تاریخ انتشار :شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 79659
زیست آنلاین: به گفته لیو ژنمین، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور اقتصادی و اجتماعی: آب ما را متصل و متحد می کند و"با همکاری در دهه موفق که به نام دهه" آب برای توسعه پایدار " نام گذاری شده است، می توانیم به آینده ای پایدار دست پیدا کنیم.
آب ما را برای یک آینده ی پایدار متحد می کند
به گزارش زیست آنلاین، هنگامی که ما در مورد آب صحبت می کنیم، در واقع در مورد تمام اهداف توسعه پایدار (SDGs) صحبت می کنیم. آب پایه و اساس زندگی در این سیاره است و همه جمعیت کره زمین ۷/۷ میلیارد نفر برای زنده ماندن در این کره خاکی به آب احتیاج دارند.
آب همچنین یک عنصر اساسی برای تولید غذا و انرژی است و از این طریق نقش مهمی را برای رفع گرسنگی، بهبود سلامت،  تغذیه و تامین انرژی پاک و پایدار ایفا می کند.
با این حال، ما باید خودمان را آماده کنیم تا بتوانیم برای مقابله با چالش های مرتبط با آب فعالیت های اثر بخشی داشته باشیم.
گزارش Synthesis ۲۰۱۸ در رابطه با آب و فاضلاب نشان می دهد که بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵، نزدیک به ۲.۱ میلیارد نفر به آب آشامیدنی سالم دسترسی نداشتند.
علاوه بر این، ۴.۵ میلیارد نفر در سراسر جهان، فاقد مدیریت ایمن آبی بوده و دسترسی به خدمات بهداشتی ندارند و ۸۹۲ میلیون نفر هنوز در پروسه تخلیه فاضلاب مشکل دارند.
از این رو لزوم انجام اقداماتی به منظور کارآمد تر کردن استفاده از منابع آبی بیش از پیش احساس می شود، خصوصا در کشورهایی که اقتصادهای آنها وابسته به کشاورزی هستند.
 به طور کلی ارزش تولید شده توسط آب تنها ۲ دلار آمریکا در هر کیلومتر است، در حالی که این میزان در کشورهای صنعتی و توسعه یافته به ۱۰۰۰ دلار آمریکا در هر کیلومتر می رسد.
لیو ژنمین، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور اقتصادی و اجتماعی ، در سخنان نخستین خود در دهمین کنفرانس بین المللی "آب برای توسعۀ پایدار"، (۲۰۱۸-۲۰۲۸) گفت: " پیش بینی می شود که اگر ما همچنان به کار خود ادامه دهیم، وضعیت و مساله بحران آب بدتر خواهد شد." .
این کنفرانس از ۱۹ تا ۲۲ ژوئن ۲۰۱۸ در تاجیکستان و برای دولت ها، نهادهای سازمان ملل متحد، سازمان های غیر دولتی و سایر کشورها به منظور بررسی راه هایی برای تسهیل همکاری در تمامی سطوح جوامع و با هدف اجرای تعهدات دهه ای با عنوان فعالیت های در ارتباط با آب (۲۰۱۸-۲۰۲۸) برگزار شد.
لیو ژنمین، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور اقتصادی و اجتماعی در این کنفرانس اشاره داشت که راه حل های بسیاری در خصوص مبارزه با مساله بحران آب، در تعدادی از ابزارهای بین المللی وجود دارد؛ اما چالش این است که ما به یک اراده سیاسی برای تغییر ذهنیتمان دست یابیم و اقدام جدیدی در این راستا انجام دهیم. 
به گفته او آب ما را متصل و متحد می کند و به همین خاطر "با همکاری یک دهه موفق با نام" آب برای توسعه پایدار "، می توانیم به آینده ای پایدار دست پیدا کنیم.

بیشتر بخوانید: وضعیت منابع آب در ایرانآب برای توسعه پایدار


آب همیشه برای سازمان ملل متحد موضوع مورد اهمیتی  بوده است، چه بعد از ارائه این کنفرانس و چه دهه های پیشین، از این رو این دهه به دهه "آب برای زندگی"  ۲۰۰۵-۲۰۱۵، نام گذاری شده بود، اما هدف نهایی این کنفرانس، گسترش همکاری بین المللی برای مسائل آب بوده است.
وی اشاره داشت: تا کنون نشست ها، جلسات و برنامه های متعددی در طول این دهه برگزار شد و به لطف تمام تلاش های این ده سال، در نهایت در ماه سپتامبر ۲۰۱۵، آب پاکیزه و بهداشت به یک هدف جداگانه در توسعه پایدار تبدیل شد و در برنامه سال ۲۰۳۰ قرار گرفت.
اما برای دستیابی به این دستور کار جدید که موضوع قابل تامل امروز است، اقدامات بلندپروازانه بیشتری نیاز است.
به همین منظور، قرار است جلسه ای در ارتباط با بهبود مساله آب در ماه مارس سال جاری در سازمان ملل متحد آغاز و بر اساس دستاوردهای قبلی، دهه ۲۰۱۸-۲۰۲۸ (با نام دهه فعالیت های در ارتباط با آب) اقدامات مربوط به آب را با جدیت بیشتری دنبال نماید.
بیش از این ۳۱ سازمان نیز فعالیت های خود را با در نظر گرفتن مساله آب هدف گذاری کرده اند و در این راستا به سازمان ملل متحد برای همکاری، اعلام آمادگی کرده اند. به عنوان مثال، کمیسیون های عالی پناهندگان سازمان ملل متحد نظیر (CRRF) و (UNHCR)، نیز دولت ها را تشویق می کنند که آب، بهداشت و خدمات بهداشتی را برای پناهندگان و در ساختارهای ملی خودشان لحاظ گردانند.

بیشتر بخوانید: بحران آب در جهانآب ما را برای آینده ای پایدار متحد می کند


همچنین برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) و برنامه مدیریت آب و اقیانوس (WOGP)  نیز در نظر دارند تا با استفاده از تخصص و دانش خود و به منظور حمایت از ذینفعان، به مدیریت اقیانوس ها، اکوسیستم های دریایی، سیستم های آب زیرزمینی و مناطق ساحلی نگاه نوینی داشته باشند. 
از سویی دیگر سایر کشورها نیز در این همکاری اعلام آمادگی کرده اند، ۴۰ کشور عضو در نظر دارند تا نسبت به دهه آب تجدید تعهد نمایند. در کنفرانس سال آینده، نمایندگان این کشورها اعلام کردند که در آینده با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا سرمایه گذاری در زیرساخت های مربوط به آب را کاهش دهند، و با هدف کاهش نابرابری در دسترسی به خدمات آب، تقویت ظرفیت های مدیریت آب، و تقویت سایر فعالیت های مربوط به مدیریت صحیح و بهره وری بهتر منابع آبی، اقدام نمایند.
همان طور که پیش تر ذکر شد، از آنجا که آب پاکیزه و بهداشت به یک هدف جداگانه در توسعه پایدار تبدیل شده و در برنامه سال ۲۰۳۰ قرار گرفته است، این مفهوم در سال جاری در مجمع سیاسی در سطح بالاتری متمرکز شده و به عنوان بخشی از اهداف توسعه پایدار با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد./ منبع: un.org

https://zistonline.com/vdcf1vde.w6d1tagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما