تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 79625
کشاورزان برخی از کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی به علت استفاده از آفت‌کش‌ نمی‌توانند محصولات خود را به کشورهای غربی صادر کنند. این در حالی است که آفت‌کش‌های مورد استفاده این کشاوزان توسط کارخانه‌های اروپایی و آمریکای شمالی تولید شده است.
استفاده از آفت‌کش‌ جلوی صادرات محصولات کشاورزی خاورمیانه به اروپا را می‌گیرد
به گزارش زیست آنلاین، سمیر محدین، کشاوز اهل اردن به شبکه خبری ان‌بی‌سی می گوید که مجبور شده است گوجه‌فرنگی‌هایش را به حال خود رها کند تا در زمینش خراب و فاسد شوند چرا که بدون داشتن مشتری از عهده هزینه برداشت محصولات برنمی‌آید.

این کشاوز توضیح می‌دهد که خشکی آب و هوا، او را مجبور به استفاده هر چه بیشتر از کودهای شیمیایی و آفت‌کش کرده است و به همین نسبت مشتریان خارجی اشتیاق کمتری برای خرید محصولاتش دارند.

از سوی دیگر، از زمان آغاز جنگ در سوریه، کشاورزان اردنی دیگر نمی‌توانند محصولات خود را به کشور همسایه خود صادر کنند.

ژول پرتی، یکی از محققان دانشگاه اسکس که درباره آفت‌کش‌ها در کشاورزی مطالعه می‌کند معتقد است که استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی در جهان رو به کاهش نخواهد رفت چرا که کشاورزان ترجیح می‌دهند با استفاده از این آفت‌کش‌ها راحت‌تر از شّر آفت‌ها و بیماری‌های محصولات کشاورزی خلاص شوند.

به گفته آقای پرتی، سالانه ۷.۷ میلیارد پوند فرآورده‌های شیمیایی در کشاورزی به کار می‌روند.

ایالات متحده آمریکا، چین و آرژانتین بزرگترین مصرف‌کنندگان آفت‌کش‌های شیمیایی هستند.

بر اساس تحقیقی که دانشگاه هانور آلمان سال گذشته منتشر کرد، کشورهای خاورمیانه و آفریقایی شمالی از نظر جغرافیایی گزینه مناسبی برای صادرات محصولات و مواد غذایی به کشورهای اروپایی محسوب می‌شوند اما به علت رعایت نکردن استاندارهای اروپایی، نمی‌توانند محصولات خود را به این قاره صادر کنند.

بیشتر این کشورها، آفت‌کش‌های شیمیایی را خود تولید نمی‌کنند. کشاورزان معمولا این فرآورده‌های شیمیایی را از کشورهای غربی، هند یا چین وارد می‌کنند.

استاندارهایی جهانی در زمینه کشاورزی و محصولات غذایی وجود دارد اما بسیاری از کشورها، استاندارهای سختگیرانه‌تری را به صورت ملی اعمال می‌کنند.

به عنوان مثال، آفت‌کشی با نام كلوربيريفوس که به صورت گسترده در اردن مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حال ممنوع شدن در ایالات متحده آمریکا است.

شرکت‌های شیمیایی که در کشورهای غربی آفت‌کش تولید می‌کنند، به علت هزینه میلیون‌ها دلار برای تولید آفت‌کش‌هایی با استاندارد بالا، از حق انحصاری برخوردارند. در نتیجه، کشورهایی که از قوانین سفت و سختی برای محافظت از این حقوق انحصاری برخوردار نیستند، نمی‌توانند این محصولات را وارد کنند.

بیشتر بخوانید: باقیمانده سموم و آفات وارداتی سر سفره ایرانی به این ترتیب، آفت‌کش‌های شیمیایی محدود وارد این کشورها شده و کشاورزان مجبور به استفاده از آن‌ها هستند.

علاوه بر این، تفاوت‌های آب‌ و هوایی، کشاورزان کشورهای خاورمیانه را مجبور به استفاده از نوعی از آفت‌کش‌ها می‌کند که در آمریکا و کشورهای اروپایی، استفاده نمی‌شود.

پخش‌کنندگان محلی آفت‌کش‌ در این کشورها، به کشاورزان اطلاعات تکمیلی را نمی‌دهند. به عنوان مثال، نمی‌گویند استفاده از این آفت‌کش منجر به افزایش ماده x در محصولات کشاورزی می‌شود و کشورهای اروپایی به علت باقی‌مانده این ماده در محصولات برداشت شده، این محصولات را وارد نمی‌کنند.

علاوه بر این، استفاده از برخی آفت‌کش‌ها منجر به آسیب‌های جبران ناپذیر به محیط زیست می‌شود.

استفاده از نونیکوتین‌گون‌ها -آفت‌کش حشره‌کش- در دهه گذشته در اروپا و آمریکا، منجر به کاهش بیش از انداره حشره‌های گرده‌افشان از جمله زنبور شده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل سال گذشته با انتشار گزارشی خواستار اعمال قوانین و چارچوب مقررات جهانی سخت‌تری برای استفاده از آفت‌کش‌ها در کشاورزی شد.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در همین راستا برنامه‌هایی را برای آگاه کردن کشاورزان در کشورهای مختلف و آموزش شیوه‌های جدید کنترل آفت‌کش‌ در کشاورزی برگزار می‌کند.

باغبان مبتلا به سرطان از شرکت مونسانتو ۲۸۹ میلیون دلار غرامت می‌گیردبه گزارش یورونیوز، یک بیمار سرطانی توانست با پیروزی در دادگاهی در آمریکا، شرکت صنایع کشاورزی مونسانتو را به پرداخت ۲۸۹ میلیون دلار غرامت محکوم کند.

دواین جانسون، شاکی پرونده مونسانتو از این شرکت صنایع کشاورزی به علت ابتلاء به سرطان لاعلاج شکایت کرده بود.

مرد مبتلا به سرطان به خاطر سموم کشاورزی

آقای جانسون که ۴۶ ساله و باغبان مدرسه‌ای در ایالات کالیفرنیای آمریکا است، می‌گوید که در نگهداری و رسیدگی به باغچه مدرسه از محصولات آفت‌کش شرکت مونسانتو استفاده کرده است و این مواد شیمیایی موجب ابتلای وی به سرطان شده است. پزشکان معالج وی پیش‌بینی کرده‌اند که او بیش از چند ماه زنده نخواهد ماند.

وکیل آقای جانسون در طول جلسات دادگاه که یک‌ ماه به طول انجامید گفت که شرکت مونسانتو سال‌ها «با علم جنگید» و صدای دانشمندانی را که درباره خطرناک بودن محصولات آفت‌کش این شرکت صحبت می‌کردند در نطفه خفه می‌کرد.

 محصولات آفت کش در فروشگاه

محصولات آفت‌کش مونسانتو برای فروش در فروشگاهی در کالیفرنیارویترز

دواین جانسون اولین شاکی است که شرکت مونسانتو را به علت محصولات سرطان‌زایش به دادگاه کشانده است.

انتظار می‌رود با پیروزی آقای جانسون در این پرونده، شرکت مونسانتو با شکایات متعدد دیگری مواجه شود.

برنت ویزنر، وکیل آقای جانسون در بیانیه‌ای اعلام کرد:«ما بالاخره توانستیم به هیئت منصفه دادگاه ثابت کنیم که شرکت مونسانتو دهه‌هاست که از سرطان‌زا بودن محصولات خود آگاه است. این شرکت باید الویت را به سلامتی مصرف‌کنندگان محصولاتش بدهد و نه سود مالی».

آقای جانسون که سه فرزند دارد، از سال ۲۰۱۲ برای نگهداری از فضای سبز در مدرسه‌ای در شمال شهر سانفرانسیسکو مشغول به کار شد. او برای از بین بردن علف هرز از محصولات آفت‌کش مونسانتو استفاده می‌کرده است.

همسر آقای جانسون بعد از مبتلا شدن وی به نوعی از سرطان خون، مجبور به کار کردن در دو شغل می‌شود تا بتوانند از عهده مخارج بیمارستان و درمان برآیند.

 اسپری آفت کش در فرانسه

اسپری علف‌کش شرکت مونسانتو بدون ماده گلیفسات در فرانسه رویترز

دواین جانسون روز جمعه ۱۰ اوت، پس از پیروزی در دادگاه به رسانه‌ها گفت:« من از اینکه اینجا هستم بسیار خوشحالم و این پیروزی فراتر از انتظار من است. من به علت بیماری بسیار درد می‌کشم اما امیدوارم که این دادگاه توجه همه را به این موضوع جلب کرده باشد».

پرونده آقای جانسون از این جهت حائز اهمیت است که قاضی دادگاه به تیم وکالت شاکی اجازه داد تا مدارک و استدلال علمی را در جلسات دادگاه ارائه دهند.

بر اساس استدلال تیم وکالت آقای جانسون، گلیفسات ماده اصلی در آفت‌کش شرکت مونسانتو سرطان زاست. این ماده در سراسر دنیا در علف‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها به صورت گسترده استفاده می‌شود.

یک قاضی فدرال اعلام کرده است مبتلایان به سرطان و یا خانواده افراد فوت شده به علت ابتلا به سرطان از طریق استفاده از محصولات این شرکت می‌توانند شکایت خود را از مونسانتو ارائه دهند.

سازمان جهانی بهداشت گزارش کرده است که «به احتمال زیاد گلیفسات برای انسان سرطان‌زاست» با این‌حال کمیسیون اروپا مجوز استفاده از این ماده را برای ۵ سال دیگر تمدید کرده است.

 

https://zistonline.com/vdciwqay.t1a3r2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما