تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 79716
مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از عملکرد وزارت نفت در پایش‌های مشترک از کیفیت گازوئیل گفت: آنالیز نمونه‌های گازوئیل در پاییز امسال نشان می‌دهد که محتوای گوگرد در ۳۹ درصد نمونه‌ها در حد مجاز و ۶۱ درصد نمونه‌ها بالاتر از حد مجاز استاندارد یورو ۴ بوده است.
انتظارات گازوئیلی محیط زیست از وزارت نفت
به گزارش زیست آنلاین، شینا انصاری  با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۱۸ «قانون هوای پاک»، وزارت نفت مکلف است تا سه سال پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، سوخت تولیدی کشور را شامل بنزین، نفت‌ گاز، نفت کوره و نفت سفید را مطابق با استاندارد ملی عرضه کند، گفت: بر اساس این ماده از قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط زیست نیز موظف است از تولید سوخت غیر استاندارد جلوگیری کند همچنین برای سازمان ملی استاندارد نیز تکلیف شده است که از واردات سوخت فاقد استاندارد ملی جلوگیری به عمل آورد. وزارت نفت، سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان حفاظت محیط زیست مکلف هستند گزارش عملکرد خود را در مورد سوخت استاندارد و اجرای ماده ۱۸ قانون هوای پاک هر شش ماه یک بار منتشر کنند.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه فنی ماده‌ ۲ قانون هوای پاک که در مهرماه سال ۹۷ ابلاغ شد، تصریح کرد: تبصره دو و سه ماده  ۲  آیین‌نامه فنی قانون هوای پاک نیز بر این موضوع تاکید دارد که توزیع سوخت نفت‌ گاز یورو ۴ علاوه بر کلانشهرها باید در ۱۶۳ جایگاه فهرست شده ( پیوست مصوبه) توزیع شود.

مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر وظیفه قانونی سازمان حفاظت محیط زیست برای پایش کیفیت سوخت توزیعی در کشور تصریح کرد: علاوه بر قانون هوای پاک بر مبنای مصوبه هیأت وزیران در اردیبهشت‌ماه سال ۹۳، سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه دارد نسبت به نمونه‌برداری و پایش مستمر سوخت مصرفی در جایگاه‌های عرضه سوخت هشت کلانشهر کشور اقدام کند. مطابق این تصویب‌نامه سازمان محیط زیست مجری تجزیه و تحلیل مستمر سوخت مصرفی کشور در بازه‌های زمانی سه ماهه است.

به گفته انصاری، در همین راستا در خردادماه سال جاری به منظور نظارت بر توزیع و کیفیت سوخت نفت‌ گاز یورو۴ تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی و سازمان محیط زیست منعقد شد و مطابق ماده یک تفاهم‌نامه، پایش مشترک محتوای «گوگرد» گازوئیل توزیعی در کشور باید انجام شود.

وی در ادامه در مورد نتایج پایش‌های مهرماه سال جاری با اشاره به اینکه از جایگاه‌های عرضه نفت‌ گاز یورو۴ در محورهای مواصلاتی اصلی کشور نمونه‌برداری و اندازه‌گیری محتوای گوگرد در ۱۹ نمونه انجام شد، گفت: از این تعداد نمونه دیزل آنالیز شده، محتوای گوگرد در ۹ نمونه بالاتر از میزان استاندارد گزارش شد و ۱۰ مورد در حد استاندارد بود و در سه مورد نتایج بالای ۱۰۰۰ ppm گزارش شد.

مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست افزود: طی ماه‌های آبان و آذر امسال، اندازه‌گیری محتوای گوگرد در ۲۷ نمونه انجام شد. از این تعداد نمونه نفت گاز آنالیز شده محتوای گوگرد در ۱۹ نمونه بالاتر از میزان استاندارد و هشت مورد در حد استاندارد بود. بدین‌ترتیب مطابق نتایج به دست آمده از آنالیز نمونه‌های اخذ شده در پاییز امسال، محتوای گوگرد در ۳۹ درصد نمونه‌ها در حد مجاز و ۶۱ درصد نمونه‌ها بالاتر از حد مجاز استاندارد یورو ۴ گزارش شده است.

انصاری با اشاره به وجود نقایصی در فرآیند پایش‌های مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت تصریح کرد: انتظار داریم نمایندگان استانی شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی جهت پایش و نمونه‌برداری همزمان و مشترک همکاری لازم را داشته باشند همچنین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نتایج خوداظهاری نفت‌ گاز را به طور منظم به سازمان محیط زیست ارائه کند.

مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: انتظار داریم که تغییری در جایگاه‌های عرضه سوخت نفت‌ گاز یورو۴ صورت نگیرد همچنین سوخت به‌طور منظم، یکنواخت و پیوسته در جایگاه‌های تعیین‌شده کشور توزیع شود. افزون بر اینها نتایج نمونه‌های نفت‌ گاز در پایش مشترک وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست از سوی وزارت نفت ارائه شود.


جزئیات توزیع گازوئیل ۴ در ایراناوایل سال بود که خبر توزیع گازوئیل یورور چهار در سراسر کشور منتشر شد و طبق آخرین اخبار ارائه شده، به‌زودی استان‌های کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، بوشهر، سمنان و فارس به‌طور کامل از گازوئیل یورو ۴ بهره‌مند خواهند شد.

به گزارش ایسنا، آخرین آمار ارائه شده درباره تولید نفت‌گاز یورو ۴ در کشور حاکی از آن بود که در پالایشگاه‌های تهران، اراک، اصفهان و لاوان روزانه ٢٨ میلیون لیتر نفت گاز یورو ۴ تولید می‌شود که میانگین روزانه تولید در سال ۹۶، ٢٦ میلیون لیتر بوده است؛ بر این اساس پیش‌بینی شده بود حجم تولید گازوئیل به ۱۰۵ تا ۱۱۰ میلیون لیتر افزایش ‌یابد که ۷۰ میلیون لیتر از آن یورو ۴ خواهد بود.

در این راستا اردیبهشت‌ماه سال جاری بود که سید محمدرضا موسوی خواه - مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی - به ایسنا گفته بود تا دو ما دیگر توزیع نفت گاز یورو چهار در جایگاه‌های کل کشور اجرایی می شود.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا دهه فجر امسال، توزیع گازوئیل یورو ۴ به روزانه ۲۸ میلیون لیتر خواهد رسید. با افزایش تولید این فرآورده در پالایشگاه‌ها، حجم توزیع آن به روزانه ۴۰ میلیون لیتر ارتقا خواهد یافت که به این ترتیب بیش از ۸۰ درصد مصرف کل گازوئیل بخش حمل‌ونقل کشور، زیر پوشش این فرآورده قرار خواهد گرفت.

 به گفته موسوی‌خواه به نقل از روابط عمومی شرکت پخش، هم اکنون گازوئیل یورو ۴ در ۱۶۶ جایگاه هشت کلانشهر و همچنین ۱۶۳ جایگاه در مسیرهای مواصلاتی توزیع می‌شود و به‌زودی استان‌های کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، بوشهر، سمنان و فارس به‌طور کامل از گازوئیل یورو ۴ بهره‌مند خواهند شد.

بر اساس این گزارش، چندی پیش بیژن زنگنه - وزیر نفت - مساله هوای تهران را یکی از دغدغه‌های خود اعلام کرد و گفته بود: من برای مساله هوای تهران خیلی فکر کردم. وظیفه من بهبود وضع بنزین و گازوئیل است. در حال حاضر کیفیت گازوئیل بسیار مطلوب است اما ممکن است در برخی از جاها بنزین یورو ۴ نداشته باشیم. البته باید گفت اکتان بنزین برخی نقاط زیر یورو ۴ است که عامل آلایندگی اصلی نیست.

توزیع بنزین و گازوئیل یورو ۴ وزارت نفت اجازه انتشار اوراق ۳میلیارد دلاری گرفت/صدور مصوبه فروش و قیمت‎گذاری آب وانرژیدر نشست خبری کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، سخنگوی این کمیسیون گفت : وزارت نفت مجوز خواهد داشت تا سقف سه میلیارد دلار اوراق اسلامی منتشر کند و مصوبات نرخ فروش آب به ازای هر متر مکعب و همچنین مبلغ دریافتی برای گاز و برق جهت هر واحد مسکونی و تجاری مشخص شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، عبدالله محمدی، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ در نشست خبری امروز این کمسیون به تشریح آخرین مصوبات و تصمیم های بودجه ای پرداخت و اظهار داشت :در تبصره ۱ لایحه بودجه سال ۹۸ احکام درآمد های نفتی تعیین وتکلیف و در تبصره ۲ به درآمدهای ناشی از خصوصی سازی و اصل ۴۴ پرداخته شد اما در تبصره ۳ این لایحه موضوع تامین مالی پروژه‌ها مطرح است. از سویی دیگر اما دولت اجازه خواهد داشت  تا ۳۰ میلیارد دلار فاینانس از کشورهای خارجی علاوه بر باقی مانده سهمیه سال های قبل را دریافت کند

مهدی مفتح افزود: به دولت اجازه داده شد تا ۳۰ میلیارد دلار، تامین مالی را از کشورهای خارجی انجام دهد و همچنین در بند دیگری مقرر شد از این ۳۰ میلیارد دلار، پنج میلیارد دلار برای اخذ وام از دولت روسیه برای اجرای پروژهای عمرانی تخصیص یابد.

وی افزود: مناسب ترین راه در چند سال اخیر این بوده است که اوراقی با سررسید کمتر از یک سال توسط دولت منتشر شود تا دولت بتواند از این طریق پرداخت های خود به پیمانکاران  را استمرار دهد. بر همین اساس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ اجازه داد تا دولت برای استمرار پرداخت خزانه داری کل کشور۱۰۰ هزار میلیارد ریال اسناد خزانه با سر رسید کمتر از یک سال منتشر کند.

بیشتر بخوانید: توزیع گازوئیل یورو۴ در مانور کنترل آلودگی هوا انتشار اوراق اسلامی توسط دولت تا سقف ۵۰ هزار میلیارد ریالاین نماینده مجلس با اشاره به مجوز دولت به وزارت نفت در خصوص انتشار سه میلیارد دلار اوراق اسلامی به صورت ریالی یا ارزی گفت: برای تسویه اوراقی که در سال های قبل منتشر شده و سر رسید آن به سال ۹۸ می رسد  کمیسیون بودجه به  دولت اجازه داد تا بتواند ۵۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند، در ادامه او اشاره کرد: همچنین برای سرمایه گذاری در طرح های نفت و گاز با اولویت میادین مشترک، وزرات نفت مجاز است با تصویب شورای اقتصاد اوراق مالی اسلامی به صورت ریالی یا ارزی در سقف ۳۵ هزار میلیارد ریال منتشر کند.

او اضافه کرد، وزارت نفت هم اجازه خواهد داشت تا سقف  سه میلیارد دلار اوراق اسلامی منتشر کند. وی در ادامه گفت:  استفاده دولت از این اوراق در سال ۹۸ باید حداکثر معادل رقمی باشد که در برنامه ششم پیش بینی شده است.

قیمت گذاری فروش آب شرب و نرخ بهای مصرف گاز و برق برای واحدهای مسکونی و تجاریدرباره فروش و قیمت گذاری آب وانرژی با بیان اینکه  مقرر شد در ازای فروش هر متر مکعب آب شرب مبلغ ۲۰۰ ریال از مشترکان آب دریافت شود که این جدا از نرخ آب بهای مصرفی است، ادامه داد: مقرر شد از هر واحد مسکونی شهری در ازای مصرف هر متر مکعب گاز ۲۰۰۰ هزار و در ازای مصرف برق ، مبلغ ۱۰۰۰ ریال دریافت و در عین حال از واحدهای تجاری هم، در ازای مصرف گاز و برق ۱۰ هزار ریال دریافت شود.

این نماینده مجلس همچنین گفت: جهت تامین منابع مالی ، برای توسعه صنعت هسته ای و فناوری های نوین کوانتومی و گداخت هسته ای وزارت نیرو موظف شد ۲۰درصد برق دریافتی از نیروگاه برق اتمی بوشهر را در سبد برق صادراتی قرار دهد و ۱۲هزار میلیارد ریال نیز به این منظور اختصاص یابد.

  https://zistonline.com/vdcjmaea.uqehvzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما