تاریخ انتشار :سه شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 79835
معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه اجرای نظام ارجاع الکترونیک، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌هایمان باید کل نظام ارجاع را الکترونیک کنیم.
نسخه‌ پیچی الکترونیک تا سال آینده در ایران
به گزارش زیست آنلاین، قاسم جان‌بابایی در نشست معرفی سامانه دولت سلامت الکترونیک که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بابلسر برگزار شد، با بیان اینکه نسخه الکترونیکی در بخش‌هایی از کشور از جمله بابلسر آغاز شده است،‌ به استحقاق خدمت و استحقاق هویت که با همکاری سازمان‌های بیمه سلامت و تامین اجتماعی در همه بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شود نیز، اشاره کرد و گفت: این موضوع مورد درخواست رییس جمهوری بوده و در این طرح، هویت افراد متقاضی به خدمات در بیمارستان ها با کد ملی مشخص می شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بنا داریم استحقاق هویتی را در مراکز سرپایی نیز انجام دهیم (هم در مراکز سطح یک و هم در کلینیک‌های ویژه)، تاکید کرد: زیرساخت های این طرح آماده است و تا قبل از پایان سال شروع می شود و درصدد هستیم که مراکز خصوصی را نیز به این سیستم مجهز کنیم.

وی به یکی از مهمترین قسمت های استحقاق خدمت که ممکن است جای سوال نیز باشد، اشاره کرد و گفت: ممکن است خدمات به صورت القایی و یا به شکل اضافه در قالب خدمات آزمایشگاهی، سی تی اسکن و داروها ارائه شوند. 

جان‌بابایی با بیان اینکه از سال گذشته بالغ بر ۵۰۰ محصول دانشی راهنمای بالینی و استانداردهای خدمات در وزارت بهداشت تدوین شده و قواعد الکترونیک خدمات هم، در حال تدوین است، گفت: دو سوم قواعد الکترونیک آن نوشته شده است و هدف از این سرویس، تایید تکرار خدماتی بوده که پر هزینه هستند و با فاصله زمانی کم، می‌خواهد انجام شود.

معاون درمان وزارت بهداشت درخصوص موضوع ارتقای HIS بیمارستانی (سیستم اطلاعات بیمارستانی) نیز اظهار داشت: امیدواریم در سال ۹۸ شاهد شکوفایی خدمات الکترونیکی در بیمارستان‌ها باشیم.

وی هدف دیگر این موضوع را تبادل اسناد به صورت الکترونیکی و بدون کاغذ با بیمه‌ها برشمرد و افزود: ما به دنبال الکترونیک کردن تمام خدمات سرپایی و بستری هستیم تا همه داده‌ها در بستر امن و‌ مطمئن الکترونیک ذخیره و مورد بهره‌برداری قرار گیرند و از این طریق پرونده الکترونیک را به صورت کامل خواهیم داشت.

جان بابایی در ادامه گفت: بخشهایی از این بسته بزرگ در استان‌ های مختلف در حال انجام است و علاوه بر مازندران در پنج دانشگاه دیگر نیز، بحث نسخه‌نویسی الکترونیکی آغاز شده است.

همچنین، سیدمحمود تارا، رییس مرکز آمار و فناوری وزارت بهداشت نیز، مازندران را از استان‌های پیشرو در دولت الکترونیک سلامت وزارت بهداشت برشمرد و گفت: با توجه به دستور رییس جمهور و حمایت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پروژه راهبردی سلامت الکترونیک کشور شامل نظام ارجاع پرونده الکترونیک سلامت، بیمه الکترونیک، نسخه نویسی و نسخه پیچی در استان مازندران تشریح و تقویت می‌شود.

در ادامه محمد شریعتی، قائم مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت نیز در این خصوص بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران با درک درستی از سلامت و اجرای برنامه پزشک خانواده می‌تواند بستر مناسبی برای اجرای نظام ارجاع الکترونیک باشد.

وی در پایان افزود: استفاده از سامانه پرونده الکترونیک سلامت می‌تواند سیاست‌های وزارت بهداشت را در ارائه خدمات سلامت اجرایی کرده و ضمن ارتقای کیفیت خدمات، مانع هدر رفتن منابع شود.

بیشتر بخوانید: صرفه جویی در کاغذ تاثیر بسزایی در نجات محیط زیست داردروش های صرفه جویی در مصرف کاغذ

 

روش های صرفه جویی در مصرف کاغذآمارها نشان مي دهد كه مصرف كاغذ در ايالات متحده امريكا در سال ۱۹۹۹ به اوج خود رسيد. اگر چه پس از اين سال ميزان مصرف كاغذ در اين كشور رو به كاهش گذاشت اما هنوز اغلب مردم هر روزه با مقادير فراواني كاغذ سر و كار دارند. در اين مقاله مي خواهيم به ذكر بعضي از روش هايي بپردازيم كه به بهينه سازي مصرف كاغذ كمك مي كند.كاهش مصرف كاغذموجب صرفه جويي در هزينه ها شده و به شما كمك مي كند يك مصرف كننده سبز باشيد.اولين گام براي كاهش مصرف كاغذ اين است كه تا جايي كه ممكن است پرينت كمتر بگيريد. اكنون كه همه افراد چه در داخل يك شركت و چه در خارج از آن مي توانند با هم از طريق اينترنت و شبكه هاي داخلي در ارتباط باشند، مي توانند با استفاده از نامه الكترونيكي، فايل هاي مشترك و حتي فكس از هدررفت كاغذ جلوگيري كنند.
هنگامي كه يك نامه الكترونيكي دريافت مي كنيد به جاي آنكه آن را چاپ كنيد و به همكارتان بدهيد نامه را براي او هم ارسال كنيد. به جاي اينكه يك صفحه اينترنتي را چاپ كنيد و به ديگران بدهيد آدرس آن صفحه و يا سايت را براي آنها ارسال كنيد. جاي تاسف است كه ديده مي شود در بسياري از موارد يك كارمند يك صفحه را چاپ مي كند و سپس آن را از طريق فكس براي ديگران ارسال مي كند. اگر هم مي خواهيد چيزي را فكس كنيد به جاي اينكه مطلب را چاپ كنيد به كنار دستگاه فكس برويد و آن را ارسال كنيد از سرويس هاي ايميل به فكس استفاده كنيد. ارسال نامه الكترونيكي به فكس و يا ارسال فكس به ايميل راهي بسيار مناسب و مقرون به صرفه است.
 گر تاكنون به ارزش چاپگرهاي چندكاره پي نبرده ايد بهتر است با آنها آشنا شويد. بعضي از چاپگرها علاوه بر چاپ، فكس و اسكن مي كند و كپي مي گيرد. اين دستگاه چند كاربرد دارد و فضاي كمي هم اشغال مي كند.
عكس هاي تمام رنگي و كاتالوگ هاي كاغذي بسيار هزينه بر هستند و فقط زماني بايد ارسال شوند كه حتماً نيازي به آنها باشد. قبل از اينكه اينگونه مرسوله ها را بفرستيد اندكي تامل كنيد و اطمينان حاصل كنيد كاغذهايي كه براي اين منظور مورد استفاده قرار مي دهيد به درد دريافت كننده مي خورد و مستقيم به سطل زباله نخواهد رفت.دستمال هاي كاغذي را با دستمال هاي پارچه اي جايگزين كنيد و به جايظروف كاغذي از ظروف معمولي استفاده كنيد.صورتحساب هاي خود را از طريق اينترنت بپردازيد. اين كار به شما كمك مي كند كه در مصرف پاكت، تمبر و چك صرفه جويي كنيد.

بیشتر بخوانید: میزان درخت‌های قطع شده برای چاپ کاغذدانش الکترونیک جایگزین کاغذ

دانش الکترونیک جایگزین مناسب کاغذ اگر به خواندن مجلات علاقه داريد. از طريق اينترنت مشترك مجلات شويد. نامه اي به اين مجلات بنويسيد و بگوييد به خاطر جلوگيري از هدررفت كاغذ آنها را به صورت آنلاين بخوانيد. به جاي اينكه براي يادآوري يادداشت هاي خود را روي برگه بنويسيد آن را روي تلفن همراه خود ذخيره كنيد. اگر مي خواهيد مطالب جلوي چشمتان باشد يك تخته سفيد بخريد و آن را در محل كار يا منزل خود نصب كنيد. شما مي توانيد يادداشت هاي روزمره خود را روي آن يادداشت كنيد و سپس پاك كنيد. سعي كنيد كمتر دستمال كاغذي استفاده كنيد. در واقع نيازي به استفاده از آنها نيست. به جاي آن، از برگ هاي ليفي استفاده كنيد. حسن اين برگه ها اين است كه مي تواند بارها و بارها مورد استفاده قرار گيرد. شما به راحتي مي توانيد آنها را در داخل ماشين لباسشويي بيندازيد و براي مصارف مختلف مانند خشك كردن ظروف؛ تميز كردن مبلمان و آشپزخانه استفاده كنيد. هنگامي كه براي خريد البسه يا پارچه مي رويد به فروشنده اجازه ندهيد كه آنها را درون كاغذهايي بي مصرف قرار دهد. هنگامي كه به يك پيتزافروشي يا ساندويچي مي رويد با خود ظرف به همراه ببريد. اگر مي خواهيد غذاي خود يا باقيمانده آن را با خود به خانه ببريد درون آن بگذاريد و اجازه ندهيد غذاي شما را در جعبه هاي كاغذي گذاشته و به شما بدهند.

https://zistonline.com/vdcbswbz.rhb9fpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما