تاریخ انتشار :شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : 79573
نماینده مردم اصفهان:  اگر توسعه سیستم خورشیدی در اصفهان افزایش یابد، می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار به درآمد زایی خانوارهای اصفهانی موجب گردد. در این راستا ما نیز به شدت از این طرح استقبال می کنیم و تمامی فعالیت های مورد نیاز کسب مجوز در ارتباط با وزارت نیرو، گرفتن وام از بانک ها و ... را متقبل خواهیم شد.
توسعه تجدیدپذیر ها راه حلی برای دو بحران آب و اشتغال در اصفهان
صبح امروز شنبه (۱۵ دی ۹۷) نشست تخصصی با موضوع آب و انرژی های تجدید پذیر با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی،  نمایندگان وزارت کشاورزی و انجمن انرژی های تجدید پذیر (اتاق بازرگانی ایران) و سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)، در سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق به همت زیست آنلاین، برگزار شد.

به گزارش زیست آنلاین، کیوان پورکیان عضو هیات مدیره کارگروه بودجه و مجلس انجمن انرژی های تجدیدپذیر (اتاق بازرگانی) در نشست تخصصی آب و انرژی های تجدیدپذیر اظهار کرد: هدف از تشکیل این گردهمایی این است که بتوانیم به توسعه بخش انرژی های تجدیدپذیر، یاری برسانیم و در مورد مزایای این حیطه شفاف سازی کنیم. امروزه در سراسر دنیا رغبت و حساسیت بالایی به توسعه انرژی های پاک اختصاص یافته است و دنیا این مسیر قرار دارد که سوخت های فسیلی را کنار گذارد.

دکتر حیدر علی عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نشست تخصصی آب و انرژی های تجدیدپذیر گفت: یکی از اولویت های اصلی من به عنوان نماینده استان اصفهان، دو موضوع آب و اشتغال بوده است.  در این راستا یکی از راه حل هایی که هر دو مورد فوق را پوشش می داد، توسعه سیستم های خورشیدی در روستاهای واقع در شرق اصفهان بود. چرا که گسترش این امر به دلیل آنکه از منابع آبی بی نیاز است، می تواند احیا گر منابع آبی باشد، ضمن آنکه با تولید برق و فروش برق به مجموعه وزارت نیرو نیز می توان درآمدی پایدار و مطمئن ایجاد نمود.

نماینده مردم اصفهان در زمینه اعتراضات انجام شده در خصوص موضوع آب افزود: اعتراضات انجام شده در اصفهان نهایتا توانست دولت را از خواب بیدار کند، در واقع بحرانی بودن موقعیت آب و انرژی را توسط اعتراضات خود نشان دادیم، چرا که به تازگی رئیس جمهور نیز در خصوص اهمیت آب و برق سخن به میان آوردند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم کاهش مصرف آب در صنایع کشور افزود: می بایست برای کاهش مصرف صنایع آب بر، برنامه ریزی جدی صورت گیرد، که یکی از راه کارهای آن انتقال صنایع آب بر از مناطق کم آب به استان هایی است که در کنار منابع آبی مستقر هستند و راه حل جایگزین دیگر آن است که به شدت و در کوتاه مدت مصرف آب مورد نیاز آن ها را کاهش دهیم.

دکتر حیدر علی عابدی، در نهایت در خصوص همکاری در اجرای طرح توسعه انرژی های تجدید پذیر در اصفهان اعلام آمادگی کرد و افزود:  اگر توسعه سیستم های خورشیدی در اصفهان افزایش یابد، می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار موجب درآمد زایی خانوارهای اصفهانی گردد. در این راستا ما نیز به شدت از این طرح استقبال می کنیم و تمامی فعالیت های مورد نیاز کسب مجوز  در ارتباط با وزارت نیرو، گرفتن وام از بانک ها و مجوزهای محلی را متقبل خواهیم شد.

اکبر ادیب فر، رئیس هیات مدیره انجمن انرژی های تجدیدپذیر (اتاق بازرگانی) در ادامه این نشست تخصصی با اشاره به مزایای بیشمار انرژی های تجدیدپذیر گفت: به ازای احداث هر ۱۰۰ مگاوات نیروگاه بادی از مصرف معادل ۲۵۰ هزار متر مکعب آب در سال جلوگیری می شود، چراکه نیروگاه های تجدیدپذیر نیازمند منابع آبی نیستند؛ در ضمن توسعه انرژی های تجدید پذیر مانع از تولید ۲۵۰ هزارتن دی اکسید کربن نیز می شوند.

وی در خصوص توسعه انرژی های تجدیدپذیر در مناطق محروم افزود: بدلیل پتانسیل فراوان خورشیدی و بادی در مناطق محروم ایران، برای مثال وزش بادها در قزوین و نیز در شرق کشور در استان های خراسان و سیستان و بلوچستان، اغلب نیروگاه های تجدیدپذیر گروه مپنا و همینطور شرکت های دیگر در مناطق محروم و روستایی احداث شده اند، برای مثال می توان به کهک، کوهین، سیاهپوش، روستاهای استان های همدان، خراسان رضوی، کرمان و باقی استان ها اشاره نمود.

در انتهای نشست، پورکیان در خصوص انرژی های تجدیدپذیر به عنوان معیشت جایگزین برای کشاورزان اظهار کرد: در بعضی مناطق کشور شاهد آن هستیم که بسیاری از اراضی کشاورزی به دلیل کمبود آب، دیگر مستعد کشاورزی نیستند و دولت یه عنوان یک راه حل، برای کشاورزان این منطقه یارانه یا همان حق نکاشت در نظر گرفته است که جوابگوی زندگی کشاورزان نیست و در صورت ادامه این روند، شاهد تخلیه روستاها و مهاجرت روستاییان خواهیم بود که به صورت مستقیم می تواند امنیت کشور را به مخاطره اندازد. از این رو پیشنهاد ما این است که در صورت امکان در این زمین ها، سیستم های خورشیدی احداث شود تا کشاورزان دارای یک معیشت جایگزین شده، به تولید برق پردازند و درآمد پایدار ۲۰ ساله داشته باشند، علاوه بر آن، سفره های زیرزمینی نیز فرصتی برای تنفس و شاید احیا خواهند یافت.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بخشی از عوارض برقی که از مردم دریافت می شود قرار است برای تامین برق روستاها اختصاص یابد، در حالی که امروز بیشتر خانوارهای ساکن در روستاها مجهز به برق هستند، و از طرف دیگر انرژی های تجدیدپذیر خود اغلب در روستاها و مناطق محروم احداث می شوند، از این رو به نظر می رسد، فراهم کردن زمینه توسعه انرژی های تجدیدپذیر در حقیقت به توسعه روستاها کمک می کند و علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای روستاییان به تامین برق پاک نیز منجر می شود.

نظرات هر یک از نمایندگان حاضر در نشست تخصصی آب و انرزی های تجدید پذیر

به منظور کسب اطلاعات بیشتر از نظرات هر یک از نمایندگان حاضر در این نشست تخصصی می توانید بر روی عناوین زیر کلیک کنید.

توسعه انرژی خورشیدی راه حلی برای جلوگیری از تخلیه روستاهای اصفهان

یارانه پنهان انرژی یکی از علل خاموشی برق در تابستان

تغییر اقلیم برای تولید انرژی های تجدیدپذیر یک فرصت است

استان اصفهان قطب صادراتی برق تجدید پذیر

اشتغال تجدیدپذیرها اشتغال بدون مصرف آب

https://zistonline.com/vdcaemn0.49no015kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما