تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۳۰
کد مطلب : 79639

آیا به راستی سمنان کم آب است؟

حنیف رضا گلزار؛ پژوهشگر حوزه خاک، آب و جنگل
زیست آنلاین: در استان سمنان سالانه ۱.۳ میلیارد متر مکعب آب تولید می شود که ۸۴ درصد آن (۱.۱ میلیارد متر مکعب) در بخش کشاورزی مصرف می شود.
آیا به راستی سمنان کم آب است؟
زیست آنلاین: کل آب مصرفی در بخش صنعت استان سمنان در سال ۱۳۹۶ بین ۵۱ تا ۵۴ میلیون متر مکعب برآورد و گزارش شده است.

۳۵ درصد شبکه انتقال آب شهری در استان سمنان فرسوده است و با اصلاح آن که بر اساس برآوردهای رسمی به تنها ۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد به راحتی تا ۱۰ درصد در مصرف آب این استان صرفه جویی خواهد شد.

با صرفه جویی تنها ۱۰ درصدی در مصرف آب استان سمنان سالانه ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب مازاد در این استان تولید خواهد شد.
از کل ۱.۱ میلیارد متر مکعب آب مصرف شده در بخش کشاورزی استان سمنان، سالانه ۲۲۰ تا ۲۴۰ میلیون متر مکعب به صورت غرقابی صرف آبیاری ۳۵ هزار هکتار گندم زار و تولید دست بالا ۱۱۰ هزار تن گندم و بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب آن صرف آبیاری بیش از ۵ هزار هکتار اراضی زیر کشت هندوانه و خربزه می گردد.

یکی از وعده های نمایندگان استان سمنان در مجلس تولید یک سوم غله کشور(معادل ۴ میلین تن گندم در سال)، و افزایش ۲۰۰ هزار هکتاری باغات پسته دامغان در صورت انتقال آب دریای کاسپیان و جذب سر ریز جمعیتی معادل ۱۰ میلیون نفر و برنامه ریزی برای ایجاد پایتختی جدید در شهر سمنان است.‼️

اانتقال آب به سمنان این در حالیست که؛بر اساس پژوهش های بین المللی، پسروی دریای کاسپیان در این قرن برخلاف گذشته دیگر برگشت پذیر نیست و این دریاچه دوران زوال بازگشت ناپذیر خود را آغاز کرده است.

پهنه های گسترده ای از بخش های جنوبی و غربی تالاب بین المللی میانکاله به طور کامل خشکیده و به کانون ریزگردهای نمکی در مازندران و گلستان تبدیل شده است.

اجرای طرح انتقال آب دریای کاسپیان به دست کم ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتیار نیاز دارد‼️و هر یک متر مکعب از این آب شیرین و منتقل شده دست کم ۱۸ هزارتومان قیمت خواهد داشت.

این آب گران قیمت چرخ کدام صنعت را به گردش در خواهد آورد!

بیشتر بخوانید: افزایش ۲۷ درصدی آورد رودخانه‌های استان سمنان در مقایسه با سال گذشته https://zistonline.com/vdcdn905.yt0ns6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما