تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 79643
اعمال سیاست‌های سختگیرانه در تعریف و تعیین استاندارهای آلایندگی خودرو سبب می‌شود که حجم آلودگی هوای منتشره از آن‌ها کاهش یابد و در نتیجه ساکنان شهر از هوای مطلوب‌تری برخوردار باشند.
کاربرد استاندارد آلایندگی در خودروهای سواری
به گزارش زیست آنلاین، سازمان حفاظت محیط زیست کشورهای جهان میزان یا نرخ خروجی آلاینده‌های گوناگون از اگزوز خودروها را بر حسب گرم بر ثانیه (gr/sec) یا گرم بر کیلومتر پیموده شده (gr/km) و در شرایط موتور گرم و موتور سرد تعریف کرده‌اند. در بسیاری از موارد این استانداردها برای خودروهای گوناگون در شرایط « روی جک و در کارگاه» تعیین شده است. تحقیقات اخیر در اروپا و استرالیا میزان نرخ خروجی آلاینده از اگزوز یا (Emission Rate) در شرایط رانندگی و در چهار حالت ایستا، آغاز حرکت (شتاب گیری)، در حرکت با سرعت ثابت، در توقف (شتاب کاهی) تعریف و تعیین شده است.

نخستین استانداردها برای آلاینده‌های HC (هیدروکربن‌ها) و CO (مونواکسیدکربن) از سال ۱۹۶۶ در ایالت کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکا و به ترتیب ۵/۹ و ۵۱ گرم بر کیلومتر معرفی شد. در آن سال‌ها هیچ‌گونه استانداردی برای سایر آلاینده‌ها وجود نداشت. نخستین استاندارد آلاینده‌های خانواده NOx (ناکس) نیز در سال ۱۹۷۱ و در کالیفرنیا با ۲/۶ گرم بر کیلومتر معرفی شد.

از آن سال‌ها تاکنون تغییرات و کاهش‌ قابل توجه‌ای در آلاینده‌های خودوریی ایجاد شده است. برای مثال در آمریکا در سال ۱۹۸۳، استانداردهای HC ،CO و NOx به ترتیب ۰/۴۱، ۳/۴ و ۱ تعریف و نسبت به استانداردهای قبلی تقلیل یافته است.

بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، طی همین سال‌ها کشورهای ژاپن، استرالیا و کشورهای اروپایی نیز در زمینه سختگیرانه‌تر کردن استانداردهای خروجی اگزوز اتومبیل‌ها اقدامات مهمی انجام داده‌اند. با معرفی استانداردهای یورو ۱ (سال ۱۹۹۲)، یورو ۲ (سال ۱۹۹۶)، یورو ۳ (سال ۲۰۰۰)، یورو ۴ (سال ۲۰۰۵) و یورو ۵ (سال ۲۰۰۸) کاهش عمده‌ای در استاندارد ذرات معلق (PM) و خانواده NOx پدید آمده به‌طوری‌که که مقادیر PM و NOx در استاندارد یورو ۴ به ترتیب ۰/۱ و ۰/۰۶ گرم بر کیلومتر و در یورو ۵ به کمتر از ۰/۱ و ۰/۰۲ گرم بر کیلومتر رسید.

بیشتر بخوانید: منابع آلودگی هوا در ایران چیست؟کاربرد استاندارد آلایندگی در خودروهای سواری

طراحی ماسک جدید ضدآلودگی هواماسک جدید ضد آلودگی تولید شده که مناسب برای دوچرخه‌سواران، موتورسواران و دوستداران پیاده‌روی است.

به گزارش ایسنا به نقل از  CES۲۰۱۹ نیوز، به دلیل آلودگی هوا در بسیاری از شهرها، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری دیگر موجب سلامتی بدن نمی‌شود به همین دلیل محققان برای تامین سلامت افراد و پیشگیری از بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا ماسک جدیدی طراحی کرده‌اند. 

شرکت فرانسوی R-Pur در نمایشگاه  CES امسال- که بزرگترین رویداد فناوری جهان است - اعلام کرد: با ارائه این ماسک تا حدودی مشکلات ناشی از آلودگی هوا برای سلامت دوچرخه‌سواران و موتورسواران رفع خواهد شد.

ماسک نانو R-Pur از ورود ذرات سمی، گرده، ویروس‌ها، باکتری‌ها و ذرات ریز حاصل از اگزوز خودروها جلوگیری می‌کند. این ماسک دارای سه بخش است و بخش اول آن شامل فیلتر واقعی است که اجازه نمی‌دهد ذرات و نانوذرات (۵۰ نانومتر) وارد بدن شوند.

نگهدارنده این فیلتر نیز سبک است و از آن می‌توان داخل کلاه ایمنی دوچرخه‌سواران و یا موتورسواران استفاده کرد. ماسک دارای دو تسمه برای اتصال است که  یکی دور سر و دیگری در بالای گردن قرار می‌گیرد.

این ماسک با نمایش رنگ‌های مختلف، میزان آلودگی هوایی که توسط ماسک جذب شده را نشان می‌دهد. به عنوان مثال اگر هوا خوب باشد سبز رنگ و اگر آلودگی هوا زیاد  باشد قرمز رنگ می‌شود. قسمت سوم ماسک نیز تعیین‌کننده زمان تعویض فیلتر است. با توجه به میزان استفاده فرد دوام یک فیلتر بین پنج  تا ۱۲ هفته است.

در حال حاضر قیمت این محصول در اروپا ۱۷۰ یورو و قیمت فیلترهای آن نیز ۷۸ یورو اعلام شده است.

بیشتر بخوانید: آلودگی هوا موجب مرگ سالانه سه میلیون نفرماسک برای آلودگی هوا

https://zistonline.com/vdcipqay.t1a352bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما