تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 79722
یکی از اساسی­ ترین عوامل در ساختار سیاره زمین اقلیم است و بدون شک طبیعت، انسان و کلیه مظاهر حیات در سطح گسترده­ ای متأثر از شرایط اقلیمی می­ باشد. دانشمندان اقلیم شناسی به این نتیجه رسیده ­اند که اقلیم در تمام ابعاد زمانی قابل تغییر است و می توان با شروع هر چه سریع‌تر حذف تدریجی تمامی زیرساخت‌های سوخت فسیلی می‌توان تغییرات اقلیمی را تحت کنترل درآورد.
چگونه می توان تغییرات اقلیمی را تحت کنترل درآورد
به گزارش زیست آنلاین، در این بررسی آمده‌ است که تحقق هدف بین المللی جلوگیری از افزایش بیش از ۱.۵ درجه سانتی‌گرادی دما و کنترل گرمای جهانی همچنان ممکن است.

درصورتیکه تمامی زیرساخت‌های سوخت فسیلی از جمله کارخانجات، خودروها، نیروگاه‌ها، کشتی‌ها و هواپیماها از هم اکنون با گزینه‌های حاوی میزان کربن صفر جایگزین شوند، ۶۶ درصد احتمال دارد بتوان از افزایش بیش از ۱.۵ درجه سانتی‌گرادی دما جلوگیری کرد.

در ماه اکتبرهیئت بین دولتی تغییرات اقلیمی اعلام کرد: تفاوت بین گرمای ۱.۵ و ۲ درجه سانتی‌گرادی، کاهش چشمگیر خطر خشکسالی، سیلاب، موج گرما و فقر صدها میلیون انسان است.

کارشناسان انگلیسی اظهار داشتند: یافته‌های بدست آمده امیدوارکننده است اما حذف سریع سوخت‌های فسیلی در محدوده آنچه که لازم است انجام شود قرار ندارد.

محققان با استفاده از مدل‌های کامپیوتری دریافتند درصورتیکه اقدام فوری برای جایگزین کردن سوخت‌های فسیلی انجام شود میزان انتشار آلاینده کربن طی چهار دهه آینده به صفر می‌رسد و احتمال اینکه از افزایش بیش از ۱.۵ درجه سانتی‌گرادی دما جلوگیری شود ۶۶ درصد خواهد بود. همچنین درصورتیکه حذف سوخت‌های فسیلی تا سال ۲۰۳۰ آغاز نشود این احتمال به ۳۳ درصد می‌رسد.    

بیشتر بخوانید: جدی‌ترین اثرهای تغییر اقلیم در ایراننقش انسان در تغییرات اقلیمی

نقش انسان در تغییرات اقلیمی طبیعت بی­ نهایت پیچیده است و غالباً این پیچیدگی به صورتی است که ما نسبت به آنها به طرز وحشتناکی جاهل مانده ­­ایم. در نتیجه هنگامی که آگاهانه یا غالباً نادانسته و تصادفی تغییرات عمده­ ای در جهان به وجود می ­آوریم مکانیسم­ های هماستاتیک فوق­ العاده پیچیده­ ای را به صورتی دگرگون می­ سازیم که خود قادر به پیش­ بینی عواقب آنها نمی­ باشیم به همین دلیل است که گاه چیزهای عجیب و قریبی اتفاق می ­افتد.
یکی از اساسی­ ترین عوامل در ساختار سیاره زمین اقلیم است و بدون شک طبیعت، انسان و کلیه مظاهر حیات در سطح گسترده­ ای متأثر از شرایط اقلیمی می­ باشد. دانشمندان اقلیم شناسی به این نتیجه رسیده ­اند که اقلیم در تمام ابعاد زمانی قابل تغییر است. تغییرات اقلیمی حاصل کنش متقابل عوامل پیچیده و کمتر شناخته شده­ ای است.

بعضی از این فاکتورها در خارج از جو زمین عمل می­ کنند و پاره ­ای از آنها سیستم­ های زمینی هستند که پاره­ای از آنها در کنترل انسان قرار داشته و عملکردهای بشری روند آن ها را تغییر می دهد. دگرگونی این عوامل مسائل زیست محیطی بی­ شماری را به دنبال خواهد داشت که همگی ناشی از این است که فضا، زمان، تنوع ماده و انرژی به عنوان منابع درنظر گرفته نشده و با افزایش انواع آلاینده ­ها در طبیعت، ناپایداری اکوسیستم جهانی را سبب می­ گردد. افزایش آلودگی ­ها به دلیل تمایل سیری ناپذیری جامعه صنعتی در استفاده از انرژی سوخت­ های فسیلی است. 

بیشتر بخوانید: مقابله با تغییرات اقلیمی به واکنش بی‌ سابقه‌ ای نیاز داردواکنش گیاهان به تغییرات دما به دست آورند

در ادامه مطلب کوتاهی در خصوص راهکار گیاهان و واکنش آن ها به تغییرات دما ارائه شده است.

راهکار گیاهان برای اندازه گیری دماتغییر دما فیزیولوژی گیاهان را به روش های مختلف تحت تاثیر قرار می دهد و موجب تغییر زمان گل دهی، بازدهی محصول و مقاومت در برابر بیماری ها می شود.

محققان با تجزیه و تحلیل گیاه رشادی که نوعی شب بو است، به بررسی مسیرهای ژنتیکی مود استفاده برای واکنش به تغییر دما پرداختند. 

بررسی های انجام گرفته در آزمایشگاه نشان می دهد این گیاه در فصل های مختلف در مقاطع زمانی مختلف روز رشد می کند. بر اساس تحقیقات قبلی گیرنده های نور موسوم به فیتوکروم در طول زمان فعالیت بیشتری دارند. به همین علت محققان عملکرد این گیرنده های نور را زیر نور قرمز و در مای ۲۱ و ۲۷ درجه سانتیگراد مورد بررسی قرار دادند.

در این بررسی ها مشخص شد نوعی فیتوکروم موسوم به فیتوکروم B در تابستان در طول روز عملکردی مانند حسگر گرما دارد. 

همچنین محققان کنترل کننده اصلی فرآیند حس دما در گیاهان را شناسایی کردند. این واحد کنترل که HEMERA نام دارد در تمام گیاهان وجود داشته و نحوه بر قراری ارتباط بین فرآیند حس دما و سیگنال دهی رشد گیاهان را کنترل می کند.

محققان در تلاشند تا جزئیات بیشتری را از نحوه تعامل فیتوکروم B و HEMERA برای واکنش به تغییرات دما به دست آورند و بتوانند مسیرهای ژنتیکی مورد استفاده برای سیگنال دهی را به گونه ای دستکاری کنند که امکان تولید محصولات پربازده را فراهم کند.گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

https://zistonline.com/vdcgxu9u.ak9yx4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما