تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 79645
استادیار گروه زراعت دانشگاه ارومیه کشت‌های جایگزین را راهکاری اساسی و ضروری برای احیاء دریاچه ارومیه عنوان کرد؛ علاوه بر آن با پیگیری های استاندار آذربایجان غربی و دانشگاه ارومیه، ستاد احیای دریاچه ارومیه با تخصیص آب مورد نیاز برای اجرای پروژه پرورش آرتمیا در ۲۰۰ هکتار از اراضی دشت فسندوز میاندوآب موافقت کرد.
نگاهی بر وضعیت احیای دریاچه ارومیه
به گزارش زیست آنلاین، دکتر رضایی چیانه، استادیار گروه زراعت دانشگاه ارومیه بر لزوم حمایت دولت از موضوع کشاورزی و کنترل مصرف آب، تاکید و با اشاره به محصولات کشت شده در آذربایجان‌ غربی بیان کرد: بخش قابل توجهی از محصولات کشت شده در استان از جمله سیب، چغندرقند و میوه‌های هسته‌دار نیاز آبی زیادی دارند؛ چغندرقند در صورت داشتن سال آبی خوب تا ۲۰ بار نیاز آبی دارد که مصرف زیادی از آب را موجب می شود.

وی، حذف کامل و حداکثری کشت چغندرقند در شرایط فعلی را منطقی ندانسته و افزود: در سایه کشت چغندرقند در استان نزدیک به ۵ کارخانه قند وجود دارد که افراد قابل توجهی در آن‌جا مشغول به کار هستند، لذا به‌نظر می‌رسد کاهش سطح زیرکشت، تغییر الگوی کشت و به‌ویژه به‌روز رسانی شیوه‌های کشت می‌تواند حالت برد برد داشته باشد.

بیشتر بخوانید: تحلیلی بر خشک شدن دریاچه ارومیهگیاهانی که می‌توانند به داد دریاچه ارومیه برسند

گیاهانی که می‌توانند به داد دریاچه ارومیه برسندوی ادامه داد: برای این منظور به‌صورت پایلوت کشت نشایی چغندرقند اجرا شد که نتایج قابل توجه و خوبی داشت، در این روش ماه‌های فروردین و اردیبهشت و اوایل خرداد (به‌عبارتی تا قبل از انتقال نشاءها به مزرعه) مزرعه نیاز به آبیاری نداشته و حجم قابل توجهی آب صرفه‌جویی می‌شود.

رضائی چیانه،  قیمت‌های موجود در بازار یکی از عوامل اصلی تعیین‌کننده در سوق مردم به سمت کشت محصولات مختلف عنوان کرد و افزود: برای نمونه با توجه به بالا بودن قیمت گوجه فرنگی در سال جاری به‌عنوان یک محصول پرآب‌بر، مطمئناً کشاورزان برای سال آینده در فکر گسترش کاشت این محصول خواهند بود.

استادیار دانشگاه ارومیه به حجم بالای واردات دانه‌های روغنی نیز اشاره کرده و اضافه کرد: متاسفانه بالغ بر ۹۰ درصد از دانه‌های روغنی که مصرف عمده مردم می‌باشد، وارداتی هستند این در حالی است که کشت دانه‌های روغنی به آب کمی نیاز دارد.

وی افزود: در استان ما گیاهانی مانند گلرنگ، بزرک و آفتاب‌گردان که مقاومت بالایی به کم آبی داشته و از همه مهم‌تر تراریخته هم نیستند، وجود دارد که در صورت حمایت دولت و توانمندسازی کشاورزان می‌توانیم به سمت گسترش کشت این محصولات حرکت کنیم.

رضائی چیانه تاکید کرد: باید تولید گیاهان دارویی مانند گل‌محمدی، سنبل‌الطیب، آویشن، کاکوتی و... گسترش یابند و در کنار آن‌ها دولت با احداث کارخانه‌های بسته‌بندی و حمایت‌های مالی می تواند محصولات تولیدی را به خوبی بسته‌بندی کند و به بازارهای خارجی ارسال کند.

وی تصریح کرد: همچنین می‌توان با کشت گیاهان دارویی با ارزش اقتصادی مانند زعفران و سیر و... به‌طور قابل توجهی در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی کرد. کشت زعفران در استان و در شهرستان‌های میاندوآب ‎، نقده و ارومیه جواب داده است و درآمد زیادی دارد؛ در هر هکتار در سال اول تا ۲ کیلوگرم امکان برداشت زعفران وجود دارد.

این استادیار گروه زراعت دانشگاه ارومیه گفت: جایگزین کردن کشت یونجه با ماشک مراغه که بسیار کم آب‌بر است یکی از بهترین گزینه‌های موجود بوده و کیفیت علوفه‌ای بسیار خوبی دارد که در صورت حمایت ارگان‌های دولتی و ترویج تعاونی‌های روستایی و شرکت‌های مربوطه می‌توان به سمت کشت این محصول رفت.

این متخصص زراعت افزود: در آذربایجان غربی قبلاً بیش‌تر محصولات کم آب‌بر باغی مانند انگور کشت می‌شد ولی به‌دلیل ضعف در سیاست‌های حمایتی به ‎ تدریج کشاورزان به سمت کشت محصولات بازار پسندتر و پر سودتری مانند درختان هسته‌دار و سیب رفتند.

وی تاکید کرد: بهتر است دولت حمایت‌های خود را مانند خرید تضمینی افزایش دهد و به‌ ‎ تدریج کشاورزان به سمت محصولات کم‌آب‌بری مانند سنجد، پسته، اناب، زرشک، انار و... بروند.

بیشتر بخوانید: مشکل دریاچه ارومیه کاهش بارندگی نیستارتیمیا ه دریاچه ارومیه بر میگرد

آرتمیا به دریاچه ارومیه بر می‌گردد؟به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری در دیدار محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی و عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه که در محل سازمان حفاظت محیط زیست در تهران انجام شد، درخواست دانشگاه ارومیه مبنی بر تخصیص آب برای اجرای پروژه پرورش آرتمیا در ۲۰۰ هکتار از اراضی دشت فسندوز میاندوآب از سوی مقام عالی استان مطرح شد که مورد موافقت ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار گرفت.

 پرورش آرتمیا در استخرها و زه آب ها روشی جایگزین برای احیای آرتمیای دریاچه ارومیه است که در استان و برخی از مناطق کشور موفقیت آمیز بوده است.

پیش از این رئیس پژوهشکده آرتمیای کشور گفته، دریاچه ارومیه آرتمیای زنده ندارد.

علی نکوئی فر با اشاره به اینکه ماهانه دو نوبت از آب دریاچه نمونه برداری می‌شود، توضیح داده، در نمونه برداری نیمه دوم تیر ماه از دو ایستگاه آق گنبد و زنبیل شوری آب دریاچه ارومیه بیش از ۳۳۰ گرم در هر لیتر است و در حالت اشباع قرار دارد که به دلیل این وضعیت تعداد آرتمیای زنده و بالغ در هر لیتر از آب دریاچه صفر است.

وی در خصوص تعداد سیست های موجود در دو ایستگاه آق گنبد و زنبیل نیز اظهار کرده، تعداد سیست های ایستگاه زنبیل در نیمه دوم تیرماه ۰.۶۵ عدد در لیتر و در ایستگاه آق گنبد ۰.۱ عدد در لیتر است که نسبت به نمونه‌های خرداد، این دو ایستگاه کاهش چشم گیری داشته است.

نکوئی فر با بیان اینکه راه‌اندازی بانک سیست کشور نیازمند تامین اعتبار برای انجام کارهای عملیاتی است، خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد از فرایندهای احداث بانک در محل موسسه تحقیقات و پژوهش آرتمیای کشور انجام شده است و با تکمیل نمونه برداری‌ها از مناطقی در سطح کشور که جدیدا آرتمیا در آنها مشاهده شده است و نیز با شناسنامه دار کردن و کد گذاری نمونه‌ها امیدواریم این بانک تا پایان سال ۹۷ راه‌اندازی شود.

وی در خصوص بانک ژن ارتمیا نیز گفت: در صورت تامین مالی طرح در سال ۹۸ می‌توان شاهد راه‌اندازی این طرح نیز باشیم که بتوانیم گام های موثری در احیا و پرورش آرتمیای دریاچه ارومیه برداشته باشیم.   

رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات آرتمیای کشور  در خصوص طرح‌های تحقیقاتی مرکز تحقیقات و مطالعات آرتمیای کشور گفت: طرح پایش دریاچه ارومیه، ارزیابی ذخایر شاه میگوی سد ارس، طرح توسعه و ترویج پرورش آرتمیا برای فراهم سازی بستر سرمایه گذاری در مناطق مستعد و اجرای ۵ طرح تحقیقاتی در خصوص پتانسیل‌های منابع ابی پشت سدهای استان در جهت پرورش آبزیان مختلف از جمله پروژه‌های در دست اجرای این مرکز است.

به گزارش ایسنا، آرتمیا اورمیانا یکی از هفت گونه شناخته شده آرتمیای دو جنسی در جهان و شاخص ترین موجو زنده دریاچه ارومیه است که با احیا، توسعه و پرورش این گونه سخت پوست می‌توان ظرفیت‌های بسیاری در  ایجاد اشتغال، تولید درآمد و تامین نیازهای کشور در صنعت آبزی پروری ایجاد کرد.

https://zistonline.com/vdcamin0.49noy15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما