تاریخ انتشار :دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 79753
نمایشگاه های موسوم به «بازار جهانی گردشگری»‌ که در برخی از شهرهای جهان برگزار می شود، فرصتی برای آشنایی با روندهای اصلی بازار گردشگری و ترویج «گردشگری پایدار»‌ است. این نمایشگاه ها، محلی مناسب برای ترویج و توسعه مفاهیم جدید صنعت روبه ‌رشد گردشگری است که قرار است تجارب سفرهای ما در آینده را شکل دهد.
چگونه گردشگری پایدار، آینده جهانگردی را متحول می‌کند؟
به گزارش زیست آنلاین، نمایشگاه های جهانی بازار گردشگری، رویدادی پیشرو در حوزه صنعت گردشگری است و به طور متوسط  بیش از ۵۱ هزار نفر از این نمایشگاهها بازدید می کنند.

گردشگری پایدار و رونق گردشگریگردشگری، منبع مهمی برای درآمد کشورهای مختلف است. صنعت گردشگری، نیز یکی از صنایع رو به رشد است. بازار گردشگری با ارزش حدود ۸هزار میلیارد دلار بیش از ۳۰۷ میلیون شغل ایجاد کرده است. مفهوم «گردشگری پایدار»‌ طی سال‌های اخیر وارد حوزه گردشگری شده است. هدف از توسعه پایدار گردشگری، توجه به محیط زیست و حفظ ارزش‌های محلی و بومی است.

نمایشگاه های گردشگری، مکان مناسبی برای آشنایی با روند اصلی بازار گردشگری است که تجارب آینده ما در سفر را شکل خواهند داد.

نقش فناوری‌های نوین و دنیای دیجیتال بر توسعه گردشگری پایدار در هندهند به واسطه میراث فرهنگی غنی، یکی از مقاصد گردشگری است. کسانی که به این کشور سفر می‌کنند به دنبال کسب تجارب جدید و ماجراجویی هستند. اما آنچه چشم‌انداز صنعت گردشگری هند را تغییر داده، دیجیتالی‌شدن آن است.

راشمی ورنا، وزیر گردشگری هند می‌گوید:‌ «فناوری‌های نوین و دنیای دیجیتال گردشگران را به مقاصد جدید می‌برد. این امر به گردشگری پایدار نیز بسیار کمک می‌کند، زیرا گردشگران نزد مردم بومی اقامت می‌کنند و نیاز به ساخت تأسیسات تازه نیست. در واقع توریست‌ها اطلاعات مربوط به این مناطق را از طریق اینترنت به دست می‌آورند و بر اساس این اطلاعات برای تعطیلاتشان برنامه ریزی می‌کنند».

به نظر می‌رسد که گردشگری پایدار که قرار است تاثیر مثبتی بر محیط‌ زیست، جامعه و اقتصاد محلی داشته باشد،‌ با گردشگری اخلاقی همراه است.

هوامحل در جیپور معروف به شهر صورتی در هند

وزیر گردشگری هند می‌افزاید:‌ «گردشگران امروز از جهاتی بسیار هوشیار هستند: به رعایت اخلاق و احترام به محیط زیست در گردشگری توجه می‌کنند؛ خواستار مشارکت بیشتر جامعه محلی هستند و نمی‌خواهند مردم محلی مورد بهره برداری قرار بگیرند. این امر یکی از جنبه های مهم تعیین مقاصد گردشگری است. زیرا توریست‌ها نمی‌خواهند تنها از سایت‌ها یا اماکن گردشگری بازدید کنند. هدف‌شان این است که فرهنگ سنتی و غذاهای محلی را تجربه کنند. به همین دلیل هم مشارکت اجتماع‌های محلی در بخش گردشگری بسیار مهم است».

بیشتر بخوانید: گردشگری روستایی چگونه بر توزیع درآمدها تاثیر می گذارد؟تجربه منحصر به‌‌ فرد گردشگری پایدار برای مسافران جزیره موریساین نکته در قلب اقیانوس هند، در جزیرهٔ موریس که امسال پنجاهمین سالگرد استقلالش را جشن می‌گیرد، بسیار مشهود است. این مکان گردشگری پرطرفدار، مقصدی پنج‌ستاره برای بسیاری از گردشگران شده است.

از نظر وزیر گردشگری این کشور صنعت گردشگری باید با مردم و محله‌هایی که در حال پیشرفت و تحول هستند، روابط نزدیکتری برقرار کند.

آنیل گایان، وزیر گردشگری جزیره موریس به یورونیوز می‌گوید: «گردشگری پایدار بدون مشارکت جوامع محلی امکان پذیر نیست. صنعت گردشگری بدون محافظت از محیط زیست موفق نمی‌شود. در نتیجه ما از محیط زیست و از جوامع محلی حمایت می‌کنیم. آنها را در توسعه عناصر فرهنگی، سرگرمی، کشاورزی و ماهیگیری در گردشگری شریک می‌کنیم تا نسبت به این صنعت احساس تعلق کنند. مشارکت و تعهد جوامع محلی برای بقای گردشگری پایدار ضروری است.»

جزیره موریس در اقیانوس هند

وزیر گردشگری جزیره موریس همچنین معتقد است که مشارکت جوامع محلی در گردشگری، می تواند تجاربی ناب و منحصر به فرد را برای توریست‌ها رقم بزنند. او در این باره می‌گوید:‌ «توریست‌ها باید بدانند که تجربه سفر به کشور ما چه دستاوری برایشان دارد. این تجربه تنها مربوط به چشیدن غذاهای محلی و سنتی نیست. گردشگر باید با سبک زندگی مردم آشنا شود و بفهمد مردم ما علی‌رغم کمبودهای زندگی، شاد و خوشحال زندگی می‌کنند. به نظرم این ویژگی اصلی مردم کشور ماست».

نقش سفرنامه‌نویسان اینترنتی در رونق صنعت گردشگری گرجستانگرجستان یکی از کشورهایی است که در آن گردشگران در توسعه بازار گردشگری نقش دارند. در گردشگری پایدار در گرجستان، روی آموزش جوامع محلی نیز تاکید می‌شود.

آنا ککلیا، معاون هیات توریسم در گرجستان درباره این نکته اینگونه توضیح می‌دهد:‌ «در گرجستان، هشتاد درصد بودجه مربوط به صنعت گردشگری مختص شبکه‌های اجتماعی است. سعی ما بر این است تا وبلاگ نویس‌ها را وارد صنعت گردشگری کنیم. سال گذشته کمپین بسیار جالبی درباره پست‌هایی که در سال ۲۰۱۷ درباره سفر به گرجستان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، یه راه افتاد. با جمع‌آوری این پست‌ها یک راهنمای دیجیتال سفر به گرجستان ایجاد ایجاد کردیم».

وی همچنین در ادامه می‌گوید:‌ «آموزش جوامع محلی برای صنعت گردشگری مهم است. باید به مردم محلی آموخت که گردشگری پایدار اهمیت زیادی دارد».

ژاپن؛ برگزاری رویدادهای ورزشی فرصتی برای توسعه صنعت گردشگری استژاپن قصد دارد با ورزش گردشگری را متحول کند. این کشور طی دو سال‌ آینده میزبان دو رویداد ورزشی است: جام جهانی راگبی در سال ۲۰۱۹ میلادی و المپیک تابستانی ۲۰۲۰ میلادی. اما سرزمین آفتاب تنها ورزش‌دوستان را به‌سوی خود جذب نمی‌کند.

پاییز رنگارنگ زیبا در ژاپن

صنعت گردشگری ژاپن با فرهنگ و تاریخ غنی به‌طور بی سابقه‌ای در حال رشد است. برگزاری جام جهانی راگبی قرار است یک میلیون و هشتصد هزار نفر را به ژاپن بکشاند و فرصت رشد۲ میلیارد دلاری را برای اقتصاد کشور فراهم کند.

از سوی دیگر برای مسافران ژاپن انگیزه‌هایی برای تثبیت اصول گردشگری پایدار و اخلاقی ایجاد شده است:‌ گردشگران به مقاصدی سفر می‌کنند که با سفرهای شناخته‌شده و معمولی فرق دارد.

«اکسپو ۲۰۲۰» و تجربه‌ای ماندگار برای گردشگران دبیرونق صنعت گردشگری منحصر به رویدادها یا مسابقات ورزشی نیست. برگزاری نمایشگاه جهانی موسوم به «اکسپو ۲۰۲۰» در دوبی باعث شده که همه نگاه‌ها به تغییر و تحولات چشم‌انداز گردشگری در این شهر دوخته شود.

اولین بار است که این نمایشگاه جهانی در خاورمیانه برگزار می‌شود. یکصد میلیون نفر برای بازدید از اکسپو ۲۰۲۰ به دوبی سفر خواهند کرد.

گیلیان همبرگر، معاون ارشد اکسپو ۲۰۲۰ در دبی می‌گوید:‌ «برای ما اکسپو ۲۰۲۰ فرصتی شش ماهه برای خوشامدگویی به مردم نقاط مختلف جهان است. اما می‌خواهیم به آنها بقبولانیم آنقدر امکانات متنوع در امارات متحده عربی وجود دارد که لازم است بارها و بارها به اینجا باز گردند. گردشگری ما گردشگری پایدار است و امکانات منحصربه‌فرد و متنوعی به توریست عرضه می‌کند».

دوبی قرار است تا سال ۲۰۲۰ به لطف نسل پنجم اینترنت و زیرساخت‌های دیجیتال به یکی از اولین شهرهای آینده در سراسر جهان تبدیل شود. اما برنامه طولانی مدت این شهر رقم زدن تجربه ای منحصر به فرد و ماندگار برای گردشگران است.

معاون ارشد اکسپو ۲۰۲۰ در دبی می‌افزاید: «کسانی که به اینجا می‌آیند به دنبال تجربه‌های جدید هستند. قصدشان تنها عکس گرفتن از مکان‌های تاریخی یا سلفی گرفتن نیست. سفر برایشان فرصتی برای غوطه‌ور شدن در فرهنگ است. این کار را می‌توانند با شرکت در کلاس آشپزی یا رصد کردن ستاره‌ها در دل کویر انجام بدهند. می‌خواهیم برای گردشگران تجربه‌ای همه جانبه رقم بزنیم تا بعد از سفر بگویند: چیزی یاد گرفتیم».

بیشتر بخوانید: گردشگری چیست ؟ با انواع گردشگری و اصطلاحات آن آشنا شویدمصر؛ موزه ای که قرار است بزرگترین موزه جهان باشداهرام ثلاثه، دریای سرخ و رود نیل تنها بخشی از جاذبه های گردشگری مصر است که هر سال ۸ میلیون گردشگر را به مهد یکی از قدیمی ترین تمدنهای باستانی می‌کشاند. تعداد کسانی که به این کشور می‌آیند رو به افزایش است و وقتی به اینجا رسیدند موزه بزرگ یک میلیارد دلاری مصر را در انتظار آنهاست.

وزیر گردشگری مصر می‌گوید:‌ «در سال ۲۰۲۰ موزه بسیار بزرگی در مصر افتتاح خواهد شد. «موزه بزرگ مصر» (Grand Egyptian Museum)  با سرمایه معادل یک میلیارد دلار ساخته شده و قرار است یکی از بزرگترین موزه‌ها در سراسر جهان باشد. این موزه تنها موزه‌ای است که می‌توانید در آن بایستید و چشم‌انداز اهرام ثلاثه را پشت سرتان داشته باشید. امیدواریم همه فرصت دیدن این موزه را داشته باشند این موزه، هدیه مصر به جهان خواهد بود».

اهرام ثلاثه

دولت مصر فرصت های جدیدی برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری فراهم کرده و در تلاش است ضمن تنوع بخشیدن به این صنعت، قواعد گردشگری مسئولانه و پایدار را تقویت کند.

رانیا المشاط،‌ وزیر گردشگری این کشور در ادامه می‌گوید:‌ «امروز همه به حفاظت از محیط زیست توجه می‌کنند. وزارت گردشگری مصر برنامه جدیدی برای رونق بخشیدن به صنعت گردشگری دارد. این برنامه طوری طراحی شده است که اساس آن با اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد سازگار باشد. در نتیجه توانمندسازی زنان، پایان دادن به فقر و ایجاد جوامع محلی در اطراف مکان‌های گردشگری ستونهای این برنامه است و قصد داریم آنها را محقق سازیم».

با مسافرانی که متعهد به رعایت اصول گردشگری پایدار و اخلاقی هستند به نظر می‌رسد که کشورهای بیشتری در پی رعایت این اصول برآمده‌اند و برای کسانی که قصد دارند در سال ۲۰۱۹ به سفر بروند گزینه‌های بیشتری فراهم می‌شود.

پای گردشگران کوچ‌سرفینگ به افغانستان باز شدکوچ‌ سرفینگ یا «کاناپه‌گردی» که گونه‌ای گردشگری با اقامت در منزل باشندگان (اهالی) است، مدتی است که در افغانستان رایج شده است.

خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی در این زمینه می‌نویسد گردشگران کنجکاو خارجی از این پس می‌توانند در کشور جنگ‌زده افغانستان در خانه برخی از مردم، جایی برای گذراندن شب پیدا کنند. کیاران بار که یک گردشگر هلندی است به این خبرگزاری می‌گوید از طریق وبسایت کوچ‌سرفینگ توانسته چندین خانه را در کابل پیدا کند که مالکان آن حاضر شده‌اند در ازای مبلغی اتاقی را در اختیار او قرار بدهند.

کیاران بار می‌گوید از راه کاناپه گردی به افغانستان سفر کرده تا تجربه‌ای به خصوص اندوخته باشد. ناصر مجیدی، شهروند افغان که میزبان این گردشگر اروپایی بوده نیز می‌گوید این پذیرایی با سنت مهمان‌نوازی افغان‌ها همخوانی دارد.

کوچ سرفینگ در افغانستان

کوچ‌سرفینگ نام یک پایگاه اینترنتی برای گردشگرانی است که می‌خواهند در شهر یا کشور مقصد به خانه شخصی مردم رفته و روی کاناپه بخوابند و به این ترتیب در هزینه هتل صرفه‌جویی کنند. کاناپه‌گردی که در سال‌های اخیر در ایران هم رایج شده، به تازگی در افغانستان به عنوان راه تازه‌ای برای درآمدزایی از صنعت گردشگری اهمیت یافته است.

تاکنون حدود دو هزار نفر از شهروندان افغان که اکثریت قریب به اتفاق آنها مرد هستند با ثبت‌نام در وبسایت کوچ‌سرفینگ آمادگی خود را برای پذیرایی از گردشگران اعلام کرده‌اند.

گذرگاه گردشگری پکن؛ از میدان تیان آنمن تا استادیوم لانه پرندهپکن، یکی از مشهورترین پایتخت‌های باستانی جهان با تاریخی بیش از ۳ هزار سال است که از ۸۶۰ سال پیش تا کنون پایتخت کشور چین بوده است. این شهر که میراث امپراطوری چین را در خود جای داده با بزرگترین آثار تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

در مرکز پکن و قسمت جنوبی شهر ممنوعه، میدان تیان‌ آنمن قرار دارد که بنای یادبود مائو تسه تونگ، تالار بزرگ خلق و موزره ملی در اطراف آن قرار دارد. این محوطه وسیع با مساحت ۴۴۰ هزار متر مربع علاوه بر ارزش‌های زیباشناختی داراری اهمیتی سیاسی نیز هست.

چین با قدمت تاریخی مقصدی جذاب برای گردشگران

میدان تین آنمن که یکی از مکان‌های نمادین پکن و بخشی از گذرگاه‌های اصلی گردشگری پایتخت محسوب می‌شود، درست در مرکز شهر پکن قرار دارد. این گذرگاه اصلی به خوبی نشان دهنده فلسفه زیبایی شناسی معماران چینی در برنامه ریزی شهری این پایتخت در دوره‌های تاریخی پیشین و معاصر است.

ساختمان‌ها و مجموعه‌های اطراف گذرگاه اصلی و مرکزی پکن از زمانی که این شهر به عنوان پایتخت چین انتخاب شد، همواره بازدیدکنندگان را متحیر کرده است. این شاهراه در واقع ستون فقرات پکن است و به این شهر حس صلح و آبادانی می‌دهد.

وانگ گانگ، پژوهشگر گروه مطالعات تاریخ آکادمی علوم اجتماعی پکن می‌گوید: «گذرگاه اصلی یکی از مهمترین شاهراه‌های گردشگری پکن است که از دروازه قدیمی یونگ دینگمن آغاز و تا قلعه زنگ و طبل (Gulou and Zhongl) ادامه می‌یابد. طول این مسیر نزدیک به ۷ کیلومتر و ۸۰۰ متر است«.

بیشتر بخوانید: تفاوت های میان اکوتوریسم و طبیعت گردی در جایگاه گردشگریاستادیم «لانه پرنده»؛ میزبان المپیک زمستانی ۲۰۲۲قدم زدن در پکن از گوشه‌ای به گوشه دیگر مانند سفر در زمان از قرنی به قرن دیگر است. در دهه‌های اخیر این شهر به مدرن‌ترین و پویاترین شهرهای جهان تبدیل شده است. یکی از نشانه‌های این تغییر، پارک المپیک و در مرکز آن استادیوم «لانه پرنده» است.

زیبایی طراحی این استادیوم حتی از بزرگ بودن آن هم تاثیر‌گذارتر است. استادیوم لانه پرنده، نشانه‌ای از غرور و اعتماد به نفس معماری چین است. این ورزشگاه در بخش شمالی گذرگاه اصلی شهر واقع شده و نماد پکن مدرن محسوب می‌شود.

https://zistonline.com/vdcae0n0.49nom15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما