تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۴۵
کد مطلب : 79557
یک فعال محیط زیست گفت: حیات وحش به هیچ عنوان ظرفیت تعداد بالای پروانه شکار صادر شده را ندارند و این میزان مجوز شکار برای شرایط کنونی محیط زیست بی‌رحمانه است.
صدور بی‌رحمانه و خارج از ظرفیت «پروانه‌ های شکار»
به گزارش زیست آنلاین، سعید سلیمانی، فعال محیط زیست با انتقاد از مجوزهای شکار فراوانی که در سراسر کشور و از جمله در استان کرمانشاه صادر می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه فرهنگ شکار در ایران به شکل اشتباه و بدون رعایت قوانین مربوط به آن جا افتاده است.

وی با بیان اینکه نمی‌توان انکار کرد که عده‌ای علاقمند به شکار هستند و باید شرایط و زیرساخت‌های مناسب برای آنها فراهم شود، افزود: در کشورهایی که به محیط زیست و حیات وحش توجه می‌شود قرقگاه‌های خصوصی ایجاد می‌شود که در آن با دخالت انسان تعدادی از گونه‌ها را پرورش می‌دهند و پس از اینکه تعداد گونه در آن زیستگاه بیش از حد نرمال شد، مجوز شکار آن هم تحت قوانین بسیار مشخص صادر می‌شود که نتیجه این امر حداقل آسیب به حیات وحش است.

مدیرعامل جمعیت محیط زیستی "هیلو" معتقد است، در ایران شرایط به این گونه نیست و بسیاری از قوانین مربوط به شکار مانند اینکه شکار در چه ساعتی از شبانه‌روز، برای چه گونه‌هایی، در کدام زیستگاه و حتی برای جنس نر یا ماده انجام شود، رعایت نمی‌شود.

سلیمانی پروانه شکار را یک جواز سوری دانست و یادآوری کرد: فرد با در دست داشتن یک کاغذ هرکجا که بخواهد و هرگونه‌ای که دوست داشته باشد را شکار می‌کند.

به گفته سلیمانی از سوی دیگر، بسیاری از زیستگاه‌های محیط زیستی از حیات وحش خالی شده‌اند و نباید با صدور مجوزهای بی‌رویه به باقی مانده حیات وحش نیز آسیب زد.

این فعال محیط زیست از اینکه مسئولان بخواهند با صدور پروانه‌های شکار شرایطی فراهم کنند که افراد با حضور در کوه و بیابان و شکار حیات وحش فشار روحی و هیجانات خود را تخلیه کنند، انتقاد کرد.

 مدیرعامل جمعیت محیط زیستی "هیلو" اشاره‌ای هم به صدور مجوزهای شکار در کرمانشاه و خطر انقراض حیات وحش داشت و گفت: در کرمانشاه در دهه ۴۰ در پناهگاه حیات وحش ورمنجه و منطقه حفاظت شده بیستون ۱۰ هزار راس کل و بز سرشماری شده بود که این تعداد در دهه اخیر به ۱۰ راس رسیده و این یعنی ما نسب کل و بز را تا لبه پرتگاه انقراض بردیم.

سلیمانی یادآوری کرد: حتی به گفته گذشتگان، در منطقه بیستون و پرآو در گذشته «گوزن زرد» وجود داشته که اکنون دیگر خبری از این پستاندار نیست.

وی با بیان اینکه پرندگان نیز وضعیت مشابهی دارند، یادآوری کرد: تالاب هشیلان که یکی از مراکز اصلی حضور پرندگان خصوصا پرندگان مهاجر بوده، اکنون آنقدر زیستگاه ناامنی شده که دیگر پرندگان بزرگ مهاجر را در آن نمی‌بینیم.

بیشتر بخوانید: عدم ارزیابی زیست‌ محیطی مجوز های شکار در استان تهراناین فعال محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، گفت: وقتی یک شکارچی در محدوده‌ای که پرندگان مهاجر حضور دارند شکار کند فقط چند پرنده را از بین نبرده، بلکه با صدای تیر باعث ایجاد ناامنی و پرواز سایر پرندگان نیز خواهد شد.

به گفته سلیمانی در چنین شرایطی پرندگان زودتر از موعدی که باید از این منطقه بلند می‌شوند و مهاجرت ناقصی خواهند داشت که به ضرر محیط زیست است.

وی با بیان اینکه این عوامل به تدریج باعث نابودی حیات وحش می‌شود، افزود: حالا که مسئولین توجه چندانی به موضوع ندارند، از خود مردم توقع داریم در زمان باروری، جفت‌گیری و شیردهی آسیبی به حیات وحش وارد نکنند.

سلیمانی گفت: همه زیستمندان هم مانند ما انسان‌ها خانواده و فرزندانی دارند که وقتی ما این حیوانات را شکار می‌کنیم، مدت‌ها چشم به راه آنها خواهند ماند.

بیشتر بخوانید: نگاهی به میزان جریمه شکار حیوانات در ایران از گذشته تا به حال شکار غیرقانونی پرندگان
دستگیری ۵۷ شکارچی غیرمجاز پرندگان مهاجرفرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست با اشاره به صید بی‌رویه و غیر قانونی پرندگان مهاجر گفت: ۵۷ نفر از شکارچیان غیرمجاز دستگیر شدند.

سرهنگ جمشید محبت‌خانی با اشاره به مهاجرت پرندگان به دلیل برودت هوا از اروپا بویژه سیبری به مناطق گرمسیر اظهار کرد: بخش‌هایی از کشور ایران از جمله مناطق تالابی در شمال کشور و خوزستان میزبان این پرندگان مهاجر برای ادامه حیات هستند.

وی با بیان اینکه استان‌های مارندران،گیلان و خوزستان بیشترین سهم میزبانی را از این پرندگان با ارزش مهاجر برعهده دارند، گفت: یگان حفاظت سازمان محیط زیست استان‌های مارندران، گیلان و خوزستان برای پیشگیری از شکار بی‌رویه این پرندگان، طرح‌هایی را با حمایت دستگاه قضائی اجرایی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: عدم تغییر رویه سازمان محیط زیست درباره ممنوعیت شکار پرندگانفرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست اظهارکرد: متاسفانه تعدادی افراد سودجو، اقدام به شکار این گونه از پرندگان می‌کنند که در این رابطه ۵۷ نفر از شکارچیان غیر مجاز و غیر قانونی دستگیر شده اند.

وی با اظهار تاسف از همکاری نکردن برخی مسئولان محلی در استان مازندران با یگان حفاظت سازمان محیط زیست، گفت: در هر حال افراد سودجو در رصد ماموران هستند و در صورت بروز هرگونه رفتار غیر قانونی، هنجارشکنانه و تعرض به محیط زیست، با آنان برخورد قاطعی می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست، محبت‌خانی در خاتمه تاکید کرد: مردم فهیم و دوستدار محیط زیست منطقه همکاری خوبی با محیط بانان دارند.

بیشتر بخوانید: صدور مجوز شکار پرنده در تهران به کجا رسید https://zistonline.com/vdccmpqm.2bqop8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما