تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 79634
آینده اقیانوس‌ها آبی نیست

چالش های جدی برای اکوسیستم آبی

همه ما می‌دانیم که اقیانوس‌ها زیر فشار بی‌سابقه‌ای از جریان‌های گرمایش، اسیدی شدن، ماهیگیری بیش‌ازحد و آلودگی‌های پلاستیکی قرار دارند که هر یک از آن‌ها چالشی جدی برای اکوسیستم آبی کره زمین محسوب می‌شوند.
چالش های جدی برای اکوسیستم آبی
به گزارش زیست آنلاین، به نظر می‌رسد با استفاده از فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم و در گیرکردن ترکیب مناسب سهامداران دولتی و خصوصی، اقدامات گروه زیست‌محیطی دوستان اقیانوس (Friends of Ocean) در برخی از این مشکلات می‌تواند دستاوردهای بزرگی را به همراه داشته باشد. این گروه به تازگی در رابطه با شرایط اقیانوس‌ها و حفاظت از اکوسیستم آن‌ها در مجمع جهانی اقتصاد، بیانیه‌ای منتشر کرده است.

بهتر است برای بررسی این موضوع از امکاناتی که فناوری در اختیار ما قرار داده است، شروع کنیم. در حال حاضر سیل گسترده‌ای از داده‌ها توسط سنسورهای پیشرفته، کشتی‌ها، ماهواره‌ها، هواپیماهای بدون سرنشین، شبکه‌های ماهیگیری و حتی قایق‌های عبوری از دریاهای مختلف تولید می‌شود، اما معمولاً این اطلاعات به‌طور کامل مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد. گروه زیست‌محیطی دوستان اقیانوس با شبکه‌ای از دانشمندان، توسعه‌دهندگان فن‌آوری و کارآفرینان همکاری می‌کنند تا این داده‌های ارزشمند موجود در اقیانوس ها گردآوری شده و در یک منبع جامع، باقابلیت دسترسی عمومی و آزاد و پلتفرم‌های دیجیتال به‌صورت عمومی در جهانی در دسترس قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: تغییر اقلیم مناطق کشنده اقیانوس را چهار برابر کردقاچاق محصولات دریایی جلوگیری

لزوم جلوگیری از دادوستدهای غیرقانونی ماهیگیری و قاچاق محصولات دریایی جلوگیریدر بیانیه این گروه اعلام شده است: همان‌طور که پلیس بین‌الملل اطلاعات سازمان‌های مبارزه با جرم و جنایت را در سراسر جهان به اشتراک می‌گذارد، ما امیدواریم که این پلت فرم به دولت‌ها کمک کند تا شیلات و مراکز ماهیگیری خود را ترمیم کرده و از دادوستدهای غیرقانونی ماهیگیری و قاچاق محصولات دریایی جلوگیری کرده و به شرکت‌های قانونی تولید غذاهای دریایی، خرده‌فروشان و افراد متکی به اقیانوس برای امرارمعاش خود، کمک کنند.

ممکن است این سؤال مطرح شود که اقدامات فوق برای جوامع محلی و معیشت آن‌ها چه معنایی دارد؟ میلیاردها نفر از مردم در سراسر جهان به اقیانوس برای تهیه غذا و درآمد تکیه می‌کنند. بااین‌حال، ماهیگیری غیرقانونی عمدتاً شامل تله‌های صنعتی هستند که به‌طور عمده‌ای منابع دریایی را از بین برده و کنترل این موضوع می‌تواند موجب حفظ ذخایر آبزیان باشد. در نظر داشته باشید که‌ترمیم ذخایر آبزیان یک منطقه می‌تواند به سایر مناطق دریایی نیز کمک کند زیرا آن‌ها می‌توانند از محل زندگی خود حرکت کرده و شرایط سایر مناطق را نیز بهتر کنند.

این فناوری‌ها به ما اجازه می‌دهد مقرراتی را که درگذشته از سوی شرکت‌ها و دولت‌ها نادیده گرفته‌شده، اجرا کنیم. در ادامه ما باید اراده سیاسی برای اجرای این قوانین را ایجاد کرده و در راستای اجلاس سران سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۰ کشورها را به اجرای قوانین حفاظت از اقیانوس‌ها ترغیب کنیم. ازجمله دیگر فعالیت‌های گروه دوستان اقیانوس، می توان به  مشارکت در کنفرانس تنوع زیستی سازمان ملل متحد در چین در سال ۲۰۲۰ و تلاش در سازمان ملل متحد برای ثبت دهه اقیانوس بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰، ائتلاف چندجانبه در نشست G۷ اشاره کرد.

به نظر می‌رسد این اقدامات در راستای یک ابتکار عمل چندگانه صورت می‌گیرد. مهمترین اقدام گروه دوستان اقیانوس تلاش برای متقاعد کردن دولت‌ها برای تصویب و اجرای توافقنامه اقدامات محدودکننده ماهیگیری غیرقانونی است. متخصصین با تحلیل اطلاعات و داده‌هایی در مراکزی مانند راه‌حل‌های اقیانوس در دانشگاه استنفورد (Centre for Ocean Solutions)؛ حفاظت از طبیعت؛ سازمان دیده‌بان جهانی ماهیگیری و ... قادر خواهند بود تا زنجیره‌های عرضه پایدار را تضمین کنند.

در سال ۲۰۱۹ می‌توان انتظارات زیادی در حوزه حفاظت از محیط‌زیست دریایی داشته و پیش‌بینی می‌شود نشست سالانه گروه دوستان اقیانوس در ماه ژانویه، مردم را با دانش و شبکه‌های این حوزه مرتبط و همراه کند تا به‌این‌ترتیب بتوان راه‌حل‌های قطعی و مستحکمی برای محافظت از اقیانوس ایجاد کرد. موضوع بسیار مهم دیگری که باید در نظر داشت، بحث معادن دریایی و نحوه استخراج آن‌ها است که تأثیرات مخرب زیادی در اکوسیستم اقیانوسی داشته و این حوزه نیازمند وضع قوانینی اساسی و جدید است.

بیشتر بخوانید: جدی‌ترین اثرهای تغییر اقلیم در ایرانادعای جدید کارشناسان درباره گرمای جهانی اقیانوس گرمای جهانی

ادعای جدید کارشناسان درباره گرمای جهانینتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد گرمای جهانی در ۱۵۰ سال گذشته دمای اقیانوس‌ها را برابر با انفجار یک بمب اتمی در ثانیه افزایش داده‌ است.

به گزارش ایسنا، بیش از ۹۰ درصد از گرمای حاصل از انتشار گازهای گلخانه‌ای به دست بشر در دریاها جذب و درصد ناچیزی از آن به گرم شدن هوا، زمین و پهنه‌های یخ منجر شده‌ است.

کارشناسان مطالعات جوی در این باره می‌گویند: مقدار قابل توجهی از انرژی افزوده شده به اقیانوس‌ها افزایش سطح دریاها را به دنبال داشته و موجب شده شاهد وقوع طوفان‌ها و تندبادهای شدیدتری باشیم.

بیشتر این گرما در عمق اقیانوس‌ها ذخیره شده اما ارزیابی‌ها در مورد این پدیده از دهه‌های اخیر آغاز شده و برآوردهای موجود از مجموع گرمای جذب شده در اقیانوس‌ها به سال ۱۹۵۰ بازمی‌گردد. اما در این بررسی جدید گرمای جذب شده در اقیانوس‌ها از سال ۱۸۷۱ مورد مطالعه قرار گرفته‌ است.   

کارشناسان معتقدند که درک و آگاهی از تغییرات گذشته در اقیانوس‌ها در پیش‌بینی تاثیر آتی تغییرات اقلیمی حائز اهمیت است.

پروفسور "لائورا زانا"، از دانشگاه آکسفورد در این باره می‌گوید: بشر انرژی مفرطی را به سیستم آب و هوایی وارد می‌کند که مقصد بیشترین میزان آن اقیانوس‌ها هستند.

این کارشناسان بر این باورند که مجموع گرمای جذب شده در اقیانوس‌ها طی ۱۵۰ سال گذشته حدود ۱۰۰۰ برابر مصرف سالانه انرژی کل جمعیت جهان بوده‌ است.

به نوشته روزنامه گاردین، نتایج این تحقیق در مجله مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده که بر اساس ترکیب ارزیابی دمای سطح اقیانوس‌ها از سال ۱۸۷۱ با مدل‌های کامپیوتری گردش اقیانوسی بوده‌ است.

https://zistonline.com/vdci5qay.t1a3p2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما