تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 79682
محقق دانشگاه آزاد دامغان برای تصفیه پساب کارخانه‌های آبکاری، فیلتر زیستی تولید کرد که علاوه بر حفظ محیط زیست، باعث صرفه‌جویی در مصرف آب هم می‌شود.
تولید فیلتر زیستی برای تصفیه پساب کارخانه‌ های صنعتی
به گزارش زیست آنلاین، مجید مقبلی با بیان اینکه آبکاری در بسیاری از صنایع همچون لوازم خانگی، خودروسازی، الکترونیک و ساختمان کاربرد دارد، گفت: به دلیل وجود فلزات سنگین، مواد و آلاینده‌های سمی مانند سیانور در پساب کارخانه‌های آبکاری، این صنعت از صنایع به شدت آلوده‌کننده محیط زیست معرفی شده و برای محیط زندگی انسان‌ها خطرناک است.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد دامغان خاطرنشان کرد: با استفاده از فیلترهای زیستی، می‌توان با سادگی و هزینه کم، انواع فلزات و مواد سمی را جدا و علاوه بر حذف آلاینده‌های به شدت خطرناک زیست محیطی، در مصرف آب هم صرفه‌جویی کرد؛ به‌ طوری ‌که در صورت فراگیر شدن استفاده از بایوفیلترها، می‌توان روزانه بین ۶ تا ۱۰ هزار مترمکعب در مصرف آب استان تهران صرفه‌جویی کرده و با خروجی آب تصفیه شده هم می‌توان آب مقطر تولید و همچنین در شست‌وشو و آبیاری فضای سبز و حتی در مصارف کشاورزی از آن استفاده کرد.

این طرح از مجموعه طرح‌های برون‌ دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان با مدیریت دکتر مجید مقبلی است که با مشارکت اداره کل آب و فاضلاب استان سمنان نهایی شده است.

تصفیه فاضلاببیشتر بخوانید: استفاده از پوست مرکبات برای تصفیه فاضلاب امکان تفکیک آب و لجن از فراورده‌های نفتیطرح پژوهشی دستگاه تفکیک آب و لجن از فراورده های نفتی در شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه استان مرکزی رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه استان مرکزی در یک نشست پژوهشی از طرح علمی، پژوهشی، تحقیقاتی منطقه استان مرکزی با عنوان دستگاه تفکیک آب و لجن از فراورده های نفتی در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه استان مرکزی رونمایی شد.

در این نشست عبداله گیتی منش مدیر منطقه استان مرکزی به اهمیت پژوهش اشاره کرد و گفت: کمیته پژوهش منطقه به عنوان یک ساختار غیر رسمی و داوطلبانه در امر تحقیق و پژوهش و توسعه فناوری بسیار فعال بوده و تا به حال موفقیت های خوبی را هم در فرایندهای فنی و عملیاتی و الکترونیکی و ابزار دقیق کسب کرده است.

طاعتی دبیر کمیسیون برنامه ریزی هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری استان مرکزی نیز در این نشست نقش پژوهش در تولید فناوری های نوین جهت مبارزه با قاچاق فراورده های نفتی را مهم تلقی کرد و گفت: قطعا با تولید علم بیشتر در این مسیر می توان گامهای موثری را برداشت و با تحقق آنها از پدیده قاچاق فراورده های نفتی کاست.

علی چنانی دبیر کمیته پژوهش منطقه و مجری این طرح نیز گفت: فرضیه های این تحقیق در سال ۱۳۹۲ مورد بررسی و آزمایش های لازم قرار گرفته و بعد از تلاش و کوشش مستمر با مشارکت هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه کاشان در سال ۱۳۹۷ با حمایت ستاد شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران ساخته و بعد از چندین بار تست و آزمایش ۱۱ دیماه ۹۷ در کنار مخزن شماره ۶۰۴ انبار نفت سردار شهید رحیم آنجفی منطقه استان مرکزی نصب شد.

وی افزود: با نصب این دستگاه فاز آب و لجن به راحتی از فراورده های نفتی داخل مخازن جدا شده و از آلودگی های زیست محیطی جلو گیری بعمل می‌آورد .

به گفته وی، این دستگاه توسط متخصصین داخل کشور طراحی و ساخته شده و مورد بهره برداری قرار گرفت ضمنا با بومی سازی این دستگاه از هدرروی مقدار قابل ملاحظه ای ارز جلو گیری بعمل می‌آید .

در ادامه با حضور مدیر منطقه ، جمعی از مسئولین استانی ،دانشگاهی وخانم کاظمی رئیس محیط زیست شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران در پای مخزن مورد اشاره ،از دستگاه فوق رونمایی شد .

تفکیک آب و نفتدو تذکر شورا درباره پل‌های عابر و دپوی لجن فاضلابعضو شورای اسلامی شهر تهران به عدم مکانیزه شدن پل‌های عابر پیاده انتقاد کرد.

حجت نظری صبح امروز (یکشنبه‌) در تذکر پیش از دستور خود با بیان این که تذکر من به معاونت حمل و نقل است چرا که در مورد وضعیت پل‌های عابر پیاده و مکانیزه کردن آنها اقدام عاجلی انجام نداده است، در این باره گفت‌: پل عابر پیاده مقابل داروخانه "۱۳ آبان" و بسیاری از مراکز خرید مکانیزه نیست و این مساله موجب به زحمت افتادن مردم به خصوص سالمندان شده است و بعضا شاهد هستیم که برخی پل های مکانیزه موجود نیز هفته‌ها خراب هستند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که ایستگاه "شادمان" که تقاطع خط ۲ و ۴ مترو است فاقد امکانات لازم است، خاطر نشان کرد: عمدتا آسانسورهای مترو نیز خراب هستند و برای آنها فکری نمی‌شود.

وی اضافه کرد: شرکت مترو نیز پاسخ قابل قبولی برای گودال‌های خالی ایستگاه‌های مترو که پله برقی در آن هنوز نصب نشده است، نمی‌دهد.

نظری همچنین به سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران اشاره و اظهار کرد: حدود دو ماه تا پایان سال باقی مانده است و علی‌رغم تمام تذکرات در مورد انتشار نام و سهمیه رسانه هایی که طرح ترافیک گرفته‌اند، اما هنوز این مساله اعلام نشده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه و با اشاره به این که ساز و کار اعطای طرح ترافیک به خبرنگاران و عکاسان نامشخص است، در این باره، توضیح داد: باید گزارشی در مورد تاثیر طرح ترافیک جدید بر روی کاهش آلودگی هوا و ترافیک منتشر شود.

 همچنین مجید فراهانی  دیگر عضو شورا نیز در تذکری پیش از دستور خود با اشاره به انباشت فاضلاب به لزوم دفن مناسب لجن و کود انسانی تاکید کرد و گفت‌: تکمیل شبکه فاضلاب یکی از اقدامات موثر در مسیر توسعه پایدار است. هر چند که در تهران با تاخیر آغاز شده است، اما به سرانجام رسیدن آن باید در دستور کار وزارت نیرو و مدیریت شهری قرار گیرد تا شاهد عوارض زیست محیطی ناشی از آن نباشیم.

وی در پایان با انتقاد از اقدامات ناهماهنگ و جزیره‌ای، خاطر نشان کرد: حدود هشت سال است که شرکت فاضلاب تهران در "خرمن تپه" در جنوب تهران زمینی حدود هزار هکتار را محلی برای انباشت و دپوی لجن فاضلاب تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران تبدیل کرده است  و برای مدیریت این لجن‌ها و کود انسانی باید چاره‌ای اندیشیده شود و بر همین اساس به شهرداری تهران تذکر داده می‌شود تا اقدامات مناسب و به موقعی انجام دهد تا بیش از این شاهد مشکلات نباشیم.

دردسر "هیولای چرب" در سیستم فاضلاب انگلیسسیستم فاضلاب انگلیس مورد حمله هیولاهای چرب قرار گرفته است.

مقامات محلی انگلیس اعلام کرده‌اند که یک توده چربی به اندازه «برج پیزا» در سیستم فاضلاب شهر «سیدموث» پیدا شده است. این توده چربی سخت شده و بوی تعفن از آن به مشام می رسید.

گزارش‌ها حاکیست این هیولای چرب به درازای ده‌ها متر بوده و برای از بین بردن آن حداقل دو ماه وقت لازم است.

مدیر شرکت پاکسازی آب «سائوت وست واتر» در این خصوص گفت: زیر سیدموث، یک هیولای واقعی چرب خانه کرده است که به ارزیابی ما درازای آن ۶۴ متر یعنی حدودا به ابعاد شش دستگاه اتوبوس دو طبقه است.

این به اصطلاح «کوه یخ چرب»، بلای بریتانیای معاصر است. این توده های چربی از سال ۲۰۱۰ در سیستم فاضلاب این کشور پدیدار شده‌اند.

هیولای فاضلاب

مهمترین ماده‌ای که باعث شکل‌گیری این هیولاها می‌شود، چربی خوراکی است که انگلیسی‌ها در لوله‌های فاضلاب می‌ریزند. افزون بر آن، دستمال‌های مرطوب در سال‌های اخیر در انگلیس بسیار محبوب شده‌اند که آن‌ها نیز در توالت‌ها انداخته می‌شوند که بعدا به اسکلت اصلی این هیولا مبدل شده و بعد «کوه یخ چرب» دور آن شکل می‌گیرد.

به گزارش اسپوتنیک، در سیستم فاضلاب لندن نیز یک هیولای چرب به درازای ۲۵۰ متر و وزن ۱۴۰ تن یافت شد که رکورد برجا گذاشت. روزانه برای پاک نگه داشتن سیستم فاضلاب ۸۰ میلیون پوند هزینه می‌شود و هر بار مقامات از ساکنان شهر می خواهند دستمال‌های بهداشتی را در توالت و فاضلاب نیاندازند اما اهالی انگلیس عجله‌ای برای ترک این عادت از خود نشان نمی‌دهند.

بیشتر بخوانید: ۴۰ درصد از جمعیت دنیا امکان تصفیه فاضلاب ندارند  

https://zistonline.com/vdcb50bz.rhb9wpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما