تاریخ انتشار :سه شنبه ۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : 79476
زیست آنلاین: تا وقتی قیمت های برق بصورت یارانه ای و بسیار پایین است، مدیریت مصرف برق توجیه پذیر نخواهد بود و بخش خصوصی انگیزه ای برای توسعه انرژی های تجدید پذیر به عنوان معیشت جایگزین در روستاها و عامل ایجاد کننده اشتغال در مناطق محروم نیز نخواهد داشت.
لزوم همکاری وزارت نیرو با بسیج برای ایجاد اشتغال خورشیدی در مناطق محروم
صبح امروز سه شنبه (۴ دی ۹۷) نشست تخصصی با موضوع نقش و پتانسیل انرژی های تجدید پذیر در توسعه مناطق محروم و روستایی کشور، با حضور نمایندگان معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بسیج مستضعفین و انجمن انرژی های تجدید پذیر (اتاق بازرگانی ایران) و سازمان انرزی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)  به همت زیست آنلاین، برگزار گردید.

مجتبی اصغری، قائم مقام سازمان بسیج مهندسان صنعتی کشور در این نشست بیان کرد: سازمان بسیج تاکنون  برنامه های مختلفی در راستای خدمت رسانی، حمایت مردمی و کمک به دستگاه های دولتی ارائه کرده است. در این راستا همچنین مطرح شده است تا از ظرفیت این نیروی خدمت رسان در جهت طرح جهاد روشنایی وزارت نیرو با هدف احداث سامانه های انرژی خورشیدی در مناطق روستایی و محروم استفاده شود. 
وی افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده، در سال جاری، ۳ هزار عدد و سال آینده ۳۰ هزار سامانه خورشیدی نصب می شود.
قائم مقام سازمان بسیج مهندسان صنعتی کشور اظهار کرد: در حال حاضر مهم ترین و ریشه ای ترین مشکلی که در روستاها با آن مواجه هستیم، افزایش نرخ مهاجرت بوده است؛ در صورتی که بتوان شیوه های کسب درآمد مانند سامانه های خورشیدی را به شکل پایدار در این مناطق ایجاد نماییم، مطمئنا با کاهش مهاجرت از  این مناطق رو به رو خواهیم شد. 
به بیان شفاف تر، ایجاد و توسعه اشتغال در مناطق روستایی با استفاده از توسعه سامانه های خورشیدی، اتفاقات مثبتی را برای کشور رقم خواهد زد و در نهایت منجر به توسعه و آبادانی این مناطق می شود.

 بیشتر بخوانید: معرفی انواع انرژی تجدیدپذیروضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران​ اصغری افزود: برای اقتصادی کردن احداث سامانه های خورشیدی، در کنار اعطای وام های کم بهره، سازمان بسیج تسهیلات معادل ۵ میلیون تومان به صورت بلاعوض به این سامانه ها اختصاص می دهد؛ همچنین ۵ میلیون تومان نیز از محل صندوق ذخیره ارزی بصورت بلاعوض به این طرح ها اختصاص می یابد.
وی در ادامه گفت: توسعه انرژی های تجدید پذیر علاوه برآنکه دارای فواید زیست محیطی است، موجب اشتغال زایی در مناطق محروم و روستایی نیز خواهد گشت.
اصغری اظهار کرد: تا کنون سازمان بسیج با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) با هدف ایجاد درآمد برای خانواده های کم بضاعت و مناطق محروم اقداماتی انجام داده است؛ در زمینه سامانه های خورشیدی و به منظور اقتصادی کردن احداث این سامانه ها، پیشنهاد ما این است که برای مناطق محروم، هزینه های مالیاتی نیروگاه های کوچک حذف شود.
قائم مقام سازمان بسیج مهندسان صنعتی کشور افزود: کماکان از دهه ۷۰ تعداد بیشماری از طرح های روستایی در مناطق محروم به اجرا درآمده است اما سوال اینجاست که چرا این طرح ها تا کنون ثمر بخش نبوده است؟ برای پاسخ این سوال باید اشاره کرد که تا فضای کسب و کار در جامعه فعلی ما بهبود پیدا نکند، نتیجه مطلوبی را در بستر جامعه دریافت نخواهیم کرد. برای مثال، تا وقتی قیمت های برق بصورت یارانه ای و بسیار پایین است، مدیریت مصرف برق توجیه پذیر نخواهد بود و بخش خصوصی انگیزه ای برای توسعه انرژی های تجدید پذیر به عنوان معیشت جایگزین در روستاها و عامل  ایجاد کننده اشتغال در مناطق محروم نیز نخواهد داشت.
وی در خصوص بودجه لازم برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر افزود: می توان از شرکت نفت خواستار شد که سوخت صرفه جویی شده در نیروگاه های تجدیدپذیر را به آنها پرداخت نماید.

نشستی با موضوع پتانسیل انرژی های تجدید پذیر در ایجاد اشتغال

به منظور کسب اطلاعات بیشتر از نظرات هر یک از نمایندگان حاضر در این نشست تخصصی می توانید بر روی عناوین زیر کلیک کنید.

کاوه معراجی معاون برنامه ‌ریزی معاونت توسعه مناطق محروم و روستایی نهاد ریاست جمهوری: توسعه انرژی های تجدیدپذیر در روستاها مانع مهاجرت روستائیان به شهرها

پیمان تقی پور، مدیرکل دفتر تدوین و تسهیل مقررات سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا): توسعه تجدیدپذیرها جایگزین کشاورزی در مناطق کم آب

مجتبی علیخانی رئیس اداره اجرای طرح های اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره): تبدیل مددجویان کمیته امداد به تولید کنندگان برق

 

محمد امین زنگنه، عضو کارگروه ترویج انجمن انرژی های تجدید پذیر (اتاق بازرگانی ایران): منابع حاصل از صرفه جویی سوخت به تجدیدپذیرها پرداخت شود

https://zistonline.com/vdcce0qm.2bqom8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما