تاریخ انتشار :سه شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 79775
دکتر فریبا رشدی، متخصص طب سنتی گفت: مصرف عرق گیاه رازیانه، در کنار فواید بسیاری که دارد، می‌تواند برای خانم‎‌هایی که در ناحیه سینه یا هر ناحیه دیگری کیست دارند، مضر باشد و توصیه می‎شود، خانم‎هایی که کیست دارند از مصرف رازیانه، خودداری کنند.
زنانی که کیست دارند از خوردن رازیانه پرهیز کنند!
به گزارش زیست آنلاین، دکتر فریبا رشدی، با بیان این مطلب اظهار کرد: مصرف بیش از حد و خودسرانه گیاهان دارویی به شکل‌های مختلفی مثل عرق، پودر و دم نوش به دلیل این که مصرف دارویی دارد، می‌تواند عوارض ایجاد کرده و مشکلاتی را در طولانی مدت، به بار آورد.

وی افزود: مثلا گیاهی مثل بادرنجویه در کنار خاصیت‌هایی مثل مفرح قلب بودن و نشاط بخشی که دارد، می‌تواند باعث افزایش فشار خون در برخی افراد شود و نباید با این تفکر که مصرف گیاهان دارویی، هیچ عارضه‌ای ندارند، آن‌ها را به طور بی‌رویه مصرف کنیم.

وی در ادامه با اشاره به یکی از پرطرفدارترین گیاهان هورمونی که امروزه توسط بسیاری از خانم‌ها مصرف می‎شود، ادامه داد: گیاه رازیانه، مزاج گرم و خشکی داشته و افرادی با این مزاج، اگر در مصرف رازیانه زیاده‌روی کنند، دچار مشکل خواهند شد، از این رو بهتر است این گیاه با مصلحی مثل سکنجبین و صندل، استفاده شود و در مصرف آن نیز، تعدیل مد نظر باشد.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه تاکنون در هیچ منبع علمی، مسمویت شدید و عارضه خاصی از مصرف رازیانه، گزارش نشده است، گفت: رازیانه گیاهی مدر و تعرق آور بوده و برای کسانی که مشکل دراپینگ یا قطره قطره ادرار کردن دارند، مفید است.

دانه های رازیانه

وی اضافه کرد: این گیاه همچنین موجب تقویت قوه هورمونی و تخمدان شده و ضد نفخ بودن از مهم‎ترین ویژگی‌های درمانی آن است، رازیانه مدر حیض نیز بوده و مصرف آن باعث افزایش خونریزی ماهانه می‎شود و بسیاری از خانم‎ها برای پیشگیری از یائسگی زودرس از عرق این گیاه استفاده می‎کنند.

وی با اشاره به خاصیت هورمونی استروژنی این گیاه، گفت: مصرف این گیاه به دلیل داشتن استروژن، در دوران بارداری توصیه نمی‎شود؛ چرا که ضرورتی برای مصرف استروژن در دوران بارداری وجود ندارد، در مجموع، مصرف هیچ گیاه دارویی در این دوران، مورد تاکید نیست، اما مصرف رازیانه در دوران شیردهی و برای افزایش شیر مفید  بوده و قطره‎های آن نیز در بازار موجود بوده و هیچ ضرری برای مادر و کودک ندارد.

رشدی بیان کرد: رازیانه خاصیت ضد عفونی‌‎کننده، ضد ویروس و باکتری و قارچ کشی نیز دارد و به ویژه عفونت مجاری ادراری را از بین می‌برد و موجب تقویت قوه بینایی می‎شود، این گیاه خاصیت خلط آوری و ضد اسپاسم نیز دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در طب سنتی، رشد بی رویه موهای زائد با عملکرد سایر ارگانیسم‎های بدن، ارتباط دارد، افزود: این که مصرف رازیانه به دلیل هورمونی بودن، باعث کاهش رویش موهای زائد می‎شود، ممکن است درست باشد، اما رشد موهای زائد را در طب سنتی با اصلاح مزاج، می‎توان کاهش داد.

وی با اشاره به برخی تداخلات دارویی گیاه رازیانه، متذکر شد: این گیاه با دارویی مثل فنوباربیتال تداخل داشته و افرادی که آسم آلرژیک نیز دارند باید در مصرف رازیانه احتیاط کنند.

رشدی در پایان خاطرنشان کرد: گیاهانی مثل هویج، سویا، کنجد، شیرین بیان، ریشه قاصدک، مارچوبه، شنبلیله و گل گاو زبان نیز خاصیت هورمونی دارند و باید در استفاده از آنها احتیاط شود.

بیشتر بخوانید: درآمد زایی با تولید گیاهان دارویی رازیانهرازیانه یا بادیانه یا بادیان گیاهی است گلدار از راسته آپیالس (Apiales)، از تیره چتریان (Apiaceae) از سرده رازیانه‌ها (Foeniculum). این گیاه سرشار از ترکیباتی مشابه هورمون زنانه استروژن (فیتواستروژنها) است و طبیعتی گرم دارد.

رازیانه یکی از گیاهان دارویی پرکاربرد است که برای درمان انواع بیماری‌ها از کولیک گرفته تا التهاب ملتحمه کارآیی دارد.
گیاه رازیانه، بومی جنوب غربی آسیا و جنوب اروپا به ویژه بخش مدیترانه‌ای است. اکنون در تمامی نقاط جهان پیدا می‌شود و کاربردهای آن همچون مناطقی که رشد می‌کند متنوع است.

متخصصان گیاهان دارویی معتقدند دانه رازیانه برای کمک به هضم غذا مفید است. همچنین به شل و آرام شدن ماهیچه‌های سیستم گوارشی کمک کرده و میزان گاز معده، نفخ و گرفتگی شکمی را کاهش می‌دهد.

در واقع چای تهیه شده از دانه‌های رازیانه برای درمان اسپاسم عضلانی شکمی ناشی از سندرم روده تحریک پذیر، کولیت زخمی، بیماری کرون و دیگر مشکلات سیستم گوارشی کاربرد دارد.

بنابر گزارش سایت هلث لاین، بررسی خواص رازیانه نشان می‌دهد که برخی دیگر از فوائد این گیاه برای بدن شامل کاهش دردهای قاعدگی، درمان کولیک، تنظیم قند خون، کاهش درد و تامین آب بدن هستند.

بیشتر بخوانید: تاثیرات گیاهان دارویی بر سلامت انسانهاعوارض دانه رازیانه برای سلامت زنان و مرداندانه های رازیانه خواص و مزایای بسیاری دارد، اما رازیانه عوارض جانبی را هم به همراه دارد که در ادامه از آنها مطلع می شوید.
۱۲ تا از عوارض جانبی جدی در هنگام استفاده از دانه های رازیانه

رازیانه، یک گیاه با بوی دلپذیر است که گل های زرد رنگی دارد و این گیاه سال ها است که برای درمان مشکلات گوارشی و تنفسی مختلف استفاده می شود.می دانم که کمی گیج شده اید که درباره مزایای آن صحبت می کنیم، در صورتی که عنوان مقاله عوارض جانبی آن می باشد. این نشانه ها یادآوری می کند که چون رازیانه چندین بیماری را درمان می کند، به این معنا نیست که بدون عوارض جانبی می باشد.

به نقل از سلامت نمناک، علاوه بر خواص و فواید رازیانه از عوارض رازیانه هم باید دانست که به چندین مورد از عوارض جانبی آن اشاره می کنیم:

عوارض جانبی رازیانه برای همه افراد۱. از علل اصلی فتودرماتیت می باشد:ممکن است که این نام من برای شما جدید باشد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ممکن است باعث ایجاد خارش های بدی شود. گاهی اوقات مصرف بیش از حد دانه های رازیانه ممکن است چنین شرایطی را برای شما فراهم کند.از دیگر نشانه های این بیماری درد، قرمزی و حتی در موارد شدیدتر، تب ، لرز و سردرد است.

۲.تداخلات دارویی رازیانه:این گیاه را با داروهای دیگر همزمان مصرف نکنید. بخصوص در کودکان که خیلی سریع تر علائم بدی را بروز می دهند.به طور مثال کسی که از داروهای مربوط به اختلالات تشنج و یا صرع استفاده می کند، باید از مصرف این گیاه نیز اجتناب کند که ممکن است علائم این بیماری را بیشتر و شدیدتر کند.

 عوارض جانبی رازیانه چیست؟۳.علل thrlarche رشد بسیار زود هنگام سینه در زنان :یک بیماری است که سبب رشد سینه در زنان بسیار قبل تر از دوران بلوغ میشود. چای رازیانه یکی از عوامل اصلی بیماری است و یا باعث تشدید آن می شود.

۴. رازیانه علل بیماری درماتیت:درماتیت نوعی بیماری پوستی است که یکی از علائم حاد آن، التهاب پوست میباشد. روغن دانه های رازیانه نیز باعث تشدید علائم آن میشود.

۵.آلرژی و حساسیت برخی افراد به رازیانه:دانه های مغذی رازیانه گاهی اوقات موجب ایجاد آلرژی می شود. افرادی که به این گیاه حساسیت دارند، دارای علائمی مانند گرفتگی شکم، خس خس کردن سینه و غیره نیز می باشند.

گیاه تازه رازیانهعوارض استفاده از دانه های رازیانه۶. رازیانه ممکن است باعث سرطان پستان شود:در کل، گزارش هایی وجود دارد که نشان میدهد رازیانه به طور مستقیم بر روی بافت پستان تأثیر می گذارد. اما همچنان هیچ شواهد روشنی برای اثبات آن وجود ندارد.

۷.رازیانه باعث تحریک رحم زنان می شود:دانه های رازیانه نباید توسط زنان باردار مصرف شود، چرا که این دانه ها باعث تحریک رحم می شوند و حتی ممکن است باعث سقط جنین شوند.

۸. مهار کننده های آنزیم:از عناصر تشکیل دهنده این گیاه ستیوکروم است، که عمل متابولیسم دارو را انجام میدهد. از این بابت هرگونه دارو های که توسط آنزیم متابولیزه می شوند، در برابر این گیاه، یک آسیب پذیر هستند و چنین داروهایی نباید همزمان مصرف شوند.

مضرات دانه های رازیانه و روغن دانه رازیانه۹. لاغری بیش از حد زنان با رازیانه:زنانی که قصد کاهش وزن و لاغری دارند بایستی از این دانه های گیاهی با احتیاط مصرف کنند چرا که رازیانه به طور طبیعی یک لاغر کننده زنان است .

۱۰.دیگر سمیت ها و مضرات روغن دانه رازیانه:بر روی DNA تاثیرات منفی دارند. همچنین یکی از عناصر آن که استراگده نامیده می شود، باعث ایجاد تومور در حیوانات شده است.بنابراین اگر شما یا هر کسی در اطرافتان از هرگونه بیماری های هورمونی، مانند سرطان رنج می برد، توصیه های پزشکی قبل از مصرف دارو ضروری است.

۱۱.روغن دانه رازیانه مضر برای بیماران مشکل تنفسی:مصرف بیش از حد رازیانه در افرادی که ناراحتی تنفسی دارند باعث حمله های آسم میشود.

۱۲. روغن دانه رازیانه باعث کاهش نیروی جنسی مردان می شود:از عوارض جدی مصرف بیش از حد رازیانه این است که احتمال کاهش نیروی جنسی در آقایان را موجب می شود.

https://zistonline.com/vdcenf8f.jh8ofi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما