تاریخ انتشار :شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 79580
۵۰۰ نفر از شخصیت‌های برجسته فرانسه خواستار برگزاری کمپین «دوشنبه‌های سبزِ» بدون گوشت و ماهی در راستای تغییر عادات غذایی مردم این کشور شدند.
دوشنبه‌ های بدون گوشت و ماهی در فرانسه
به گزارش زیست آنلاین، ۵۰۰ نفر از شخصیت‌های برجسته فرانسه از جمله هنرمندان، دانشمندان و فعالان زیست محیطی در نامه‌ای که در این ارتباط منتشر کرده‌اند، اعلام کردند: دلایلی اجباری برای کاهش مصرف گوشت حیوانات در فرانسه وجود دارد و ما بر این باوریم که هر انسانی می‌تواند قدمی قابل توجه در این راه بر دارد.

این افراد که برخی از آن‌ها خود گیاهخوارند از مردم خواسته‌اند تا از خوردن هر گونه گوشت و ماهی در دوشنبه‌های سال ۲۰۱۹ میلادی خودداری کنند.

در نامه منتشر شده از این افراد، رییس حفاظت از پرندگان فرانسه اعلام کرده در جهت گرایش مردم به گیاهخواری می‌توانیم همگی تلاش کنیم تا حداقل کیفیت غذایی را از جنبه کمّی ارتقا دهیم.

غذای گیاهی

 :بیشتر بخوانید فواید گیاهخواری و تاثیر آن بر محیط زیستاز هفته آینده قرار است کمپین «دوشنبه‌های سبز» به طور رسمی اجرا شود. چندین سازمان‌ غیردولتی و نهاد مردمی برای افزایش آگاهی‌های کشور فرانسه از نیاز به  تغییر عادات غذای به «زیست محیطی، سلامتی و حفاظت از حیوانات» این کمپین را حمایت کرده‌اند. امید می‌رود علاوه بر امضای ۵۰۰ نفر از شخصیت‌های برجسته فرانسوی، بین ۵۰ تا ۵۰۰ هزار تن از مردم این کشور نیز از روز دوشنبه خوردن گوشت و ماهی را متوقف سازند.

این کمپین توجه‌ها را به کشاورزی صنعتی که عامل اصلی جنگل‌زدایی، گرمایش جهانی، صید بی‌رویه ماهی‌ها که اکوسیستم‌ها را نابود می‌سازد، خطرات ابتلا به سرطان مربوط به مصرف گوشت قرمز و نیز آسیب دیدن حیوانات جلب می‌کند. به شرکت‌کنندگان در این کمپین دستورالعمل‌هایی برای یافتن جایگزین‌هایی به جای گوشت داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: گیاه‌خواری و کاهش خشونت به گزارش نیوز بیزر و به نقل از ایسنا، این کمپین از «دوشنبه‌های بدون گوشت» که برای ۲۰ سال در حدود ۴۰ کشور اجرا می‌شود الگو گرفته و ماهی را نیز به این الگو اضافه کرده است

کمپین دوشنبه های بدون گوشتایده دوشنبه های بدون گوشت، اول بار توسط پل مک کارتنی از اعضای بیتل ها و اعضای خانواده اش مطرح شد . در سال ۲۰۰۹ و پس از خواندن گزارش سال ۲۰۰۶ سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل، ایده خوردن غذاهای مفید برای مقابله با وضعیت نگران کننده محیط زیست به ذهن اعضای این خانواده رسید و در ژوئن آن سال کمپین دوشنبه های بدون گوشت راه اندازی شد. هدف این کمپین گیاه خواری حداقل در یک روز از هفته برای مبارزه با تغییرات اقلیمی است. اما این گزارش نگران کننده سال ۲۰۰۶ چه بود؟      
به گزارش سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل (FAO)، دامپروری یکی از حادترین دو یا سه مورد دخیل در جدی ترین معضلات زیست محیطی و در همه ابعاد از محلی تا جهانی است.

دوشنبه های بدون گوشت
 اما رابطه دامپروری با محیط زیست چه گونه است؟در پنجاه سال اخیر، جهش خیره کننده ای در میزان جهانی گوشت مصرفی گزارش شده است. در فاصله زمانی بین سال های ۱۹۶۱ تا ۲۰۰۷، جمعیت جهان با فاکتور ۲.۲ افزایش پیدا کرده است، این در حالی است که مصرف گوشت در همین بازه زمانی چهار برابر شده است. جالب این جاست که در این بازه مصرف گوشت طیور ده برابر رشد داشته است. بر اساس این افزایش تقاضا، فااو(سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل) پیش بینی می کند که هجده درصد  گاز گلخانه ای تولیدی، بر اثر دامداری در اتمسفر پخش می شود. سایر تخمین ها این رقم را حتی تا پنجاه درصد هم گزارش کرده اند. گازهای گلخانه ای گرمای خورشید را در جو محبوس  و میانگین دمای حرارت زمین را بالا می برند و پدیده گرمایش زمین یا گلوبال وارمینگ را موجب می شوند.

علاوه بر تولید گازهای گلخانه ای، دامپروری حجم زیادی از آب شیرین مصرفی رو به خود اختصاص داده است. برای تولید صد و هفتاد و پنج گرم گوشت استفاده شده برای یک عدد همبرگر، دو هزار و چهارصد لیتر آب شیرین مصرف می شود. این رقم برای یک دوش چهار ساعت کافی خواهد بود! منابع آب بسیار محدود هستند و بسیاری از رودخانه های مشهور جهان همچون گنگ، نیجر و رود زرد در حال خشک و محو شدن هستند. در ادبیات ایرانی رود هیرمند و دریاچه هامون هموار شاهدی بر آبادای و برکت بوده اند، امروز ولی اثری از این دو نمانده است!

علاوه بر فواید زیست محیطی، کاهش مصرف گوشت می تواند اثرات مثبتی در شاخص های سلامتی فردی نیز ایفا کند. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، میزان پروتئین مصرفی ما خیلی بیشتر از  میزان کافی برای یک رژیم متناسب است و این مورد بیشتر از منابع حیوانی تأمین می شود. رژیم های پر گوشت و لبنیات هم اکنون با شماری از مرگ بارترین بیماری های موجود از قبیل سرطان و بیماری های قلبی و عروقی ارتباط داده می شوند. بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ توسط دانشگاه هاروارد انجام شد، مصرف پنجاه گرم گوشت پروسس شده در روز، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی رو ۴۲ درصد و احتمال دیابت رو ۱۹ درصد افزایش می دهد. به دلیل ارتباط مصرف گوشت با سرطان، صندوق جهانی پژوهش سرطان توصیه می کند:«بیشتر از غذاهای گیاهی استفاده کنید، مصرف گوشت قرمز رو محدود کنید و از خوردن گوشت های پروسس شده بپرهیزید».  
تاثیر مثبت کاهش مصرف گوشت بر سلامتی در پژوهشی که در سال ۲۰۱۰ در دانشگاه آکسفورد انجام شد گزرش شد. بر اساس این تحقیق، محدود کردن مصرف گوشت به سه روز در هفته می تواند منجر به جلوگیری از  ۳۱۰۰۰ هزار مرگ سالانه از بیماری های قلبی ،۹۰۰۰ مورد در اثرسرطان و ۵۰۰۰ مورد در اثرحمله قلبی بشود. البته به نظربنده، نظر نخوردن گوشت شرط لازم سلامتی است ولی کافی نیست. داشتن یک رژیم متناسب به همراه فعالیت بدنی مناسب ضرورتی است. در این شرایط ولی، نخوردن گوشت می تواند بسیار مفید و در ارتقا شاخص های سلامت نقش ایفا کند.  

بیشتر بخوانید: رژیم نیمه ‌گیاهخواری راهی برای نجات جهان مصرف گوشت از نظر اخلاقی هم می تواند عملی نکوهیده تلقی گردد. آیا می دانستید که برای غذای ما شش هفت میلیارد انسان، سالانه حدود شصت میلیارد جاندار کشته می شوند؟ اکثریت مطلق این حیوانات در شرایط بسیار غیر انسانی متولد، بزرگ و قربانی می شوند. زندگی این حیوانات کوتاه و سخت است و در یک سلاخ خانه کثیف و پر خون به پایان می رسد.
اما در مورد آبزیان، بر اساس تخمین های موجود چناچه روند صید فعلی ادامه یابد تا سال ۲۰۴۸ هیچ ماهی در اقیانوس ها برای صید باقی نخواهد ماند! کشتی های بزرگ صیادی صنعتی با تورهایی به بزرگی زمین فوتبال خسارات جبران ناپذیری به اکوسیستم های دریای وارد کرده و باعث نابودی مرجان ها، دلفین ها، لاک پشت ها و پرنده های دریایی می شوند. وضعیت اکوسیستم های دریای  بحرانی و در مزر هشدار قرار دارد.

منبع:https://www.eafworld.com/

 

بیشتر بخوانید: آیا مصرف همبرگر به محیط زیست آسیب می زند https://zistonline.com/vdciuway.t1a3v2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما