تاریخ انتشار :يکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 79522
یک کارشناس حوزه آب با بحرانی دانستن وضعیت سد زاینده‌رود گفت: لازم است نگاه ویژه‌تری برای حل مشکلات این سد وجود داشته باشد، چراکه اگر اکنون به فکر نباشیم، قطعا چالش‌های متعددی را تجربه خواهیم کرد.
کاهش سطح آب سد زاینده رود
به گزارش زیست آنلاین، سیداصغر تهرانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مشکلات به‌وجود آمده برای زاینده‌رود و راه‌کارهای حل این بحران، اظهار کرد: مساحت حوضه آبریز سد زاینده‌رود، ۴۰۰۰ کیلومتر مربع و حجم تنظیمی سد زاینده‌رود ۱.۵ میلیارد مترمکعب تخمین زده می‌شود؛ البته حجم پایداری و مرده سد، ۱۲۰ میلیون مترمکعب است که باید گفت با این حساب، درحقیقت حجم تنظیمی مفید سد، ۱.۳۸۰ مترمکعب براورد شده است.

وی با تاکید بر این مساله که کل آبی که در این سد وجود دارد، همین ۱.۳۸۰ میلیارد مترمکعب است، ابراز کرد: این در شرایطی است که میزان نزولات در حد نرمال باشد، اما اکنون میزان بارش‌ها بسیار کمتر از حد نرمال است.

 بیشتر بخوانید: بازچرخانی آب زاینده رود دو سال زمان نیاز داردمشکل آب در زاینده رود

چه کسی حق آبه کشاورزان را فروخته است؟او درباره میزان مصارف مختلف از سد، گفت: به‌طور میانگین یک میلیون هکتار زمین زیرکشت، یک میلیارد مترمکعب، ۳۰ هزار هکتار باغ،  ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب شرب، ۵.۵ میلیون نفر حدود ۴۵۰ میلیون مترمکعب، تالاب گاو خونی، ۴۰ میلیون مترمکعب، صنایع حدود ۷۰ میلیون مترمکعب و تبخیر حدود ۲۰ میلیون مترمکعب نیاز دارد.

این کارشناس حوزه آب، با تاکید بر این مساله که دررابطه با سد زاینده‌رود، حدود ۵۰۰ میلیون بیش‌تر، آب تخصیص داده شده است، تصریح کرد: در موضوعاتی که میان یزد و اصفهان ایجاد شده، حق با کشاورزان اصفهانی است و باید به این موضوع نیز پاسخ داده شود که چه کسی حق آبه این کشاورزان را فروخته است؟

به‌گفته تهرانی، وزارت نیرو باید تمام خسارات به‌وجود آمده برای کشاورزان را پرداخت کند و یا حق آبه آن‌ها را بخرد، چرا که اگر اتفاقی در منطقه به‌وجود آید، مقصر آن وزارت نیرو است که این شرایط را بوجود آورده است؛ ازسوی دیگر باتوجه ‌به‌این‌که در حال حاضر، حجم سد با پایدار وحجم مرده، حدود ۱۳۶میلیون مترمکعب تخمین زده شده، لازم است در منطقه، وضعیت فوق قرمز اعلام شود، به‌دلیل آن‌که این هشدار بسیار جدی است و باید مورد توجه قرار بگیرد.

چندی پیش‌ نیز حسن ساسانی - معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان - با بیان این‌که در حال حاضر کمتر از ۹ درصد حجم سد زاینده‌رود آب دارد و ذخیره سد اکنون ۱۳۷ میلیون مترمکعب و ورودی آن ۱۲.۵ مترمکعب بر ثانیه و خروجی سد ۱۱ مترمکعب بر ثانیه است، به ایسنا گفت: در سال آبی گذشته با میزان بارش بسیار اندک، حجم سد زاینده‌رود ۱۴۵ مترمکعب بود، ذخیره سد زاینده‌رود در متوسط بلندمدت ۶۳۵ میلیون مترمکعب بود، هم‌چنین درحالی‌که میزان بارش‌ها در سال گذشته، ۷۰ میلی‌متر و در درازمدت ۴۱۱ میلی‌متر بود، در ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۴۰۵ میلی‌متر بارش در این حوضه ثبت شده است.

بررسی وضعیت زاینده‌رود برای بازگشایی رودخانهوی با تاکید بر این مساله که در حال حاضر کم‌تر از ۱۰ تا ۹ درصد حجم ۱۴۰۰ میلیون مترمکعبی سد زاینده‌رود آب دارد، اظهار کرد: چندی پیش مقرر شد در تاریخ ۱۵ آذرماه، جلسه بررسی وضعیت زاینده‌رود برای بازگشایی رودخانه جهت کشت کشاورزان شرق اصفهان برگزار شود؛ این جلسه با حضور نمایندگان صنف کشاورزان و جهاد کشاورزی برگزار و مقرر شد هر ۱۵ روز یک‌بار، در جلسه‌ای مشترک میزان ورودی و حجم سد زاینده‌رود بررسی شود  که با رعایت خطوط آب شرب، برنامه‌ای تنظیم و به شورای هماهنگی آبریز زاینده‌رود برای اتخاذ تصمیم نهایی ارسال شود.

بیشتر بخوانید: روز سرنوشت ساز برای زاینده‌ رود و کشاورزان اصفهانیبحران آب در لرستان

محرومِ بی‌آباز سوی دیگر، لازم به ذکر است که استان لرستان نیز که جزو پنج استان پر آب از نظر میزان بارش سالیانه در کشور است این روزها حال خوشی ندارد، مردم روستاهای بخش بشارت ذلقی شهرستان الیگودرز از لوله کشی آب بی بهره اند و به دلیل  کم آبی و مدیریت نشدن آب های منطقه با مشکلات زیادی روبرو هستند. اغلب  هر روز با پای پیاده و یا با چهارپایان به نزدیک‌ترین چشمه آب  می‌روند و آب می‌آورند و یا برای خانه‌هایشان لوله‌هایی از نزدیک‌ترین چشمه‌های آب کشیده‌اند تا سختی رفت و آمد  و فاصله زیاد را کاهش دهند. با این وجود در برخی نقاط چشمه‌های آب خشک شده روستاییان مجبورند برای آوردن آب مسافت بیشتری را طی کنند. این مسئله زنگ خطریست برای یکی از پر آب ترین استان‌های کشور، یعنی لرستان تا مردم علاوه بر مشکلات دیگر با سختی تهیه آب دست و پنجه نرم کنند یا به فکر کوچ اجباری باشند.

https://zistonline.com/vdcewn8f.jh8owi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما