تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 79698
مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان محیط زیست گفت: علایم بالینی و رفتاری پلنگ تندوره از جمله بینایی، رفتارهای طبیعی، وضعیت عمومی حیوان و پاسخ به محرک‌های محیطی در روزهای اخیر نسبت به آغاز اقدامات درمانی، پیشرفت قابل توجهی را نشان داده اگرچه هنوز وضعیت حیوان تثبیت نشده است.
وضعیت پلنگ تندوره تثبیت نشده است
به گزارش زیست آنلاین، پلنگ ماده تندوره در محدوده دره چهل میر پارک ملی تندوره در استان خراسان رضوی ۴ دی ماه به علت رفتار غیر طبیعی توسط محیط بانان منطقه زنده گیری شد.

مجید خرازیان مقدم درباره جلسه کمیته علمی مشورتی بیماری‌های حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست که برای بررسی اقدامات درمانی و آخرین وضعیت پلنگ تندوره با حضور جمعی از استادان و متخصصان دامپزشکی کشور و دامپزشکان گروه بیماری‌های حیات وحش سازمان در معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی برگزار شد،گفت:  در این جلسه ابتدا گزارش اقدامات درمانی و تشخیصی و آخرین وضعیت پلنگ تندوره توسط پزشکان معالج حیوان از دانشکده دامپزشکی فردوسی مشهد ارایه شد.

وی افزود: بر اساس گزارش تیم معالج حیوان، علایم بالینی و رفتاری حیوان از جمله بینایی، رفتارهای طبیعی، وضعیت عمومی حیوان و پاسخ به محرک‌های محیطی در روزهای اخیر نسبت به علایم بالینی و رفتاری حیوان در زمان آغاز اقدامات درمانی، پیشرفت قابل توجهی را نشان داده اگرچه هنوز وضعیت حیوان تثبیت نشده است سپس نتایج اقدامات تشخیصی انجام شده از جمله آزمایشات مربوط به بیماری‌های ویروسی و انگل‌های خونی، نتایج تصویربرداری و روند درمانی پلنگ مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

خرازیان مقدم ادامه داد: در ادامه جلسه، ضمن قدردانی و تایید اقدامات درمانی و تشخیصی صورت گرفته توسط اساتید دانشکده دامپزشکی فردوسی مشهد و اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، نظر به عدم تثبیت کامل وضعیت حیوان بر ادامه مراحل درمانی و انجام آزمایشات تکمیلی شامل آزمایشات ملکولی، بیوشیمیایی و تصویربرداری MRI از مغز به دلیل احتمال ضایعات سیستم عصبی مرکزی و تائید یا رد برخی بیماری‌های ویروسی از جمله دیستمپر تاکید شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، وی در پایان گفت: در این جلسه درخواست شد آزمایشات با نظارت تیم معالج حیوان و همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی انجام و نتایج در اسرع وقت برای بررسی به کمیته علمی مشورتی بیماری‌های حیات وحش سازمان گزارش شود البته در نظر گرفتن وضعیت این پلنگ به منظور پیشگیری از استرس‌های مضاعف ناشی از حمل و نقل و نیز حضور متخصصان در تیم معالج، بعد از آزمایشات تکمیلی و تثبیت وضعیت حیوان، برای ادامه دوره بازتوانی تا بهبودی کامل حیوان تصمیم‌ لازم گرفته شد.

بیشتر بخوانید: پرداخت ۲۷۰ میلیون تومان برای خسارت تلفات پلنگوضعیت پلنگ ماده تندوره

ماجرایی مشابه برای پلنگ تندورهپیش از این نیز در تورج همتی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در شهریور ماه امسال (۹۷) گفته بود: یک پلنگ که ۱۱ سال سن دارد پس از درگیری بر سر قلمرو با رقبا به دلیل کهولت سن موفق به حفظ قلمرو نشد و از عمق پارک تندوره که زیستگاه اصلی این گونه است به مناطق حاشیه آن آمده است.
وی ادامه داد: این پلنگ روز جمعه گذشته در مناطق حاشیه پارک به دلیل گرسنگی شدید به سگ گله یکی از چوپانان منطقه حمله کرد. با حضور ماموران یگان حفاظت هماهنگی برای جا به جا نشدن لاشه سگ با هدف انتظار برای بازگشت پلنگ انجام شد و مراجعه دوباره پلنگ صورت گرفت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: به دلیل ایجاد مزاحمت گردشگران برای پلنگ، این حیوان در حین خوردن باقی مانده لاشه شکارش دچار ترس و بدون صدمه زدن به گردشگران مزاحم از منطقه متواری شد.
وی افزود: با هدف زنده گیری این پلنگ به منظور انتقال به مناطق عمقی پارک و دور کردن آن از مناطق حاشیه، قفسهای زنده گیری در مناطق مختلف کار گذاشته شده است. تدابیر لازم برای حفظ امنیت مناطق حاشیه ای و گردشگران نیز از خطر حمله پلنگ صورت گرفته و احتمال می رود به زودی با زنده گیری آن و انتقالش به مناطق عمقی هرگونه خطری برای جان پلنگ برطرف شود.
همتی ادامه داد: این پلنگ پنج سال پیش توسط کارشناسان محیط زیست قلاده گذاری شده و شناسنامه کاملش موجود است. با توجه به سن بالای این گونه خطر زیادی وجود ندارد و صرفا حفاظت از آن برای جلوگیری از هر اتفاق ناخوشایند مهم است.
پارک ملی تندوره با وجود ۴۰ قلاده پلنگ به نام بهشت پلنگهای ایرانی شناخته می شود. تندوره در سال ۱۳۴۷ به عنوان منطقه حفاظت شده قرق شد و سال بعد از آن به پارک وحش تندوره تغییر نام یافت. از سال ۱۳۵۳ مساحت این پارک تقلیل یافت و طی مصوبه شورای عالی محیط زیست در سال ۱۳۶۱ به عنوان پارک ملی تندوره معرفی شد. مساحت کنونی پارک ملی تندوره ۳۵ هزار و ۵۴۰ هکتار و مساحت منطقه حفاظت شده تندوره ۹ هزار و ۵۰ هکتار است. 
پارک ملی و منطقه حفاظت شده تندوره در محدوده شهرستان درگز واقع در شمال خراسان رضوی نزدیک مرز ترکمنستان در منطقه ای کوهستانی با صخره ها و تپه ماهورهای متعدد، دره های ژرف و پرشیب پوشیده از گیاهان مختلف قرار دارد و یکی از بهترین زیستگاههای جانوران وحشی به ویژه قوچ و میش اوریال نیز می باشد. 
درگز در فاصله ۲۵۴ کیلومتری شمال مشهد قرار دارد.

https://zistonline.com/vdcivqay.t1a332bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما