تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 79594
نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه ششم توسعه بانوان سرپرست خانوار و بانوان زیر پوشش کمیته امداد از پرداخت هزینه‌های آب، برق، گاز و تلفن معاف شده‌اند که هنوز برخی از این بانوان از چنین طرحی خبر ندارد.
هزینه انرژی برای زنان سرپرست خانوار در برنامه توسعه ششم  رایگان شد
به گزارش زیست آنلاین، زهرا سعیدی  در حاشیه نشست بانوان غرب استان اصفهان اظهار کرد: در شهر‌ها گروهی از معضلات برای بانوان وجود دارد که این مشکلات برای مدیران مرد به وجود نمی‌آید.

وی در ادامه گفت: مهم‌ترین مسأله بانوان شهرستان حفظ اعتماد و عدم سو استفاده از پست مدیریتی است.

سعیدی در ادامه با اشاره به تصویب برنامه ششم توسعه عنوان کرد: بانوان سرپرست خانوار و بانوان زیرپوشش کمیته امداد از پرداخت هزینه‌های آب، برق، گاز و تلفن معاف شده‌اند که هنوز برخی از این بانوان خبر از چنین طرحی ندارد.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: در بودجه امسال ۵ صدم درصد اعتبارات هزینه‌ای استان‌ها در اختیار ادارات کل امور بانوان استانداری قرار گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به اشتغال بانوان در ادارات، گفت: نمایندگان از وزرا قول ظرفیت ۳۰ درصدی اشتغال بانوان در ادارات را قبل از رأی اعتماد گرفته‌اند.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: شهرستان مبارکه در سال‌های اخیر رتبه اول در بیکاری داشت که هم‌اکنون رتبه چهارم استان را دارد.

کیفیت زندگی زنان خانوار در تهران و شهرستان‌ها و خدماتی که نهادهای دولتی و مردمی در قبال آنها انجام می‌دهند، در ارتباط نزدیک با وضعیت اقتصادی کشور قرار دارد زیرا از طرفی دولت‌های نولیبرال برای خود وظیفه‌ای در قبال اقشار آسیب‌پذیر و حمایت از آنها قائل نیستند و بنابراین تعهدی ندارند که بخشی از بودجه و منابع را به سمت گروه‌هایی چون زنان سرپرست خانوار هدایت کنند. از طرف دیگر با کاهش سطح زندگی مردم و فقر روبه رشد، نهادهای مردم‌نهاد و خود مردم توان حمایت از تهی‌دستان را از دست می‌دهند و این اقشار و از جمله زنان سرپرست خانوار به حال خویش رها می‌شوند.

هزینه انرژی

 وضعیت زنان سرپرست خانواروضعیت زنان سرپرست خانوار به لحاظ کیفیت زندگی در کلان شهرها و در شهرهای کوچک و شهرستان‌ها متفاوت است. در شهرهای کوچک به این دلیل که همبستگی اجتماعی وجود داشته و مردم یک محله اغلب باهم در تعامل هستند، این زنان به سرعت شناسایی شده و مورد حمایت قرار می‌گیرند.
 
از آنجا که کمک نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد بسیار اندک است، معیشت این زنان اغلب از محل کمک‌های مردمی تامین می‌شود به ویژه زنان دارای فرزند و زنان سالمندی که به تنهایی زندگی می‌کنند، کمک‌های بیشتری دریافت می‌کنند. این حمایت‌های مردمی از این نظر که که امکان اشتغال برای زنان در شهرستان و شهرهای کوچک بسیار کم است، حائز اهمیت است.
 
بعضی از این زنان در فصل برداشت محصولات کشاورزی و یا سیفی‌جات، به صورت فصلی کارگری کرده و بعضی دیگر در خانه‌هایی که صاحبان آنان تمکن مالی دارند، کار می‌کنند که البته این کار مستمر نیست. معاش این زنان در شهرستان‌ها عمدتا از طریق مشاغل خانگی از جمله تهیه رب، آبلیمو، میوه‌های خشک، تهیه ماست و لبنیات و ... تامین می‌شود.
 
وضعیت این زنان از حیث کمک‌های که از بهزیستی یا اورژانس اجتماعی دریافت می‌کنند، متفاوت است. در بعضی از شهرستان‌ها نهادهای حمایتی ضعیف عمل کرده و زنان سرپرست خانوار اغلب با کمک فامیل، خانواده و مردم زندگی می‌کنند.

https://zistonline.com/vdcdok05.yt0nn6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما