تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 79642
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و فرآوده‌های نفتی گفت: اگر روند فعلی رشد سالانه مصرف بنزین ادامه یابد در سال ۱۴۱۲ کسری ۱۹۰ میلیون لیتر بنزین در روز خواهیم داشت که این به معنای واردات روزانه ۱۰۰ میلیون دلار بنزین است.
پیش بینی روند افزایش مصرف بنزین تا سال ۱۴۲۱
به گزارش زیست آنلاین، علیرضا صادق آبادی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در نشست خبری که به مناسبت به بهره برداری رسیدن فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در محل این پالایشگاه برگزار شد، اظهار داشت: میانگین تولید بنزین پایه کشور در سال ۹۶ به میزان ۶۷.۲۷ میلیون لیتر در لیتر بوده که این رقم به طور متوسط از ابتدای سال جاری تا ۱۸ دی ماه به ۸۷.۹۵ میلیون لیتر در روز رسیده است.

وی با بیان اینکه تا پیش از بهره برداری از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس ظرفیت تولید بنزین بین ۹۵ تا ۹۷ میلیون لیتر در روز بوده گفت: اکنون ظرفیت تولید بنزین کشور با بهره‌برداری از این فاز به حدود ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسیده است.

معاون وزیر نفت افزود: همچنین در خصوص گازوئیل میانگین تولید روزانه این فرآورده نفتی درسال ۹۶ به میزان ۹۴ میلیون لیتر در روز بوده که از این رقم ۲۱ میلیون لیتر آن با استاندارد یورو ۴ بوده است؛ همچنین متوسط تولید گازوئیل کشور از ابتدای سال جاری تا روز گذشته ۱۰۰ میلیون لیتر در روز بوده و متوسط تولید گازوئیل با استاندارد یورو۴ نیز درسال جاری به ۲۸ میلیون لیتر در روز رسیده است.

صادق آبادی با بیان اینکه تولید فعلی گازوئیل یورو۴ در کشور ۴۰ میلیون لیتر در روز است گفت: با تکمیل فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بخش تولید گازوئیل تا پایان سال جاری ۱۲ میلیون لیتر به تولید گازوئیل یورو۴ کشور افزوده خواهد شد و با تولید روزانه ۵۲ میلیون لیتر گازوئیل با استاندارد یورو۴ بیشتر گازوئیل عرضه شده در بخش حمل و نقل را با این استاندارد انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: با افزایش کیفیت گازوئیل تولیدی کشور درصد گوگرد موجود در گازوئیل از ۱۰ هزار ppm به ۵۰ ppm رسیده است.

بیشتر بخوانید: مصرف بنزین نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱.۲ درصد رشد داشته است. معاون وزیر نفت با بیان اینکه متوسط مصرف بنزین کشور از ابتدای سال جاری تا امروز ۸۷ میلیون لیتر در روز بوده، گفت: اکنون با تولید ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در روز و متوسط مصرف ۸۷ میلیون لیتر حاشیه امن خوبی برای تولید و عرضه بنزین در کشور داریم. اما باید توجه داشت که اصلاح الگوی مصرف بنزین ضروری است و اگر روند رشد سالانه بنزین به مقدار ۷تا۸ درصد فعلی ادامه یابد، در سال ۱۴۱۲ کسری ۱۹۰ میلیون لیتر بنزین در روز خواهیم داشت که این به معنای واردات روزانه ۱۰۰ میلیون دلار بنزین در هر روز است.

صادق آبادی تصریح کرد: اگر بخواهیم این کسری ۱۹۰ میلیون لیتری بنزین در سال ۱۴۱۲ را که در صورت ادامه روند رشد فعلی مصرف بنزین در هر سال به آن می‌رسیم را با سرمایه گذاری در احداث پالایشگاه‌ها جبران کنیم نیاز به حدود ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در این بخش داریم و باز هم این موضوع نشان می‌دهد که چقدر اصلاح الگوی مصرف در بخش بنزین ضروری است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص بدهی مالیاتی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، گفت: ما هیچ بدهی جاری مالیاتی نداریم چرا که درآمدهایمان را مستقیم به خزانه واریز می‌کنیم و پس از کسر سهم هدفمندی و مالیات بر ارزش افزوده نهایتا بودجه عملیاتی ما پرداخت می‌شود و به طور قاطع می‌گویند که از سال ۹۵ تا امروز شرکت هیچ بدهی جاری مالیاتی نداشته است اما رقمی به عنوان بدهی مالیاتی قبل از سال ۹۵ وجود دارد.

افزایش مصرف بنزین

معاون وزیر نفت با بیان اینکه بودجه سالانه ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ۳۰۹ میلیارد دلار است گفت: بیش از ۹۹ درصد این مبلغ مربوط به تسویه پول نفت خامی است که به عنوان خوراک در پالایشگاه‌ها مصرف می‌شود.

صادق آبادی افزود: در حال حاضر یک میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه ظرفیت پالایش نفت خام در پالایشگاه‌های کشور داریم که با احتساب ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه‌ای پالایشگاه میعانات گازی در مجموع حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه ظرفیت پالایش روزانه داریم که اگر تأمین این میزان سوخت را در هر بشکه ۵۰ دلار هم درنظر بگیریم مجموع آن عدد قابل توجهی می‌شود که در بودجه جاری شرکت به آن توجه شده است.

وی از در دست پیگیری بودن احداث فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس خبر داد و گفت: این فاز مشابه فاز سوم و با ظرفیت پالایش ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی در روز احداث می‌شود که مدت زمان اجرای آن بعد از فیکس شدن منابع مالی بین ۲۴ تا ۳۶ ماه خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و فرآورده‌های نفتی در خصوص قاچاق سوخت اذعان داشت: قاچاق سوخت پدیده‌ای است که مبارزه با آن کار یک سازمان نیست و هم اکنون هم به کارگروه مقابله با قاچاق سوخت در کشور فعال است متشکل از سازمان‌های مختلفی است.

صادق آبادی تصریح کرد: در خصوص احکام قاچاق و اعداد و ارقام متفاوتی گفته می‌شود که خودم تا ۴۰ میلیون لیتر در روز هم شنیده‌ام اما نمی‌توان گفت به طور دقیق چقدر است چرا که زمانی می‌توان مقدار چیزی را اندازه گرفت که آن چیز در ید کنترل باشد که اگر اینگونه بود می‌توانستیم جلوی رخداد آن را بگیریم اما در خصوص قاچاق سوخت هیچ کنترلی روی آن وجود ندارد.

وی افزود: اگر فرض کنیم ۲۰ میلیون لیتر در روز قاچاق سوخت داریم این به معنای فعالیت مستمر و تردد یک ناوگان متشکل از ۵ هزار نفت کش است که واضح است چنین چیزی امکان عملیاتی بودن ندارد و اگر میزان قاچاق را ۴۰ میلیون لیتر در روز فرض کنیم منطقا شدنی نیست.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در سال ۹۵ قیمت تکلیفی بنزین با قیمت فوب خلیج فارس منطبق شد، گفت: میزان مصرف بنزین در سال ۹۵ را می‌توان میزان مصرف خالص بنزین دانست که هیچ مقدار قاچاقی در آن نبوده؛ در واقع میزان مصرف بنزین که درسال ۹۵ به طور متوسط ۷۴.۷ میلیون لیتر در روز بوده را می‌توانیم میزان مصرف خالص بنزین در کشور درنظرگرفته و با احتساب رشد ۷  درصدی در هر سال برآورد کنیم که میزان طبیعی مصرف بنزین با پایه مصرف سال ۹۵، در سال ۹۷ باید حدود ۸۴ میلیون لیتر در روز باشد که با احتساب مصرف ۸۷ میلیون لیتری فعلی بنزین می‌توان گفت این تفاوت سه میلیون لیتری سقف قاچاق بنزین در حال حاضر است.

صادق آبادی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷ میلیون خودرو و ۵ میلیون موتورسیکلت در حال تردد در کشور داریم، گفت: در کجای دنیا با حدود ۲۰ میلیون خودرو ۸۷ میلیون لیتر بنزین در روز مصرف می‌شود و این میزان مصرف بنزین که در ایران رخ می‌دهد در دنیا بی نظیر است.

وی افزود: خودروسازان بزرگ اگر خودرویی تولید کنند که در پیمایش هر ۱۰۰ کیلومتر بیش از ۵ لیتر بنزین مصرف کنند نمی‌توانند آن خودرو را بفروشند و حتی با استفاده از ظرفیت‌های جدید متنوع سازی سوخت امروز شاهد تولید

افزایش مصرف بنزین

خودروهایی با مصرف دو لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش هستیم اما خودروسازان داخلی هنوز خودروهایی با مصرف ۱۴ یا ۱۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش تولید می‌کنند که این درست نیست.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و فرآورده‌های نفتی در پاسخ به سوالی در خصوص زمان الزامی شدن استفاده از کارت سوخت، گفت: کارت سوخت زمانی معنا پیدا می‌کند که قرار باشد بنزین سهمیه بندی شود و طبیعتا سهمیه بندی بنزین نیز به معنای دو نرخی شدن آن است؛ با توجه به اینکه هنوز تصمیمی برای سهمیه بندی بنزین گرفته نشده است الان استفاده از کارت سوخت توجیه پذیر نیست. اما شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و مجموعه وزارت نفت هیچ گاه اعلام نکردند که مردم نمی‌توانند از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند.

صادق آبادی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص تأثیر بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس در جلوگیری از واردات بنزین گفت: اگر این پالایشگاه احداث نمی‌شد در آبان سال ۹۶ وارداتی به میزان ۶۳ میلیون لیتر در روز نیاز داشتیم. در حالی که با بهره‌برداری از این پالایشگاه از مهرماه امسال واردات بنزین در کشور متوقف شد و هم اکنون به دنبال صادرات بنزین هستیم به طوری که در ماه آینده با کشف قیمت در این زمینه اقدام می‌کنیم تا خریداران بتوانند نسبت به خرید بنزین از ایران تصمیم گیری کنند و مقدمات صادرات بنزین کشور فراهم شود.

بیشتر بخوانید: برق و خورشید جایگزین مصرف بنزین در ایران می‌شود! رابطه خط قرمز مصرف بنزین و تولید خودروهای پرمصرفمصرف بالای بنزین در خودروهای پرمصرف داخلی، هدررفت منابعی را به دنبال دارد که امروز موجب از دست رفتن فرصت‌های درآمدزایی به‌همراه آلایندگی بیشتر هوا و در آینده موجب از دست رفتن فرصت‌های بی‌شمار توسعه بر پایه منابع انرژی خواهد شد.

  به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، "برای کاهش مصرف بنزین نباید مسئله را در ساخت پالایشگاه‌ها دنبال کرد بلکه باید آن را در صنایع خودروسازی جست‌وجو کرد." این جمله، واکنش بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان در خصوص افزایش افسارگسیخته مصرف بنزین در کشور است و به مصرف سوخت زیاد خودروهای تولید داخل اشاره دارد.

کم‌مصرف‌ترین خودروهای تولید داخل حدود ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش درون شهری مصرف بنزین دارند، در حالی که سازندگان خودروهای روز جهان این رقم را تا حدود ۶ تا ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش درون شهری کاهش داده‌اند.

به عبارتی اگر صنعت خودروسازی کشور با استفاده از تکنولوژی روز اقدام به بهینه‌سازی سطح مصرف سوخت در خودروهای تولیدی کند، بیش از ۲۰ درصد فقط با ارتقای کیفیت تولید خودرو، امکان کاهش مصرف بنزین در بخش حمل و نقل وجود دارد.

اگر بر پایه آمار اعلامی دولت در مهرماه، مصرف فعلی بنزین کشور را حدود ۹۰ میلیون لیتر در روز در نظر بگیریم، می‌توان حدود ۲۰ میلیون لیتر در روز امکان صرفه‌جویی در مصرف بنزین فقط با ارتقای سیستم احتراق و موتور خودروهای تولید داخل ایجاد کرد که اگر این موضوع محقق شود و در کنار آن شاهد فرهنگ‌سازی مناسب برای کاهش مصرف بنزین و ارتقای زیرساخت‌ها و امکانات در بخش حمل‌ونقل عمومی باشیم، می توان مصرف بنزین کشور را بیش از ۳۰ میلیون لیتر در روز کاهش داد.

ناصر عاشوری دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت نیز با اشاره به خودکفایی ایجاد شده در زمینه تولید بنزین و ضرورت صرفه‌جویی در مصرف بنزین برای حفظ فرصت به‌وجود آمده، گفت: "وقت آن رسیده تا در بخش صنعت خودروسازی انقلابی ایجاد شود و خودروهای پرمصرف از رده خارج شده و جای آنرا خودروهای کم مصرف بگیرد."

مصرف بالای بنزین در خودروهای پرمصرف داخلی، هدررفت منابعی را به دنبال دارد که امروز موجب از دست رفتن فرصت‌های درآمدزایی به‌همراه آلایندگی بیشتر هوا و در آینده موجب از دست رفتن فرصت‌های بی‌شمار توسعه بر پایه منابع انرژی خواهد شد.

https://zistonline.com/vdchi-nq.23nwkdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما