تاریخ انتشار :شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : 79572
با بررسی دقیق و آمایش سرزمین می توان بخش مهمی از این استان را به توسعه انرژی های تجدید پذیر اختصاص داده و درآمدی پایدار برای روستاییان ساکن در این مناطق به ارمغان آورد.
توسعه انرژی خورشیدی راه حلی برای جلوگیری از تخلیه روستاهای اصفهان
صبح امروز شنبه (۱۵ دی ۹۷) نشست تخصصی با موضوع آب و انرژی های تجدید پذیر با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی،  نمایندگان وزارت کشاورزی و انجمن انرژی های تجدید پذیر (اتاق بازرگانی ایران) و سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)، در سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق به همت زیست آنلاین، برگزار شد.

به گزارش زیست آنلاین، دکتر عباسعلی پوربافرانی نماینده مردم شهرستان های نایین و خور بیابانک در مجلس شورای اسلامی، در نشست تخصصی آب و انرژی تجدیدپذیر گفت: یک سوم مساحت کل استان اصفهان، معادل ۳۵ هزار کیلومتر مربع در حوزه انتخابی بنده قرار دارد و با وجود ۲۰ مجوزی که به منظور توسعه و نصب نیروگاه های تجدید پذیر صادر شده است، متاسفانه نیروگاه ها به بهره برداری نرسیده اند. به همین منظور در هفته جاری جلسه ای با حضور سرمایه گذاران و مجوز داران صنعت تجدیدپذیر خواهیم داشت و در نظر داریم تا افراد دارای مجوزی را که تا کنون بدون فعالیت بوده اند را تعیین تکلیف نماییم، همچنین می خواهیم هر شش ماه نظارتی بر فعالیت مجوز داران این حیطه داشته باشیم.

داوود مددی عضو هیات مدیره انجمن انرژی های تجدیدپذیر در پاسخ به پوروافرانی به دلیل احداث نشدن نیروگاه ها اشاره کرد و گفت: برخی سرمایه گذاران با نیت توسعه انرژی های تجدیدپذیر و کسب درآمد پایدار اقدام به گرفتن مجوز نموده اند، اما تغییر شرایط ارزی کشور، فعالیت آن ها را متوقف ساخت. چرا که در گذشته سرمایه گذاران با گرفتن وام های خارجی و پرداخت تنها ۱ درصد بهره بانکی به راحتی قادر به سرمایه گذاری در این حوزه بودند اما با افزایش نرخ ارز و ثابت ماندن نرخ های خرید برق تجدیدپذیر،  امروز سرمایه گذاری در انرژی های تجدید پذیر از توجیه اقتصادی مطلوبی برخوردار نیست؛

مددی افزود: مانع دیگر توسعه انرژی های تجدیدپذیر در ایران، این است که بودجه خرید برق تجدیدپذیر که از عوارض برق تامین می شود، در پیچ و خم های اداری درگیر شده و مستقیم به تجدیدپذیر ها اختصاص داده نمی شود.

سید محمد جواد موسوی عضو دیگر هیات مدیره انجمن انرژی های تجدیدپذیر اتاق بازرگانی ایران نیز در همین راستا، اظهار کرد: نمی شود به شرکت هایی که مجوز ایجاد و نصب نیروگاه های تجدیدپذیر را اخذ کرده اند و سپس اقدامات مورد انتظار را انجام نداده اند خرده گرفت، چراکه آن ها  نیز نیت راه اندازی پروژه ها را در سر داشته اند، لازم به ذکر است مجموعه ساتبا تا حد ممکن بروکراسی اداری را به میزان حداقل رسانده است اما در حوزه جذب منابع و خرید تضمینی، موانع بر سر راه سرمایه گذاران قرار می گیرد.

موسوی در خصوص توجیه پذیری اجرای طرح های تجدید پذیر گفت: در حال حاضر، بستر سرمایه گذاری در این صنعت چه از لحاظ داخلی یعنی مجموعه بانک و سرمایه گذاران داخلی و چه به لحاظ خارجی به دلیل وجود مشکلات اساسی در سیاست های بین الملل و تحریم فراهم نیست.

پوربافرانی در خصوص موضوع تخلیه روستاها اعلام کرد: آماری از اشتغال نیروگاه های خورشیدی در دسترس نیست. توسعه اشتغال محلی باید در دستور کار قرار گیرد تا از تخلیه روستاها جلوگیری کند. در موضوع توسعه انرژی های خورشیدی باید تولید تجهیزات خورشیدی نیز در در داخل کشور انجام شود.

موسوی در ادامه در خصوص اشتغالزایی انرژی های تجدید پذیر در کرمان افزود: تاکنون۲۰۰ واحد خورشیدی سقفی برای خانواده های قشر ضعیف در روستاهای واقع در استان کرمان نصب و راه اندازی شده است، که علاوه بر تامین درامد پایدار برای مالکین سیستم ها در اثر فروش برق، در مراحل احداث و راه اندازی، اشتغال بالایی نیز به ارمغان داشته است و همچنین در اجرای طرح های پراکنده سقفی انتقال دانش فنی به افراد و اهالی بومی ساکن در مناطق صورت گرفته است. امروزه شرکت های محلی متخصص در نصب سامانه های خورشیدی در کرمان مشغول به کار هستند.

پوربافرانی نماینده مردم شهرستان های نایین و خور بیابانک، در ادامه بیان کرد: تابستان امسال ۶۰ روز خاموشی داشته ایم.  در حالی که استان اصفهان یکی از مناطقی است که به لحاظ جغرافیایی در میانه کشور قرار گرفته و دارای میانگین ۳۰۰ روز آفتابی می باشد، با وجود چنین شرایط ایده آل و مطلوبی می توان از نیروگاه های خورشیدی برای تولید برق استفاده کرد و مشکل برق استان را با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر حل کرد.

وی افزود: با توجه به آنکه احداث یک نیروگاه ده مگاواتی می تواند ۱۵ نفر اشتغال دائم و تعداد بالایی اشتغال در زمان احداث و چند ماهه ایجاد نماید، به نظر می رسد با بررسی دقیق و آمایش سرزمین  می توان بخش مهمی از این استان را به توسعه انرژی های تجدید پذیر اختصاص داده و درآمدی پایدار برای روستاییان ساکن در این مناطق به ارمغان آورد.

هر یک از نمایندگان حاضر در این نشست تخصصی آب و انرژی

به منظور کسب اطلاعات بیشتر از نظرات هر یک از نمایندگان حاضر در این نشست تخصصی می توانید بر روی عناوین زیر کلیک کنید.

توسعه تجدیدپذیر ها راه حلی برای دو بحران آب و اشتغال در اصفهان

یارانه پنهان انرژی یکی از علل خاموشی برق در تابستان

تغییر اقلیم برای تولید انرژی های تجدیدپذیر یک فرصت است

استان اصفهان قطب صادراتی برق تجدید پذیر

اشتغال تجدیدپذیرها اشتغال بدون مصرف آب

https://zistonline.com/vdcj8iea.uqehazsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما