرد؟

در این مقاله تحقیقاتی هدف این هست کار راهکاری ابتکاری برای افزایش مشارکت مردم ایران در جلوگیری از روند گرم شده زمین ارایه شود که مناسب با وضعیت فرهنگی اقتصادی و اجتماعی مردم باشد. برای شروع زمینه های مشارکت را به چند دسته تقسیم بندی می کنیم.

حمل و نقلمتاسفانه امکان دسترسی به مترو در همه نقاط تهران وجود ندارد و روش های دیگر حمل و نقل نیز معمولا دشوار , زمانبر و پر هزینه است. پس در این زمینه شاید بهترین روش این باشد که افرادی که در مسیر رفت و آمدشان امکان استفاده از مترو را دارند حتما از این وسیله مفید استفاده کنند. چون هم در زمان و هم در هزینه بسیار صرفه جویی می کند و بسیار کمتر از خودرو بر کره زمین تاثیر مخرب می گذارد.

گرمایش محیط های بستهدر زمستان ها می توان با پوشیدن لباس های گرمتر در منزل از وسایل گرمایشی کمتری استفاده نمود. ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسد ولی به تجربه می گویم بعد از مدتی عادت می شود و دگیر احساس ناراحتی نمی کند.

پس ماند هاتفکیک زباله بسیار مهم است. در حال حاضر شهرداری در برخی مناطق امکان دریافت جداگانه زباله های خشک را میسر کرده. البته خوب مانند سایر طرح های دولتی در هر منطقه ای متفاوت عمل می شود و ممکن است در منطقه شما این امکان میسر نباشد. با توجه به مشغله زیاد آقایان نکته ای که می تواند استفاده از این امکان را میسر کند مشارکت خانم ها است.

انرژی ها جایگزینانرژی نو یا انرژی جایگزین به آن دسته از انرژی‌ها گفته می‌شود که برای تولیدشان از منابع بدون کربن استفاده می‌گردد؛ مانند انرژی خورشیدی، انرژی بادی، انرژی دریایی، زمین گرمایی، نیروگاه‌های آبی و کربن خنثی مانند زیست توده. از هیدروژن نیز که در پیل‌های هیدروژنی قادر به ذخیره انرژی است، به عنوان انرژی نو نام برده می‌شود. و می تواند جایگزین مناسبی برای کاهش انتشار گلخانه ای و بهبود وضعیت اقلیمی باشد.

https://zistonline.com/vdcizvay.t1a352bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما