تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 79623
با افزایش جمعیت جهان، نیاز به ساختمانهای جدید روز به روز بیشتر می شود. از نظر یکی از متخصصان برجسته معماری در اروپا، تنها راه برای پاسخگویی به این تقاضای روز افزون،‌ روی آوردن به معماری پایدار و ساخت و ساز هوشمند است.
معماری پایدار ساخت و ساز بیشتر با مواد کمتر
به گزارش زیست آنلاین، مت رامسگارد تومسن، متخصص معماری از مرکز معماری و فناوری اطلاعات از مرکز سلطنتی هنرهای زیبا در دانمارک می‌گوید: «فکر می‌کنم در معماری و ساخت و ساز نکته خوب این است که هرکس به نوعی رابطه‌ای با معماری و ساخت و ساز دارد. هر کس در خانه‌ای زندگی می‌کند و بدن ما محیطی را در که آن هستیم حس می‌کند. همه می‌دانیم که برخی ساختمان‌ها مطلوب‌تر از دیگر ساختمان‌هاست. ساختمان‌های هست که شرایط زندگی در آن می‌توانست خیلی بهتر باشد. و فکر می‌کنم همه درک می‌کنند که اوضاع را باید تغییر داد و خانه‌سازی‌ انبوه دهه‌های هفتاد و هشتاد باید کنار گذاشته شود. اما موضوعی که ما با آن سر و کار داریم مستقیماً مسئله‌ای اجتماعی نیست بلکه بیشتر به موادی که برای ساخت‌وساز به‌کار می‌رود مربوط می‌شود».

 

وی در ادامه می‌گوید: «مثلاً بتون را در نظر بگیرید. بتون را هم دوست دارند هم از آن متنفرند. خیلی‌ها بتون را دوست دارند زیرا با آن می‌توان این ساختمان‌های عظیم و شگفت‌انگیز را ساخت که به شما امکان می‌دهد شهر را جور دیگری ببینید. اما از بتون متنفریم چون ماده‌ای است که در ساخت‌وساز خانه‌های دولتی برای قشر فقیر به کار می‌رود و ما در آن فقر می‌بینیم. بنابراین چطور می‌توانیم کاری کنیم که بتون به شکلی تداوم‌پذیر به‌کار برود در عین حال راه را برای ابراز دیدگاه‌های جدید و شکل‌های جدید برای خانه باز کنیم».

بیشتر بخوانید: شهر پایدار و مزایا و معایب آن کدام است؟ سفر به فراسوی مرزهای طراحی معماری با فناوری‌های نوینهواپیماهای بدون سرنشین، واقعیت مجازی، روبات، لیزر، هوش مصنوعی و چاپگر و اسکنر سه بعدی، چگونه می توان این فناوری‌ها را در طراحی ساختمان‌های آینده به کار برد؟ معماران و مهندسان اروپایی با همکاری یکدیگر فناوریهای را ابداع کرده‌اند که افقهای جدیدی را پیش روی طراحی معماری گشوده‌است.

مرکز سلطنتی هنرهای زیبا در دانمارک میزبان نمایشگاهی بود که در آن محققان اروپایی طرح موسوم به INNOCHAIN نتیجه تازه‌ترین تحقیقات و آزمایشهایشان را در ترکیب فناوری‌های نوین و معماری به نمایش گذاشتند.

نمونه هایی ارائه شده در این نمایشگاه که با عنوان «فناوری در معماری و طراحی» در کپنهاگ برگزار شد، از موادی مانند خاک رس، رشته بتون یا شیشه ساخته شده بودند.

سفر به فراسوی مرزهای طراحی با فناوری نوینسازه سبک و انعطاف‌پذیر و چندمنظورهیکی از نمونه‌های نوآورانه که در این نمایشگاه ارائه شد، اسکلت ساختمانی بود که از کربن و الیاف شیشه‌ای ساخته شده و با آن می‌توان ساختارهای هندسی پیچیده،‌ انعطاف پذیر و چند منظوره ایجاد کرد.

جیمز سولی مهندس سازه از دانشگاه اشتوتگارت می‌گوید: «از این مواد کوچک و باریک خیلی کارها بر می‌آید. اگر بخواهم با عدد و رقم بگویم، میزان استحکام این اسکلت پنج برابر اسکلتهای معمولی است که از فولاد ساخته شده. در حالیکه وزنش پنج برابر سبکتر است».

 

استفاده از مواد کشسان در نمای ساختمان برای ذخیره و تولید انرژیمحققان دیگر در این نمایشگاه از موادی کشسان در اسکلت ساختمان استفاده کردند که در نمای ساختمان به کار می‌رود. این مواد دارای قابلیت تغییر شکل برای تولید و ذخیره انرژی است. در نتیجه مانند یک پوسته روباتیک برای ذخیره انرژی در ساختمانهای سازگار با محیط زیست عمل می‌کند.

سامان سافاریان، طراح معماری از دانشگاه اشتوتگارت به خبرنگار یورونیوز می‌گوید: «مثل خط‌کش فلزی انعطاف پذیر است. وقتی آن را جمع کنید انرژی داخل آن ذخیره می شود و زمانیکه آن را باز می‌کنید به شکل اولیه اش برمی‌گردد. در نتیجه در این سیستم، انرژی تنها در یک جهت مصرف می‌شود. در حالیکه در بستن یا باز کردن سیستمهای ساخته شده از مواد سفت و سخت و غیر انعطاف پذیر به انرژی نیاز دارد. اما در این سیستم قابلیت ذخیره جریان انرژی در یک جهت و استفاده مجدد از آن وجود دارد».

بیشتر بخوانید: نوآوری برای ایجاد شهرهای سبز در آیندهفناوری اسکنر سه‌بعدی برای طراحی سازهآيا برای ایجاد فضاهای معماری جدید می‌توان از چوب صنعتی چند لایه در سازه ساختمان استفاده کرد؟ امنیت این سازه در چه حد است؟ محققان در نمایشگاه «فناوری در معماری و طراحی» از تکنیکهای ضبط حرکت و فناوری اسکنر سه بعدی برای بررسی سازه‌های با هندسه و ریخت شناسی جدید استفاده کرده‌ بودند.

تام اسویلانس، معمار از مرکز معماری و فناوری اطلاعات می‌گوید:‌ «با چوب‌های چند لایه می‌توان ساختمان‌های بسیار پیچیده، بزرگ و بسیار مستحکم ساخت. مشکل این است که این یک ماده زنده با رفتارهای مخصوص خود است :‌ هنگامی که آن را خم کنید، بلافاصله شکلش تغییر می‌کند و گاهی هم در جهت مخالف پیچ می‌خورد. ما باید این رفتار چوب چند لایه را کنترل کنیم. زیرا نمی‌توانیم دقیقا همان چیزی را که می‌خواهیم بسازیم در نتیجه استفاده از چوب چند لایه بسیار دشوار و گران است. استفاده از اسکنر سه بعدی به ما کمک می‌کند تا از نزدیک رفتار این ماده را ببینیم».

این نمایشگاه در کپنهاگ محصول یک پروژه تحقیقاتی اروپایی است که هدفش ترکیب شبیه سازی کامپیوتری با مهندسی و طراحی معماری برای مواجه با چالشهایی است که ساخت و ساز در آینده با آن روبرو خواهد شد:‌ چالش ساختن ساختمانهای بیشتر در معماری پایدار.

مت رامسگارد تومسن، معمار و مسئول طرح INNOCHAIN می‌گوید:‌ «ساختن ساختمانهای هوشمندتر با منابع کمتر به معنای بهینه سازی مواد است. باید در استفاده از مواد هوشمندانه تر عمل می کنیم تا ساختمانهای سبکتری بسازیم. ساختمان سبکتر به این معنا نیست که از مواد کمتری در آن استفاده کنیم؛ بلکه به معنای حمل ونقل کمتر و ساختمانهایی است که تاثیر کمتری روی آلودگی محیط زیست دارند. این پارادیمها برای آینده معماری اهمیت دارد».

محققان می گویند بسیاری از این ایده های خلاقانه را می توان طی پنج سال آینده در ساخت و ساز به کار برد.

نمایشگاه «فناوری در معماری و طراحی» از اول سپتامبر سال ۲۰۱۸ میلادی تا هفتم دسامبر سال ۲۰۱۸ میلادی در کپنهاگ برگزار شد.

اسکنر سه بعدیبررسی روابط متقابل بین روبات ها و گیاهان برای ساخت فضاهای معماریفرض کنید در خانه ای زندگی می کنید که به جای آجر و بتون با سازه هایی از تعامل بین گیاهان و روباتها و با کمک حسگرها، ال ای دی و کامپیوتر ساخته شده است.ساخت چنین خانه ای ۴۰ سال زمان نیاز دارد. اما زیست شناسان، متخصصین علوم رایانه، و محققان علوم روباتیک به همراه معماران اروپایی مشغول کار و تحقیق بر روی این ساختار هستند.

محققان طرحی در اروپا می خواهند بدانند چگونه روباتها و گیاهان می توانند با یکدیگر برای ساختارهای معماری با هم همکاری کنند. همزیستی مکانیسمهای ترکیبی، چشم اندازی در آینده است و محققان باید اصولش را بشناسند.

مصطفی وهابی، متخصص علوم رایانه از دانشگاه لوبک می گوید : «گیاهان به سمت نور آبی جذب می شوند. هر روبات کوچک شش ال ای دی دارد که با تولید نور آبی گیاهان را به سمت خود جذب می کند و باعث می شود که گیاه در جهتی خاص رشد کند. روبات همچنین می تواند تشخیص بدهد که گیاهان به آن نزدیک شده است، در این صورت با روبات های دیگر تماس برقرار می کند تا آن روبات هم با به انتشار نور آیی رنگ می کند گیاه را به سوی دیگری بکشاند».

هیکو هامان، متخصص علوم رایته از دانشگاه لوبک، سرپرست طرح تحقیقاتی «فلورا روباتیکا» می گوید: «از سوی دیگر روبات می تواند به کمک گیاه، چیزهایی دیگری را در محیط حس و به داده های بیشتری دست پیدا کند. یا وقتی گیاه کمی پیر تر شد و روبات می تواند روی ساختارهای چوبی گیاه سوار شود و همه چیز را از آنجا مشاهده کند.»

الگوبرداری از گیاهانطراحی ساختارهای خودسامان و خودرویندهپژوهشگران می خواهند بدانند تحت چه شرایطی روبات ها و گیاهان می توانند طوری همکاری کنند که ساختارهای خودسامان و خودروینده شکل بگیرد و مردم بتوانند درون این ساختارها زندگی کنند. نکته اصلی این است که روبات ها یاد بگیرند به طور مستقل موجب رویش ساختار شوند.

محمد دیوباند صورتی متخصص علم رایانه از دانشگاه لوبک آلمان در این باره می گوید: «اینجا سعی ما بر این است تا به نگاه به گیاهان طبیعی ببینیم چطور می توانیم همان رفتار را تکرار بکنیم و همانطور که گیاهان به سمت نور حرکت می کنند و رشد می کنند، روباتها هم باهم خودسامانی بشوند و به سمت نور یک ساختار را بسازند.

تبدیل ساختار ترکیبی روبات و گیاه به فضای معماریدر کپنهاگ معماران به دنبال راهی هستند تا ساختار ترکیبیِ گیاه و روبات را تبدیل به فضایی برای زندگی کنند، و تا کنون به ایده هایی هم رسیده اند.

تبدیل ساختارهای روباتیک به فضای معماریاین تحقیقات چگونه می تواند فضاهای جدید معماری پدید آورد؟فیل آیرس معمار از مرکز معماری و فناوری دانمارک در پاسخ می گوید: «مشغول بررسی سیستم های بافته (در هم بافته) هستیم. این روش باعث تداوم و پیوستگی فرایند ساخت می شود. می شود درهم بافتگی را ادامه داد یا اینکه رشته های درهم بافته را از هم باز و جدا کرد. می توان دو ساختار را به هم متصل کرد. می توانیم با تعدادی ستون کار را شروع کنیم و بعد این ستون ها به هم وصل شوند و سقف را بسازند».

معماران پیش بینی می کنند که این سازه ها را می توان با روشهای مقرون به صرفه ساخت. در نتیجه مشغول بررسی این نکته هستند که چگونه می توان با مواد مختلف الگوهای مختلف را خودبخود به وجود آورد.

استیگ آنتون نیلوسن از دانشگاه علوم ارتباطات در کپمنهاگ می گوید: «یک فیبر با ۳۲ رشته فیبر شیشه ای ساخته شده است. برای اینکه ببینید چه خواص دینامیکی دارد، باید دید که چقدر می توان شکل آن را تغییر داد و حتی می توان آن را کاملا جمع کرد و به صورت شیئی تخت (مسطح) در آورد.

دانشمندان می گویند طی ۲۰ الی ۳۰ سال آینده ساخت باغ های شهری اتوماتیک و فضاهای زندگی بر اساس این ساختارهای گیاهی ربات به واقعیت تبدیل شود.

منبع: یورونیوز با همکاری The European Commission

 

https://zistonline.com/vdcgw39u.ak9yx4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما