تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 79686
طرح تنفس جنگل در شمال کشور به اجرا درآمد تا اکوسیستم‌های شمال کشور بتوانند تقویت شوند و با کاهش عوامل تهدید و تخریب، جنگل‌های شمال بازپروری یابند.
تخریب جنگل به بهانه زنبورداری یا بیماری درختان شمشاد
به گزارش زیست آنلاین، رییس شورای عالی جنگل با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد رویشگاه‌های شمشاد شمال کشور دچار آفات و بیماری قارچی است، گفت: قطع درختان شمشاد برای مقابله با آفات فقط به عنوان یک پیشنهاد مطرح شده و هنوز هیچ مجوزی برای این کار صادر نشده است.

کامران پور مقدم در با اشاره به اینکه شمشادزارهای کشور از حدود سال ۹۱ دچار یک بیماری قارچی به نام «بلایت» شمشاد شدند، اظهار کرد: ابتدا این بیماری در سطح کوچکی از شمشادزارها شروع شد و بخش حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها همراه کارشناسان موسسه گیاه پزشکی مطالعات ابتدایی شناسایی این قارچ را شروع کردند.
بیش از ۴۰ هزار هکتار از رویشگاه‌های شمشاد دچار آفات و بیماری قارچی است

وی با بیان اینکه زیستگاه شمشادزارها در مناطق شمالی کشور است و به صورت سراسری از استان گیلان تا استان گلستان پراکنده شده است، تصریح کرد: بر اساس آمار معاونت جنگل سازمان جنگل‌ها مساحت رویشگاه‌های شمشاد در کشور ۷۲ هزار هکتار است که متاسفانه از این مقدار بیش از ۴۰ هزار هکتار آن درگیر آفات و بیماری قارچی است.

رییس شورای عالی جنگل ادامه داد: علاوه بر بیماری قارچی بلایت شمشاد، آفتی به اسم آفت «شب‌پره» نیز شمشادزارها را درگیر کرده است و این دو همزمان در شمشادزارهای شمال کشور فعالیت می‌کنند.

پورمقدم با اشاره به اینکه موسسه گیاه پزشکی تاکنون با روش‌های گوناگونی با بیماری‌ها و آفات شمشادزارها مقابله کرده است، گفت: از جمله این روش‌ها می‌توان به استفاده از تله‌های فرمونی، تله‌های نوری و محلول‌های باکتری برای کنترل آفات اشاره کرد.

آفت درخت شمشاد موسوم به شب پره

وی با تاکید بر اینکه کنترل این آفات و بیماری‌ها بسیار دشوار است، تصریح کرد: آفت شپ‌پره چندین نسل دارد و مقابله با آن باید دقیقا بر اساس سیکل تولید مثل آفت باشد، همچنین رویشگاه‌های شمشاد در برخی نقاط جنگلی قابل دسترس نیست و این موضوع کار مبارزه را سخت‌تر می‌کند. علاوه بر این‌ها قارچ بلایت شمشاد می‌تواند تا سال‌ها در خاک زنده بماند و هنگامی‌که شرایط محیطی اعم از رطوبت و دما مناسب شد، دوباره شروع به فعالیت و سطح وسیعی از شمشادزارها را درگیر خود کند.

پورمقدم افزود: آفت بلایت شمشاد فقط مختص شمشادزارهای کشور ما نیست و برخی کشورهای اروپایی و آسیای شرقی نیز این مشکل را دارند اما واقعیت این است که این کشورها هم نتوانسته‌اند این مشکل را به‌طور کامل رفع کنند و همچنان مشغول مبارزه با آن هستند.

بیشتر بخوانید: نابودی جنگل های شمال به واسطه دخالت بشر قطع درختان شمشاد فقط در حد یک پیشنهاد استرییس شورای عالی جنگل در پاسخ به این پرسش که آیا برای مقابله با این بیماری درختان شمشاد قطع می‌شوند یا خیر، توضیح داد: گونه شمشاد یک گونه ممنوع القطع است. از این رو ملاحظات خاص خود را دارد. برخی کارشناسانی که در عرصه رویشگاه‌های شمشاد حضور دارند معتقدند که ممکن است به دلیل خشک شدن بخشی از رویشگاه‌ بر اثر فعالیت آفات و قارچ‌ها، آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای در صورت فراهم بودن شرایط در این نقاط رخ دهد. به همین دلیل یکی از پیشنهادات این کارشناسان قطع و خروج تنه‌های درختان خشک شده است.
هیچ مجوزی برای قطع درختان شمشاد صادر نشده است

پورمقدم‌ با تاکید بر اینکه این روش فقط به عنوان یک پیشنهاد مطرح شده و هنوز هیچ مجوزی دراین‌باره صادر نشده است، اظهارکرد: شورای عالی جنگل هنوز تصمیمی درباره قطع درختان شمشاد نگرفته است و این روش مبارزه در دست مطالعه است. به‌طور قطع شورای عالی جنگل برای آغاز هرگونه روش مبارزه با آفات و بیماری‌ها، شرایط اکولوژیک، اقتصادی و اجتماعی را در نظر می‌گیرد.

علت بروز بیماری‌ها و آفات در شمشادزارهاوی در ادامه درباره علت بروز بیماری‌های قارچی و آفات در شمشاد زارها گفت: یکی از عوامل اصلی بروز این بیماری‌ها بی‌نظمی‌های اقلیمی در رویشگاه‌های جنگلی به ویژه جنگل‌های شمال کشور است. متاسفانه در سال‌های اخیر در جنگل‌های هیرکانی شاهد تغییر میزان بارش، نوع و پراکنش آن بوده‌ایم حتی اگر در این جنگل‌ها میزان بارش برف کاهش پیدا کند تاثیرات منفی برجای می‌گذارد چراکه برف از عوامل کنترل کننده آفات و بیماری‌ها است.

رییس شورای عالی جنگل با بیان اینکه یکی دیگر از عوامل بروز بیماری‌ها در رویشگاه‌های شمشاد شرایط اکولوژیک است، تصریح کرد: ساختار مناسب اکوسیستم جنگل می‌تواند کنترل کننده آفات و امراض باشد. اگر تعادل در رویشگاه‌های جنگلی بهم بخورد شرایط برای گسترش آفات مهیا می‌شود.

پورمقدم‌ در پایان گفت: به همین دلیل طرح تنفس جنگل در شمال کشور به اجرا درآمد تا اکوسیستم‌های شمال کشور بتوانند تقویت شوند و با کاهش عوامل تهدید و تخریب، جنگل‌های شمال بازپروری یابند.

بیشتر بخوانید: از سال ۷۵ تاکنون جنگل‌های شمال دچار یک کاهش سه برابری شده است.تخریب جنگل برای زنبورداری!رئیس منابع طبیعی نوشهر رویان گفت: دو هکتار از اراضی ملی جنگلی شهرستان نوشهر با ارزش تقریبی ۲۰ میلیارد تومان که به بهانه زنبورداری تصرف شده بود، با حکم قضایی خلع ید شد.

بهروز بایی‌لاشَکی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۲ هکتار از اراضی ملی جنگلی در این شهرستان با ارزش تقریبی ۲۰ میلیارد تومان که به بهانه زنبورداری تصرف شده بود، با حکم قضایی خلع ید شد، اظهار کرد: زمین مذکور در منطقهٔ اناررَز در حومهٔ روستای اَنارْوَر، در ۲۰ کیلومتری شرق نوشهر و در تقسیمات منابع طبیعی، در حوزهٔ ۴۸ گَلَندْرود قرار دارد.

وی افزود: متصرف از سال ۱۳۸۴ با گذاشتن کندوی زنبورعسل در منطقه‌ای جنگلی با چشم‌انداز زیبا و مشرف به دریا که پوشیده از درختان شِمشاد، پَلَت، مَمْرَز، بُلَندمازُو بود، با قطع نهال این درختان، به‌تدریج کار خود را توسعه داده و با ساخت اعیانی و احداث سازه‌های مختلف، درصدد تثبیت تصرف خود بود.

تخریب جنگل به بهانه زنبورداری

بایی‌لاشکی تصریح کرد: این شخص علاوه بر گذاشتن کندوهای خود در بالای درختان، با نصب پایه‌های بتونی، مکان‌هایی را برای کندوها احداث کرده بود. منابع طبیعی از همان ابتدا برای متخلف پرونده قضایی تشکیل داد و در سال ۱۳۹۲ حکم قلع ‌وقمع گرفته شد.

رئیس منابع طبیعی نوشهر رویان ادامه داد: پس از سیر تمام مراحل قانونی و با توجه به اینکه متصرف هیچ مجوزی برای اقدامات خود نداشت، با پیگیری سرپرست اداره کل منابع طبیعی نوشهر و با دستور رئیس‌کل دادگستری استان مازندران و حضور میدانی نمایندگان وی، حکم خلع ید و تخریب ساخت‌وسازها و اعیانی‌ها، در روز یکشنبه اجرا شد.

بایی‌لاشکی خاطرنشان کرد: اجرای عملیات خلع ید به همت یگان حفاظت منابع طبیعی و همکاری نیروی انتظامی و اجراییات دادگستری صورت گرفت.

وی  با بیان اینکه چون مسائل مربوط به پرورش زنبورعسل در حوزهٔ وظایف ادارات منابع طبیعی نیست، برای رعایت جوانب فنی، نمایندگان ادارهٔ جهاد کشاورزی شهرستان نوشهر نیز در هنگام خلع ید حضور داشتند، افزود: همچنین به دلیل واقع شدن این منطقه در محدودهٔ حفاظت‌شده البرز مرکزی، کارشناسان و نمایندگان اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان نوشهر نیز حضور و در محدوده کاری خود بر این عملیات نظارت داشتند.

بایی‌لاشکی درباره برنامه پیش‌بینی‌شده برای آینده این زمین خلع ید شده گفت: زمین مذکور جزئی از جنگل بود بنابراین قصد داریم با جنگل‌کاری آن را به حالت اولیه و طبیعی بازگرداندیم.

منبع: ایسنا

https://zistonline.com/vdcfvvde.w6d1cagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما