تاریخ انتشار :دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 79762
وزارت دفاع آمریکا می‌گوید پایگاه‌های نظامی این کشور در مخاطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی از جمله سیل، خشکسالی یا جنگل‌سوزی قرار دارند. دونالد ترامپ مسئله تهدیدهای اقلیمی را ثانویه می‌داند و نگرانی‌ها را ساختگی می‌خواند.
تغییرات اقلیمی؛ تهدیدی علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا
به گزارش زیست آنلاین، در یک بازه زمانی ۲۰ ساله، سیل و طوفان، بی‌آبی یا آتش‌سوزی جنگل‌ها، بقای شمار زیادی از پایگاه‌های نظامی آمریکا در سراسر جهان را به مخاطره خواهند انداخت. این چکیده گزارشی است که پنتاگون از چشم‌انداز تغییرات اقلیمی در ایالات متحده می‌دهد.

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید دو سوم از ۷۹ تاسیسات نظامی آمریکا در آینده دور و نزدیک، با تهدیدات ناشی از سیل و طوفان روبرو می‌شوند. طبق این گزارش، متجاوز از نصف پایگاه‌های نظامی ایالات متحده نیز، با عوارض  پیامدهای خشکسالی و بی‌‌آبی مواجه هستند. افزون بر این آتش سوزی جنگل‌ها یا ذوب شدن لایه‌های یخی زمین تهدیدی علیه این پایگاه‌ها ارزیابی شده‌اند.

 پنتاگون هشدار می‌دهد که این مخاطرات در ۲۰ سال آینده روی خواهند داد. گزارش وزارت دفاع آمریکا به سفارش کنگره و در ۲۲ صفحه تهیه شده و حاوی پیشنهادی برای اعتبار مالی اضافی جهت مقابله با پیامدهای اقلیمی نیست.

بیشتر بخوانید: از تنش ژئوپولیتیک تا تغییرات آب و هوایی واکنش‌های انتقادیمحتوای گزارش با انتقاد کارشناسان زیست محیطی و مخالفان دولت ترامپ روبرو شده است. جان کونگر، مدیر مرکز امنیت و آب و هوا، به کمبودهای فهرست ارائه شده پنتاگون اشاره می‌کند و می‌گوید، وزارت دفاع بدون هیچ دلیلی، پایگاه دریایی Camp Lejeune در کارولینای شمالی را از قلم انداخته که در سپتامبر ۲۰۱۸ در تندباد فلورانس ویران شد. پایگاه هوایی تیندال در فلوریدا هم جایی در فهرست ندارد در حالی که تندباد مایکل خسارت‌هایی جدی به آن زد.

جان کونگر یادآوری می‌کند که هر دو تندباد ویرانگر به گرمایش زمین ربط داشتند.  

سناتور دمکرات، جک رید نیز مسئولیت مخاطرات احتمالی را متوجه رویکردهای دونالد ترامپ کرده که تغییرات اقلیمی را موضوعی ثانویه می‌داند. او می‌گوید پنتاگون حتی یک راهکار و رهنمود هم  برای حفاظت از تاسیسات نظامی آمریکا ارائه نداده است.

رئیس جمهوری آمریکا نگرانی‌های مربوط به تغییرات اقلیمی را "جوک" و "تخیلات علمی" می‌خواند. به تصمیم او و در سال ۲۰۱۷،  ایالات متحده از توافق اقلیمی پاریس خارج شد.

توافق پاریس

در کنفرانس جهانی پاریس در سال ۲۰۱۵ نمایندگان ۱۹۵ کشور نسبت به توسعه اقتصادی بدون کربن و مهار گرمایش زمین تعهد داده بودند. ترامپ این توافق را که در دوران اوباما امضا شده بود، حافظ منافع آمریکا و شهروندانش نمی‌داند.

گزارش پنتاگون روز جمعه ۱۸ ژانویه منتشر شد.

نگرانی نهادهای علمی آمریکا از تغییرات اقلیمی به‌رغم رویکرد ترامپگزارشی جامع از چند نهاد زیست‌بومی هشدار می‌دهد که با تغییرات اقلیمی خطرات اقتصادی و زیستی جدی جامعه آمریکا را تهدید می‌کند. این ارزیابی علمی در تضاد کامل با رویکرد ترامپ است که همواره به تغییرات اقلیمی بی‌اعتنا بوده است.

گزارش تازه چند نهاد سراسری آمریکا به طور جدی نسبت به زیان‌های تغییرات اقلیمی برای محیط زیست، جامعه و اقتصاد هشدار داده است.

در این گزارش دانشمندان هشدار می‌دهند که اگر ابتکارات و تلاش‌هایی جدی صورت نگیرد، در دهه‌های آینده زیرساخت‌های اقتصادی و همچنین ساختارهای اجتماعی آمریکا آسیب جدی خواهد دید.

چهارمین گزارش ملی نهادهای زیست بومی می‌گوید: «تا سال‌های میانی این قرن تغییرات اقلیمی می‌تواند سالانه میلیاردها دلار برای آمریکا زیان داشته باشد.»

بیشتر بخوانید: ۱۰ تهدید اصلی برای سلامت بشر از نظر سازمان بهداشت جهانینمودهای آشکار تغییرات اقلیمیکارشناسان نسبت به بالا رفتن دما، گرمایش شدید، خشکسالی و آتش‌سوزی‌های گسترده هشدار داده‌اند که همه و همه کشاورزی را تهدید می‌کنند. تغییرات اقلیمی بر ماهیگیری و توریسم نیز تأثیر منفی باقی می‌گذارد.

تغییرات اقلیمی برای تندرستی و بهزیستی مردم آمریکا نیز عواقب وخیمی دارد، به گونه‌ای که با تغییرات جوی هم هوا آلوده می‌شود و هم بیماری‌ها گسترش می‌یابند.

طبق این گزارش در پنج سال گذشته تلاش‌هایی در مقابله با تغییرات اقلیمی صورت گرفته اما این تلاش‌ها به اندازه‌ای نبوده که بتواند از آسیب‌هایی که اقتصاد، محیط زیست و سلامتی مردم را تهدید می‌کند، جلوگیری کند.

آتش سوزی جنگل در اثر گرمایش زمین

ایالات متحده در هفته‌ها و ماه‌های گذشته شاهد طوفان‌های شدید و آتش‌سوزی‌های مهیبی بوده است. به نظر دانشمندان تغییرات اقلیمی می‌تواند در آینده حامل فاجعه‌های طبیعی بدتری باشد.

بیشتر بخوانید: اثرات سوء تغییرات اقلیمی بر جنگل‌ها کوته‌بینی رئیس جمهورچهارمین گزارش ملی از وضعیت اقلیمی آمریکا که در بیش از هزار صفحه تدوین شده، به سفارش کنگره ایالات متحده و با تلاش بیش از سه هزار دانشمند فراهم آمده است.

دونالد ترامپ به چنین گزارش‌هایی همواره بی‌اعتنا بوده و آنها را نامعتبر دانسته است. او هشدار دانشمندان را همیشه تمسخر کرده است.

ترامپ چند هفته پیش گفت که او تغییرات اقلیمی را انکار نمی‌کند، اما مطمئن نیست که انسان‌ها در آن نقشی داشته باشند.

اما رئیس جمهور چهارشنبه گذشته با اشاره به سرمای شدید روزهای اخیر در آمریکا در توییتری تمسخرآمیز نوشت: «پس چرا از گرمایش سراسری خبری نیست؟»

بیشتر بخوانید: چگونه می توان تغییرات اقلیمی را تحت کنترل درآورد https://zistonline.com/vdcau0n0.49noi15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما