تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۳۰
کد مطلب : 79562
صنعت استخراج زغال سنگ در اسپانیا روز سه شنبه همزمان با آغاز سال نوی میلادی تعطیل شد.
صنعت استخراج زغال سنگ در اسپانیا برای همیشه تعطیل شد
به گزارش زیست آنلاین، بنا به دستورالعمل اتحادیه اروپا تمام معادن زغال سنگ در کشورهای عضو در صورت عدم سوددهی و استفاده از بودجه عمومی باید فعالیت خود را متوقف کنند.

به این ترتیب کار در ۲۶ معدن زغال سنگ اسپانیا از روز سه شنبه متوقف شد. دولت اسپانیا در سال ۲۰۱۶ میلادی بودجه ای معادل دو میلیارد و ۱۳۰ میلیون یورو به تسهیل روند تعطیلی معادن زغال سنگ اختصاص داده بود.
دولت اسپانیا همچنین در ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ با اتحادیه های کارگری به توافق رسید تا ضمن اختصاص ۲۵۰ میلیون یورو برای کمک به راه‌اندازی کسب و کارهای جدید توسط کارگران معادن زغال سنگ، امکان دسترسی آنها به خدمات اجتماعی را نیز تسهیل کند.

دولت اسپانیا پیش بینی می کند که حدود ۶۰ درصد از کارگران معادن زغال سنگ به دنبال بازنشستگی پیش از موعد خواهند بود.

اتحادیه اروپا پیش از این قصد داشت که به دلیل حفاظت از محیط زیست موعد تعطیلی معادن زغال سنگ را زودتر تعیین کند. این در حالی است که این موعد به دلیل مخالفت آلمان و اسپانیا پایان سال ۲۰۱۸ تعیین شده بود.

تاثیر زغال سنگ در گرمایش زمین

آلمان نیز فعالیت در آخرین معدن استخراج زغال سنگ خود را اخیرا متوقف کرد.

حدود ۱۰۰ هزار نفر در دهه ۱۹۵۰ میلادی در صنعت استخراج زغال سنگ اسپانیا مشغول به کار بودند. این رقم از آن زمان تاکنون به دو هزار نفر کاهش یافته بود.

بیشتر بخوانید: زغال سنگ باعث بدترین انقراض جرمی زمین خواهد شد کدام کشورهای اروپایی در مقابله با تغییرات اقلیمی پیشتازند؟کشورهای اروپایی که پیش از این در مقابله با تغییرات آب‌ و هوایی پیشتاز بودند، در رسیدن به هدف جلوگیری از گرمایش زمین دچار افت شده و تلاش چندانی نمی‌کنند.

بر اساس آخرین گزارش شبکه بین‌المللی اقدامات اقلیمی (CAN)، اقدامات کشورهایی نظیر بریتانیا، آلمان، دانمارک و بلژیک در اجرای تعهدات خود به پیمان مقابله با تغییرات آب و هوایی به اندازه کافی قدرتمند نیستند.

شبکه (CAN) که شامل سازمان‌های فعال در زمینه تغییرات اقلیمی است می‌گوید که اقدامات بریتانیا به دلیل عدم اطمینان ناشی از طولانی شدن روند خروج خود از اتحادیه اروپا به اندازه لازم بلندپروازانه نیست.

به گفته این گزارش آلمان و بلژیک نیز در دستیابی به اهداف تعیین شده برای سال ۲۰۲۰ جهت کاهش آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای سرعت لازم را ندارند.

هرمان اوت، عضو سازمان «اتحاد آلمان برای طبیعت» می‌گوید: «واضح است که این روزها آلمان از قهرمان مقابله با تغییرات اقلیمی به دسته سوم سقوط کرده است.» وی معتقد است که این کشور باید تلاش خود را افزایش دهد و با جاه طلبی بیشتر در این راه حرکت کند.

این گزارش کشورهای اتحادیه‌ اروپای را بر مبنای تلاش و سیاست‌گذاری بلندپروازانه در راه رسیدن به اهداف تعیین شده پیمان مقابله به تغییرات اقلیمی رتبه بندی کرده است.

جدول رتبه بندی کشورها

استونی، ایرلند و لهستان در این رتبه‌بندی به دلیل «مخالفت شدید با اقدامات اقلیمی» در ته جدول قرار گرفته‌اند و سوئد، پرتغال، فرانسه، هلند و لوکزامبورگ در فهرست شبکه بین‌المللی اقدامات اقلیمی صدرنشین هستند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا طبق پیمان پاریس متعهد شده‌اند که تا سال ۲۰۲۰ به میزان ۲۰ درصد از تولید گازهای گلخانه‌ای بکاهند، بهره‌وری از انرژی را بهبود دهند و دست کم یک پنجم نیاز کشورهای خود به انرژی را از منابع تجدیدپذیر تامین کنند.

بر اساس این گزارش سوئد در زمینه جایگزین کردن منابع انرژی تجدیدپذیر به جای سوخت‌های فسیلی موفق بوده است و حتی فراتر از تعهد خود به پیمان پاریس قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا ۵۵ درصد کاهش دهد.

اما همین گزارش می‌افزاید که مصرف سرانه انرژی در سوئد همچنان بالاست و این موضوع می‌تواند هدف تعیین شده برای سال ۲۰۳۰ را مشکل کند. شبکه بین‌المللی اقدامات اقلیمی، مشکل حمل و نقل را دلیل اصلی این موضوع می‌داند.

پرتغال که در جایگاه دوم فهرست سیاست‌گذاری‌های بلندپروازانه مقابله با تغییرات اقلیم قرار دارد، در موضوع سوخت جایگزین و کاهش مصرف انرژی برنامه‌ها و سیاست‌گذاری مناسبی را پیش‌بینی کرده و اقداماتی را نیز برای کاهش سرانه مصرف انرژی در نظر گرفته است اما در این کشور نیز مصرف سرانه زغال سنگ تقریبا بالاست و در سال ۲۰۱۶ منابع تجدیدپذیر سهم کمتری را در سرانه مصرف انرژی داشته‌اند.

گرمایش کره زمین؛ ۹۰ شرکت صنعتی مسئول اصلی هستندتحقیقات نشان می‌دهد حدود دو‌سوم از گازهای گلخانه‌ای موجود در جو زمین حاصل عملکرد ۹۰ شرکت تولیدکننده بزرگ آلاینده‌های کربنی است.

نتایج کار محققان که در نشریه «تغییرات اقلیمی» منتشر شده است نشان می‌دهد از این ۹۰ شرکت، ۸۳ کمپانی تولید کننده صنعتی نفت، گاز طبیعی و زغال سنگ هستند و ۷ شرکت دیگر را تولیدکنندگان صنعتی سیمان تشکیل می‌دهند.

آمار نشان داده است این تاسیسات صنعتی در مجموع سالانه هشت میلیون تن گاز دی‌اکسید کربن و متان وارد جو کرده‌اند.

گرمایش زمین

از این شرکت‌های عظیم تولید‌کننده گازهای دی‌اکسید کربن و متان ۵۰ کمپانی متعلق به بخش خصوصی، ۳۱ شرکت متعلق به بخش دولتی و ۹ کمپانی نیز وابسته‌های فعلی یا قبلی به دولت‌ها هستند.
آمار منتشره بازه زمانی حدود ۱۵۰ سال اخیر، از سال ۱۸۵۴ تا ۲۰۱۰ را شامل می‌شود. محققان با بررسی میزان گازهای گلخانه‌ای در جهان، این ۹۰ شرکت را مسئول افزایش ۰.۴ درجه‌ای جو کره زمین دانسته‌اند. رقمی که معادل ۵۰ درصد کل دمای افزایش یافته طی یک قرن و نیم اخیر است.
سازمان جهانی هواشناسی چندی پیش اعلام کرد شتاب افزایش غلظت دی‌اکسید کربن در جو زمین در سال ۲۰۱۶ در هشتصدهزار سال گذشته بی‌سابقه بوده است

این تحقیق همچنین می‌افزاید عملکرد این ۹۰ شرکت در مابین سال‌های ۱۸۸۸ تا ۲۰۱۰، مسئول بالا آمدن ۵.۷ سانتی‌متر سطح دریاها است که رقمی معادل ۳۲ درصد مجموع بالاآمدگی آب‌ها را شامل می‌شود.

به نقل از یورونیوز، دانشمندان خاطرنشان کرده‌اند در صورت ادامه روند فعلی عملکرد این ۹۰ شرکت، آب دریاها تا سال ۲۰۴۰ حدود ۱۷ سانتی‌متر دیگر بالا خواهد آمد.

بیشتر بخوانید: غلظت گازهای گلخانه‌ای به بالاترین حد خود رسیده است https://zistonline.com/vdcirway.t1a3q2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما