تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 79563
مکانیابی ایستگاه های سنجش آلودگی هوا

۹۰ درصد از مردم جهان، هوای آلوده تنفس می‌کنند

از هر ۱۰ نفر در سراسر جهان ۹ نفر در هوای بسیار آلوده و حتی خطرناک زندگی می‌کنند.
۹۰ درصد از مردم جهان، هوای آلوده تنفس می‌کنند
به گزارش زیست آنلاین، بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) طی سال ۲۰۱۸، سالانه در حدود ۷ میلیون نفر در سراسر جهان و بیشتر در کشورهای درحال‌توسعه به دلیل آلودگی هوا در فضای باز و بسته جان خود را از دست می‌دهند، همچنين به‌طورکلی از هر ۱۰ نفر در سراسر جهان ۹ نفر در هوای بسیار آلوده و حتی خطرناک زندگی می‌کنند.

بر اساس مطالعه سازمان بهداشت جهانی در حدود ۹۰ درصد از مردم در سراسر جهان، هوای آلوده تنفس می‌کنند. در سطح جهانی طی ۶ سال گذشته، میزان آلودگی هوا فراتر از حد مجاز بوده و روند ثابتی داشته و تنها در برخی از بخش‌های اروپا و آمریکا در حال کاهش است. بالاترین سطح آلودگی هوا در منطقه شرق مدیترانه و آسیای جنوب شرقی مشاهده‌شده و میانگین سالانه آن بیش از ۵ برابر استاندارد سازمان بهداشت جهانی بوده و به دنبال آن شهرهای با درآمد کم و متوسط در آفریقا و غرب اقیانوس آرام قرار دارند.

استاندارد مکانیابی ایستگاه های سنجش آلودگی هواپیشرفت صنایع و توسعه شهرها، افزایش جمعیت، افزایش تعداد وسایل نقلیه و مصرف گسترده سوخت های فسیلی، آلودگی شدید هوا را در شهرهای بزرگ دنیا به دنبال داشته و کنترل آلودگی هوا را به عنوان یکی از مهمترین اقدامات زیست محیطی و بهداشتی در این مناطق ضروری کرده است.

از آنجا که نمونه برداری از هوا و آزمایش و تشخیص نوع آلاینده های آن، زیر بنای اقدامات کنترل آلودگی هوا محسوب می شوند. از این رو، مکانیابی صحیح ایستگاه های اندازه گیری از اهمیت خاصی برخوردار است. تا کنون طبقه بندی های مختلفی در خصوص ایستگاه های ثابت و متحرک سنجش آلودگی هوا بر حسب محل قرارگیری و آلاینده های مختلف ارائه شده است.

طبق استاندارد کشور آمریکا ایستگاه های سنجش به ایستگاه های تیپ A:ایستگاه تماس عابرین در مرکز شهر، تیپ B: ایستگاه تماس عمومی در مرکزشهر ، تیپ C: ایستگاه تماس ساکنین مناطق مسکونی ، تیپ D: ایستگاه هواشناسی در مقیاس متوسط، تیپ E: ایستگاه هوای زمینه (غیر شهری)، تیپ F: ایستگاه مطالعه منابع آلاینده خاص طبقه بندی شده است.

در این استاندارد همچنین معیارهای عمومی برای تمامی انواع ایستگاه های سنجش کیفیت هوای محیط از جمله: داشتن حداقل ۲۰ متر فاصله از فضای سبز، حداقل فاصله از موانع دو برابر ارتفاع مانع، عدم وجود محدودیت جریان هوا در ۲۷۰ درجه اطراف ایستگاه، دور بودن از هر منبع آلودگی نظیر دودکش و نظایر آن به طوریکه تا حد امکان محل احداث ایستگاه، نماینده مناطق اطراف خود باشد، لحاظ شده است. امنیت و ایمنی تجهیزات، ایمنی پرسنل، دسترسی به تاسیسات برق و سایر تجهیزات مورد نیاز نیز از جمله مواردی هستند که در این استاندارد در نظر گرفته شده اند.

وضعیت ایستگاه های سنجش آلودگی هوا در کشوراز سنوات گذشته برای پایش آلاینده‌ها ایستگاه‌های پایش کیفی هوا ابتدا در کلانشهرها و به تدریج در استان‌های غربی و جنوب غربی دارای گردوغبار راه‌اندازی شد و عمده این ایستگاه‌ها در مرکز استان‌ها و کلانشهرهای در معرض گردوغبار ایجاد شد که دارای سنسورهای شناسایی ۴ گاز آلاینده و دو آنالایزر ذرات معلق کمتر از ۱۰ و ۲,۵ میکرون هستند.

در حال حاضر ۱۹۶ دستگاه سنجش کیفیت هوا در کشور وجود دارد. خوشبختانه طی سالهای گذشته ایستگاه های پایش علاوه بر کلانشهرها در شهرستانهای کشور نیز مستقر است و شهرستان هایی که دستخوش گرد و غبار هستند نیز از ایستگاه پایش کیفیت هوا برخوردارند.

پایگاه های سنجش آلودگی هواتعداد ایستگاه های سنجش آلودگی هوا در تهراناز قدیم الایام ایستگاه های پایش هوا همیشه با موضوعیت شهر تهران اولویت داشته که در دهه هفتاد علاوه بر شهر تهران در سایر کلانشهرهای کشور نیز با پدیده نوظهوری به نام گرد و غبار ایستگاه های سنجش ذرات معلق و آلودگی هوا در سایر نقاط کشور و استان ها راه اندازی شده است .

استان تهران شامل ۱۵ شهرستان است که از این تعداد در حال حاضر ۹ شهرستان مجهز به سیستم سنجش آلایندگی هوا هستند اما برخی از ایستگاه‌های سنجش آلایندگی هوا در استان تهران به‌درستی کار نمی‌کنند و اطلاعات آن‌ها به‌طور روزانه برای مدیران محیط زیست شهرستان‌های استان فرستاده نمی‌شود.

در حال حاضر در تهران مجموع ایستگاه‌های محیط زیست و شهرداری ۴۲ ایستگاه است.

استان تهران فقط در شهر تهران خلاصه نمی‌شود و از آنجایی که بسیاری از فعالیت‌های صنعتی و معدنی در شهرستان‌های این استان انجام می‌شود، پایش دقیق آلاینده‌های هوا در شهرستان‌های استان تهران اهمیتی به اندازه خود شهر تهران دارند.

بیشتر بخوانید: فیلتر دوده کارایی لازم را ندارد ارتباط بین کیفیت بنزین و آلودگیآلاینده‌های ناشی از بنزین به دو صورت وارد هوا می‌شوند، تبخیر از باک و انتشار از اگزوز خودرو بنزین‌های تولید شده دارای غلظت‌های مختلف گوگرد هستند.

 آلاینده‌های ناشی از بنزین به دو صورت وارد هوا می‌شوند، تبخیر از باک و انتشار از اگزوز خودرو. بنزین‌های تولید شده دارای غلظت‌های مختلف گوگرد هستند. یکی از مشخصه‌های اصلی بنزین پاک، کاهش این پارامتر در بنزین است و کاهش گوگرد بنزین مستقیما باعث کاهش هردو آلاینده دی-اکسیدگوگرد و ذرات معلق سولفاته می‌شود. از طرف دیگر کاهش گوگرد در بنزین موجب کارکرد بهتر مبدل کاتالیستی (سیستم کنترل انتشار آلودگی در خودرو) می‌شود. درصورتی‌که گوگرد بالای بنزین باعث مسموم شدن مبدل اتالیستی و افزایش انتشار آلاینده‌هایی چون منواکسید کربن، هیدروکربن‌ها و اکسیدهای نیتروژن خواهد شد.

ترکیب اصلی سوخت بنزین را هیدروکربن‌های مختلفی که از تقطیر جزء به جزء نفت خام حاصل می‌شود تشکیل می‌دهد. هیدروکربن‌ها خواص و ویژگی‌های مختلفی دارند؛ یکی از مهم‌ترین آنها هیدروکربن‌های حلقوی (از جمله بنزن) هستند که جهت افزایش عدد اکتان به بنزین افزوده می‌شود. بنزن جزء مواد درجه اول سرطان‌زا است و تنفس طولانی مدت آن موجب سرطان خون می‌شود، لذا حد استاندارد آن را در بنزین ۱ در صد حجمی تعیین شده است.

سوخت پاک

پارامتر دیگر تاثیرگذار در آلودگی هوا عدد اکتان است. عدد اکتان معیار آرام سوزی بنزین و تولید انرژی برای کارکرد بهتر موتور است. هرچه عدد اکتان یک بنزین بالاتر باشد احتراق مناسب‌تری اتفاق می‌افتد و به موتور ضربه کمتری وارد می‌شود. در واقع بنزین پاک بنزینی است که عدد اکتان آن حداقل ۹۱ باشد که رعایت این حد از استاندارد باعث مصرف سوخت کمتر، توان موتور بالاتر و در نتیجه تولید آلودگی کمتر خواهد شد.

اکسیژن نیز از جمله ترکیباتی است که برای احتراق بهتر به بنزین اضافه می‌شود. بنزینی پاک‌تر است که حداقل ۷.۲ درصد آن اکسیژن باشد. رعایت این حداقل استاندارد باعث افزایش عدد اکتان و کاهش آلاینده‌هایی چون منواکسیدکربن و ترکیبات تشکیل دهنده ازن می‌شود.

بیشتر بخوانید: خسارت‌های اقتصادی آلودگی هوای تهرانبنابر اعلام سایت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، سال‌ها ترکیبات سربی برای افزایش عدد اکتان سوخت و ایجاد کارکرد بهتر موتور به بنزین اضافه می‌شد و وجود این ماده در بنزین از دو نظر اشکال ایجاد می‌کرد؛ اول اینکه برای سلامتی انسان خصوصا اطفال و زنان باردار مضر است چراکه باعث عقب‌ماندگی ذهنی در اطفال می‌شود و در حال حاضر بنزین تولیدی داخل کشور عاری از سرب است که تاثیر عمده بنزین بدون سرب در بهبود عملکرد و افزایش عمر موتور بوده و مانع از خوردگی موتور می‌شود.

منبع: سیناپرس

https://zistonline.com/vdcjtiea.uqehmzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما