تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 79606

انگارخون پایتخت نشینان رنگین تر است!

نویسنده: قادر رحمان زاده
زیست آنلاین: در حالی که خبرهای فراوان از بوی بد تهران در رسانه ها مختلف چه دیداری و نوشتاری دیده و شنیده می شود،گمانه زنی های مختلفی برای دلایل آن بیان و همچنین ستادهای زیادی برای پیدا کردن منشأ بو تشکیل شده است.
انگارخون پایتخت نشینان رنگین تر است!
زیست آنلاین: این موضوعات در حالی است که تنفس جنگل های شمال باعث و بانی از بین بردن جنگل های زاگرس و ارسباران شده است .معضلی که می تواند تنها امید آینده برای حفظ آب وگونه های مختلف حیات را نیز تحت تاثیر قرار دهد. وقتی به چندین ماه پیش نیز برگردیم زمانی که ریزگردها از آسمان گرفته ی غرب کشور تا خاک زار ها وتپه های ساخته شده ی شنی خوزستان و سیستان و بلوچستان را گرفته بودند،هیچگاه مسولین محترم در قبال حل این معضلات و پرداختن به این موضوع برای حل آن تا این حد فعال نبوده اند وهمیشه کشورهای همسایه را مقصر ریزگرد ها اعلام میکردند یا بعد از اولین بارش باران به فراموشی سپرده می شد.

تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا و در برخی موارد ،۹۰ برابر حد مجاز در کلان شهرها دیگر اخباری بود که تمام اقدامات برای جلوگیری از خسارات وارده تنها همان تعطیلی مدارس را بدنبال داشت و پیگیری چندانی برای دلایل به وجود آمدن یا عوامل بهبود وضعیت آن انجام نمی گرفت. طبق مطالعات بانک جهانی سالانه مرگ و میر ناشی از آلودگی هوای شهری در ایران به طور میانگین حدود ۵۱۰۰ میلیارد ریال، شیوع بیماری حدود ۴۱۰۰ میلیارد ریال و هزینه های بیماری ۲۱۰۰ میلیارد ریال خسارت در پی دارد که این ارقام سالانه افزایش می‌یابد. وارونگی دما در این ماه ها هر ساله به روشنی به ما نشان می دهد در بخش کنترل یا بهبود وضعیت کیفیت زندگی شهروندان چه اندازه ضعیف عمل شده است و این آمارها هر چند خیلی بزرگ،اما واقعیت ملموسانه تری از وضعیت مدیریت ضعیف در کشور را به ما می دهد.

آلودگی و بوی بد تهران

معضل دیگری که هیچگاه به آن اشاره ی گسترده ایی نمی شود فروچاله هایی است که به دلیل استفاده بیش از حد آب های زیر زمینی ایجاد می شود .فروچاله هایی که از یزد ،اصفهان ، سمنان و همدان ،حال به کردستان نیز رسیده است .طرحی که با استدلال نابخردانه افرادی،باعث و بانی مجوز های چند صد چاه عمیق غیر مجاز برای خودکفایی در کشاورزی و کمبود آب صنعتهایپرآببر که جانمایی درستی نشده بودند داده شد .حال همین تصمیم یکی از بزرگترین معضلات که همان افزایش بیابانیشدن و کوچاجباری در مناطق را می تواند در آینده نزدیک به دنبال داشته باشد.

مثال هایی مانند معضلات اینچنینی را میتوان چند روز بیان کرد و باز معضلات دیگری باقی مانده باشد که رسانه ها در ایران به اندازه شنیدن بویگندتهران به آن نپرداختند،تیتر و هشتک نخوردند و متخصصین برای آن تشکیل جلسه اضطراری ندادند .

انگار جایی که مسولین خودشان هستند خون رنگین تری وجود دارد و معضلات هر چند مقطعی بزرگتر جلوه می کند.البته شاید مسولان به خاطر لمس موضوع و در خطر دیدن سلامتی خودشان تا این اندازه به تکاپو افتاده اند!

بیشتر بخوانید: منابع آلودگی هوا در ایران چیست؟ https://zistonline.com/vdch--nq.23nwvdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما