تاریخ انتشار :پنجشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۳۰
کد مطلب : 79795
وجود انواع و اقسام بحران های اقتصادی و زیست محیطی و محدودیت دوام ذخایر فسیلی در کنار افزایش جمعیت، امروزه بسیاری از کشورها را به سمت استفاده بهینه از منابع انواع انرژی های تجدیدپذیر همچون خورشیدی، بادی، امواج دریا و انرژی زیست توده بعنوان بهترین جایگزین منبع انرژی فلسیلی سوق داده است.
بحران های اقتصادی  ما را به سمت تجدید پذیرها سوق خواهد داد
به گزارش زیست آنلاین، پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی، چهارشنبه میزبان دومین نشست از نشست های توسعه نیروگاه های خورشیدی پیش از برگزاری هفتمین کنفرانس انرژی های تجدیدپذیر و تولید پراکنده در ایران با موضوع &#۳۹;تولید داخل و واردات تجهیزات نیروگاه های خورشیدی فتوولتاییک&#۳۹; بود؛ نشستی که با حضور علی میرنژاد مدیر کل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، علیرضا جوانمردی معاون برق و نیرو ستاد توسعه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و جاوید میلانی و جمعی از مدیران تولید کننده و فعالان حوزه پنل خورشیدی بعنوان نمایندگان اصلی تصمیم گیران و دست اندرکاران این حوزه برگزار شد.
وجود انواع و اقسام بحران های اقتصادی و زیست محیطی و محدودیت دوام ذخایر فسیلی در کنار افزایش جمعیت، امروزه بسیاری از کشورها را به سمت استفاده بهینه از منابع انواع انرژی های تجدیدپذیر همچون خورشیدی، بادی، امواج دریا و انرژی زیست توده بعنوان بهترین جایگزین منبع انرژی فلسیلی سوق داده است.

تولید ۸۸ درصد برق کشور از طریق سوخت فسیلیعلیرضا جوانمردی معاون برق و نیرو ستاد توسعه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این نشست در سخنانی با تاکید یر اینکه در حال حاضر وضعیت تولید برق در کشور از طریق تجدیدپذیرها از وضعیت مناسب برخوردار نیست، تصریح کرد: هم اکنون ۸۸ درصد ظرفیت تولید برق کشور که ۷۷ هزار مگاوات است از طریق انرژی و مصرف سوخت فسیلی انجام می شود.
وی ادامه داد: چیزی حدود ۱۱ درصد تولید برق کشور نیز از طریق انرژی برق آبی و انرژی اتمی است و تنها کمتر از یک درصد از طریق انرژی تجدیدپذیر است.

بیشتر بخوانید: تغییر اقلیم برای تولید انرژی های تجدیدپذیر یک فرصت استتولید 88 درصد برق کشور از طریق سوخت فسیلی

قطر و عربستان در حال راه اندازی شهر انرژی با تجدیدپذیرهامعاون برق و نیرو ستاد توسعه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: این در حالی است که در قالب کشورها شامل کشورهای پیشرفته و منطقه سهم انرژی تجدید پذیر در تولید برق بسیار بالاست.
وی اظهارکرد: هم اکنون کشور های قطر و عربستان در حال احداث شهر انرژی با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر هستند.
جوانمردی با تاکید بر اینکه، بیش از ۵۰ درصد کشور ایران به لحاظ ویژگی جغرافیایی از پتانسیل نولید انرژی های تجدیدپذیر برخوردار است، گفت: این در حالی است که ما تاکنون از این نعمت خدادادی غافل بوده ایم.
وی برگزاری چنین نشست هایی را به منظور شناسایی چالش های موجود بر سر راه توسعه انرژی تجدیدپذیر در کشور بسیار موثر دانست و گفت: ضمن اینکه مدعوین این نشست که بیشتر از بخش خصوصی و محققان هستند بیشتر در جریان مشکلات موجود قرار خواهند گرفت.

مهمترین مشکل راه اندازی نیروگاه های خورشیدی در کشور چیست؟جوانمردی در ادامه، مهمترین مشکل فعلی در راه اندازی نیروگاه های خورشیدی را نبود تولید داخلی سلول های فتوولتاییک دانست و گفت:در واقع در حال حاضر ما در کشور تنها سیستم اَسمبل و مونتاژ را شاهد هستیم به طوری‌ که باید سلول یا ویفر برای تبدیل به ماژول و پنل از خارج به کشور وارد شود.
معاون برق و نیرو ستاد توسعه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در عین حال گفت:البته چاره ای نیست و باید شرایط را تحمل کنیم اما باید با حمایت از سرمایه گذاران و محققان کشورمان دانش فنی خود را برای خلق فناوری ارتقا دهیم.
وی با تاکید بر اینکه، ایران از معادن سیلیکون با خلوص خیلی غنی برخوردار است اظهارکرد: معادن سیلیکات کشور آلمان از نظر خلوص ۹۴ درصد است که در حجم بالایی در تولید سلول فعال است و انرژی خورشیدی در تولید برق خود استفاده می کند.
جوانمردی اضافه کرد: این درحالی است که خلوص معادن سیلیکات ایران ۹۹ درصد است اما در خالص سازی و تولید سلول که از سیلیکات استفاده می شود کاری نکرده ایم.
وی تاکید کرد: ما با توجه به وجود معادن و ذخایر در کشور باید تمام انرژی خودمان را در تولید سلول بگذاریم وپس از تولید و فراهم کردن مواد اولیه پنل های خورشیدی زنجیره ارزش ایجاد می شود و کشورمان از وابستگی رهایی خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع انرژی تجدیدپذیرحمایت جدی ستاد انرزی معاونت علمی از حرکت های دانش بنیان در حوزه انرژی

 

حمایت جدی ستاد انرزی معاونت علمی از حرکت های دانش بنیان در حوزه انرژیمعاون برق و نیرو ستاد توسعه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه تعدادی از شرکت های دانش بنیان حوزه انرژی هر چند کم تعداد اما حرکت خود را برای تولید سلول های خورشیدی آغاز کرده اند، افزود: تعدادی از این شرکت ها اقدامات بسیار مناسبی در بومی سازی صنعت انرژی تجدیدپذیر و تولید سلول های خورشیدی داشته اند.
جوانمردی در ادامه اظهار کرد: در صورتی که کلیه فعالان و استارتاپ های عرصه انرژی های تجدیدپذیر در قالب شرکت های دانش بنیان جلو بیایند، از طریق ستاد انرژی معاونت علمی می توانند به منظور توسعه در مرکز فناوری استقرار یافته و از منابع حمایتی این معاونت بهره مند شوند.

حمایت از تولید، سیاست اصلی وزارت صنعت در تجدیدپذیرها علی میرنژاد مدیرکل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست در سخنانی حمایت تعرفه ای و ایجاد چرخه تولید پنل های خورشیدی در کشور را سیاست اصلی وزارت صنعت در حوزه انرژی تجدیدپذیر عنوان کرد.
وی با تاکید بر اینکه، در حال حاضر توسعه انرژی تجدیدپذیر اولویت اصلی وزارت صنعت است گفت: وزارت صنعت در کنار تعدادی از دستگاه ها از جمله وزارت نیرو و معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی و موسسه استاندارد یک کارگروه در ساتبا تشکیل داده اند که به تشخیص این کارگروه و به منظور توسعه داخلی صنعت تجدیدپذیر در کشور بخش هایی که از تجهیزات داخلی در ایجاد نیروگاه های تجدیدپذیراستفاده می کنند، برق تولیدی این نیروگاه ها گران تر خریداری شود.

بیشتر بخوانید: توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر راه عبور از خاموشی های سال ۹۸افزایش ظرفیت تولید پنل خورشیدی تا پایان 98 به یکهزار مگاوات

افزایش ظرفیت تولید پنل خورشیدی تا پایان ۹۸ به یکهزار مگاوات مدیر کل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه ضمن اظهار خرسندی از سرمایه گذاری انجام شده در حوزه تجدیدپذیرها در کشور اظهارکرد: در حالی که تا دو سال پیش ظرفیت تولید انرژی برق از طریق تجدیدپذیرها ۳۰ مگاوات بود. در حال حاضر ذخیره ایجاد شده به ۳۵۰ مگاوات رسیده است.
میرنژاد در ادامه، تصریح کرد: با روند توسعه فعلی برآورد ما این است که تا پایان سال آینده ظرفیت تولید پنل خورشیدی ۸۰۰ تا یکهزار مگاوات برسد که پس از آن به سمت حمایت از سرمایه گذاری به منظور افزایش ظرفیت تولید ویفر و سل حرکت خواهیم کرد.
وی همچنین با بیان اینکه، در حال حاضر تعرفه تجهیزات وارداتی تجدیدپذیرها ۲۰ درصد است گفت: این برای سرمایه گذارانی است که از کالاهای خارجی استفاده می کنند.
میرنژاد در ادامه، بازارسازی برای فعالان حوزه تجدیدپذیرها را امری اساسی دانست و گفت: در حال حاضر سازمان بهزیستی برای خانواده های کم درآمد در حال اجرای یک پروژه بزرگ است به طوری که برای آنها پنل های ۱۰ کیلوواتی نصب کند که هم انرژی پاک تولید شود و هم از محل درآمد آن این خانوارها منتفع شوند.

جذب سرمایه گذاری در حوزه تجدیدپذیر نیازمند حمایت های بیشتر دولت آرزو نورعلی نژاد مسئول فنی یکی از شرکت های خصوصی فعال در زمینه مونتاژ پنل های خورشیدی نیز در این نشست اظهارکرد: هنوز خطوط تولیدی ما بصورت مونتاژ قطعات وارداتی است و تولید داخل کشور نیست.
وی افزود: البته همین مرحله مونتاژ پنل خورشیدی نیز برای شرکت ما با مشکلات و مسائل متعددی همراه است از جمله مسئله ترخیص کالا و حمایت هایی که نیاز بوده است و به دلیل عدم آشنایی بسیاری از سازمان ها با مشکل مواجه بوده ایم.
نورعلی نژاد با تاکید براینکه در حال حاضر تمام تلاش ما راه اندازی به روزترین و بهترین خط تولید پنل های خورشیدی است گفت: مدل خطوط تولید ما در حال حاضر ۲۰۱۷ است و مهمترین پروسه خط تولید استرینگر است که ما از یک شرکت معتبر آلمانی وارد کرده ایم و باقی خط تولید را نیز با مشاوره همان شرکت آلمانی از یک شرکت چینی دریافت کرده ایم.
وی گفت: پنل های تولیدی ما استاندارد و در حال حاضر مونوکریستال است که علاوه براین نیز اگر هر سرمایه گذاری بخواهد لیست خرید و مدارک مواد اولیه وارداتی خود به منظور رفع دغدغه شان به آنها ارائه خواهیم داد.
مسئول فنی این شرکت های خصوصی همچنین اظهارکرد: متاسفانه در طول یکسال گذشته با اینکه ظرفیت تولیدی ما در شش ماه اول سال ۱۳۰ مگاوات بوده و تاکنون نیز می توانستیم ۲۳۰ مگاوات تولید برق کنیم شاید ۵۰ مگاوات نتوانسته ایم تولید کنیم و یکی از دلائل این مسئله نبود تقاضا است.
وی همچنین گفت: یکی دیگر از مسائل پیش آمده در طول یکسال گذشته ریزش سرمایه گذار در حوزه تجدیدپذیرها بوده است که به طور حتم جلب سرمایه گذاری در زمینه انرژی تجدیدپذیر بویژه سولار نیازمندن حمایت های دولتی بسیار بیشتر است.

بیشتر بخوانید: هزینه هر کیلووات ساعت برق حرارتی معادل ۷۲۱۰ ریال می باشدمهمترین مشکل راه اندازی نیروگاه های خورشیدی در کشور چیست

https://zistonline.com/vdcgnu9u.ak9yy4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما