تاریخ انتشار :سه شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 79774
دبیر کارگروه محیط زیست مازندران گفت: اگر رشد ناگهانی و مضر جلبکی مداوم اتفاق افتد، جلبک‌ها به مرور می میرند و جسم و بدنه آنها بر کف دریا ریخته شده و شروع به تجزیه می‌کند و از آنجایی که اکسیژن در آب کافی نیست باعث می‌شود متان از آن تولید شده و منجر به مرگ موجودات دریایی شود اما این اتفاق در بخش هایی از دریا سواحل کم عمق مانند میانکاله رخ می‌دهد که جریان آب زیادی ندارند و تبدیل به دریای مرده می‌شود.
هشدار محققان نسبت به تبدیل‌ دریای خزر به «دریای‌ مرده»
به گزارش زیست آنلاین، عزیرعابسی در مورد  هشدار محققان نسبت به تبدیل‌ شدن دریای خزر به "دریای‌مرده" و در تشریح بررسی علل آن، گفت: پس از ورود فاضلاب‌ها و پساب‌ها اهم از خانگی یا کشاورزی به داخل آب دریا مواد غذایی منجر به بارور شدن برخی گونه‌های گیاهی و جلبک‌های رنگی می‌شود.

وی افزود:به طوری که چندی پیش در شهرستان‌های چالوس، نوشهر دریا یک باره رنگ عوض کرده و رشد جلبک ها و منجر به قرمز شدن آب دریا شده بود.

دبیر کارگروه محیط زیست مازندران گفت:اگر این پدیده رشد ناگهانی و مضر جلبکی مداوم اتفاق بی افتد،  جلبک ها به مرور می میرند و جسم و بدنه آن ها بر کف دریا ریخته شده و شروع به تجزیه می کند و از آنجایی که اکسیژن در آب کافی نیست باعث می شود متان از آن تولید شده و منجر به مرگ موجودات دریایی شود اما این اتفاق در بخش هایی از دریا سواحل کم عمق مانند میانکاله رخ می دهد که جریان آب زیادی ندارند و تبدیل به دریای مرده می شود.

۹۰ درصد فاضلاب ها در مناطق ساحلی به دریا ریخته می شودعابسی  با بیان اینکه  ۹۰ درصد فاضلاب ها در مناطق ساحلی به دریا ریخته می شود،یادآورشد: باید جلوی این تخلیه گرفته شده و یا اگر این اتفاق می افتد به صورت هدفمند و پس از تصفیه  این کار انجام شود که با آشغال گیری  و کاهش آلایندگی در آب رقم خورد.

وی تصریح کرد: در بعضی مکان ها که این تصفیه آب اتفاق می افتد باید لوله گذاری ها  به اعماق دریا برده شود  و در کف آب فرو رود  زیرا وجود پساب ها در ابتدای ساحل ها و فضای ورودی دریا، آب را می راند.

بسیاری از ماهیان خزری آلوده انددبیر کارگروه محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه کاهش آب دریای خزر به دلیل وجود سدها یی بوده که در شریان های اصلی  مانند رودخانه ولگا رخ داده است،تصریح کرد:  ریختن پساب ها به داخل دریا منجر شده که آلودگی آب افزایش پیدا کرده بسیاری از ماهیان دریای خزر آلودگی داشته باشند.

عابسی ادامه داد: در این راستا اولین اقدامی که باید انجام شود این است که به  مدار عقلانیت و برگردیم و با  ایجاد تصفیه‌خانه‌های اصول این مشکل را تا حدی مرتفع کنیم، همچنین بهبود وضعیت کشت گلخانه ای و مدیریت آب باید اتفاق بیفتد.

آلودگی خزر

وی با بیان اینکه اما آنچه تاکنون مشاهده می‌شود حضور دلالانی است که با دریافت تسهیلات میلیاردی  به بهانه بهبود وضعیت کشت گلخانه‌ای اقدام به خرید و جابجایی زمین می کنند، یادآورشد: بر اساس یافته‌های محققان ایرانی، تراز آب دریای خزر در سال‌های اخیر کاهش یافته است، ضمن آنکه انواع مواد آلاینده و فاضلاب‌های شهری و کشاورزی به این دریا وارد می‌شود که با افزایش بار آلی در بستر و کاهش اکسیژن در این مناطق، دریای خزر در بخش‌های عمیق به محیطی مرده تبدیل خواهدشد.

بیشتر بخوانید: وضعیت زیست محیطی دریای خزرمیزان سَم در ماهی کفال در تالاب انزلی بیش از حد مجاز استسرپرست وزارت بهداشت با اشاره به تهدید آلاینده‌های زیست محیطی برای نظام سلامت و ضمن هشدار نسبت به سمی شدن آب دو رودخانه‌ای که به تالاب انزلی می‌ریزند، گفت: بر همین اساس هم میزان سمیت پوست ماهی کفال بیش از حد مجاز بوده است.

به‌ گزارش ‌ایسنا،  دکتر سعید نمکی در بیستمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز که امروز (دوم بهمن ماه) در سازمان محیط زیست با حضور عیسی کلانتری - رییس این سازمان برگزار شد، گفت‌: به عنوان متولی امر سلامت کشور خوشحال هستم که با توجه به تاثیر عوامل اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی موثر بر سلامت جامعه، شاهد برگزاری چنین همایشی در سازمان محیط زیست هستم.

وی ادامه داد: امروزه با وجود همه دستاوردهایی که در عرصه سلامت داریم، بی‌توجهی به شاخه‌های زیست محیطی باعث ایجاد مشکلاتی در نظام سلامت شده و مسائلی همچون گردوغبار و آلاینده‌های صنعتی، نظام سلامت جامعه ما را تهدید می‌کند.

تحمیل هزینه‌های سنگین بیماری‌های غیرواگیر به نظام سلامتسرپرست وزارت بهداشت ادامه‌ داد: روزگاری با پنج دلار می‌توانستیم شش بیماری مهلک را واکسینه کنیم و کلیه فرایند مربوط به واکسینه از جمله خرید واکسن و تهیه زنجیره سرد آن و سایر موارد بر عهده خودمان بود. در همین راستا در زمینه کاهش مرگ و میر کودکان  زیر یک سال،  کاهش مرگ و میر نوزادان و کاهش مرگ و میر مادران در اثر عوارض بارداری بالاترین رتبه را در بین ۲۳ کشور شرق مدیترانه به دست آوردیم. اما امروزه بروز بیماری‌هایی همچون سرطان‌ها، دیابت، فشار خون، حوادث جاده‌ای و عوامل موثر زیست محیطی، هزینه‌های ما را در حوزه سلامت به شدت سنگین کرده است.

نمکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، اظهار کرد: در مفاهیم پزشکی، بحث بار بیماری‌ها مطرح است و من معتقدم که بار بیماری‌های امروز تلنبار ندیده‌های دیروز است.

سرپرست وزارت بهداشت، اعلام کرد: یک دوره شیمی درمانی برای یک بیمار سرطانی به دلیل استنشاق بنزن ناشی از بنزین، معادل یک دوره واکسیناسیون در یک شهرک برای ما هزینه‌بر است.

وی در این باره ادامه داد: در شرایط حاضر خوابیدن بیمار در اتاق آی سی یو یا سی سی یو در ارزان‌ترین کشور، هزار دلار هزینه در بر دارد. بنابراین این موارد برای ما یک هشدار است تا توجه ویژه‌ای داشته باشیم که چه مشکلاتی ممکن است در اثر بیماری‌های غیر واگیردار ایجاد شود.

لزوم مشارکت دستگاه‌ها برای مبارزه با بیماری‌های غیرواگیرسرپرست وزارت بهداشت تاکید کرد: در حوزه بیماری‌های غیرواگیردار نیازمند مشارکت بین بخشی دستگاه‌ها هستیم و باید همه دستگاه‌ها در حوزه بیماری‌های غیر واگیر وارد میدان شوند، ضمن این که باید توجه داشت که وزارت بهداشت در حوزه بیماری‌های غیر واگیر مثل فشار خون، دیابت، حوادث جاده ای و عوامل موثر زیست محیطی کمترین نقش را دارد و عمده نقش‌ها بر عهده سایر دستگاه‌ها است. به همین علت حرکت سازمان محیط زیست را در زمینه برگزاری همایش ملی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز ارج می‌نهم و معتقد هستم که علاوه بر توسعه صنعت سبز باید نگاه سبز نیز گسترش یابد.

نمکی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که سازمان برنامه و بودجه برای دانشگاه‌های سبز تسهیلاتی قائل می‌شود، گفت‌: البته منظور از دانشگاه سبز صرفا این نیست که دانشگاه‌ها از انرژی‌های پاک و سبز بهره‌مند شوند، ‌ بلکه باید دانشگاه در سبز شدن اندیشه کشور تاثیرگذار باشد.

سرپرست وزارت بهداشت گفت‌: همه ما باید در کنار هم بایستیم و فریاد بزنیم که آلاینده‌های زیست محیطی نفس سلامت ما را خواهد گرفت و باید تلاش کنیم سیاستگذاران کشور را متقاعد کنیم که محیط زیست عرصه مهمی است و امروز بیماری‌های ناشی از آلاینده‌های محیط زیست، نظام سلامت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سمیت پوست ماهی کفال بیش از حد مجازوی با اشاره به خشکی تالاب‌های کشور، خاطر نشان کرد: تالابی همچون تالاب انزلی با ۱۷ کیلومتر وسعت، دو رودخانه به این تالاب می‌ریزد و آب این دو رودخانه سمی شده است و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته میزان سمیت پوست ماهی کفال بیش از حد مجاز بوده است. افزون بر اینها در شرایط حاضر از ایستگاه تخلیه زباله فراوان در شرایط خشک چهار لیتر در ثانیه و در شرایط مرطوب ۲۴ لیتر در ثانیه شیرابه به تالاب انزلی وارد می‌شود.

سرپرست وزارت بهداشت در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: تخریب تنوع زیستی یکی از مسائل جدی است و همه باید برای حفظ محیط زیست به صحنه بیاییم. وزارت بهداشت نیز در حوزه محیط زیست فعال خواهد بود.

انجماد اسپرم و جنین ماهی خاویاری در گیلانمدیرکل شیلات گیلان گفت: پرورش ماهیان خاویاری و دستیابی به فناوری تکثیر، تولید و انجماد اسپرم و جنین این گونه از ماهیان پس از انقلاب اسلامی در کشور آغاز شد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، اسحاق شعبانی با بیان اینکه مصرف سرانه ماهی به ۱۵ کیلوگرم در گیلان رسیده است، گفت: ماهی‌ها در بسته‌بندی‌های مختلف و به‌صورت محصولات نوین به استان‌هایی که از دریا فاصله دارند و ظرفیت آبزی‌پروری ندارند ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه تا پیش از انقلاب مزرعه پرورش ماهیان سردآبی وجود نداشت، افزود: در ۴۰ سال گذشته ۳۰۹ مزرعه در گیلان ایجاد شد که اکنون بیش از ۴۷۸۰ تن محصول از آن برداشت می‌شود.

وی افزود: اکنون ۴۴۵ تن ماهی خاویاری در ۴۰ مزرعه استان تولید می‌شود.

اسحاق شعبانی گفت: ۵۶۹۴ مزرعه پرورش ماهیان گرمابی در گیلان با اشتغالزایی برای ۵۴۴۵ نفر و تولید بیش از ۵۰ هزار تن در گیلان در حوزه شیلاتی فعالیت دارند.

وی افزود: استان گیلان در بخش تولید ماهی قرمز، تکثیر بچه ماهیان گرمابی و تعداد مزارع پرورش ماهیان خاویاری رتبه نخست و در بخش تولید ماهیان گرمابی با تولید بیش از ۵۰ هزار تن رتبه سوم کشور را دارد.

مدیرکل شیلات گیلان تاکید کرد: برای حفظ و تداوم صید پایدار و اقتصادی در دریای خزر و بازسازی ذخایر ژنتیکی آبزیان اقتصادی سالانه حدود ۱۵۰ میلیون قطعه انواع بچه ماهیان استخوانی و خاویاری در دریا رهاسازی می‌شود.

اسحاق شعبانی پرورش ماهی در قفس، تنوع بخشی به تولید انواع آبزیان پرورشی، پرورش ماهیان زینتی آکواریومی، زالوی طبی و گیاهان آبزی، ارتقاء دانش علمی آبزی‌پروری و ایجاد مزارع خرد آبزی پروری در قالب مشاغل خانگی را از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در بخش شیلات اعلام کرد.

وی در پایان اعلام کرد: پارسال بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن آبزی در کشور صید و تولید شد که سهم گیلان ۶۴ هزار و ۶۸۰ تن بود.

https://zistonline.com/vdcdo505.yt0n56a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما