تاریخ انتشار :شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 79665
‌استاندار سیستان و بلوچستان در دیدار با دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور گفت: خشکسالی حاکم بر سیستان و بلوچستان از زلزله و خسارت های آن بدتر است چرا که خشکسالی به نسبت زلزله کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.
خشکسالی حاکم بر سیستان و بلوچستان از زلزله بدتر است
به گزارش زیست آنلاین، ‌احمد علی موهبتی افزود: زلزله در هر کجا اتفاق بیفتد بعد از آن آبادانی به وجود می‌آید، اما خشکسالی حاکم بر این منطقه شرایط فجیع و بحران زایی را به دنبال داشته است‌.

موهبتی گفت: استان سیستان و بلوچستان مورد توجه همه مقامات کشوری است‌.

وی تصریح کرد: توجه مقام معظم رهبری، دولت، قوه قضائیه و مقننه به استان سیستان و بلوچستان است اما با وجود این شرایط و در حالی‌که یازده و نیم درصد وسعت کشور و ۳ و ۴ دهم جمعیت کشور را داراست عملاً هفت یا هشت دهم درصد بودجه کشور به آن اختصاص می یابد‌.

وی خاطر‌نشان کرد: این در حالی است که بخشی از این بودجه نیز مربوط به پروژه‌های ملی و فراملی همچون بندر، راه و مرز است و سهم مردم سیستان و بلوچستان نیست اما از بودجه استانی هزینه می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امسال ۳ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در حاشیه شهر جذب شدند که برایشان مدرسه ایجاد شده است و اما بیش از سه هزار دانش آموز نیز ثبت نام شده اند که هنوز بدون مدرسه هستند‌.

استاندار با اشاره به حادثه آتش سوزی و همدردی با خانواده های داغدیده گفت: آنچه که امروز حائز اهمیت است تسکین آلام دردهای خانواده های داغ دیده است‌.

وی اضافه کرد: باید از این موقعیت حداکثر بهره برداری را برای جلب توجه به استان داشته باشیم تا قدمی را برای نزدیک شدن استان به میانگین کشوری برداریم‌.

وی با بیان اینکه خدمات نظام در این استان قابل چشم پوشی نیست و کسی نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد چراکه کفران نعمت است، افزود: در این دولت جهش های بزرگی در راستای توسعه صورت گرفته اما هنوز هم مشکلات مهمی وجود دارد که باید به آن بپردازیم‌.

به گزارش ایسنا، وی  گفت: بحث آموزش مبحث بسیار مهمی است که تعطیل پذیر نیست و باید برنامه ریزی شود تا همه مدیران و دانش آموزان چه در حوزه تخصصی و چه در حوزه فرهنگی آموزش ببینند.

خطر خشکسالیتهران رکورد دار نشست زمین در دنیابه نقل از سیناپرس، هر روز یک میلی متر از زمین در تهران نشست می کند و این یعنی تهران سالانه ۳۶ سانتی متر نشست می کند. این عدد تهران را رکورددار نشست زمین در دنیا کرده است.

استان های تهران و البرز به طور جدی با مخاطرات نشست زمین مواجه هستند و بررسی‌ها و گزارش‌های مطالعاتی نشان می‌دهد که در میان مناطق ۲۲ گانه تهران، در مناطق شمالی و به طور کلی در شهر تهران دو عامل برای فرونشست وجود دارد که عامل اول فرسودگی تاسیسات شهری از جمله فرسودگی لوله‌های آب و نشت آب و در نتیجه نشست زمین ناشی از این عامل است و عامل دیگر حفاری‌های صورت گرفته است.

علاوه بر این، در دنیا وقتی فرونشست زمین از ۷ میلیمتر در سال عبور کند، موضوع به عنوان بحران مطرح می‌شود، این در حالی است که میانگین فرونشست در دشت‌های البرز نیز بین ۲۲ تا ۲۵ سانتیمتر در سال می‌رسد.

از آنجا که نشست زمین خطری جدی برای زیرساخت های، تاسیسات و شریان های حیاتی است و از سوی دیگر برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی یکی از دلایل اصلی فرونشست زمین و سرباز کردن فروچاله ها در نقاط مختلف کشور است. از این رو باید به این نکته توجه داشت که افت سطح آب زیر زمینی در جوامع شهری با وجود شرایط مناسب زمین شناسی باعث فرونشینی عمومی یا در بخشی از پوسته و سازه های موجود بر روی آن یا درون آن می شود.

یکی از عوامل نشست زمین بهره برداری آب زیر زمینی بیش از ظرفیت موجود است که تحت تاثیر عوامل مختلف طبیعی و انسانی صورت می گیرد. این اتفاق در نتیجه خالی شدن زیرزمین توسط برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و فعالیت‌های انسانی به خصوص حفر چاه‌های عمیق در طبیعت رخ می‌دهد. در این حالت خاک متراکم شده و فرو می‌ریزد.

بر اساس یافته‌های پژوهشگران این نشست از سال ۲۰۰۳ از مناطق کشاورزی آغاز شده و اکنون به مناطق شهری رسیده است. جمعیت تهران در ۴۰ سال گذشته بیش از دو برابر شده است. خشکسالی، سدسازی غیراصولی و حفر هزاران چاه‌ آب غیرقانونی سبب شده تا زمین تهران در خطر ریزش قرار گیرد.

از سوی دیگر پرواضح است که نشست‌هایی که تا کنون رخ داده غیرقابل بازگشت است چرا که بخش‌های زیادی از خاک از بین رفته است. تخلیه آب زیرزمینی سبب خشکی خاک شده و به دلیل خالی شدن فاصله بین ذرات بر اثر فشار خارجی خاک کوبیده می‌شود.

می‌توان گفت درباره فرونشست زمین همه مقصر هستند؛ از مردمی گرفته که بدون ملاحظه آب را هدر می‌دهند تا دولت‌هایی که برای مصرف بهینه آب هیچ آموزشی برای مردم در نظر نگرفته اند. باید دید شورای شهر و شهرداری برای مقابله با این مشکل چه تمهیداتی اندیشیده اند؟

 بیشتر بخوانید: خطر فرونشست زمین تهدیدی برای میراث فرهنگی و حمل و نقل آبخیزداری، حلقه مفقوده مدیریت منابع آب کشورامسال ۲۰۰ میلیون دلار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به مباحث آبخیزداری اختصاص یافت که این اعتبارات برای اجرای عملیات آبخیزداری در استان‌های مختلف توزیع شد.

به گزارش ایانا، آبخیزداری، حلقه مفقوده مدیریت منابع آب کشور است. عدم توجه به اجرای برنامه‌های آبخیزداری در سراسر کشور، آبخوان‌های ایران را دچار بحران کرده و ره آورد این بی توجهی، فرونشست دشت‌ها و تخلیه مناطق مختلف ایران است. فروچاله‌ها مرگ آبخوان را رقم می‌زنند و این خطر جدی در کمین تمدن ایران نشسته است. اهمیت مدیریت یکپارچه منابع آب در قالب طرح‌های آبخیزداری، پس از بروز مشکلات عدیده برای چاه‌های آب کشاورزانی که از منابع آب زیرزمینی برای تولید محصول استفاده می‌کردند، بر همگان روشن شد. آبخیزداری با مدیریت پوشش گیاهی و نفوذ دادن بیشتر آب به داخل زمین، آبخوان‌ها را تقویت می‌کند و امکان تداوم کشت، در مناطق مختلف کشور با تکیه بر آب‌های زیرزمینی را فراهم می‌کند. با توجه به فواید آبخیزداری، اجرای این عملیات در سراسر کشور، طی سال‌های اخیر با توجه ویژه مقام معظم رهبری هم همراه شده است.

آبخیزداری مزایای زیادی برای کشور دارد و اجرای این عملیات از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است. بررسی نشان می‌دهد که امسال در هر نقطه‌ای از سه استان شمالی که طرح‌های آبخیزداری انجام شده است، خسارت سیل بین ۷۰ تا ۷۵ درصد کاهش یافته است اما در مناطقی که این اقدامات انجام نشده، خسارت بسیار بالا و خانمان برانداز بوده است. بنابراین در آستانه تحویل بودجه سال ۹۸ به مجلس شورای اسلامی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری میزبان اعضای یکی از کمیسیون‌های تصمیم‌ساز و مهم مجلس بود تا با ارائه دستاوردهای آبخیزداری و پروژه‌های بیابان‌زدایی، مزیت‌های اقتصادی اجرای این قبیل پروژه‌ها را برای اعضای کمیسیون تخصصی برنامه و بودجه تشریح کند.

بیشتر بخوانید: کشاورزی ایران را می خشکاند https://zistonline.com/vdccpeqm.2bqoe8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما