تاریخ انتشار :شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 79809
در همایش ملی صنعت سبز معرفی شد:

پالایشگاه کرمانشاه تنها پالایشگاه سبز کشور

زیست آنلاین: در مراسم بیستمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز، پالایشگاه کرمانشاه، از میان ده پالایشگاه ایران، به عنوان تنها پالایشگاه منطبق بر استانداردهای زیست محیطی معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت.
پالایشگاه کرمانشاه تنها پالایشگاه سبز کشور
ابراهیم باقری مدیرعامل پالایشگاه نفت کرمانشاه در حاشیه مراسم بیستمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز، به عنوان یکی از صنایع برگزیده و منتخب سازمان محیط زیست، با خبرنگار زیست آنلاین به گفتگو پرداخت.

مدیرعامل پالایشگاه نفت کرمانشاه در خصوص تعریف صنعت سبز و شاخص های در نظر گرفته شده به منظور انتخاب پالایشگاه کرمانشاه به عنوان صنعت سبز گفت: بهره گیری از مفاهیم صنعت سبز موجب شده است که تولیدات پالایشگاه، منطبق بر استاندارد شرکت ملی نفت و استانداردهای زیست محیطی  قرار گیرد و از شاخص های انتخاب این شرکت به عنوان صنعت سبز می توان به استقرار و پیاده سازی سیستم های مدیریتی در شرکت ، رعایت الزامات قانونی زیست محیطی ، حفظ ، نگهداری و توسعه فضای سبز، کنترل و پایش آلاینده های زیست محیطی و جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی (خاک، آب و هوا و .... ) ، مدیریت مناسب کلیه پسماندهای تولیدی ، نصب و راه اندازی سیستم های پایش لحظه ای، اجرای مدیریت سبز و بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی  اشاره نمود.

وی افزود: پالایشگاه کرمانشاه به علت آنکه در کنار رودخانه قره سو قرار گرفته است، در گذشته، به منظور خنک سازی سیستم ها و دستگاه های موجود در آن،  از آب رودخانه بهره می گرفت و سپس  آب را به سمت رودخانه بر میگرداند، این امر ممکن بود، نشتی مواد نفتی را با خود به همراه داشته باشد و موجب آلودگی آب رودخانه گردد، البته لازم به ذکر است که در آن زمان، سیستم تصفیه پساب صنعتی در شرکت وجود داشته و پساب تا حدود زیادی  پاکسازی میشد، اما خوشبختانه از حدود ده سال پیش برآن شدیم تا دیگر از آب رودخانه استفاده نکنیم و بر همین اساس یک سیکل بازچرخانی طراحی و تاسیس کردیم تا آب دستگاه را خنک کنیم، لازم به ذکر است همین آب در خود سیستم خنک شده و مجددا مورد استفاده قرار می گیرد، در واقع، امروزه آب مصرفی ما، آب چاه است و هیچ آبی را به داخل رودخانه وارد نمی کنیم و از آب رودخانه نیز استفاده نمی کنیم، همچنین  برای پایش خاک و آب های زیرزمینی  پروژه هایی در دست اقدام می باشد تا این منابع را از آلودگی مصون بداریم.

بیشتر بخوانید: توسعه صنعتی و پایداری محیط زیست دو موضوع همگام هستند​اولین پالایشگاهی که در سطح کشور اقدام به تولید هگزان می‌ کند

پایش هوای محیطی توسط استقرار ایستگاه آنلاین در محوطه پالایشگاهوی تصریح کرد:  با توجه به نتایج  سنجش پارامترهای زیست محیطی  توسط آزمایشگاه های معتمد سازمان محیط زیست ، کلیه پارامترها در محدوده استاندارد و ضوابط سازمان محیط زیست بوده و نتایج حاصله گواه این مسائه است که مجموعه عملکرد این پالایشگاه در راستای حفاظت از محیط زیست بوده است، علاوه بر آن ذکر این نکته لازم است  که سیستم های پایش لحظه ای بر روی خروجی دودکش و همچنین سیستم تصفیه خانه پساب نصب و راه اندازی گردیده و ایستگاه آنلاین پایش هوای محیطی نیز در محوطه پالایشگاه مستقر است،که داده های سیستم های مذکور به صورت آنلاین از طریق اداره محیط زیست استان بررسی و نظارت میگردد. 

بیشتر بخوانید: آنلاین شدن ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا سیستم آبیاری قطره ای برای آبیاری درختان پالایشگاه

سیستم آبیاری قطره ای برای آبیاری درختان پالایشگاهوی افزود : پساب صنعتی تولیدی شرکت پس از تصفیه و با توجه به رعایت استانداردهای زیست محیطی در مصارف آبیاری فضای سبز محوطه  پالایشگاه مورد استفاده قرار می گیرد، لازم به ذکر است برای آبیاری این درختان از سیستم آبیاری قطره ای بهره گیری می شود.

همچنین به منظور بهبود عملکرد پالایشگاه و رعایت الزامات قانونی، در تمامی پروژه هایی که در پالایشگاه انجام می شود شناسایی ، ارزیابی و کنترل جنبه های زیست محیطی انجام می پذیرد. این شرکت علاوه بر اخذ سیستم مدیریت کیفیت ، دارای گواهینامه های ISO ۱۴۰۰۱ , OHSAS ۱۸۰۰۱ , ISO ۵۰۰۰۱  ( سیستم مدیریت انرژی )نیز می باشد. همانطور که می دانید مباحث مدیریت انرژی نیز مرتبط با محیط زیست بوده و هرچه انرژی به شکل بهینه مصرف شود،  اثرات و پیامدهای  زیست محیطی پایین تری خواهد داشت.

بهره گیری از نیروگاه خورشیدی در پالایشگاه

بهره گیری از نیروگاه خورشیدی در پالایشگاهوی در ادامه یادآور شد:  همچنین در بحث گرم کردن آب نیز از یک نیروگاه کوچک خورشیدی بهره مند هستیم، و با ایجاد پنل های خورشیدی، از آن به منظور گرمایش رستوران، باشگاه ورزشی و غذاخوری بهره میبریم. البته لازم به ذکر است که نصب این پنل ها با همکاری سازمان انرژی انجام پذیرفته است.

وی در خصوص کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ادامه داد: همواره سعی ما بر این بوده است که بر طبق استانداردهای موجود عمل کنیم و در این راستا  شاخص های زیست محیطی مشخصی وجود دارند که بر اساس آن ها می بایست  مصرف انرژی را در طول سال کاهش دهیم که بدین منظور پروژه هایی تعریف گردیده است. 

مدیرعامل پالایشگاه نفت کرمانشاه  اشاره داشت، به طور کلی هزینه اجرای پروژه های زیست محیطی بالا بوده  و می توان گفت؛ به دید یک بنگاه اقتصادی، هزینه هایی که برای حفاظت محیط زیست پرداخت  می گردد به زودی سر به سر نخواهد شد و در مقایسه با جریمه های زبست محیطی از نظر اقتصادی به زودی قابل جبران نیست، ولیکن با توجه به رسالت این شرکت در راستای استمرار تولید همراه با حفظ محیط زیست و پیشگیری از آلودگی زیست‌ محیطی ، همواره حرکت در جهت توسعه پایدار و رعایت اصول و ضوابط زیست محیطی  سر لوحه فعالیت های شرکت می باشد. 

وی افزود:  لازم به ذکر است با توجه به استقرار پالایشگاه در محدوده شهری ، لزوم رعایت ضوابط زیست محیطی از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار بوده وهمه مدیران نیز در این زمینه در استان کرمانشاه به محیط زیست توجه خاص دارند، در واقع به علت آنکه محل پالایشگاه در نزدیکی محل سکونت مردم قرار گرفته است، متعهد و موظف هستیم تا مسائل محیط زیست را مورد اهمیت بیشتری قرار دهیم. 

بازیافت لجن های نفتی به وسیله کاتالیست برای اولین بار در سطح ایران

بازیافت لجن های نفتی به وسیله کاتالیست برای اولین بار در سطح ایرانوی در پایان سخنان خود در خصوص پروژه زیست محیطی برجسته این پالایشگاه گفت:  بازیافت لجن های نفتی به وسیله کاتالیست برای اولین بار در سطح ایران در این شرکت در حال انجام می باشد‌ . لجن های نفتی تا کنون به عنوان یکی از معضلات مهم در سراسر پالایشگاه های ایران و مراکز نفتی، به شمار می رفت ولی ما در پالایشگاه کرمانشاه به کمک یک تیم دانش بنیان، که کاتالیست نانو تولید می کند، توانستیم این لجن ها را به فراورده با ارزش سوختی تبدیل کنیم، این کار برای اولین بار در سراسر ایران انجام شد و در حقیقت معضلی که محیط زیست نتوانسته بود برای آن چاره ای بیاندیشد را به یک فرصت تبدیل نمودیم.

در نهایت پیشنهاد می شود سازمان محیط زیست و یا دولت اعتبارات و تسهیلات خاصی جهت پروژه های کلان مرتبط با انرژی و محیط زیست صنایع اختصاص دهند  تا انگیزه و رقبت بیشتری برای صنایع باشد که به سمت پروژه های زیست محیطی و انرژی حرکت نماید.

 

https://zistonline.com/vdcco4qm.2bqox8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما