تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 79626
نقل محافل محیط‌ زیستی اینروزها معضلی‌ است که گلوی جنگل‌های زاگرس را گرفته است.
زاگرس نمی‌میرد زاگرس را می‌کشند
 به گزارش زیست آنلاین، به‌رسمیت شناختن کشت و کارهای غیرمجاز ابلاغیه‌ای است که از سوی وزیر جهاد کشاورزی صادر شد. این ابلاغیه اعلام می‌کند، با حفظ ملی بودن اراضی جنگلی واقع در زاگرس، نسق زراعی زیرآشکوب که قانون اصلاح اراضی درباره آن‌ها اجرا شده به‌رسمیت شناخته شود و برای آن‌‌ها سند کشاورزی صادر شود.  به این ترتیب به تخلف‌های صورت گرفته در این عرصه‌ها رسمیت بخشیده می‌شود. 

جنگل‌های زاگرس حافظ ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری هستند و باعث تعدیل آب و هوا، تولید اکسیژن و ... می‌شوند. میان همه‌ی خدمات و فواید این جنگل‌ها، رسالت مهم جنگل‌های زاگرس حفاظت از خاک و آب می‌باشد. بدیهی است که با از بین رفتن و تخریب این جنگل‌ها خسارات جبران ناپذیری را متحمل خواهیم شد.
خشکسالی‌های پی‌درپی و تغییرات اقلیمی، افزایش آفات و بیماری‌ها این اکوسیستم را حساس‌ و شکننده‌ کرده است. از سوی دیگر با چرای مفرط دام و همچنین از بین بردن درختان به‌منظور گسترش زمین‌های کشاورزی و همچنین ذغال‌گیری، دامنه‌ی این شکنندگی گسترده‌تر شده است.
در کنار مجموعه عوامل تخریبِ این جنگل‌ها، حالا به‌رسمیت شناختن اراضی شخم‌خورده‌ی زیر‌آشکوب، ضربه‌ی مهلکی بر پیکر کم‌جان #زاگرس خواهد بود و به این ترتیب باید در انتظارِ مرگ جنگل‌های زاگرس باشیم.

جنگل زاگرس در معرض خشکسالی

با شخم‌زدن‌های متوالی در زیر‌آشکوب، درختان فرصت زادآوری پیدا نمی‌کنند؛ بنابراین حتی اگر نهالی سبز شود با شخم‌زدن از بین می‌رود، فرسایش خاک شدت می‌گیرد و در پی آن، این اکوسیستمِ حیاتی کشور که ضامن حفاظت از آب و خاک است؛ از بین می‌رود.

بیشتر بخوانید: انجام بازاریابی در جنگل‎های زاگرس وابستگی محلی‌ها به این جنگل‌ها غیرقابل انکار است؛ این وابستگی را می‌توان با ایجاد مشاغل جدید مانند اکوتوریسم جایگزین کرد. برای جلوگیری از ذغال‌گیری محلی‌ها می‌توان سوخت‌‌های ارزان قیمت را در اختیارشان قرار داد.
می‌باید به محلی‌ها آگاهی داد که با حفظ میراث طبیعی‌شان و استفاده درست از آن، درآمدی پایدار در انتظارشان است

در ادامه با آگاهی‌بخشی جوامع محلی، درباره اهمیت این جنگل‌ها و جلب مشارکت‌های مردمی برای حفاظت از این عرصه‌های طبیعی، می‌توان گام‌های مهمی برای حفاظت برداشت. از سویی دیگر مسئولین می‌بایست با عزمی راسخ به حفاظت و حمایت از این اکوسیستم شکننده بپردازند. کنترل آفت‌‌ و بیماری‌های این جنگل‌ها و همچنین برخورد جدی و قانونی با سودجویان و متخلفین در این عرصه‌ها و همچنین عدم تصویب طرح‌های کارشناسی نشده می‌تواند کمک شایانی به حفاظت از جنگل‌های زاگرس کند.

 بیشتر بخوانید: حفظ جنگل‌های زاگرس نیازمند عزم جدی‌تر و بودجه‌های بیشتری استنجات زاگرس نجات تمام ایران است. به فریاد زاگرس برسید و برسیم، قبل از اینکه دیر شود.

ربابه ساریجالو، کارشناس ارشد محیط‌ زیست

منبع: گلونی

https://zistonline.com/vdcjmmea.uqeh8zsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما