تاریخ انتشار :سه شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب : 79770
زیست آنلاین: بر طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی،اگر در منطقه ای غلظت ذرات معلق در میانگین سالانه بالای ۲۲ میکروگرم باشد این وضعیت معادل آن است که گویی هر شهروندی که در این منطقه زندگی می کند روزی دو نخ سیگار مصرف نماید، حال جالب است بدانیم که در سال گذشته غلظت ذرات معلق در ایران به طور میانگین ۳۴ میکروگرم بوده است، بنابراین این رقم معادل آن خواهد بود که به گویی تمام افراد ساکن در تهران سیگاری باشند.
تمام تهرانی ها سیگار می کشند
به گزارش زیست آنلاین، دکتر عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییرات اقلیم وزارت بهداشت، در سی و پنجمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گفت: هنوز با استاندارد های اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی فاصله بسیار داریم، به نحوی که در حال حاضر، غلظت ذرات معلق در ایران به طور میانگین سه برابر استاندارد اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی و استانداردهای ملی کشور است.

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده اگر غلظت ذرات معلق در میانگین سالانه بالای ۲۲ میکروگرم باشد این وضعیت معادل آن است که گویی هر شهروند روزی دو نخ سیگار مصرف نماید، حال جالب است بدانیم که در سال گذشته غلظت ذرات معلق در ایران به طور میانگین ۳۴ میکروگرم بوده است، بنابراین این رقم معادل آن خواهد بود که به گویی تمام افراد ساکن در تهران سیگاری باشند، بنابراین باید توجهات انجام شده نسبت به کاهش الودگی هوا را بیشتر از اقداماتی که تا به حال صورت گرفته است، جدی بگیریم، البته ذکر این نکته لازم است که اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است و یکی از عواملی که نتایج حاصل مورد قبول نبوده است، موضوع تحریم ها می باشد، و اگر تحریم ها مطرح نبود، با روند کاهشی بیشتری رو به رو بودیم.

رئیس گروه سلامت هوا در وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه آلودگی هوا ششمین علت مرگ درمیان دیگر حوادث ممکن به حساب می‌آید، گفت: باید توجه داشت که آلودگی هوا تنها مختص کشور ایران نیست و ۹۰ درصد مردم دنیا به شکل‌های مختلف و با درجات متفاوت با آلودگی هوا و معضلات آن درگیر هستند.

وی افزود: البته بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی از هر ۱۰ مرگ یک مرگ به علت آلودگی هوا است و اگر به محاسبه بنشینم خواهیم دریافت، مرگ ناشی از آلودگی هوا در مقایسه با  مرگ ناشی از سوانح ترافیکی عدد بالاتری را به خود اختصاص می دهد.

بیشتر بخوانید: صندوق ملی محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا فعال شود شاهسونی با اشاره به بررسی‌ها و مطالعات وزارت بهداشت در حوزه آلودگی هوا در هشت کلانشهر ایران شامل تهران، کرج، مشهد، اهواز، تبریز، شیراز، اراک و اصفهان اظهارکرد: در طول سه سال گذشته یعنی طی سال‌های ۹۴ تا ۹۶، چهار درصد روزهای سال هوا پاک، ۲۸ درصد روزهای سال دارای هوای قابل قبول، ۱۲ درصد روزهای سال با شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، ۲۲ درصد روزها ناسالم برای همه گروه‌ها، ۲۷ درصد روزها بسیار ناسالم و شش درصد روزها در وضعیت خطرناک بودند، البته در طول این سه سال با افزایش هوا پاک رو به رو بوده ایم اما همانطور که پیشتر ذکر شد با استاندارد اعلام شده از سوی سازمان جهانی فاصله بسیار داریم.

وی با بیان اینکه با وجود اقدامات انجام شده در حوزه آلودگی هوا هنوز با استانداردهای جهانی فاصله داریم، گفت: بر اساس بررسی‌های وزارت بهداشت در ۲۵ شهر کشور با جمعیت ۲۹ میلیون نفر هزینه مرگ ناشی از آلودگی هوا ۱.۳ میلیارد دلار است. همچنین تعداد سال‌های از دست رفته عمر که به عنوان یک شاخص محسوب میشود در ۲۵ شهر کشور ۲۲۸ هزار و ۱۰۸ سال بوده است، یعنی افراد این تعداد سال عمر خود را از دست داده اند.

هوای پاک تهران

بیشتر بخوانید: گزارش عملکرد یکساله دبیرخانه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا بهبود کیفیت هوای تهران تنها به علت شرایط جوی نبوده استمعاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: ۲۸ روز از پاییز ۹۷ شرایط پایدار جوی حاکم بود و در این روزها امکان افزایش شاخص آلاینده‌ها و رسیدن به حد اضطرار وجود داشت که خوشبختانه بر اثر اقدامات انجام شده از وقوع روزهای ناسالم جلوگیری شد.

در ادامه، علی عابدینی معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی در سی و پنجمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا تاکید کرد: در برخی سال‌ها به دلیل پایداری و سکون هوا تعداد روزهای ناسالم و آلوده بیشتر می‌شود اما در برخی سال‌ها بر اثر بارش باران و وزش باد ناپایداری‌ها بیشتر شده و آلودگی هوا کمتر می‌شود.

وی با اشاره به بررسی شرایط جوی تهران طی پاییز ۹۵ تصریح کرد: در این بازه سه ماهه ۲۸ روز پایدار داشتیم. در این ۲۸ روز شرایط جوی به شکلی بود که وضعیت کیفیت هوا و آلودگی می‌توانست به حد اضطرار برسد. البته لازم به ذکر است که تعداد روزهای پایدار در سال ۹۶، ۶۱ روز بوده است. روزهایی که پتانسیل افزایش شاخص آلاینده‌های جوی وجود دارد.

معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی ادامه داد: در پاییز سال ۹۷، ۴۱ روز بارانی بوده است. در حالیکه در پاییز ۹۶ تنها ۱۵ روز بارانی ثبت شد.

عابدینی افزود: در پاییز سال ۹۷ تعداد روزهایی که وزش باد با سرعت بیش از پنج متر بر ثانیه ثبت شده ۵۲ روز بود و در سال ۹۶، ۶۱ روز ثبت شد که در تعداد روزهایی که وزش باد وجود داشته تفاوت چندانی مشاهده نمی‌شود.

معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه طی پاییز ۹۷، در تهران ۲۸ روز شرایط پایدار جوی وجود داشته است، گفت: وضعیت نشان می‌دهد که اقدامات موثری در حوزه کاهش آلودگی هوا انجام شده و بهبود کیفیت هوای تهران در سال جاری تنها به علت شرایط جوی و اقلیمی نیست.

بیشتر بخوانید: تاریخچه نام گذاری هوای پاک در ایران۱۱ میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور وجود داردمحمد ترحمی رئیس اداره حقوقی پلیس راه، در این جلسه گفت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده و ۹ میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد. بنابراین روی هم رفته ۱۱ میلیون وسیله نقلیه ثبت شده در کشور در حال تردد است و جمعیتی بالغ بر ۳۵ میلیون نفر با این تعداد وسیله نقلیه فرسوده درگیر هستند.

وی با انتقاد از روند اسقاط وسایل نقلیه فرسوده در کشور گفت: متاسفانه حیات اسقاط به واردات گره خورده است و از آنجا که واردات نیز قطع شده است، اسقاط هم صورت نمی‌گیرد. در حالی‌که در کشوری که تولید خودرو و موتورسیکلت انجام می‌شود اسقاط هم باید هم‌راستا با تولید صورت گیرد و حتما باید تمهیداتی در این زمینه اتخاذ شود.

رئیس اداره حقوقی پلیس راه با اشاره به ماده ۸ قانون هوای پاک اظهارکرد: این ماده قانونی محدودیت‌هایی برای خودروهای فرسوده در زمینه معاینه فنی و بیمه وضع کرده و لازم است که اهتمام جدی در زمینه اسقاط موتورسیکلت‌ها و خودروهای فرسوده انجام شود.

ترحمی با اشاره اینکه خودروی پیمایش و سوخت مولدهای آلودگی هوا هستند، گفت: متاسفانه ما در زمینه این مولدها هیچ تغییر خاصی ایجاد نکرده است و اینها را کاهش نداده‌ایم. انتظار داریم تولید کنندگان در زمینه نوسازی موتورسیکلت‌ها و خودروها جدی‌تر عمل کنند.

وی افزود: چند ماه پیش مصوبه‌ای در هیات دولت وضع شد که بر اساس آن باید خودروهایی که هشت لیتر مصرف سوخت داشتند نسبت به اسقاط خودرو اقدام کنند. متاسفانه عمر این مصوبه تنها یک هفته بود و بعد از یک هفته حذف شد. باید دقت کنیم که اگر جدیت سازمان حفاظت محیط زیست نبود مصوبه اسقاط موتورسیکلت‌های کاربراتوری نیز حذف می‌شد.

رئیس اداره حقوقی پلیس راه با تاکید بر اینکه حتما باید برای اسقاط وسایل نقلیه فرسوده تمهیدات لازم اندیشیده شود، گفت: انتظار داریم که در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا برای سال آینده روی اسقاط موتورسیکلت‌ها و خودروهای فرسوده تمرکز شود. دقت داشته باشیم که کارشناسان ایمنی ترافیک و سوخت معتقدند حتما باید مدیریت تقاضای سفر صورت گیرد اما تا زمانی که حمل و نقل عمومی فرسوده است نمی‌توانیم در زمینه مدیریت تقاضای سفر نیز عملکرد مناسبی داشته باشیم.

ترحمی با بیان اینکه ۹۰ هزار تاکسی فرسوده در ایران وجود دارد، گفت: میزان تردد این تاکسی‌ها هشت برابر خودروهای عادی است. متاسفانه موضوع وسایل نقلیه فرسوده تا کنون مسکوت مانده است و انتظار داریم که در جلسات آینده کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا این موضوع در اولویت قرار گیرد. پلیس نیز در زمینه اسقاط خودروها و موتورهای فرسوده در سنگر سازمان حفاظت محیط زیست است و از این موضوع حمایت می‌کند.

بیشتر بخوانید: منابع آلودگی هوا در ایران چیست؟هزینه فیلتر دوده یک‌پانزدهم اتوبوس نو استحسن جنگ‌آور کارشناس گروه انرژی‌های پاک و محیط زیست مرکز همکاری تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری در سی‌وپنجمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا گفت: با توجه به رسالتی که در حوزه فناوری داریم در زمینه فیلتر دوده و موتورسیکلت‌های برقی فعالیت‌هایی انجام داده‌ایم. همواره سعی کرده‌ایم فیلترهای دوده برای خودروهای دیزلی را در کشور بومی‌سازی کنیم. این فیلترها برای اولین بار در کشور ساخته شده و قرار است در آینده به تولید انبوه برسد.

اتوبوسهای نو در خدمت شهر و مردم

این کارشناس مرکز همکاری تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری تصریح کرد: مذاکراتی با خودروسازان و شهرداری‌ها در زمینه فیلتر دوده داشته‌ایم و این گروه‌ها بحث استاندارد فیلتر دوده ساخته شده در ایران را مطرح می‌کنند. تاکنون موفق شده‌ایم با کمک شرکت کنترل کیفیت هوا و سازمان حفاظت محیط زیست برخی استانداردهای لازم را برای فیلترهای دوده دریافت کنیم تا بهانه‌ای برای استفاده از این فیلترها در کشور نباشد.

جنگ‌آور با تاکید بر اینکه نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی از جمله اتوبوس‌ها به صرفه‌تر از نوسازی ناوگان دیزلی است، گفت: هزینه فیلتر دوده یک‌پانزدهم یک اتوبوس نو است. به عبارت ساده‌تر با قیمت یک اتوبوس نو می‌توانیم ۱۵ اتوبوس را مجهز به فیلتر دوده کنیم.

این کارشناس مرکز همکاری تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تا سال آینده کلیه استانداردهای مربوط به فیلتر دوده ساخته شده در ایران را دریافت و نتایج این موضوع را در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا اعلام کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه روی حمل و نقل پاک تمرکز داریم، گفت: بحث تولید موتورسیکلت‌های برقی را در ایران پیگیری می‌کنیم. در حال حاضر این فناوری در کشور بومی‌سازی شده و استاندارد لازم برای برخی از این نمونه‌ها نیز اخذ شده است.

جنگ‌آور ادامه داد: در شرایط حاضر در حال دریافت استاندارد برخی موتورسیکلت‌های برقی هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم که تا اوایل بهار سال ۹۸ کلیه استانداردهای مربوط به موتورسیکلت‌های برقی اخذ شود.

این کارشناس مرکز همکاری تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری همچنین تاکید کرد: با توجه به ضرورت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای حمل و نقل پاک در نظر داریم که فناوری شارژ و باتری را در کشور توسعه دهیم.

بیشتر بخوانید: در زمان آلودگی هوا چه چیزهایی بخوریم https://zistonline.com/vdcjyaea.uqehazsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما