تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 79670
میزان تلفات طی چهار سال گذشته از ۱۵.۶ درصد به ۱۰.۳ درصد کاهش یافته است، اما برای پیک مصرف سال آینده حداقل سه هزار مگاوات کمبود برق داریم که باید از طریق مدیریت مصرف جبران شود.
کاهش میزان تلفات برق طی چهار سال گذشته
به گزارش زیست آنلاین، محمودرضا حقی‌فام در مراسم معارفه مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه با اشاره به اینکه میزان تامین برق کشور در پیک سال جاری به ۵۳ هزار مگاوات رسید، افزود: پیش‌بینی می‌کنیم نیاز سال آینده در پیک مصرف به ۶۱ هزار مگاوات برسد.

وی از کمبود حدود هشت هزار مگاواتی برای پیک سال آینده خبر داد و عنوان کرد: برای جبران پنج هزار مگاوات از این میزان برنامه‌ریزی برای ساخت نیروگاه‌های جدید انجام شده است. سه هزار مگاوات کمبود باقی مانده را نیز باید با مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف جبران کنیم.

به گفته این مسئول، اگر به جای نیاز به احداث نیروگاه بتوانیم این کمبود سه هزار مگاواتی را از طریق مدیریت مصرف انرژی جبران کنیم، دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صرفه جویی خواهد شد.

حقی‌فام از برنامه‌های شرکت توانیر برای کاهش تلفات انرژی برق هم یاد کرد و افزود: میزان تلفات طی چهار سال گذشته از ۱۵.۶ درصد به ۱۰.۳ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به صرفه‌جویی که از محل کاهش تلفات در این مدت صورت گرفته، اضافه کرد: کاهش یک درصدی مصرف در هر سال ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان به صنعت برق کمک می‌کند.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر با بیان اینکه شرکت‌های استان‌ها نیز باید به دنبال کاهش تلفات باشند، ادامه داد: متاسفانه در کرمانشاه شاهد بالا رفتن تلفات بوده ایم که البته بخشی از آن مربوط به مسائل زلزله است.

حقی‌فام یکی دیگر از اهداف شرکت توانیر را تامین برق پایدار و کاهش خاموشی‌ها اعلام کرد و یادآور شد: کشور ما با تغییرات اقلیمی زیادی مواجه است که نمونه آن را در بروز سیل و طوفان می‌بینیم و باید شبکه‌ها را در برابر این شرایط جوی و حوادث پایدار کنیم.

وی بر لزوم توسعه دولت الکترونیک در بحث ارائه خدمات به مشترکین هم تاکید کرد و گفت: نتیجه این امر سلامت اداری و کاهش بروکراسی است.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر استفاده از تکنولوژی‌های روز، کاهش روش‌های سنتی پرهزینه، مدیریت دارایی‌ها و ... را از دیگر اولویت‌های شرکت توانیر اعلام کرد که باید در استان‌ها هم پیگیری شود.

بیشتر بخوانید: خاموشی‌ ۹۸ وابسته به اصلاح الگوی مصرف با کاهش 4 درصدی تلفات برق می توان 10 هزار میلیارد در هزینه ها صرفه جویی کرد

با کاهش ۴ درصدی تلفات برق می توان ۱۰ هزار میلیارد در هزینه ها صرفه جویی کرد.به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد به نقل از وزارت نیرو، محمد حسن متولی زاده، مدیر عامل توانیر در آبان ماه امسال (۹۷) از کاهش تلفات برق و کاهش هزینه ها و صرفه جویی در هزینه ها برای تولید برق سخن گفت و استاندارد تلفات برق شبکه را ۸ درصد دانست و افزود: تلفات شبکه برق در کشور ۱۵ درصد بوده که در سال‌های گذشته با برنامه‌های اجرا شده این رقم ۴ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه مقدار تلفات امروز به کمتر از ۱۱ درصد رسیده است اشاره کرده بود: مقدار تلفات کاهش یافته معادل نصب ۲۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید در کشور است.

مدیر عامل توانیر در آبان ماه امسال تلفات شبکه برق را در اثر فرسودگی شبکه و برداشت غیر مجاز از شبکه برق دانست و گفته بود: بطورمتوسط ۳۰ درصد شبکه برق کشور فرسوده و نوسازی این بخش مستلزم اختصاص اعتبار قابل توجهی از سوی دولت و فروش برق به مردم است که هیچکدام از این اعتبارات بطور مناسبی تامین نمی‌شود.

متولی زاده با اشاره به اینکه اصلاح مدل مصرف بهترین راهکار کاهش مصرف است، خاطر نشان کرده بود: ۴۰ درصد میزان برق مصرفی در پیک مصرف متعلق به دستگاه‌های سرمایشی است درحالیکه می‌توان به ازای کاهش هر یک درجه از دمای کولر ۵ درصد در مصرف برق صرفه جویی کرد.

بیشتر بخوانید: مصرف برق ایران در آستانه انفجارکاهش تلفات برق در چهار سال گذشته

https://zistonline.com/vdciuqay.t1a3y2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما