تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 79688
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از عدم اجرای قانون «معافیت مدارس از پرداخت بهای انرژی از سوی وزارت نیرو» گلایه کرد و گفت: وزارت نیرو مدارس را در معافیت پرداخت هزینه انرژی همراهی نمی‌کند
عدم اجرای قانون «معافیت مدارس از پرداخت بهای انرژی از سوی وزارت نیرو»
به گزارش زیست آنلاین، علی الهیار ترکمن، درباره اجرای قانون معافیت مدارس از پرداخت بهای آب، برق و گاز مصرفی اظهار کرد: حدود ۴۳۰ تا ۴۴۰ میلیارد تومان در طول یک سال تحصیلی برای بهای آب، برق و گاز مدارس باید اعتبار هزینه کنیم.

وی افزود: برای کاهش این هزینه‌های مدارس، امسال در بند "ی" تبصره ۶ بودجه پیش بینی شد که مدارس از پرداخت بهای قبوض انرژی معاف شوند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معافیت در نظام اجرایی همواره با موانعی روبرو می‌شود و دستگاه‌ها مقاومت کرده و سعی می‌کنند آن را انجام ندهند گفت: شرکت‌های آب و گاز با آموزش و پرورش همکاری داشتند، ولی بزرگترین مشکل ما وزارت نیرو است و در قبال اجرای معافیت برق مدارس به شدت مقاومت کرده و کمکی به اجرای آن نمی‌کند.

الهیار افزود: ما به میزانی که از پرداخت بهای برق معاف شدیم؛ به وزارت نیرو مبلغی پرداخت نمی‌کنیم تا تکلیف قانون روشن شود. چون همه ما برای اجرای قانون تعهد داریم و وزارت نیرو هم باید تعهد خود را اجرا کند.

 اما آیا این طرح به درستی و با در نظر گرفتن همه جوانب به تصویب رسیده است؟

بیشتر بخوانید: یارانه پنهان انرژی یکی از علل خاموشی برق در تابستانمخالفت برقی‌ها با رایگان شدن برق در مدارس

مخالفت برقی‌ها با رایگان شدن برق در مدارسچندی پیش،برخی از مسوولان برقی نسبت به اجرای این طرح ناراضی خود را اعلام نمودند، تا جایی که غلامرضا خوش خلق، مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران صراحتا اعلام کرد که هر چند قانونگذاران نیتشان خیر است اما ازاجرای این مصوبه نتیجه خوبی نمی‌گیرند چراکه این امر موجب عدم مدیریت مصرف در مدارس می‌شود.

وی پیشنهاد کرد: برای کمک به مدارس اعتباری به طور اختصاصی جهت پرداخت هزینه‌های آب و برق در اختیار آموزش و پرورش قرار داده شود تا خود این سازمان آن را مدیریت کند.

خوش خلق با تاکید بر اینکه قانونگذاران باید کمک کند در منابع ملی صرفه جویی بیشتر شود، تصریح کرد: دقت نظر در قانونگذاری می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

در این بین بسیاری از کارشناسان نیزبر این باورند که آموزش‌های مدیریت مصرف باید از مدارس آغاز شود و این مساله نیز ارتباطی با پرداخت هزینه از سوی مدارس ندارد.

با این حال قرار شده از ابتدای سال ۱۳۹۷ این طرح در تمامی مدارس کشور اجرایی شود و امید می‌رود که شاهد جهش افزایش مصرف در مدارس نباشیم و طرح‌های آموزشی مدیریت مصرف نیز بیش از گذشته تقویت شود.

بیشتر بخوانید: حذف یارانه انرژی در سراسر جهان، گامی منطقی در اجرای سیاست های صحیح انرژی ارزش واقعی انرژی در کشور درک نمی شود

ارزش واقعی انرژی در کشور درک نمی شودمحمد حسن غفوری، عضو انجمن انرژی های تجدید پذیر (اتاق بازرگانی ایران)  (۵ آبان ۹۷) در نشست تخصصی زیست آنلاین، با حضور فعالین صنعت برق با موضوع قیمت واقعی برق و یارانه های انرژی، در خصوص یارانه های انرژی در کشور افزود: مسلما نمی توان برای مدت طولانی یارانه های انرژی را به این شکل در کشور توزیع کرد. اکنون حجم یارانه انرژی تقریبا برابر با تولید ناخالص داخلی شده است؛ ارزش واقعی انرژی در کشور درک نمی شود.
ویاز طرح هایی مانند رایگان کردن برق مدارس دولتی و غیر دولتی و نیز مساجد اظهار تعجب کرده بود و تاکید داشت: ما می دانیم که مدارس، محل آموزش و پرورش نسل آینده جامعه است، صحیح نیست که مصرف گرایی بدون توجه به بهای واقعی کالای ارائه شده از جمله برق، ترویج شود. مدارس جایی است که می باید دانش آموزان همراه با معلمین خود ارزش واقعی انرژی را که بسیار بیشتر از تعرفه های عرضه شده در جامعه است درک کنند و نحوه صحیح مصرف را فرا بگیرند، نه اینکه تعرفه های مدارس را از تعرفه های یارانه ای فعلی نیز کمتر و رایگان کنیم. رایگان کردن انرژی مدارس، اشتباه ترین کار در نادرست ترین مکان، در نادرست ترین سن است که امیدواریم دولت و مجلس در اجرای آن تجدیدنظر کنند. از این رو، نمایندگان مردم اگر می خواهند به مدارس کمک شود باید از طریق بودجه وزارت آموزش و پرورش و یا بودجه های فرهنگی این کار را انجام دهند، چراکه با رایگان کردن برق و انرژی مدارس، فشار مضاعفی بر بدنه وزارت نیرو وارد می شود که نتیجه آن تشدید کمبود برق و خاموشی خواهد بود. 

برای مطالعه متن کامل صحبت های این عضو انجمن انرژی های تجدید پذیر، کلیک کنید.

https://zistonline.com/vdch6-nq.23nw6dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما