تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 79616
رییس پژوهشگاه فضایی ایران از اجرای پایلوت سامانه تشخیص سطح زیر کشت ۵ محصول پرمصرف در کشور خبر داد و گفت: این سامانه با استفاده از فناوری‌های سنجش از دور علاوه بر برآورد میزان سطح زیر کشت، پارامترهای رشد گیاهی را پایش می‌کند.
 فناوری سنجش از دور کمک رسان اجرای پایلوت سطح زیر کشت محصول
به گزارش زیست آنلاین، دکتر حسین صمیمی، رییس پژوهشگاه فضایی ایران در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از دستاوردهای فضایی پژوهشگاه فضایی در جمع خبرنگاران، دستیابی و کسب دانش فنی ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی را از ماموریت‌های این پژوهشگاه دانست و افزود: وارد شدن فناوری‌های فضایی به زندگی مردم از جمله سیاست‌های جدید وزارت ارتباطات و بخش‌های فضایی است، بر این اساس بر توسعه خدمات فضاپایه مانند کاربردهای ماهواره‌های سنجش از دور در حوزه‌های مختلف متمرکز شدیم.

وی ادامه داد: بر این اساس پایلوت سامانه پایش برای بخش کشاورزی را در دستور کار قرار دادیم؛ چرا که بیش از ۹۰ درصد از آب حوضه‌های آبی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

صمیمی، داده‌های این پایلوت را قابل استفاده برای تصمیم‌گیران کشور دانست و یادآور شد: بر این اساس سعی می‌شود نتایج مطالعات به صورت داشبوردهای مدیریتی در اختیار مدیران و تصمیم‌سازان قرار گیرد.

رییس پژوهشگاه فضایی پایش بیماری‌های گندم و حق‌آبه را از دیگر موضوعات مطالعاتی این پژوهشگاه عنوان کرد و افزود: علاوه بر آن تعاملاتی را با سازمان حفاظت محیط زیست برای رصد گرد و غبار و سایر چالش‌های زیست محیطی داریم.

صمیمی در عین حال خاطر نشان کرد:  در این تعاملات نیاز به ماهواره‌هایی داریم که بتواند تصاویر مورد نیاز را در اختیار ما قرار دهد که در حال حاضر برای این منظور از ماهواره‌های خارجی بهره‌برداری می‌کنیم.

به گفته این محقق حوزه فضایی، در این مطالعات اقدام به ذخیره‌سازی و پردازش تصاویر و ارائه الگوریتم‌های متناسب با شرایط آب و هوایی کشور می‌شود.

رییس پژوهشگاه فضایی ایران بومی بودن بخش دانشی را از نقاط قوت این پژوهشگاه دانست و ابراز امیدواری کرد که با در مدار قرار گرفتن ماهواره‌های بومی در مدار، بخشی از تصاویر مورد نیاز بخش سنجشی از طریق ماهواره‌های بومی تامین شود.

صمیمی با اشاره به دستاوردهای فضایی در حوزه زیست محیطی، اظهار کرد: سامانه تشخیص سطوح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از فناوری‌های سنجش از دور و پایش پارامترهای رشد گیاهی از جمله این دستاوردها است که در قالب پایلوت اجرایی شد.

به گفته وی، این سامانه بر روی ۵ محصول گندم، برنج، ذرت، یونجه و کلزا در ۵ اقلیم آب و هوایی مختلف کشور اجرایی شده است.

صمیمی با اشاره به بخشنامه جدید دولت مبنی بر ممنوعیت کشت برنج در کشور به غیر از استان‌های شمالی، گفت: در این مطالعات مشاهده کردیم که در استان‌های خوزستان، اصفهان و فارس کشت برنج صورت می‌گیرد.

اجرای طرح پایلوت

اجرای پایلوت توسعه تولید محصولات ارگانیک در چهار استان کشور در حال حاضر ۱۷۹ کشور در دنیا محصولات ارگانیک تولید می‌کنند و ایران از نظر سطح زیر کشت در رتبه چهل و سوم جهان قرار دارد.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رییس انجمن ارگانیک ایران گفت: این اقدام در راستای برنامه ششم توسعه و به منظور توسعه تولید محصولات ارگانیک صورت می‌گیرد و خرما، کشمش، انار و گل محمدی از اولویت‌های این وزارتخانه در فاز نخست در استان‌های خوزستان‌، فارس، زنجان و اصفهان است.

سید رضا نورانی افزود: اجرای این پایلوت‌ها، مسیر را برای افزایش محصولات ارگانیک باز می‌کند و در آینده نزدیک رتبه ایران در تولید این محصولات بهبود خواهد یافت.

او با اشاره به این که در حال حاضر ۱۷۹ کشور در دنیا محصولات ارگانیک تولید می‌کنند، اذعان داشت: ایران از نظر سطح زیر کشت در رتبه چهل و سوم جهان قرار دارد.

رییس انجمن ارگانیک ایران تصریح کرد: در حال حاضر کمتر از یک درصد تولید بخش کشاورزی به محصولات ارگانیک اختصاص دارد و خوشبختانه سطح زیر کشت این محصولات در کشور در حال گذار و افزایش است.

او با بیان این که گردش مالی محصولات ارگانیک در جهان ۱۰۰ میلیارد دلار است، گفت: طبق آمار ۲۰۱۶ سطح اراضی ارگانیک در جهان ۶۰ میلیون هکتار است که ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار کشاورزی در این اراضی فعالیت می‌کنند.

نورانی درباره سهم محصولات ارگانیک در صادرات و توسعه بازارهای صادراتی اظهار داشت: روند صادرات این محصولات در ایران رو به افزایش است به طوری که به رغم تحریم‌ها، امسال کل خرما در روتک در منطقه مرزی بین خاش و پاکستان که همگی گواهی ارگانیک اتحادیه اروپا داشتند، صادر شد.

او ادامه داد: در این منطقه از سال ۲۰۱۷ حدود ۳۲۰۰ هکتار اراضی زیر کشت محصولات خرما ارگانیک رفته و ۹۹۰ کشاورز روی این اراضی کار می‌کنند و تمام این اراضی گواهی اتحادیه اروپا را دارند.

نورانی با بیان این که برای تعیین سهم صادرات محصولات ارگانیک در حال برنامه ریزی با گمرک ایران از طریق ثبت تعرفه‌ها هستیم، اظهار داشت: در حال حاضر درصد صادرات در تعرفه گمرکی ثبت نمی‌شود.

او همچنین از افزایش صادرات پسته وحشی ایران خبر داد و تصریح کرد: در منطقه مرزی خراسان رضوی، پسته وحشی ارگانیک با گواهی اتحادیه اروپا داریم که صادرات خوبی داشته و هلندی‌ها از این رقم پسته در ساخت شکلات استفاده می‌کنند.

نورانی با اشاره به این که قیمت محصولات ارگانیک ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به محصولات معمولی کشاورزی بالاتر است، اظهار داشت: برای کاهش هزینه تمام شده تولید و قیمت این محصولات باید در زمینه توسعه زیر ساخت‌های تولید، گام های بلندتری برداشته شود.

او در عین حال خواستار حمایت ویژه دولت از تولید محصولات ارگانیک کشور شد و تصریح کرد: مصرف این نوع محصولات می‌تواند سلامت جامعه را بیمه کند.

رییس انجمن ارگانیک ایران درباره اهمیت تولید این نوع محصولات گفت: امسال باغات پسته که درختان آن از نهاده‌های مجاز ارگانیک استفاده کردند کمتر از سایر باغات دچار خسارت ناشی از سرمازدگی شدند.

او در همین حال بر مصرف محصولات ارگانیک در مهد کودک‌ها، بیمارستان‌ها و استفاده آن توسط بانوان باردار تاکید کرد.

نورانی تصریح کرد: در کل کشور ۶۷ فروشگاه و در تهران ۳۰ فروشگاه مجاز محصولات ارگانیک تحت نظارت انجمن ارگانیک ایران فعالیت می‌کنند و اسامی این فروشگاه‌ها از طریق سایت این انجمن در دسترس مصرف کنندگان است.

او تصریح کرد: بیشترین سرانه مصرف محصولات ارگانیک را سوئد، دانمارک و سوییس و بزرگترین بازار تجارت این محصولات را آمریکا، آلمان و فرانسه به خود اختصاص داده‌اند.

اجرای پایلوت سطح زیر کشت

مفهوم اجرای یک طرح به‌صورت پایلوتاجرای یک طرح به‌صورت پایلوت (نمونه) این امکان را به مجریان می‌دهد تا فرآیند اجرای طرح در ابعاد کوچکتر را با دقت رصد کنند و پس از آشنایی با موانع و نارسایی‌های طرح و اصلاح و تکمیل آن، با آمادگی بیشتر طرح اصلی در ابعاد وسیع در کل سازمان به اجرا گذاشته شود. اجرای یک طرح به‌صورت پایلوت همچنین، به فراهم شدن برخی زمینه‌های لازم برای پذیرش طرح در سازمان نیز کمک می‌کند، به طوری که سازمان بتواند در یک فرآیند تدریجی تغییراتی را که ملزوم اجرای طرح است بپذیرد. از این رو عموما اجرای طرح‌های پایلوت یکی از اجزای مهم استراتژی اجرای مدیریت دانش در سازمان‌ها می‌باشد.

تعریف، فواید و گستره استفاده از پایلوت“پایلوت” مطالعه یا بررسی است که به‌ صورت مقدماتی و در مقیاس کوچک (۲) پیش از اجرای طرح اصلی انجام می‌شود تا امکان‌پذیری طرح، ارزیابی شده و یا نحوه اجرای طرح بهبود داده شود. به همین جهت مطالعه پایلوت ممکن است روش خوبی برای استفاده در مطالعات موردی (۳) نباشد. اغلب، طرح‌های پایلوت پیش از اجرای طرح‌های کلان اجرا می‌شوند، با این هدف که از اتلاف منابعِ زمان و هزینه بر روی طرح‌هایی که هنوز کامل نیستند، خودداری شود. در طی اجرای پایلوت یک طرح، نواقص و مشکلاتی که در اجرا وجود دارد، شناسایی و بررسی می‌شود تا بتوان طرح مطالعه اصلی را تکمیل کرد.

فواید اجرای طرح به‌صورت پایلوت را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد :• موانع پنهان و قیودی که توانایی سیستم را در دستیابی به اهداف مورد انتظار محدود می‌کند، شناسایی می‌شود.
• امکان نظارت و کنترل بر توانایی کاربران در انطباق با وضعیت جدید فراهم می‌شود.
• گزینه خیلی خوبی برای ارزیابی عملکرد سیستم است، چون پایلوت با سرعت بیشتر و هزینه کمتر قابل اجراست. https://zistonline.com/vdciqqay.t1a3z2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما