تاریخ انتشار :سه شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 79769
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست

صندوق ملی محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا فعال شود

زیست آنلاین: به گفته معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست، اگر صندوق ملی محیط زیست، در رابطه با کاهش آلایندگی موتور سیکلت ها، با اعطای منابعی به صورت وام موافقت نماید، می توان با صرف هزینه های بسیار پایین، سهم قابل توجهی از آلایندگی موتور سیکلت ها که هریک به تنهایی معادل ۱۰ ماشین آلودگی تولید می کند، را کاهش داد.
 صندوق ملی محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا فعال شود
به گزارش زیست آنلاین، مسعود تجریشی در سی و پنجمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا که عصر امروز در سازمان حفاظت محیط زیست با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف برگزار شد، گفت: بهمن ماه سال گذشته بر اساس مصوبه دولت تصمیم گرفته شد که کارگروه کاهش آلودگی هوا از ریاست جمهوری به سازمان حفاظت محیط زیست منتقل شود. در همین راستا کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا فعالیت خود را در سازمان حفاظت محیط زیست از بهمن ماه سال قبل شروع کرد..

وی با اشاره به عملکرد دستگاه‌های مختلف در حوزه کاهش آلودگی هوا طی یک سال گذشته اظهارکرد: برخی دستگاه‌ها مشارکت بالایی داشتند. به همین علت قرار شده از طرف عیسی کلانتری - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - نامه‌ای به رئیس بالاترین مقام این دستگاه‌ها به منظور تشکر ارسال شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بهبود کیفیت هوای کلانشهرهای ایران در سال جاری گفت: امسال خوشبختانه هوای کلانشهرها نسبت به سال گذشته بهتر بوده که ۵۰ درصد این شرایط ناشی از شرایط جوی، وزش باد و بارش باران و ۵۰ درصد آن بر اثر تلاش دستگاه‌ها بوده است.

سنجش آلودگی هوا

تجریشی در پایان این جلسه افزود: ایده جالبی که در خصوص موتور سیکلت ها مطرح است این است که اگر بتوانیم بدنه موتور سیکلت ها را از باتری آن ها به شکل جداگانه در نظر بگیریم، و تامین منابع مالی باتری موتور سیکلت ها را به شکل مستقل درآوریم، هزینه ها به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت؛ و اعطای سوبسیت ها در این زمینه راحت تر خواهد بود و حتی در این صورت می توان خواهان آن شد تا صندوق ملی محیط زیست، منابعی به صورت وام به آن اختصاص دهد که بتوان این مدل را عملیاتی و اجرایی نمود.
وی افزود: در حال حاضر آماده انجام بسیاری از فناوری ها و تکنولوژی هایی هستیم که اجرای آنها از نظر تامین منابع مالی با محدودیت مواجه شده اند، و با طراحی و تامین بسته های مالی می توان آنها را به اجرا در آورد، به طور مثال در زمینه کاهش آلایندگی موتور سیکلت ها، اگر شهرداری بخشی از این هزینه ها را متقبل گردد و یا بانک ها حاضر به ارائه وام هایی در این خصوص بشوند، می توان از آلایندگی یک موتور سیکلت که به تنهایی معادل ۱۰ ماشین آلودگی تولید می کند، با صرف هزینه های بسیار پایین تر از کاهش آلودگی در ماشین آلات، به کاهش قابل توجهی از آلاینده های های موجود در هوا پرداخت.

بیشتر بخوانید: گزارش عملکرد یکساله دبیرخانه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا https://zistonline.com/vdchwqnq.23nw-dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما