تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 79694
بسیاری از اشیا و وسایلی که در طول روز با آن‌ها سروکار داریم، آلوده بوده و می‌تواند به‌طور بالقوه‌ای خطرناک باشند. در این گزارش به معرفی برخی از این وسایل پرداخته و راهکارهایی برای مقابله با آن‌ها ارائه می‌کنیم.
چگونه از آلودگی‌های زندگی روزمره در امان بمانیم؟
به گزارش زیست آنلاین، برای همه ما لازم است که اصول و قواعد بهداشت محیطی را شناخته و آن‌ها را به کار ببندیم. برای بررسی میزان آلودگی‌هایی که در طول شبانه‌روز با آن‌ها سروکار دارید، بهتر است به کارهایی که در طول روز انجام داده فکر کرده و بررسی کنید دست‌هایتان با چه اشیا و ابزاری در تماس است.

 متأسفانه این موضوع حقیقت دارد که میزان زیادی آلودگی و باکتری‌های نامرئی در تمامی سطوحی که لمس می‌کنیم وجود دارد و این آلودگی‌ها را می‌توان از اصلی‌ترین دلایل بروز انواع عفونت‌ها، سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری‌ها باشد. کارشناسان برخی از مهم‌ترین اشیا آلوده که در طول روز با آن‌ها سروکار داشته و به‌هیچ‌عنوان در ذهنتان آن‌ها را کثیف نمی‌دانید، در این فهرست گردآوری‌شده‌اند:

فهرست مهم‌ترین اشیا آلودهکیف پول و کیف‌دستی:کیف پول جز اشیایی است که همه‌روزه از آن استفاده‌شده و به‌ندرت شسته و ضدعفونی می‌شود. از سوی دیگر کیف پول در طول روز با اشیا مختلفی در تماس بوده و همراه شما در محل کار، خیابان و خانه حضور دارد. شما ممکن است کیف پولتان را روی صندوق فروشگاه قرار داده یا کیف‌دستی خود را روی زمین یا داخل اتوبوس بگذارید. با هر بار تماس این سطوح، آلودگی‌ها به سطح کیف منتقل‌شده و جمع می‌شوند. از سوی دیگر کیف پول با اسکناس و سکه تماس دارد که از اصلی‌ترین منابع آلودگی و تجمع باکتری به‌حساب می‌آیند. اسکناس از یکدست آلوده به دست دیگری منتقل‌شده و هیچ راهی برای تمییز کردن آن طی چرخه عمر چندساله هر اسکناس، وجود ندارد.

کنترل تلویزیون:ممکن است حضور کنترل تلویزیون و سایر دستگاه‌های صوتی و تصویری در این فهرست تا حدی عجیب باشد اما این کنترل‌ها به‌ندرت ضدعفونی شده و با دست‌های زیادی در طول روز سروکار دارند. در این میان کنترل از راه دورهای موجود در هتل‌ها بسیار آلوده‌تر از نمونه‌های خانگی هستند و به دلیل تنوع میهمانان هتل‌ها از مناطق مختلف، امکان وجود ویروس‌ها و باکتری‌های مختلف روی این کنترل‌ها بسیار زیاد است.

کنترل تلویزیون  و آلودگی آن

تلفن همراه:تلفن‌های همراه را می‌توان اصلی‌ترین وسیله‌ای که هرروز در دست دارید محسوب کرد که با انواع آلودگی‌ها و کثیفی‌ها در تماس است. مشکل اصلی آلودگی تلفن همراه این است که برخلاف سایر نمونه‌ها، در این مورد شما ممکن است آلودگی را مستقیماً به‌صورت خود منتقل کنید.

نرده راه‌پله‌ها و پله‌های برقی:معمولاً همه مردم در حین حرکت در پله‌ها، دستان خود را به نرده‌ها می‌گیرند تا تعادلشان بهتر حفظ شود ولی باید در نظر داشت این نرده‌ها یکی از اصلی‌ترین مناطق تجمع انواع باکتری به شمار رفته و به‌طور خاص در مراکز شلوغی مانند فروشگاه‌ها، فرودگاه‌ها و ... همه‌روزه هزاران بار با دست افراد مختلفی لمس شده و به‌این‌ترتیب انواع باکتری‌ها در این محل حضور یافته و به سایر افراد منتقل می‌شوند. بر اساس نتایج مطالعات انجام‌شده توسط کیمبرلی کلارک (Kimberly-Clark)، ۴۳ درصد از نرده‌های پله‌های برقی دارای میکروب‌های کافی برای بیمار کردن شما هستند.

صفحه‌کلید عابر بانک:در طول روز افراد متعددی برای دریافت پول و انجام خدمات بانکی به عابر بانک‌ها مراجعه می‌کنند و تخمین زده می‌شود حدود ۴۱ درصد از صفحه‌کلیدهای عابر بانک‌ها دارای عوامل بیماری‌زای کافی برای مریض کردن شما هستند. 

اسفنج ظرف‌شوئی و حوله:مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد در هر اینچ مربع یک اسفنج ظرف‌شوئی، بیش از ۱۰ میلیون باکتری زندگی می‌کند. به‌این‌ترتیب این شی را می‌توان کثیف‌ترین و آلوده‌ترین شی موجود در هر خانه‌ای محسوب کرد. حوله دستشویی نیز معمولاً میزبان خوبی برای باکتری‌ها به شمار رفته و به دلیل مرطوب بودن، میزبان خوبی برای رشد کلنی‌های باکتری به شمار می‌رود.

آلودگی اسفنج و حوله

چه باید کرد؟طبیعتاً امکان عدم تماس با بسیاری از اشیا و موارد در طول روز وجود ندارد و به همین دلیل باید به فکر گزینه‌های دیگری برای حفاظت از خود در برابر این عوامل تهدیدکننده باشیم. اصلی‌ترین سپر دفاعی ما در برابر عوامل بیماری‌زا، سیستم دفاعی بدن ما و رعایت بهداشت فردی است. توصیه می‌شود به‌محض رسیدن به محل کار یا خانه، دست‌های خود را بشوئید. پس از استفاده از عابر بانک یا لمس نرده‌ها و پله‌های برقی دست خود را با ضدعفونی‌کننده تمییز کنید، پیش از غذا خوردن دست‌ها را به‌خوبی شسته و نظافت موبایل، کنترل و سایر وسایل شخصی را رعایت کنید.  در همه خانه‌ها روی بالش‌ها و تشک‌ها یک روکش قرار دارد که در فواصل منظم شسته می‌شوند. این لایه را می‌توان یک‌لایه محافظ و مناسب در برابر عوامل بیماری‌زا محسوب کرد. میکروب‌ها به‌سادگی می‌توانند در بخش‌های مختلف خانه ما انباشته شوند و به همین صورت نیز می‌توان آن‌ها را به‌سادگی دفع کرد. شستن دست‌ها و تمییز کردن منظم سطوح و شستشوی روبالشی و ملحفه‌ها از اصلی‌ترین و مهم‌ترین راهکارهای مقابله با میکروب‌ها محسوب می‌شوند و توصیه می‌شود با شستن منظم حمام و توالت از تشکیل آلودگی پیشگیری کرده و درنهایت به خاطر داشته باشید در شرایط عادی سیستم ایمنی بدن ما قادر به مقابله با انواع عوامل بیماری‌زا بوده و درعین‌حال خدمات پزشکی و پیشرفت‌های این حوزه به ما در برابر میکروب‌ها قدرت بیشتری بخشیده است که این موضوع درنهایت منجر به افزایش طول عمر انسان خواهد شد.

میکروب زدایی با سرکه واقعیت دارد

جایگزینی مناسب برای پاک کننده های تجاری آیا بدنبال جایگزینی مناسب برای ضدعفونی کردن سطوح مختلف منزل یا محل کار هستید؟ سرکه، مایعی ارزان، غیرسمی و زیست تخریب پذیر است که از هزاران سال قبل به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده مورد استفاده قرار می گیرد.
زمانی که محققان آمریکایی، پاک کننده های تجاری را در برابر جایگزین های غیرسمی مانند سرکه و بیکربنات سودا (جوش شیرین) مورد آزمایش قرار دادند، دریافتند که سرکه قادر به از بین بردن طیفی از پاتوژن های خانگی است.

میکروب زدایی با سرکه واقعیت داردسرکه حاوی حدود ۵ درصد اسید استیک است؛ این اسید می تواند باکتری ها و ویروس ها را از طریق تغییر شیمیایی پروتئین ها و چربی های تشکیل دهنده و نابود کردن ساختارهای سلولی آنها، از بین ببرد.

در عین حال، برخی مطالعات حاکی از آن است که سرکه می تواند ویروس آنفلوانزا را نیز نابود کند. مطالعه صورت گرفته توسط محققان انگلیسی نشان می دهد، سرکه مالت مانند مایع سفیدکننده و مایع ظرفشویی، به سرعت ویروس آنفلوانزا را غیرفعال می کند.

محققان کالج پزشکی آلبرت اینشتین (آمریکا) نیز در تحقیقات خود دریافتند، سرکه می تواند مایکوباکتریوم توبرکلوزیس - مولد بیماری سل - را نابود کند. باکتری سل به سختی از بین می رود و این توانایی سرکه نشان می دهد، می توان از آن برای نابود کردن باکتری های دیگر نیز استفاده کرد.

چگونه از سرکه برای تمیز کردن خانه استفاده کنیم؟اما برای جرم زدایی و ضدعفونی سطوح مختلف آشپزخانه، حمام، قفسه های فروشگاهی یا حتی اتاق های بیمارستان می توان از سرکه استفاده کرد؟

پروفسور پیتر کالیگنن (Peter Collignon)، پزشک متخصص بیماری های عفونی در دانشگاه ملی استرالیا تأکید کرد: باید سطوح را نخست با آب داغ و مایع شوینده تمیز کنیم؛ بعد مشخص کنیم که آیا واقعا همه سطوح به ضدعفونی کردن نیاز دارند؟

مواد ضدعفونی کننده به تنهایی می توانند در ۱۰ دقیقه، حدود ۹۹ درصد باکتری ها را از بین ببرند. اگر در یک محیط، یک میلیون باکتری وجود داشته باشد، پس از ضدعفونی کردن، همچنان ۱۰ هزار باکتری باقی می ماند.

اما تمیز کردن سطوح این امکان را فراهم می کند تا مواد ضدعفونی کننده مانند سرکه اثربخشی بیشتری داشته باشند. اگر عمل تمیز کردن در ابتدا انجام شود، تعداد باکتری های باقی مانده به ۱۰۰۰ باکتری کاهش می یابد؛ در این صورت، پس از ضدعفونی کردن با سرکه و نابودی ۹۹ درصد باکتری ها، تنها ۱۰ باکتری باقی می ماند.

اگر می خواهید علاوه بر تمیز کردن، سطح مورد نظر را ضدعفونی کنید:ابتدا از آب گرم با مقداری شوینده برای تمیز کردن سطح استفاده کنید.
در گام بعدی سعی کنید به جای استفاده از ضدعفونی کننده های تجاری، از مواد کمتر سمی و زیست تخریب پذیر مانند سرکه و پدهای الکلی استفاده کنید.
مطمئن شوید نوع ضدعفونی کننده ای که استفاده می کنید، به سطح مورد نظر آسیبی وارد نمی کند؛ به عنوان مثال، سرکه بدلیل خاصیت اسیدی بودن برای همه سطوح مناسب نیست.

https://zistonline.com/vdceep8f.jh8ooi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما