تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 79551
آب در کشوری مانند ایران که ۹۰ درصد اقلیم آن خشک، نیمه خشک و فراخشک است ماده بسیار با ارزشی محسوب شود و نوع بهره برداری آب در ایران که با چنین اقلیمی، همواره باید مورد توجه قرار گیرد این در حالیست که نوع بهره برداری بخش کشاورزی و نیز شرب در ایران نسبت به دیگر کشورهای در وضعیت مساعدی قرار ندارد.
لزوم توجه به نوع بهره برداری آب در ایران
به گزارش زیست آنلاین، محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرد که مجانی شدن آب در مدارس و مساجد طرح بسیار ناکارآمدی بود که از چندی پیش اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح زمینه افزایش دو تا سه برابری مصرف آب در مساجد و مدارس را ایجاد کرد، افزود: مجانی کردن آب در مدارس و مساجد راه کمک به آنها نبوده ، این طرح از لحاظ فرهنگی به دلیل اینکه نحوه استفاده درست از آب را در مدارس به دانش آموزان آموزش نمی دهد اقدام برگزیده ای نیست.

بختیاری تاکید کرد: اقدامات اتخاذ شده در کشور به منظور صرفه جویی در مصرف آب باعث شد تا آب به عنوان ناب ترین و کمیاب ترین ماده کشور بی ارزش تلقی شود.

وی در ادامه گفت: آب در کشوری مانند ایران که ۹۰ درصد اقلیم آن خشک، نیمه خشک و فراخشک است ماده بسیار با ارزشی محسوب شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ادامه داد: نوع بهره برداری آب در ایران که با چنین اقلیمی، همواره باید مورد توجه قرار گیرد این در حالیست که نوع بهره برداری بخش کشاورزی و نیز شرب در ایران نسبت به دیگر کشورهای در وضعیت مساعدی قرار ندارد.

بیشتر بخوانید: راهکارهای نجات کشور از بحران کم آبیبهره وری آب اهمیت دارد

بختیاری اعلام کرد که زمانی شیرآبی در مدارس خراب می شود به دلیل مجانی بودن آب هیچ اقدام جدی برای درست کردن آن صورت نمی گیرد در حالی که بارها روزنامه ها و صدا و سیما نسبت به کمبود آب در کشور اطلاع رسانی کرده اند اما هیچ گونه توجهی به میزان مصرف آب در مدارس و مساجد صورت نمی گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران منحل شدن چنین طرحی را نیازمند زمان و مذاکرات دانست و گفت: قیمت تمام شده آب در تهران درهر متر مکعب به طور متوسط دو هزار و ۵۰۰ تومان است در حالی که ما آن را با نرخ ۶۰۰ تومان قیمت گذاری کرده ایم.

بختیاری افزود: با توجه به اینکه کانادا از ۷۰ درصد آب شیرین دنیا برخوردار است و با معضل کمبود آب مواجه نیست اما قیمت هر متر مکعب آب در این کشور هفت دلار و در ایران یک دهم دلار است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، ۸۰ درصد مردم در تهران پایین تر از ۲۰ متر مکعب آب استفاده می کنند و ماهیانه کمتر از ۱۵ هزار تومان پول بابت مصرف آب باید پرداخت کنند.

وی اظهار داشت: طبق قانون چهار ماه در سال یعنی تابستان به دلیل افزایش مصرف با افزایش ۲۰ درصدی قیمت ها مواجه خواهیم شد.

بختیاری با بیان اینکه تامین بیش از ۹۵ درصد از آبیاری فضای سبز شهر تهران از طریق منابع آب زیرزمینی (چاه – قنات) صورت می گیرد، افزود: با توجه به وضعیت شهر تهران و اجرای طرح فاضلاب برای چند سال آینده و طبق صحبت های صورت گرفته شهرداری تهران از این پس برای آبیاری فضای سبز (پارک ها) مثل چمن از آب چاه استفاده می کند و آبیاری باقی فضاها از طریق پساب انجام می شود.

وی در پاسخ به سوال مبنی بر استفاده پیمانکاران شهری از آب لوله کشی برای آبیاری فضای سبز گفت: این موضوع طی چند ماه گذشته مابین شرکت آب و فاضلاب و شهرداری تهران مطرح شد که با توجه به مذاکرات صورت گرفته قرار بر این شد تا هر کجا که شرکت آب و فاضلاب با چنین مساله ای مواجه شد به شهرداری اطلاع دهد تا از این طریق با پیمانکار مربوطه برخورد جدی صوت گیرد.

بیشتر بخوانید: انرژی های تجدید پذیر جزو خانوده وزارت نیرو هستندلزوم توجه به نوع بهره برداری آب در ایران

افزایش «سه‌برابری» مصرف برق مساجد و مدارس پس از رایگان شدن«محمودرضا حقی فام» در آبان ماه امسال، با بیان این مطلب اظهارداشت: سیاست رایگان کردن قیمت برق برای مدارس و مساجد سیاست درستی نیست، زیرا به افزایش مصرف در این مراکز منجر می‌شود.

وی ادامه داد: اگر قصد داریم به مساجد و مدارس کمک کنیم، بهتر است این کمک‌ها به طور مستقیم انجام شود نه اینکه برق را به صورت رایگان به این مراکز عرضه کنیم.

معاون هماهنگی توزیع توانیر پیشنهاد کرد: به جای عرضه برق رایگان، نرخ برق را به طور واقعی محاسبه کنیم و منابع حمایتی را از طریق سازمان اوقاف به مساجد و از طریق وزارت آموزش پرورش به مدارس پرداخت کنیم.

حقی فام اضافه کرد: رایگان بودن برق برای مدارس و مساجد سبب می‌شود از منابع عمومی بدون حساب و کتاب برداشت کنیم.
به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۹۷ با بند الحاقی ۳ تبصره ۶ این لایحه موافقت کرده بودند که بر اساس آن «در سال ۱۳۹۷ تمامی مدارس وزارت آموزش‌وپرورش از پرداخت هزینه مصرفی آب، برق و گاز در سقف الگوی مصرف معاف هستند». این قانون در سال‌های پیش نیز برای مساجد اجرا شده بود.

وزیر نیرو پیش از این در خصوص رایگان بودن آب و برق برای مدارس اعلام کرد: «این موضوع اکنون قانون و لازم الاجراست، اما اگر قبل از تصویب قانون از من نظر می‌خواستند، می‌گفتم در حالی که سرمایه گذاری سنگینی باید برای آموزش الگوی صحیح مصرف بکنیم، نخستین گام این سرمایه گذاری روی فرزندانمان است؛ حتی اگر دستگاه آموزش و پرورش نیازمندی دارد این نیازمندی را به طریق دیگری تامین کنیم تا آموزش دادن به بچه‌ها اینقدر سخت نباشد که از آن‌ها بخواهیم کالایی که به شکل رایگان در اختیارشان هست را درست مصرف کنند.»

وی اظهار امیدواری کرد که مجلس توجه لازم را در بودجه ۹۸ به این مساله داشته باشد.

وزیر نیرو افزود: فوق العاده نیازمند اصلاح مصرف در منابع مختلف هستیم و جزو اصلی‌ترین گام‌های آن هم آموزش به فرزندان هستند.

https://zistonline.com/vdcgqn9u.ak9yn4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما