تاریخ انتشار :سه شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 79838
به بهانه سه‌شنبه‌های بدون خودرو:

آیا دوچرخه‌‌ سواری در تهران رونق خواهد گرفت؟

آلودگی هوا، هر ساله مخصوصا در فصل‌های سرد سال دامن پایتخت ایران و شهرهای بزرگ کشور را می‌گیرد و همزمان با این مشکل، همیشه راه حل‌هایی نیز مطرح شده است.
آیا دوچرخه‌‌ سواری در تهران رونق خواهد گرفت؟
به گزارش زیست آنلاین، شاید این روزها بیش از هر زمان دیگری ضرورت توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری در تهران و کلانشهرها احساس می‌شود. برای نخستین بار دوچرخه‌های آنلاین در تهران راه‌اندازی شده تا شهروندان بتوانند با استفاده از اپلیکیشن دوچرخه را یافته، آن را از حالت قفل خارج کرده و سوار آن شوند.

پیروز حناچی شهردار تهران که پیش از این وعده‌ داده بود به کارزار سه‌شنبه‌های بدون خودرو بپیوندد، چند بار با برگزارکنندگان این کارزار هم‌مسیر شده تا به وعده‌اش وفا کند.

پیشنهاد سه‌شنبه‌های بدون خودرو از کجا آمد؟پیشنهاد تشکیل کارزار سه‌شنبه‌های بدون خودرو سال ۹۴ از سوی فعالان محیط زیست اراک مطرح شد و مورد استقبال شهرهای مختلف کشور قرار گرفت. گروه‌های کوچک در شهرهای مختلف دوچرخه‌سواری در مسیرهای ایمن شهری را در دستور کار قرار داده بودند اما همراهی زنان موجب شد برخی با این کارزار مخالفت کنند.

فقدان خط ویژه دوچرخه یکی از موانع اصلی فراگیر شدن دوچرخه‌سواری در تهران است، نکته‌ای که شهروندان را پس از تجربه یکی دو باردوچرخه‌سواری در تهران نگران می‌کند و گاهی مانع ادامه این کار می‌شود.

محل پارک دوچرخه

 

تهران ۲۵۰ هزار دوچرخه می‌خواهددر دوره‌ شهرداری قالیباف صدها خانه دوچرخه بر پا شد اما استقبال چندانی از آن نشد. البته آن موقع به زنان دوچرخه‌ نمی‌دادند و زنان می‌توانستند با ارایه کارت همراه مذکر خود دوچرخه بگیرند.

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل شهرداری پیش از این به ایرنا گفته بود: «تهران ۲۵۰ هزار دوچرخه نیاز دارد و اکنون ۱۶۰ خانه دوچرخه و ۷ هزار و ۶۰۰ دستگاه دوچرخه دارد».

او همچنین در پاسخ به اینکه آیا زنان می‌توانند از دوچرخه‌های اپلیکشنی استفاده کنند گفت :«در (طرح) دوچرخه اپلیکیشنی هیچ منعی برای استفاده زنان وجود ندارد. همسرم گفته بود اگر می‌خواهی دوچرخه‌سواری رونق یابد، زنان هم باید بیایند».

دوچرخه‌سواری رو به رشدبا وجود مخالفت‌ها با دوچرخه‌سواری زنان، این روزها روند شکل‌گیری گروه‌های دوچرخه‌سواری زنان و مردان در شهرهای مختلف ایران به چشم می‌خورد. اصفهان، مشهد، یزد و شهرهای شمالی ایران دارای سنت دوچرخه‌سواری هستند. ویژگی مسطح بودن برخی شهرهای ایران امکان بهتری برای دوچرخه‌سواری شهروندان به وجود می‌آورد. آنچه در تهران امری بازدارنده دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: هلند چطور پایتخت دوچرخه سواری دنیا شد؟دوچرخه‌های آنلاین در مناطق ۲ و ۶حالا «دوچرخه هوشمند بیدود» در دو منطقه ۲ و ۶ تهران آغاز به کار کرده و در هر محله پارکینگ‌هایی دارد. افراد با اپلیکیشن می‌توانند قفل دوچرخه را باز کرده و از آن استفاده کنند. هزینه نیم ساعت استفاده از این دوچرخه‌ها ۱۵۰۰ تومان است. اگر از این طرح استقبال شود، تعداد دوچرخه‌ها افزایش می‌یابد.

تهران سال‌های اخیر شاهد رشد تعداد دوچرخه‌سوارها بوده اما تا به اینجای کار سیاست‌های شهری تاثیری بر آن نداشته و زیر ساخت مناسبی برای این کار فراهم نشده است. تهران پر شده از بزرگراه‌ها و با شروع پاییز و افزایش آلودگی هوا دوچرخه‌سواری در سراشیبی‌های شهر دشوار می‌شود.

با این حال یکی از تهدیدها بر سر راه موفقیت دوچرخه‌های اپلیکیشنی در تهران مساله استفاده زنان از آن خواهد بود. با وجود مخالفت‌ها باید دید واکنش‌ها به استفاده زنان از دوچرخه در تهران چه خواهد بود؟

دوچرخه های بیدودبیشتر بخوانید: منابع آلودگی هوا در ایران چیست؟آلودگی هوا؛ قاتل سریالی در ایران و جهان آلودگی هوا را می‌توان قاتل سریالی ایرانیان و جهانیان نامید، پدیده‌ای که به گزارش سازمان جهانی بهداشت مسئول مرگ زودبهنگام حدود ۷ میلیون نفر در سراسر جهان است.

نزدیک به نیمی از قربانیان آلودگی هوا در اثر فعالیت‌های صنعتی و آلودگی‌های ترافیکی و نیم دیگر در اثر آلودگی هوای ناشی از فعالیت‌های خانگی که از سوخت‌های فسیلی در خانه‌ها برای پختن غذا و گرما بخشی به محیط ایجاد می‌شود، جان را از دست می‌دهند.

بیش از۹۲٪ از مردم جهان هوایی را تنفس می‌کنند که میزان آلودگی آن بیشتر از حد مجاز سازمان جهانی بهداشت است.

مساله آلودگی هوا از زمان صنعتی شدن جوامع انسانی شکل جدیدی به خود گرفت. یکی از بزرگترین فجایع مربوط به این مساله پدید آمدن مه‌دود  (Smog) حاوی دی‌اکسید گوگرد و دی‌اکسید کربن در سال ۱۹۵۲ بر آسمان لندن بود که تنها در عرض ۵ روز جان ۱۲ هزار نفر را گرفت.

این اتفاق سبب شد که پارلمان بریتانیا در سال ۱۹۵۶ قانون «هوای پاک» را به تصویب برساند که براساس آن میزان آلودگی هوا به طرق مختلف را در این کشور کاهش دهد.

مه‌دود نوعی از آلودگی هوا است که در اثر ترکیب گازهای خروجی از موتور خودروها و دود کارخانه‌های صنعتی و برخورد نور خورشید با آنها که سبب ایجاد واکنش‌های پیچیده فتوشیمیایی می‌شود، بوجود می‌آید.

آلودگی های صنعتی

مه‌دود و دیگر انواع آلودگی‌های هوا همچنان گریبان‌گیر بسیاری از شهرهای جهان است. تهران، پایتخت و قطب سیاسی و تجاری ایران،  هر ساله چندین مرتبه حد مجاز آلودگی را رد می‌کند. مدارس تعطیل می‌شوند و از کودکان، سالمندان، زنان باردار و بیماران قلبی خواسته می‌شود که در خانه‌های خود بمانند.

با افزایش فعالیت‌های صنعتی و همینطور استفاده بی رویه از خودروها، نتنها تهران بلکه بسیاری از شهرهای بزرگ ایران نیز با این مساله دست به گریبانند.

با وجود هشدارهای بسیار از سوی متخصصان علوم پزشکی و بهداشتی و متصدیان امور محیط زیست هنوز تصمیم مناسبی از سوی دولتمردان ایرانی و مقامات مسئول برای حل این معضل اتخاذ نشده است.

بیشتر بخوانید: تمام تهرانی ها سیگار می کشندمهمترین عامل مرگ و میر در جهان چیست؟بجز تهران، چندین شهر بزرگ ایران از جمله تبریز، اصفهان، اراک، مشهد، ارومیه و... و برخی شهرهای دیگر همچون پکن، بانکوک، دهلی نو و ... درگیر آلودگی هوا هستند به طوری که مدارس در این شهرها در روزهایی تعطیل شده است.

اخبار آلودگی هوا اما همواره با حاشیه‌هایی همراه است. تعطیلی مسابقات و برنامه های ورزشی ، تعطیلی مدارس، عدم خروج سالمندان و کودکان از منزل، ...

حل مشکل آلودگی هوا یکی از وعده‌های بزرگ سیاستمداران به ویژه در بزنگاه‌های انتخاباتی و سیاسی است. وعده‌ای که در بسیاری از جاها، هنوز محقق نشده و عدم چاره‌اندیشی اساسی برای ارائه راه حل‌های موثر در این زمینه می‌تواند سلامت مردم را به خطر بیاندازد و مهمترین عامل مرگ و میر در جهان باشد.

آلودگی هوا تهدیدی برای سلامت افرادمدلهای جدید دوچرخه مجهز به فناوری روزتازه ترین مدل های دوچرخه که تمرکز آن روی کاربرد اپلیکیشن های شبکه ای و چند رسانه ای است، این روزها در بسیاری از شهرهای بزرگ و از جمله تهران استفاده می شود.

«کوبی» دوچرخه ای است که دارای بعضی از هوشمندی های خودروی الکتریکی است. سامانه اصلی دوچرخه شامل یک کنترل مرکزی است که دوچرخه را به تلفن هوشمند متصل کرده و بسیاری از سیستمهای دوچرخه و تلفن هوشمند بصورت متمرکز دراختیار دوچرخه سوار قرار می دهد.

یکی دیگر از دوچرخه های عرضه شده موسوم به «لایف باک»، یک ابزار آموزشی برای کمک به افراد مبتلا به بیماری قلبی برای بازگشت به وضعیت طبیعی است. دوچرخه به دستگاه سنجش ضربان و مانیتور پزشکی برای بیماران قلبی است. این دوچرخه با همکاری با یک پزشک آلمانی ساخته شده و در آینده نزدیک، سامانه آن می تواند در صورت بالا رفتن بیش از حد ضربان قلب، دوچرخه را متوقف کند. بهای آن بین ۳۶۰۰ تا ۴۹۰۰ یورو است.

کوچکترین جی پی اس یا جهت یاب ماهواره ای مخصوص دوچرخه موجود در بازار، به اندازه یک قوطی کبریت است و با ابزارهای مجهز به بلوتوث می تواند ضربان قلب را اندازه گیری کند. بعلاوه با مرتبط شدن با یک اپلیکیشن تلفن هوشمند، دریافت تلفن، ایمیل و یا پیامک را به دوچرخه سوار اطلاع می دهد.

دوچرخه «نئوکس» ساخت کارخانه ایتالیایی «نئوکس» است که نوآوری این دوچرخه ها در قرار دادن تمام اجزا الکترونیک در بخش میانی و محفظه زنجیر آن است. جعبه دنده آن دارای هشت دنده تنظیم سرعت و موتور است. یکی از دنده ها به طور مثال برای آزاد کردن سریع چرخ عقب در عرض چند ثانیه است. زنجیر کاملا پوشیده شده است و دستهایتان هیچوقت کثیف نمی شود. دوچرخه دارای دزدگیر با شماره کد است و در صورت دزدی چرخ های آن آزاد می شود و نمی توان آن را براند.

دوچرخه های هوشمند

لوازم و قطعات جانبی بخش مهمی، برای کاربران دوچرخه است از جمله جورابهای بسیار حرفه ای و کارآمد برای دوچرخه سواران و شلوارکهایی که از تور ماهیگیری بازیافت شده ساخته شده و ضربه گیرهایش دارای روغن تفاله قهوه است. کتهای شبرنگ مخصوص دوچرخه سواران ضد آب هستند و رویه صد در صد شب تاب دارند . علاوه بر محافظت در هوای بد، در هر نوری قابل مشاهده هستند.

عینک «یووکس» در یک دهم ثانیه به تغییرات نوری واکنش نشان می دهند. «یووکس» کارخانه سازنده، این فناوری را چند سال پیش در عینک های اسکی عرضه کرد. عینکهای دوچرخه سواری با قاب های تازه و شیک به بهای ۳۰۰ یورو، به بازار آمده اند.

«سیتی لاک»، زین دوچرخه ای است که در عرض چند ثانیه به قفل و دوباره بر عکس به زین تبدیل می شود. «سیتی لاک» نیز به قیمت ۱۵۰ یورو به بازار آمده است.

https://zistonline.com/vdcevv8f.jh8oxi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما