تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 79565
مدیرعامل آبفای استان تهران گفت: پیش‌بینی می‌شود سال آینده از نظر بارش‌ها فرق چندانی با امسال نداشته باشد و تابستان آینده شرایط سخت‌تری از نظر منابع آبی داشته باشیم.
تابستان آینده سال آبی سخت‌تری در پیش داریم
به گزارش زیست آنلاین، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت آب و فاضلاب استان تهران، محمدرضا بختیاری با بیان این‌که تا دی‌ماه امسال متوسط بارش برف کشور به یک متر هم نرسیده است، اظهار کرد: اگرچه پاییز امسال هفت برابر پاییز پارسال بارش داشتیم، اما چون سال گذشته بارش برف به اندازه کافی نبود، ذخایر سدها حدود ۷۰ میلیون مترمکعب نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

 مدیرعامل آبفای استان تهران خاطرنشان کرد: دیگر آبی باقی نمانده است که برای آب‌رسانی از آن استفاده کنیم و باید روی مدیریت مصرف آن تاکید کنیم.

بیشتر بخوانید: وضعیت منابع آب در ایرانتابستان آبی سخت در آینده

درباره آبرضا مکنون | عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
رئیس جمهوری روز گذشته در جمع وزیر، معاونان و مدیران وزارت نیرو نکاتی را درباره الزام حفاظت از منابع آب کشور و سازگاری با کم آبی عنوان و به مسئولان گوشزد کرد که مبنای اداره منابع آبی را باید بر پایه ادامه خشکسالی گذاشت. آقای روحانی با تاکید بر ضرورت تامین آب و برق، برای امنیت و آرامش خاطر مردم مهم‌ترین قدم را هم به حداقل رساندن هدر رفت منابع آبی و برقی دانست. در راستای دستور رئیس جمهوری نکاتی را مطرح می‌کنم:

۱- با توجه به تحولات اخیر، ایران از نظر جغرافیایی در محدوده‌ای قرار دارد که آینده آن دارای دمای بیشتر و بارش کمتر خواهد بود (c ۱.۵ گرم شدن تاکنون و کاهش منابع تجدیدپذیر آب ایران از ۱۳۰ میلیارد متر مکعب به حدود ۹۰ میلیارد متر مکعب در سال)

۲- برای بقای اکولوژی ایران از آب‌های تجدید‌پذیر باید در ابتدا سهم طبیعت را کنار گذارد. (حداکثر برداشت از منابع طبیعی آب ۴۰ تا ۶۰ درصد)

۳- راهبرد اصلی برای آب ایران «سازگاری با تغییر اقلیم و آینده خشک‌تر» است.

۴- برای شرب با توجه به ارقام فعلی مصرف آب (حدود ۲۲۰ لیتر به ازای هر نفر در روز) در ایران تا ۵۰ درصد راهکارهای صرفه‌جویی وجود دارد.

۵- برای مصارف کشاورزی باید ارزش تولیدات کشاورزی به ازای هر متر مکعب آب مصرفی معیار قرار گیرد.

این عدد از رقم حدود آب یک کیلوگرم بر مترمکعب محصول کشاورزی به دو برابر و بیشتر افزایش یابد. آن هم با محصولات با‌ارزش (مثلا تولید کیوی به جای هندوانه برای صادرات)

۶- برای مصارف صنعتی ارزش تولید به ازای هر متر مکعب آب مصرفی اهمیت دارد. در بخش خدمات و توریسم ارزش اقتصادی به بیش از ۲۰۰ دلار هم به ازای هر متر مکعب آب مصرفی می‌رسد.

۷- آب اضافی مورد نیاز برای توسعه بر‌اساس هزینه واقعی از منابع آب غیر‌قابل تجدید‌پذیر با اولویت‌های زیر صورت گیرد:

الف- ابتدا فرآیند تکنولوژی‌هایی که آب مصرفی از منابع تجدید‌پذیر را کاهش می‌دهد.

ب- بازچرخانی فاضلاب‌های شهری

ج- بازچرخانی فاضلاب‌های صنعتی در داخل کارخانه

د- شیرین کردن آب شور برای مصارف در فاصله نزدیک (سواحل) که هزینه حمل زیاد نداشته باشد.

در آخر لازم است که اشاره‌ای به این سخن رئیس جمهوری در مورد بارورسازی ابرها کنم. «این گونه مطالب که با باروری ابرها مشکل حل می‌شود، در سال‌های ۴۳ و ۴۴ و رژیم شاهنشاهی مطرح شد و این از نمونه تفکرات شاهانه بود که با بارور کردن مشکل آب حل می‌شود و حتما این موضوع راه‌حل اساسی نیست.» باروری ابرها و استفاده از آب‌های ژرف فعلا در مرحله مطالعات است و توجیه اقتصادی ندارد. معتقدم با هزینه‌های به مراتب کمتر می‌توان راهکارهای بهتر به کار برد.

مسئولان باید با توجه به این مسائل پیش از آن که دیر شود، یک برنامه‌ریزی صحیح انجام دهند و اجرای آن را با جدیت دنبال کنند. در این مسیر مصرف‌کنندگان اعم از بخش‌های خانگی، کشاورزی و صنعت را نیز با خود همراه سازند.

بیشتر بخوانید: راهکارهای نجات کشور از بحران کم آبی

https://zistonline.com/vdcbssbz.rhb90piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما