تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 79636
معاون شرکت آب منطقه‌ای سمنان از افزایش ۲۷ درصدی آورد رودخانه‌های استان سمنان در مقایسه با سال گذشته خبر داد و گفت: بیشتر آب سمنان با کشاورزی نیست می‌شود
 افزایش 27 درصدی آورد رودخانه‌های استان سمنان در مقایسه با سال گذشته
به گزارش زیست آنلاین، محمدرضا خاموشی، معاون شرکت آب منطقه‌ای سمنان اظهار کرد: رودخانه‌های این استان، در سه ماهه ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ماه تا اول دی‌ماه سالجاری) نسبت به مدت مشابه گذشته، ۹۸ درصد افزایش جریان آبی داشته‌اند.

وی ادامه داد: این افزایش جریان آبی فقط نشان دهنده این است که بارندگی زیاد و نسبتاً خوبی نسبت به سال قبل انجام شده است و حتی به صورت برف هم نبوده و از این رو خیلی از این منابع آبی را از دست می‌دهیم.

وی با بیان اینکه آبدهی چشمه‌های استان ۱۴ درصد کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: در کنار افزایش آورد رودخانه‌ها و جریان آب‌های سطحی، آب‌دهی چشمه‌های استان سمنان نیز تا آبان ماه‌ سال زراعی جاری، حدود ۶۶۶ لیتر بر ثانیه بوده است، این درحالی است که میزان آبدهی چشمه‌ها در سال گذشته ۷۷۳ لیتر بر ثانیه بوده است و در سال آبی جاری کاهش پیدا کرده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان تصریح کرد: آبدهی قنوات نیز نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است، این کاهش آبدهی چشمه‌ها و قنات‌ها نشان می‌دهد که این میزان بارش‌ها و افزایش بارندگی هنوز تأثیری بر روی منابع آب زیرزمینی نداشته و وضعیت همچنان بحرانی است.

وی افزود: امیدواریم بارش‌های زمستانی به صورت برف شدت پیدا کند تا ذخیره منابع آب زیرزمینی استان تقویت شود.

خاموشی میزان متوسط مصرف آب در بخش کشاورزی، شرب و صنعت در جهان را به ترتیب ۷۰ درصد کشاورزی، ۸ درصد شرب و  ۲۲ درصد صنعت عنوان کرد و گفت: در استان سمنان بیشترین مصرف منابع آبی در بخش کشاورزی با ۸۶ درصد است، همچنین ۹ درصد در بخش شرب و ۵ درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود.

وی تصریح کرد: این میزان در کشور ۹۲.۵ درصد در بخش کشاورزی، ۶ درصد در بخش شرب و ۱.۵ درصد در بخش صنعت است، در کشورهای توسعه‌یافته، مصرف آب در بخش صنعت ۵۹ درصد، کشاورزی ۳۰ درصد و بخش شرب ۱۱ درصد است، همچنین در کشورهای در حال توسعه نیز میزان مصرف آب در بخش های کشاورزی، صنعت و شرب به ترتیب  ۸۲، ۱۰  و ۸ درصد است.

معاون شرکت آب منطقه‌ای سمنان اظهار کرد: برداشت بی‌رویه آب از چاه‌های کشاورزی، حفر چاه‌های غیرمجاز، اضافه برداشت از چاه‌های کشاورزی، مدیریت ناصحیح و بهینه در مصرف آب و ... از عوامل مهم افت شدید منابع آب زیرزمینی است.

پیش از این نیز معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان از افزایش ۶۰۰ درصدی بارش‌های پاییزی در استان سمنان خبر داده و گفته، این افزایش بارندگی‌ها، به این معنی نیست که وضعیت منابع آبی خوب شده است، وضعیت همان گونه بحرانی است و ادامه دارد.

محمدرضا خاموشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرده، میزان بارندگی در نقاط مختلف استان سمنان، در سه ماهه فصل پاییز و سه ماهه اول سال زراعی  ۹۷ –۹۸، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، به طور متوسط ۶۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: طبق گزارش ایستگاه‌های باران سنجی استان سمنان، میزان بارندگی در سال زراعی جاری (اول مهر تا اول دی ماه ۹۷) نسبت به دوره بلند مدت نیز ۷۹ درصد رشد داشته است. این افزایش بارندگی نشان دهنده این است که ما سال گذشته، یک سال بسیار خشکی داشتیم، که بارندگی که در سال‌جاری رخ داده، این میزان رشد را نشان می‌دهد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان ادامه داد: البته این افزایش بارندگی‌ها، به این معنی نیست که وضعیت منابع آبی خوب شده است، وضعیت همان گونه بحرانی است و ادامه دارد و این افزایش بارندگی، هیچ تأثیری بر روی تقویت سفره‌های آب زیرزمینی نداشته است.

خاموشی اظهار امیدواری کرد: بارش‌ها در سه ماهه آخر سال شده و به ویژه شاهد بارش نزولات جوی بیشتری به صورت برف در استان باشیم، چرا که هر چه ذخیره برفی در ارتفاعات بیشتر باشد، امکان بهره‌برداری از این بارش‌ها بیشتر خواهد بود و تأثیر آن بر روی منابع آب زیرزمینی نیز بیشتر خواهد بود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان تصریح کرد: وضعیت بارندگی‌های پاییزی در غرب استان، نسبت به شرق استان به مراتب بهتر است، میزان بارندگی‌ها در شرق استان سمنان، هنوز نسبت به سال قبل و دوره بلندمدت، کمتر است.

https://zistonline.com/vdcaiin0.49noe15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما