تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 79728
بر اثر گرمایش کره زمین سطح آب‌ دریاها رو به افزایش است. پیش‌بینی می‌شود سطح آب دریاها در سال ۲۱۰۰ حدود ۶۵ سانتیمتر بالاتر رود. در چنین وضعیتی، چه سرزمین‌هایی قرار است زیر آب بروند؟
در تغییرات اقلیمی، کدام کشورها به زیر آب خواهند رفت؟
به گزارش زیست آنلاین، طبق پیش بینی دانشمندان و محققان، برخی از کشورها و مناطق به خاطر بالا آمدن سطح آب دریاها در اثر آب شدن یخهای قطبی به دلیل گرمایش زمین، به زیر آب می روند.

بیشتر بخوانید: مقابله با تغییرات اقلیمی به واکنش بی‌ سابقه‌ ای نیاز دارداگر زمین دو درجه گرمتر شود، چه اتفاقی می‌افتد؟شاید گرم‌ شدن دو درجه‌ای زمین چندان زیاد به نظر نرسد، اما عواقب آن می‌تواند وضعیت فاجعه‌باری برای همه مردم جهان به همراه آورد. محققان دریافته‌اند افزایش گرما به میزان دو درجه، سطح آب‌های آزاد را تا پایان قرن جاری تا چهار و نیم متر افزایش دهد. این امر به این معناست که کشور مالدیو از روی نقشه جهان حذف خواهد شد. گرمایش زمین موجب بروز تغییرات زیادی خواهد شد که تبعات آن دامن‌گیر همه مردم جهان خواهد بود.

مجمع‌الجزایر مناطق حارهطبق پیش‌بینی پژوهشگران دانشگاه کولورادوی آمریکا، در صورتی‌که بالا آمدن آب دریاها سریع‌تر اتفاق بیفتد، کشورهای مجمع‌الجزایر مناطق حاره، مانند مالدیو، فیجی و یا جزیره کوچک تووالو در اقیانوس آرام، بیش از دیگر جاها لطمه خواهند دید. تنها بالا آمدن سطح دریا به میزان یک متر، موجودیت این جزایر را به خطر خواهد انداخت.

مجمع الجزایر حارهمیامیدر پژوهشی جدید، دانشمندان تاثیر بالا آمدن سطح آب دریاها بر کشورهای ساحلی آمریکا را مطالعه کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که در بدترین حالت، سطح آب دریاها تا سال ۲۱۰۰ حدود دو متر افزایش خواهد یافت، پیامد آن زیر آب رفتن ۵۰ کلان‌شهر آمریکا از جمله بوستون، بخشی از نیویورک و میامی در جنوب فلوریدا خواهد بود.

میامیدلتای نیلدر آفریقا به‌ویژه دلتای رود نیل بیش از همه در معرض خطر تغییرات اقلیمی است. در صورتی که سطح آب دریا ۵۰ سانتیمتر افزایش یابد و اقدامات حفاظتی پیش‌بینی نشده باشد، نیمی از ساکنان شهرمیلیونی اسکندریه در مصر مجبور به فرار شده و باید و خانه‌ و کاشانه خود را ترک کنند.

دلتای نیلشانگهایبزرگترین شهر چین، شانگهای، در لیست کلان‌شهرهای دنیا قرار دارد که بالا آمدن آب دریا می‌تواند پیامدهای فاجعه‌باری برای آن داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود میان ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تا بیش از ۲۲ میلیون شهروند شانگهای مجبور نقل مکان خواهند شد. این کلان‌شهر چین بیش از بقیه شهرها در معرض خطر جدی گرمایش زمین قرار دارد.

شانگهایبنگلادشکشور پرجمعیت و آسیایی بنگلادش بیش از همه از بالا آمدن آب دریاها در معرض تهید است. افزایش تنها یک متری سطح دریا کافی است تا ۳۰ هزار کیلومتر مربع از مناطق ساحلی بنگلادش به زیر آب فرو رود و ۱۵ میلیون انسان را آواره کند.

بنگلادشفیلیپیندر مناطق ساحلی هر اندازه محل سکونت افراد در ارتفاعی پست‌تر و به دریا نزدیک‌تر باشد، از تغییرات اقلیمی بیشتر رنج خواهند برد. این احتمال هست که قسمتی از فیلیپین به زیر آب رود؛ و جزایری با زبان و فرهنگ خاص خود، در زیر آب ناپدید شوند.

فیلیپین

هلندخطر بالا آمدن آب دریاها، اروپا را هم تهدید می‌کند. تخمین زده می‌شود با بالا آمدن آب دریاها به اندازه یک متر، ۱۳ میلیون انسان در اروپا به‌ویژه در هلند در معرض خطر قرار بگیرند. هلندی‌ها سال‌هاست که برای مقابله با خطر سیل آب‌گرفتگی در مناطق ساحلی تلاش می‌کنند.

هلندبارسلونپژوهش‌ها پیش‌بینی می‌کنند که تا سال ۲۱۰۰ حدود یک تا دو متر بر سطح آب دریاها افزوده خواهد شد. بنابراین ساختار بسیاری بنادر باید تغییر کند. برای مثال ساختمان‌هایی که مانند بندر بارسلون، چنان که در عکس می‌بینیم، در مجاورت با دریا ساخته شده، باید عقب بنشینند.

بارسلونونیزبرای شهری مانند ونیز، بالا آمدن سطح دریا بسیار گران تمام خواهد شد. همین امروز شهر ونیز با افزایش ۳۰ سانتیمتری سطح آب دریا در مقایسه با سال ۱۸۹۷ روبرو است. از این میزان، فقط ۱۸ سانتیمتر آن ناشی از تغییرات اقلیمی بوده است. سال گذشته دانشمندان پیش‌بینی کرده بودند که این شهر زیبا در سال ۲۱۰۰ زیر آب خواهد رفت.

لندنبالا آمدن سطح آب‌ها برای کلان‌شهرهایی که در مجاورت دریا یا رودخانه قرار دارند، مانند کلان‌شهر لندن، دردسرساز خواهد شد. حتی در پایتخت بریتانیا، خطر طغیان رودخانه‌ پیش‌بینی شده است.

لندن

آلمانآلمان نیز از پیامدهای گرمایش زمین در امان نخواهد ماند و ممکن است مناطقی در این کشور غیرقابل سکونت شوند. مناطقی که با بالا آمدن آب‌ دریاها مورد تهدید قرار می‌گیرند، نواحی ساحلی دریای شمال آلمان است. پیش‌بینی می‌شود که با افزایش یک متری سطح دریا در مناطق ساحلی آلمان حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در معرض خطر طغیان قرار خواهند گرفت.

آلمان

https://zistonline.com/vdcc4mqm.2bqoi8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما